Hvilke ledninger anvendes ikke i et netvær~
Fra : CARSTEN

Dato : 22-12-02 17:03

Vi har trukket nye netværkskabler i vores hus.
Dog er der sket det at en af de 8 ledninger er knækket under arbejdet til
det ene værelse.
Er det rigtigt at netværket ikke bruger alle ledningerne.
Hvilke anvendes ikke ????
kh Carsten

Fra : Aezay

Dato : 22-12-02 17:22

"CARSTEN" <cARSTEN@CARSTEN.DK> wrote in message news:3e05e34f$0$237$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Er det rigtigt at netværket ikke bruger alle ledningerne.
> Hvilke anvendes ikke ????

Det er rigtig, et rj45 kabel bruger Transmit +/- og Recive +/-
Det giver fire der er brugt og fire ubrugte ledere.
Hvis man derimod vil bruge den til 1 Gbit bruger den alle 8 ledere.

læs mere her: http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html

Anders Jakobsen

Fra : Carsten

Dato : 26-12-02 11:21

Tak for Hjælpen
Carsten

Fra : Keld Damsbo

Dato : 22-12-02 17:22

"CARSTEN" <cARSTEN@CARSTEN.DK> wrote in message

> Er det rigtigt at netværket ikke bruger alle ledningerne.
> Hvilke anvendes ikke ????

Alle ledningerne bruges ved Gigabit

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-12-02 20:28

On Sun, 22 Dec 2002 17:22:27 +0100, "Keld Damsbo"
<keld@damsbo.com> wrote:

> Alle ledningerne bruges ved Gigabit

.... hvis det er 1000base-T, ikke 1000base-TX.

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-02 20:41

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> ... hvis det er 1000base-T, ikke 1000base-TX.

Hvad bruger 1000base-TX så af ledningere?

Det kan jo kun bruges på cat6 kablingere og derover...

(er der forresten kommet aktivt 1000base-TX udstyr?)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-02 08:39

On Sun, 22 Dec 2002 20:40:44 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> wrote:

> Hvad bruger 1000base-TX så af ledningere?

1,2,3,6 som 10base-T og 100base-TX.

> (er der forresten kommet aktivt 1000base-TX udstyr?)

Det ligger stadig ret tungt med det.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 12-01-03 10:31

On Mon, 23 Dec 2002 08:39:11 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>1,2,3,6 som 10base-T og 100base-TX.

Nej faktisk bruges alle 4 par, 2 til transmitt og 2 til recieve.

>Det ligger stadig ret tungt med det.

Ja vi ser det nok aldrig i større målestok.
Men der arbejdes på flere andre muligheder med højere hastighed, som
anvender samme teknik.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-02 17:41

"CARSTEN" <cARSTEN@CARSTEN.DK> wrote in message
> Vi har trukket nye netværkskabler i vores hus.

Ok

> Dog er der sket det at en af de 8 ledninger er knækket under arbejdet til
> det ene værelse.

Jamen så ret dog fejlen

http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-12-02 18:52

> [...]
> det ene værelse.
> Er det rigtigt at netværket ikke bruger alle ledningerne.

Hvis du er så uheldig at en af de ledning er knækket rent faktisk er en af
signal ledninger - så vil jeg anbefale dig at skifte kablet. Hvis du blot
bruger et andet par istedet er der ingen garenti fordi det overhovedet vil
virke. Jeg kom til at bytte om på nogle par da jeg satte dåser op her i
huset - det virkede først da de blev lavet rigtigt i begge ender ;)

/Dennis

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-12-02 23:32

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev :

>Hvis du blot
>bruger et andet par istedet er der ingen garenti fordi det overhovedet vil
>virke.

Sludder - hvillke 2 par af de 4 du bruger er bedøvende ligemeget
(sålænge du kører 10 eller 100)

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-12-02 00:39

<jan@stevns.net> wrote

> Sludder - hvillke 2 par af de 4 du bruger er bedøvende ligemeget
> (sålænge du kører 10 eller 100)

Nja...forudsat at det gøres i begge ender....så vil det virke.

Hvis man går i små sko...så er der faktisk forskel på de enkelte
par...tætheden af snoningen er forskellig, hvilket er med vilje.
Så...der kan faktisk måles forskel...men til hjemmebrug er det uden
betydning.

--
Mvh Henrik.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-02 08:32

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev :

>Hvis man går i små sko...så er der faktisk forskel på de enkelte
>par...tætheden af snoningen er forskellig, hvilket er med vilje.
>Så...der kan faktisk måles forskel...

På hvilke fabrikater kabel har du kunnet måle denne forskel ?
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-12-02 09:36

<jan@stevns.net> wrote

> På hvilke fabrikater kabel har du kunnet måle denne forskel ?

Jeg har udelukende beskæftiget mig med Lucent's Systimax.

--
Mvh Henrik.

Fra : Arne Keller

Dato : 12-01-03 10:37

On Mon, 23 Dec 2002 08:32:09 +0100, jan@stevns.net wrote:

>På hvilke fabrikater kabel har du kunnet måle denne forskel ?
>--
Fatsik kan man måle forskel på de forskellige farver, da
farvepigmentet i plasten er med til at ændre de plasten egenskaber,
derfor ser man producenter som anvender blå/lyseblå for at have så
lille forskel som muligt.

Hvis man måler på et kabelsystem får man forskellig resultat for de
forskellige par da disse ikke er ens.
Det gælder alle de målinger jeg har set bortset fra parvist skærmede
kabler som kan have ens par.

Disse forskelle skal dog naturligvis ligge indenfor tollerancerne i
standarderne.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 22-12-02 19:18

Der bruges kun 4
det er 1,2,3,6

regnet fra venstre mod højre med stikket vendende væk fra dig og
"tungen"nedaf

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 22-12-02 19:37

On Sun, 22 Dec 2002 19:18:02 +0100, complex@pc.dk wrote:

>Der bruges kun 4
>det er 1,2,3,6
>
>regnet fra venstre mod højre med stikket vendende væk fra dig og
>"tungen"nedaf

Color Codes for T568B
Pin color pair name
--- ----- ---- ---------
1 wh/or 2 TxData +
2 or 2 TxData -
3 wh/grn 3 RecvData+
4 blu 1
5 wh/blu 1
6 grn 3 RecvData-
7 wh/brn 4
8 brn 4

Fra : Sørensen

Dato : 24-12-02 11:54

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Der bruges kun 4
> det er 1,2,3,6
>
> regnet fra venstre mod højre med stikket vendende væk fra dig og
> "tungen"nedaf
>

> Med venlig hilsen, Lars

SE det var et svar man kunne bruge til noget og det var faktisk det manden
spurgte om !, og ikke diverse "fnider fnader" ang. gigabit mm.

vh. Sørensen