Kan man køre med mail-adr. på en IP-adress~
Fra : ....

Dato : 22-12-02 14:56

Er det muligt at lave en mailserver, og have klienter på den, med kun en
ip-adresse. Eller skal man skaffe sig et domænenavn, for at det virker ?

Mvh
Thomas

Fra : Michael Andreasen

Dato : 22-12-02 16:11

Ja det kan man vist godt. F.eks. linux + qmail/vpopmail hvor ip adressen
sættes op som et virtuelt domain

det burde da virke :) - utestet!

Mvh
Michael

Fra : jens

Dato : 23-12-02 00:52

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at lave en mailserver, og have klienter på den, med kun en
> ip-adresse. Eller skal man skaffe sig et domænenavn, for at det virker ?

et domæne navn oversættes af en dnsserver til et ip nummer, så det skulle
der ikke være noget i vejen for, men ip nummeret skal nok være registreret i
en dns server som MX (mailserver)

mvh jens

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 25-12-02 11:22

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message news:<au5j6u$f14$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> der ikke være noget i vejen for, men ip nummeret skal nok være registreret i

Og så skal det jo ikke være et af de private IP numre.

Carsten Nielsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-02 08:33

On Sun, 22 Dec 2002 14:55:58 +0100, "...."
<nykoebingvej@tdcadsl.dk> wrote:

> Er det muligt at lave en mailserver, og have klienter på den, med kun en
> ip-adresse.

Det kan man godt. Men det giver nogle lidt sjove adresser at
skrive til, fx. nykoebingvej@194.239.76.158

> Eller skal man skaffe sig et domænenavn, for at det virker ?

Ikke nødvendigvis, men det er klart det nemmeste for folk at
forså (og taste).

-A

Fra : ....

Dato : 24-12-02 22:54

Jz, det giver en skæg adresse Men det gør ikke så meget i dette
tilfælde. Det er mere et spørgsmål om det bliver routet rigtigt, så man kan
skrive til adressen.

Jeg prøver om det virker...............

Mvh
Thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-12-02 01:40

On Tue, 24 Dec 2002 22:54:19 +0100, "...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk>
wrote:

>Jz, det giver en skæg adresse Men det gør ikke så meget i dette
>tilfælde. Det er mere et spørgsmål om det bliver routet rigtigt, så man kan
>skrive til adressen.

RFC2821 nævner:
==
4.1.3 Address Literals
[..]
For IPv4 addresses, this form uses four small decimal integers
separated by dots and enclosed by brackets such as [123.255.37.2],
which indicates an (IPv4) Internet Address in sequence-of-octets form.
==

Dvs. eksemplet med nykoebingvej@194.239.76.158 bør i stedet
addresseres som:
nykoebingvej@[194.239.76.158]

Jeg har brugt det i lille målestok uden problemer.

--
- Peter Brodersen