Overtakserede SMS'er
Fra : ska

Dato : 22-12-02 10:21

Kan man blokere for denne "service" hos SONOFON - og i givet fald hvordan.
Sonofon svarer ikke på mails fremsendt på dette spørgsmål, eller de ved det
måske ikke.
Denne "service" med overtakserede SMS'er kan hurtig malke et taletidskort
hos den lidt naive bruger - det brude vel egentlig være strafbart, både at
være så dum at tilmelde sig, men også at opkræve beløbene.

Søren

Fra : John K

Dato : 22-12-02 19:37

"ska" <ska@xxxmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sonofon svarer ikke på mails fremsendt på dette spørgsmål, eller de ved

Har du prøvet at ringe til dem - de har da vist et gratisnummer.

> Denne "service" med overtakserede SMS'er kan hurtig malke et taletidskort
> hos den lidt naive bruger -

Tja... det er teleselskaberne nok ikke kede af...

> det brude vel egentlig være strafbart, både at
> være så dum at tilmelde sig, men også at opkræve beløbene.

Nej hvorfor skulle det dog være strafbart. Det er vel ikke teleselskabernes
problem hvis folk er naive, og det bliver jo oplyst hvis det koster ekstra
at benytte en given service.

Mvh

John K

Fra : Fischer

Dato : 22-12-02 22:07

> Har du prøvet at ringe til dem - de har da vist et gratisnummer.

LOL!
Har du prøvet at ringe til dem?

Et godt råd: Lad være med at ringe til kundeservice fra en mobiltelefon på
batteri. Der er en vis risiko for at man løber tør for strøm inden man
kommer igennem.

> Nej hvorfor skulle det dog være strafbart. Det er vel ikke tele-
> selskabernes problem hvis folk er naive, og det bliver jo oplyst hvis
> det koster ekstra at benytte en given service.

Det er generelt svært at se hvad en service koster i de "flotte" annoncer.
Naturligvis ved vi kloge hoveder godt, at man sikkert bliver flået, hvis man
sender en SMS til et 4-cifret nummer, men for andre kan det være meget svært
gennemskueligt.

Jeg synes at der pr. default burde være spærret for overtakserede SMS på et
nummer. Så kunne dem der ønskede at bruge disse services selv åbne for dem.

*Fischer
OBS: Hvis nogen vil sende mig en mail, så fjern årstallet i adressen.

Fra : ska

Dato : 22-12-02 22:17

Du har så ganske ret Fischer

Det er jo egentligt at sammenligne med 900 numrene på fastnet.

Fra : John K

Dato : 23-12-02 20:05

"Fischer" <express2002@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Et godt råd: Lad være med at ringe til kundeservice fra en mobiltelefon på
> batteri. Der er en vis risiko for at man løber tør for strøm inden man

- det lyder næsten som Tele 2 - selv Debitel har fremragende
kundeservice i forhold til Tele 2.

> [...]
et
> nummer. Så kunne dem der ønskede at bruge disse services selv åbne for

Nja... jeg vil gå så langt som at sige at det bør være muligt at spærre for
denne service, hvis man ikke ønsker at falde i fælden, så må dem der ikke
vil have adgang selv spærre for det.

Jeg syntes ikke det er svært at finde ud af/se hvad det koster at benytte de
forskellige services, og jeg betragter mig på ingen måde som hardcore
mobilbruger, men som en ganske almindelig (kritisk) forbruger.

Mvh

John K

Fra : Kongen

Dato : 22-12-02 20:41

Sorry. det er ikke muligt at blokere for denne tjeneste.
men. Du beder selv om at få indholdet i smsérne, så det burde vel ikke være
det store problem.
MVH K