kattesygdommen F.I.P
Fra : asdf

Dato : 22-12-02 21:31

Er der nogle her der ved hvor udbredt F.I.P er blandt katteavlere.
Vi har lige haft den ubehagelige og meget dyre oplevelse af købe en kat der
efter kort tid døde af F.I.P

venlig hilsen
lone

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-12-02 23:52

Hej Lone
Jeg er ked af at høre om jeres tab. Hvis i ikke allerede har kontaktet dem i
har købt katten af, så bør i gøre det.
Jeg fandt det her link til dig på netdyredoktoren
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_smitsom_bughinde
betaen.html
Håber det kan hjælpe dig.

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 23-12-02 00:01

Hej Lone

Trist at høre om jeres kat

Om sygdommen FIP kan jeg fortælle, at det er en virussygdom, der muterer af
viruset Corona, der findes i større eller mindre grad i faktisk alle katte.
Corona-viruset muterer typisk i stress-situationer, som fx flytning, første
løbetid, første udstilling, dyrlægebesøg eller hvad der nu ellers kan skabe
stress i en kats tilværelse (og det er langt fra let at sige, for det kan
være stort set alt muligt fra at naboen har haft håndværkere eller der er
kommet en ny kat til nabolaget osv. osv.).
Som sagt findes Corona-virus i stort set alle katte - dog i højere
koncentration blandt katte, som lever flere sammen (fx katterier, på
bondegårdene mv.), men det gør ikke, at disse nødvendigvis bliver syge af
det! FIP er en meget mærkelig sygdom, desværre...

Når man, som jer, har købt en kat, der desværre udvikler FIP og må aflives
af det, betyder det ikke nødvendigvis at katten var syg, da den kom til
jer - men at den har haft Corona-virus i sig (ligesom de fleste andre
katte), og at denne desværre har muteret til FIP (måske på grund af stress
ved at flytte hjemmefra?).

Jeg håber, at I har tæt kontakt til opdrætteren af katten, og at denne vil
hjælpe jer videre...

Mvh. Camilla

newspN9.97$uc3.3434@news.get2net.dk...

Fra : Camilla Baird

Dato : 23-12-02 00:01

On 22/12/2002 21:31, in article odpN9.97$uc3.3434@news.get2net.dk, "asdf"
<asdf@sf.dk> wrote:

> Er der nogle her der ved hvor udbredt F.I.P er blandt katteavlere.
> Vi har lige haft den ubehagelige og meget dyre oplevelse af købe en kat der
> [...]

FIP er ikke synderlig udbredt, men det er enhver katteopdrætters mareridt -
man ved ikke, hvornår det rammer hvilke katte/opdræt eller hvorfor. Det gør
mig ondt, at I har oplevet FIP - det er frygteligt at se sin elskede kat
lide, uden at vide hvad der er galt... Diagnosen FIP er meget svær at stille
og kan egt kun stilles med sikkerhed ved obduktion. Læs mere på
www.orionfoundation.com og www.dr-addie.com
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Birgitte

Dato : 23-12-02 02:11

>Diagnosen FIP er meget svær at stille
> og kan egt kun stilles med sikkerhed ved obduktion. Læs mere på
> [...]

Hej Camilla
Det er nu ikke helt rigtig, at man kun med sikkerhed kan vide om det er FIP
ved en obduktion.
Har dyrlægen mistanke om FIP, tages først en blodprøve for at tjække
tittertal, derefter kan der tages røngtenbillede for at se om katten har
væske i bugen, hvis den har det, tages der væske ud til undersøgelse, og
alle disse tre ting tilsammen kan med meget høj sikkerhed fortælle om katten
har FIP eller ej.
Jeg har selv solg en killing engang, hvor den i det nye hjem efter nogle
uger blev syg, undersøgt indlagt, behandlet for til sidst af blive aflivet
og obdukseret.
Det var FIP
Katten havde ikke på noget tidspunkt vist tegn på sygdom.
Denne kat var en ud af 7 fra et kuld, ingen af de andre fik denne frygtsomme
sygdom, de lever alle i bedste velgående, nu flere år efter.
Vi valgte at teste alle vores katte, ingen havde et alarmerende Tittertal.
Ved nu godt flere år efter, at disse blodprøver intet er værd,- det er
faktisk spild af penge at teste en rask kat, som ingen tegn viser på sygdom.
Men hvorfor lige denne killing? Ingen kan give svaret.
Men du har ret i, at det er en opdrætters mareridt, at få solgt sådan en
killing, da sladderen i opdrætsverden kan være hård og kynisk.

Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 27-12-02 16:42

On 23/12/2002 02:10, in article
3e066270$0$71649$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Birgitte"
<birgitte@truetrust.dk> wrote:

> [...]
> Men du har ret i, at det er en opdrætters mareridt, at få solgt sådan en
> killing, da sladderen i opdrætsverden kan være hård og kynisk.

Det er en af de mange forskelle på "våd" og "tør" FIP - ved våd FIP er der
væske i bugen eller lungerne, ved tør FIP er der mange tvetydige symptomer.
Jeg har selv oplevet tør FIP på en avlskat, jeg havde importeret.