Teakdæk ?
Fra : Lars Schmidt

Dato : 22-12-02 17:50

Er der nogen der ved hvem der er billige med lister til teakdæk ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-12-02 20:15

"Lars Schmidt" <lasc@besked.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved hvem der er billige med lister til teakdæk ?

http://www.savvaerket.dk/

Husk, at det skal være spejlskåret, når det er til dækket.

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Lars Schmidt

Dato : 23-12-02 22:52

> Øheh - spejlskåret ?? er det noget med årernes retning ?
Hilsen Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-12-02 00:54

> [...]

Ja, almindeligt træ er normalt planskåret, hvor årene går i en halvcirkel
fra kl 9.00 til kl 3.00.

Spejlskåret går årene sådan her: (((( fra kl. 6-12.

Det betyder, at træet krummer på en anden måde, når det bliver tørret,
navnlig når det bliver ovntørret. Det er vigtigt, at træ til dæk er
spejlskåret, ellers vil plankerne krumme opad, når træet skiftesvis er vådt
og tørt.

Det er også derfor, at færdigskåret træ fra en trælast ikke er det bedste
til at lægge dæk med. Ofte er det skåret for dårligt og for forskelligt, så
årene ikke følger skæringen godt nok. På et savværk bruger man en rammesav,
så der er alle lister/planker fra den samme stok skåret helt ens.

Claus

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 22-12-02 23:38

Hej,

Det billigste sted, mht. til teaklister, har jeg fundet gennem Bjarke fra
Maxiklubben (www.maximalt.dk) ......

Firmaet hedder Malmø List, og har prisliste liggende på www.malmolist.se ,
og husk det er svenske dejlige devaluerede kroner, inkl. svensk moms, når du
selv afhenter det i Malmø.....

mvh

Svend
Maxi 77

Fra : villy

Dato : 28-12-02 14:38

hvor skal du bruge Lars
et teakdæk skal være planskåret
dvs. at årene skal stå op |||||
spejlskåret det vil blive slidt hurtig
du kan mail til mig så kan vi finde ud af et eller andet
jeg har arbejde m/både/ teakdæk i 25 år
patrik.rap@tdcadsl.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-02 20:59

"villy" <villy.rap@tdcasdl.dk> skrev i en meddelelse news:3e0da903$0$71611

> [...]
> dvs. at årene skal stå op |||||
> spejlskåret det vil blive slidt hurtig
> du kan mail til mig så kan vi finde ud af et eller andet

Hvis du har lagt planskåret teakdæk i 25 år, er der muligvis noget, du har
overset.

Det er netop ved spejlskæring, at årene står op. Begge links nedenunder har
fine illustrationer.

Her en lille forklaring om træ:
http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/14/201189-14/teksten.htm

og her: http://www.cogita.dk/pdf/trae.pdf

Citat fra den første side:

Træets opskæring
Ved udvendig bræddebeklædning er det vigtigt, hvordan årerne ligger i emnet.
Man skelner her mellem de såkaldt spejlskårne brædder, hvor årerne ligger
vinkelret på den bredeste kant, og de planskårne brædder, hvor årerne løber
på langs af den bredeste kant. Man kan konstatere om et brædt er spejlskåret
eller planskåret ved at betragte endetræet.

Spejlskårne brædder
I det spejlskårne træ har man koncentreret alle træmaterialets bedste
egenskaber. Et spejlskåret bræt er stort set vandafvisende, det er hårdt i
veddet, det er utilbøjeligt til at revne og flække, det er stabilt, og det
svinder og kvælder (udvider sig) næsten ikke, og endelig kræver det minimal
vedligeholdelse bl.a. i forbindelse med maling og overfladebehandling.
Spejlskårne brædder kan man vende, hvordan man vil, og det er i det hele
taget et ideelt materiale til vinduer, bræddebeklædninger, træspån, dæk- og
fodbrædder.

Planskårne brædder
Det planskårne træs egenskaber er på mange måder modsat de spejlskårne, og
man skulle i virkeligheden ikke tro, at de to brædder repræsenterer samme
materiale og endda kommer fra samme træ få centimeter fra hinanden. Det
planskårne bræt er mere vandsugende, fordi marvstrålerne leder vandet ind i
veddet, det er blødt, det er tilbøjeligt til at revne og flække, det er
ustabilt, fordi det svinder og kvælder meget, og derfor kræver det
uforholdsmæssigt meget vedligeholdelse.

Det er vigtigt, hvordan man vender brættet i forhold til kerne / marv og
barkkant / splintside. Når et planskåret bræt tørrer, vil dets tværsnit
krumme modsat af årringenes retning, fordi marvsiden tørrer langsommere end
splintsiden. Derfor skal man vende marvsiden ud i vejret. Derved vil
tværsnittet lukke sig igen, når brættet tørrer, og der vil også være en
større andel af det modstandsdygtige kernetræ i retsiden / marvsiden af
brættet.

Citat slut