MS Windows
briani 27239
XP og brugere og brugernes programmer
Fra : Marianne

Dato : 22-12-02 18:03

Hej

Jeg har fået lavet ged i min opsætning. Hvordan må Guderne vide!

Jeg er eneste bruger af maskinen og logger på som administrator

Pludselig fortæller apparatet mig, at 'denne bruger har ikke word
installeret'. Nåda - det havde jeg ellers i går. (Men jeg har ryddet op vha
wash-n-go og har åbenbart været for emsig).

Via stifinder kan jeg se, at 'vi' er 5 brugere:

All users
Default user
Administrator
Admini~1
Admini-MH.HJ (MH er mine initialer - HJ står for min hjemmecomputer)

Jeg ved ikke, hvorfor der er tre typer administratorer eller hvilken af
disse, jeg faktisk er, når jeg logger ind.

Når jeg går ind og tjekker, hvad der står under 'Start menu' -->
'Programmer' ser det ud til, at 'All Users' har det, jeg troede, jeg havde.

Kan jeg ikke ved at kopiere genveje rundt mellem mine 5 brugere ordne
tingene ?

Hvordan er hierarkiet mellem brugerne ? Skal alle 5 være der eller hvad kan
man nøjes med ? Hvordan sletter/opretter man en bruger (der er velsagtens et
program til formålet)?

På forhånd tak

Marianne

Fra : Thomas

Dato : 22-12-02 19:42

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Administrator
> Admini~1
> Admini-MH.HJ (MH er mine initialer - HJ står for min hjemmecomputer)
Bemærk at du har valgt at vise Skjulte filer og mapper....
hvis du går i menubjælken øverst i stifinder vælger du menuen:
FUNKTIONER/MAPPEINDSTILLINGER - faneblad VIS - scroll lidt ned og fjern
markeringen i vis skjulte fielr og mapper...
det gør nok dit liv lidt nemmere ikke og skulle glo på irrelevante ting i
dette sammenhæng.

Normalt er der, såfrem du er eneste bruger med administratorstatus,
nogenlunde de her brugere:
All Users
Admini-MH.HJ -- såfrem det er det navn du har valgt at give dig selv???
muligvis Administrator

Muligvis dit eget navn - kan være den der hedder
men check i start om det er dne profil der er logget på.. se længere nede..
der er det forklaret..
Hvis du checker og har VIS SKJULTE FILER OG MAPPER slået til er der følgende
brugerkonti/mapper i stifinder:
All Users
Muligvis Administrator
Adminin-MH.HJ

De andre du har kan være fremkommet hvis du har installeret windows XP oven
i sig selv på et tidspunkt!
eller såfrem et eller andet prog. har lavet godt og grundigt ged i den.

> Jeg ved ikke, hvorfor der er tre typer administratorer eller hvilken af
> disse, jeg faktisk er, når jeg logger ind.

det kan du se hvis du trykker på start og kikker øverst i billedet... der er
angivet den nuværende bruger.

> [...]
havde.

> Kan jeg ikke ved at kopiere genveje rundt mellem mine 5 brugere ordne

Hvad der ligger i ALL USERS vil ALLE have adgang til.
så du kan godt kopierer genveje mellem de forskellige brugerprofiler.

> Hvordan er hierarkiet mellem brugerne ? Skal alle 5 være der eller hvad
kan
> man nøjes med ?
Der er ikke noget egentligt hieraki.
de skal ikke alle 5 være der, men kun dem der er behov for, dvs. dem du har
behov for, og har oprettet.

> Hvordan sletter/opretter man en bruger (der er velsagtens et
> program til formålet)?
Tryk på START og på Ikonet i øverste venstre hjørne af startmenuen vil der
være et billede/ikon og navnet på den nuværende bruger.
tryk på ikonet og brugerkonto programmet vil starte - self. i din profil.
i det prog/vindue der er kommet frem trykker du på Startside og nu skulle
alle brugerkonti være vist.
nu giver det vist sig selv, og du kan vælge at oprette/ændre/slette osv. de
forskellige brugerkonti.

Prøv for sjob og oprette konti og se hvad der sker i stifinderen, så du får
en ide om hvad der sker.

Ellers giver WinXP hjælp funktionene også en god ballast når du skal gennem
det, men det er lige ud af landevejen-

Jeg håber ikke at mine forklaringer er alt for rodede

--
Venligst

Thomas
skær venligst det væk, du ikke svarer på.
..::Tak::.

Fra : Marianne

Dato : 22-12-02 20:46

> Jeg håber ikke at mine forklaringer er alt for rodede

Hej Thomas

Tusind tak for hjælpen. Jeg tror, at det desværre er mit 'wash and
go'-program, der har lavet mere vask end godt er. Det er svj kan se i
forhold til din forklaring muligt at retablere (men hold op, hvor er det
indviklet at følge i forklaringerne, når man som slutbruger har lavet en
tilpasning eller 5 i brugerinterfacet.

Jeg stiler tilbage til XP-classic og ta'r det derfra.

mvh
Marianne

Fra : jens

Dato : 23-12-02 03:29

> [...]
>
> Jeg ved ikke, hvorfor der er tre typer administratorer eller hvilken af
> disse, jeg faktisk er, når jeg logger ind.

Det ved jeg.
Du har en xp pro, og har ændret pc navn og arbejds gruppe, måske endda
forsøgt med et domæne.
Hver gang laver Hr xp en ny administrator konto.
Det er de to nederste i listen.

> Når jeg går ind og tjekker, hvad der står under 'Start menu' -->
> 'Programmer' ser det ud til, at 'All Users' har det, jeg troede, jeg
havde.

Default user skal indeholde alle instalerede programmer, det må all users
også, det kommer an på hvilken indstilling der er på maskinens bruger
opsætning.

> Kan jeg ikke ved at kopiere genveje rundt mellem mine 5 brugere ordne
> tingene ?

Nej det kan du ikke, de fleste programmer skal geninstalleres

> Hvordan er hierarkiet mellem brugerne ? Skal alle 5 være der eller hvad
kan

nej det skal de ikke, der skal kun være 3 (forudsat det er i c:\documents
and settings\) du ser dem, og der ikke er andre brugere en dig, og at du
logger på som administrator, hvilket ikke er så godt på en xp.

> man nøjes med ? Hvordan sletter/opretter man en bruger (der er velsagtens
et
> program til formålet)?

Sletning af brugere : højreklik på "denne computer", vælg
egenskaber/avanceret, i midten er der en indstillinger for brugerprofiler.
Der står hvem der har logget på maskinen, slet dem du kan (du kan ikke
slette den der er i brug, og derfor ikke din egen)
undtagen administrator (de to underlige admin er ikke den oprindelige
administrator og kan slettes)

Bagefeter genstarter du maskinen, går til c:\documents and sttings\ , og
sletter alle undtage default, all , administrator og din egen (som du ikke
kan slette da den er i brug)

Du kan ikke kopiere en mappe til en anden bruger, uden at fortælle xp hvem
der ejer den, og det er ikke så ligetil.
Fordi hver bruger har en lang talkode i sin profil som er unik for hver
bruger og oprettet ved første logon på maskinen.
(se i c:\documents and settings\ditnavn\aplication data\identities\ )

Når du opretter en ny bruger (til dig selv) skal du være sikker på du er
administrator, og ikke en almindelig bruger.

Det gøres bedst ved at kopiere indstillinger under denne computer, hvor du
kan slette brugere, men det er kun administratoren der får lov til det.

Det kan gøres i kontrolpanelet, men det er ikke med samme godkendelse som
under føromtalte metode.

mvh Jens