MS Windows
briani 27239
CPU forbrug.
Fra : HA

Dato : 22-12-02 13:47

Hejsa
Jeg har en maskine med en 1100MHZ processer, og 256 Mb ram og XP installeret
på maskinen.
Hvis jeg åbner Windows jobliste, og kigger på CPU forbruget, ligger den på
ca.50%, og det selv om jeg ikke har nogle programmer åben (Norton Antivirus
2002 køre dog.).
Hvis jeg går ind under "Processer", kan jeg se at det kun er noget der
hedder "Aktiv systemproces" der bruger af CPU'en.

Hvordan finder jeg ud af hvad det er der bruger så meget af min CPU kraft ?

Henrik

Fra : Pico

Dato : 22-12-02 14:55

HA wrote:
> [...]
> hedder "Aktiv systemproces" der bruger af CPU'en.
>
> Hvordan finder jeg ud af hvad det er der bruger så meget af min CPU

Jeg har en 1200 MHz og 512 MB og XP pro. Der er 35 jobs der er igang
herunder Norton Antivirus 2002.
Når jeg kigger på forbruget er det lige når jeg skifter 3 - 5 % og falder
øjblikkeligt til 1 %. Der er 149 MB i brug af sidefilen.
Der må være et eller andet program der æder dine resurser. Kan du ikke bruge
den hårde metode til at finde ud af hvilket ved at starte MSConfig og så lukke
programmerne et ad gangen indtil du finder synderen. Det er ganske vist en
langsommelig afære, men nok den eneste farbare vej.
Pico

Fra : Pico

Dato : 22-12-02 16:11

HA wrote:
> [...]
> hedder "Aktiv systemproces" der bruger af CPU'en.
>
> Hvordan finder jeg ud af hvad det er der bruger så meget af min CPU

Det er iøvrigt velset at man svare i gruppen for at andre også kan lære
så jeg lægger det også lige ud i gruppen.
Henrik Absalon wrote:
> Hvad er MSConfig ?
> Og hvordan bruger man det ?

Gå i start/Kør og skriv MSconfig, under fanen start kan du se alt hvad
der starter op på PC'en.
Der er en firkant ud for hver proces, fjerner du hakket i den starter
programmet ikke næste gang du starter maskenen. Sætter du hakket
igen starter programmet/processen næste gang du starter op.
Kig lige på hvad processen er så du ikke udelukker vitale dele, men
eller kan du altid sætte hakket igen i fejlsikker tilstand, F8 ved boot.

Fra : Never Winternights

Dato : 22-12-02 19:10

Når du bruger windows XP Pro, så er der mange forskellige services, der
kører i baggrunden og det er dem, der æder en stor del af resurserne. Hvis
du er en haj el. erfaren bruger, vil du sikkert slå en del af servicene fra,
som du ikke bruger og dermed sparer dit system for resurserne.

Her er et par gode link'er, som du kan optimere din windows XP:

http://www.tweakxp.com/tweakxp/performance_tweaks.asp
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,10918,00.asp

Mvh,
NWN