MS Windows
briani 27239
Hvordan fjerner jeg win2k?
Fra : Preben Solgaard

Dato : 22-12-02 15:42

Jeg har omtalt nogle pc-problemer for nogle dage siden her i gruppen, men
ingen har givet mig løsningsforslag. Senest d. 17.12.

Jeg vil nu spørge om en anden ting: Jeg har ved en fejl fået lagt en ny
installation af w2k ind i stedet for en reparation ag den jeg havde i
forvejen. Jeg har altså 2 udgaver at vælge mellem når jeg starter op.

Hvordan fjerner jeg den ene, uden at det går ud over den anden også?

Hilsen
Preben

Fra : Thomas

Dato : 22-12-02 15:56

"Preben Solgaard" <presol@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forvejen. Jeg har altså 2 udgaver at vælge mellem når jeg starter op.
>
> Hvordan fjerner jeg den ene, uden at det går ud over den anden også?

Jeg vil vove at påstå at det er Meget svært, hvis de er installeret på samme
drev, da de diverse filer ligger flettet samme i et værre rod.

Jeg mener at den bedste og nærmest eneste fornuftige løsning må være at
backe de ting op der er vigtige og så må du formatere din disk og
reinstallere Win2K forfra.

fra min synspunkt er det bedste løsning på dit problem, da der ikke er en
egentlig Uninstall mulighed med win2K.

--
Venligst

Thomas

skær venligst det væk, du ikke svarer på.
..::Tak::.

Fra : Preben Solgaard

Dato : 22-12-02 17:02

Ja, jeg har selv en fornemmelse af, at det vil være svært. Jeg har 2 drev.
Jeg har adgang til filerne fra begge udgaver af w2k. Derimod har jeg ikke
adgang til alle programmer. Kun de programmer der er installeret på den
aktuelle w2k.

Jeg håber bare, der er en anden løsning end formattering...

Hilsen
Preben

Fra : Hans

Dato : 23-12-02 02:33

"Preben Solgaard" <presol@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> aktuelle w2k.
>
> Jeg håber bare, der er en anden løsning end formattering...

Kan du ikke lige vise os indholdet af din boot.ini fil i roden af c:, så vi
kan afgøre om de 2 installationer ligger på hvert sit eller på samme drev.
Man skal være mere end kreativ for at lægge 2 installationer oven i
hinanden, så den tror jeg rent umiddelbart ikke på, men mindre at du
specifikt har valgt en anden installationsmappe end \winnt.

--
mvh, Hans

Fra : Preben Solgaard

Dato : 22-12-02 17:06

Fra : Thomas

Dato : 22-12-02 17:27

> [...]
> aktuelle w2k.
>
> Jeg håber bare, der er en anden løsning end formattering...

Nu skal jeg lige være helt med.....

da du prøvede at reparere, fik du så installeret en Win2K der ligger FYSISK
på et ANDET drev end den originale WIN2K??

det er ret etensielt.... er det sagen kan du bare rette din BOOT.INI fil til
og derefter slette den forkert Win2K.....

Men bemærk... det vil KUN virke såfrem den forkert win2k er installeret
fysisk på en anden harddisk eller partition.. ikke hvis de er installeret på
samme drevbogstav...

venligst

Thomas

Fra : Preben Solgaard

Dato : 22-12-02 21:44

Jeg er ikke skrap til edb, så jeg kan ikke svare på, hvor den w2k, der
skulle have været en rep. men i stedet blev en ny installation, ligger
fysisk. Og jeg ved heller ikke hvordan jeg forholder mig mht boot.ini filen.

Hvordan finder jeg ud af, om de 2 udgaver ligger på hver sit drev og hvis de
gør, hvordan sletter jeg så den ene?

Fra : Thomas

Dato : 22-12-02 23:45

> [...]
filen.

> Hvordan finder jeg ud af, om de 2 udgaver ligger på hver sit drev og hvis

Det er nu ikke så svært.....
jeg er ikke 100% sikker på at det her virker, men prøv alligevel.

Step1:
Start i den windows du vil bruge!
når maskinen er startet tryk da på start og vælg KØR.
skriv nu: msinfo32 og tryk enter.
hvis der starter et prog. virker det som det skal.

Step2:
i det første billede der kommer frem kan du se at der står WINDOWSMAPPE et
sted.
ud for den står stien til windowsmappen, og du kan samtidig se på hvilket
drev den er installeret.
Du kan nu boote i den anden windows og checke det samme for at se hvilket
drev den nye windows er installeret på.

Hvis step1 ikke virkede kan du bare gøre sådan her:
tryk på start/programmer/tilbehør/systemværktøjer/systemoplysninger
og der åbnes det sammeprogram.
Følg Step 2.

En anden mulighed er at først at checke hvor din foretrukne windows er
installeret, jævnfør første del af Step 2.

hvis der på dit andet drev ligger nogenlude de samme mapper som på dit
C-drev - altså
WinNT
Programmer
Dokumenter
osv.. dvs. generelle mapper der er tilknyttet windows som styresystem, kan
du godt regne med at window er installert på begge drev.

hvis det er sådan det er, kan du slette den window der er på det forkerte
drev og du skulle være Home Free.

