Aqua Memolux...
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 22-12-02 20:56

Jeg har i et stykke tid ledt efter en metode til at styre lyset over
mine akvarier. Pt. sidder der et tænd/sluk ur der tænder for lyset kl 12
middag og slukker kl 22. Jeg har ikke observeret nogen problemer med at
tænde lyset, der er jo som oftest lyst kl 12 alligevel. Til gengæld er
det der med at slukke for lyset kl 22 lidt af et chok for langt de
fleste af fiskene. Der går fra at være lyst til at være kulsort nat på
et øjeblik. Jeg afbøder i øjeblikket chokket ved at lade noget andet lys
i rummet være tændt en halv times tid efter kl 22.

Nå, men nu til sagen. Jeg er lidt af en teknikfreak og kunne godt tænke
mig at lave solop/nedgang over akvarierne, altså langsom opblænding og
nedblænding af lyset. Jeg har søgt lidt rundt omkring og fundet
specialbyggede lamper til flere tusinde kroner. Så her den anden dag
faldt jeg over dette:

https://ssl.kundenserver.de/shop.aquapro2000.de/AquaMemolux.htm

Aqua Memolux er en erstatning for den i lamperne indbyggede glimttænder,
med 3 indbyggede programmer der muliggør langsom op- og nedblænding af
lysstofrør. I betragtning af prisen (ca. 325 kr) lader det til at være
en billig måde at emulere solop/nedgang.

MEN - er der nogen der har erfaringer med Aqua Memolux?? Gode såvel som
dårlige??

ELLER - er der nogen der har erfaringer med andre systemer til
automatisk op og nedblænding af lysstofrør??

Alle tips modtages med tak...

Venlig hilsen
Thomas Kristensen

Fra : anneconda

Dato : 23-12-02 08:51

Du har i forvejen et tænd og sluk ur
Sæt et svagt lysstof rør mere i
Når det første lys slukker går det over i natbelysning efter en time eller
mere kan du slukke det helt via tænd og sluk uret.

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 23-12-02 09:30

Om ikke andet kan du da prøve. Det er jo kun en plovmand som ryger, hvis det
skulle vise sig at være en uholdbar løsning. Hvis du forsøger, er jeg
interesseret i at høre resultatet.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Tobester

Dato : 23-12-02 09:54

Jeg har ingen erfaring med lysstofrør og dæmpning på akvarier, men
princippet må være det samme som normal belysning. Her fungerer lysdæmpere
udemærket, omend ikke helt så kontinuert som for glødepærer. Priserne er til
gengæld højere...

Hvis du kikker på www.aquaristic.de under "Lighting / Fluorescent
controllers / Gula" kan du finde en computer/dæmper-fidus til 1000kr.

Held og lykke,

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 23-12-02 11:19

Det var ellers noget af en lækker butik de har der - igen. Tyskland ligger
sku' milepæle foran DK hvad internetbutikker angår.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : jabbe

Dato : 25-12-02 13:28

Hejsa har lige meldt mig på NG'en

Jeg ved at man kan få HF(HøjFrekvens) spoler til lysstofrør med undbygget
lysdæmper. Det er 3 år siden jeg har rodet med det så jeg husker ikke så
meget om det andet der var vist noget med en variabel modstand man kunne
sætte på og så dæmpe det på den måde. Helt præcis hvordan den fungerer ved
jeg ikke men den kan dæmpe det flot og rimeligt trinløst...

Jacob