Med hensyn til Boot.ini så er det en lille fil der ligger i roden på dit
primære drev.. normalt dit C-drev.
du skal dog tillade at du kan få lov at se beskyttede systemfiler, førend du
kan se den.. ellers er den skjult.

det der står i den fil definerer hvilke styresystemer der er mulighed for at
boote ind i.

Hvis du finder ud af at du kan slette windows, som beskrevet ovenover, og du
ikke ændrer i boot.ini, vil du stadig blive spurgt hvilket os du vil boote
til, men det er kun det ene der virker.

Hvis du vil ændre i den bør du lige spørge i denne NG vedr. netop det
spørgsmål, da jeg ikke er så meget inde i de informationer der er beskrevet
i den fil.

men check først ud om det er muligt at fjerne windows som beskrevet..

Og så lige en sidste ting.. det er 100% på dit eget ansvar.. og jeg kan ikke
garantere at det vil virke, men jeg har selv gjort det, og egentlig ændrer
du ikke noget vitalt på nogen måde, så det skulle virke upåklageligt.

Fra : Preben Solgaard

Dato : 27-12-02 17:01

> [...]
> .::Tak::.
>
> Jeg har kigget på systemoplysningsrapporten i begge udgaver og printet dem
ud. Jeg kan se, at den oprindelige w2k ligger i mappen C:\Windows og den nye
i mappen D:\WINNT. (Systemmapperne i hhv. C:\Windows\System32 og
D:\WINNT\System32). Startenhederne er enslydende
\device\harddisk0\Partition1.

Der er forskel på tilgængelig fysisk og virtuel hukommelse i de 2 udgaver.
Mere tilgængelig fysisk i den oprindelige og mere tilgængelig virtuel
hukommelse i den nye udgave. I den oprindelige åbner jeg som bruger med
adgangskode - i den nye som administrator. Giver det konflikt?

Hjælper disse oplysninger Jer til at kunne hjælpe mig videre? Hvordan gør
jeg boot.ini filen synlig?

Hilsen
Preben

Fra : Thomas

Dato : 27-12-02 18:08

> [...]
> i mappen D:\WINNT. (Systemmapperne i hhv. C:\Windows\System32 og
> D:\WINNT\System32). Startenhederne er enslydende
Som det ser ud nu, har du fået installeret den NYE WIN2K på et helt andet
drev.
derfor kan du egentlig bare slette filerne fra drevet uden at det giver
problemer.
Ergo, du kan slette de mapper der hører til Win2K på dit D-drev:
WINNT
Programmer
dokumenter
og andre.. såfrem der er andre.

> Der er forskel på tilgængelig fysisk og virtuel hukommelse i de 2 udgaver.

> Mere tilgængelig fysisk i den oprindelige og mere tilgængelig virtuel
> hukommelse i den nye udgave.
Det er hip som hap.. er ikke noget du kan brige til noget i forhold til at
fjerne windows.
I den orindelige bruges der øjensynligt mindre Ram end i den nye, men
derimod mere Swapfil/Virtuel hukommelse.
det er underordnet.

I den oprindelige åbner jeg som bruger med
> adgangskode - i den nye som administrator. Giver det konflikt?

Nej.
De to windows installationer har intet med hinanden og gøre, og årsagen til
at du logger på som User i den orindelige Win2K er at du har oprettet en
User Profil og en Administrator profil.
du kan også godt logge på som Admin i din Oprindelige Win2K.

> Hjælper disse oplysninger Jer til at kunne hjælpe mig videre? Hvordan gør
> jeg boot.ini filen synlig?
Tryk på Start
i KØR skriver du:
msconfig
i det nye vindue er der et faneblad der hedder BOOT.INI
her kan du se hvad der bootes, og det er er den fil der skal modificeres.
du kan evt. ændre i den før du sletter noget, så du kan se at den så vil
boote normalt ind i din originale Win2K.
Husk dog at lave en backup af din BOOT.INI.
Du kan gøre den Synlig på dit C-drev, ved at gøre sikrede systemfiler
synlige i indstillinger.

Venligst

Thomas

Fra : Preben Solgaard

Dato : 27-12-02 18:41

> [...]
> Husk dog at lave en backup af din BOOT.INI.
> Du kan gøre den Synlig på dit C-drev, ved at gøre sikrede systemfiler

Jeg har prøvet at køre msconfig, men der bliver ikke fundet en sådan fil.
Jeg er i den nye udgave. Jeg har ikke prøvet endnu i den oprindelige udgave.
Jeg er på usikker grund her, så jeg beder om, at man beskriver evt.
hjælpetrin, så jeg ikke kan gøre forkert... Specielt, når det drejer sig om
den kære boot.ini fil

Tak for hjælpen hidtil!

Hilsen
Preben

Fra : Thomas

Dato : 27-12-02 18:51

> udgaver.

> til

> gør

> Jeg har prøvet at køre msconfig, men der bliver ikke fundet en sådan fil.

SRY.. min fejl.. Win2K har ikke msconfig indbygget på samme måde.
Anyway...
Det er lang tid siden at jeg har siddet med en Win2K , så det her er lidt på
memory og lidt XP.... men jeg mener at den er der..

1:
Højreklik på: Denne Computer og vælg EGENSKABER

2:
Vælg faneblad: Avanceret

3:
Under: START OG GENOPRETTELSE vælger du indstilliger.

4:
nu skulle der være noget der hedder SYSTEMSTART
og herunder står der nogle ting.. de giver mere eller mindre isg selv.

der er nok også en knap der hedder REDIER.
hvis du trykker på den åbner den BOOT.INI i en teksteditor / notesblok.

Nu kan du ændre i boot.ini som det falder dig for.. MEN husk at lave en
backup først så du altid kan vende tilbage.

Bemærk også at det er skrevet ud fra hukommelse, så det kan godt være at det
ser lidt anderledes ud, men det burde være næsten som jeg har beskrevet

Når du har fået kikket ind i din BOOT.ini kan du evt lige lave et COPY/PASTE
og sende den ud i denne newsgroup.
så må vi se om der er nogen der ved hvad du skal redigere i den for at den
kun loader til dit oprindelige OS.

Håber at du får nogenlunde styr på det jeg har skrevet.

venligst
Thomas

Fra : Preben Solgaard

Dato : 28-12-02 00:49

"Thomas" <BrunsvigerXXX@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> kun loader til dit oprindelige OS.
>
> Håber at du får nogenlunde styr på det jeg har skrevet.

I Egenskaber i Denne Computer kan jeg ganske rigtigt finde Start og
Genoprettelse. Her kan jeg deaktivere Vis en liste over OS-muligheder.
Derved forsvinder den valgmulighed, jeg har ved opstart nu og det er jo fint
nok, jeg skal så blot lige være i den ønskede udgave.

Jeg kan dog ikke finde boot-ini filen her heller!? Der er følgende
muligheder under Start og Genoprettelse:

Skriv hændelse til systemlogbogen
Send advarsel til administrator
Genstart automatisk
Skriv debug-oplysninger
Gem filen: %SystemRoot%\MEMORY.DMP
Overskriv eksisterende fil

Har det nogen betydning i den aktuelle situation?

Hilsen
Preben

Fra : Thomas

Dato : 28-12-02 09:33

> [...]
fint
> nok, jeg skal så blot lige være i den ønskede udgave.
Det håber jeg da at du kan der... som sagt var det hukommelsen, og derfor
var det ikke 100 % sikkert at det passede helt, det jeg skrev.

> Jeg kan dog ikke finde boot-ini filen her heller!?
hvis du meget gerne vil se BOOT.INI kan du gøre følgende.
1:
Højreklik på Denne Computer og tryk på Stifinder.

2:
Tryk på Funktioner i stifinder vinduet og vælg Mappeindtillinger/eller lign.

3:
Vælg Fanebladet VIS/eller lign

4:
marker at du vil se beskyttede systemfiler og samtidig også at du vil se
skjulte filer og mapper.

5:
nu skulle BOOT.INI komme til at ligge i roden på dit C-drev.

6:
den kan du åben med NOTESBLOK.

> [...]
> Gem filen: %SystemRoot%\MEMORY.DMP
> Overskriv eksisterende fil
>
> Har det nogen betydning i den aktuelle situation?
ikke såvidt jeg kan se..
Prøv at kikke lidt rundt derind og se om du kan finde noget af relevans for
hvad du vil... som sagt har du fundet noget.

Hvis du går i Kontrolpanel kan du gå ind under administrator/adminitration
og der kan du måske også finde noget.

venligst
Thomas

Fra : Preben Solgaard

Dato : 28-12-02 12:19

> [...]
> skjulte filer og mapper.
>
> 5:
> nu skulle BOOT.INI komme til at ligge i roden på dit C-drev.

Så fandt jeg endelig boot-filen! Jeg var i den udgave med den senest
installerede w2k og havde regnet med at finde filen på D-drevet, da
installationen jo ligger der. Den lå der også, men var tom! Jeg fandt den så
på C og her er en kopi

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000
Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000
Professional" /fastdetect

Jeg er nu blevet så klog, at jeg kan se, at det er det førstnævnte OS, der
er i brug og også den jeg sandsynligvis vil af med, MEN hvad mister jeg? Er
det kun de programmer jeg har installeret i den udgave? Eller ryger der
filer med i købet? Og hvad med e-mails og adresser?

Ser jeg rigtigt, når jeg mener, at alt (fra og med timeout=) bortset fra den
sidste linie i filteksten kan fjernes, hvis jeg vil bruge den oprindelige
udgave af w2k. Eller skal jeg åbne computeren i den oprindelige udgave og
finde boot-filen der og så slette?

Hilsen
Preben