Henrettelse Skælskør 08.04.1825
Fra : Lars Rynord

Dato : 22-12-02 00:00

Hej

Jeg søger oplysninger om en mordsag og gerningsmændene.

Sognefoged Christian Knudsen, Frølunde (Tårnborg sogn, Sorø Amt) blev
myrdet natten mellem den 9. og 10. maj 1824.

Flere var skyldige og 3 personer skulle henrettes; hans datter Maren
Christiansdatter, hugger Peder Eliasen og tjenestekarl Niels Pedersen,
alle af Frølunde.

De 3 personer blev henrettet på Kanehøj Banke, Eggeslevmagle pr.
Skælskør den 8. april 1825.

Et af øjenvindnerne var H. C. Andersen som på daværende tidspunkt gik
i skole i Slagelse - han beskriver begivenheden og nævner blandt andet
at:

".. en versemager solgte der sin sørgelige arie, ordene vare lagte
forbryderne i munden og komisk lød det, at melodien var "jeg fremmed
her til stedet kom".

Jeg søger alle oplysninger omkring sagen, de involverede personer og
deres familier, samt den sang som H.C.Andersen omtaler.

Alt har interesse - på forhånd tak

Lars

Fra : Bodil Madsen

Dato : 22-12-02 09:07

Jeg ville undersøge om der skulle være noget i Årbøgerne for Historisk
Samfund for Sorø amt. Men det er måske derfra du har dine oplysninger?
mvh
Bodil Madsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-12-02 09:19

"> Jeg søger oplysninger om en mordsag og gerningsmændene.

> Sognefoged Christian Knudsen, Frølunde (Tårnborg sogn, Sorø Amt) blev
> myrdet natten mellem den 9. og 10. maj 1824.
---------
Hvis du ikke allerede har kontaktet Kurt Rehder kurt.rehder@post.tele.dk ,
er det et oplagt sted at henvende sig.
Jeg tror at Rehder er den der ved mest om denne sag.
Knæk og Bræk . . .
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 22-12-02 20:37

Hej
Jeg var for nogle år siden nede og besøge skælskør hvor jeg gik op til
kanehøj og besigtigede stedet, jeg mener højen faktisk er en gravhøj.
På tavlen over højen der fortæller en del af højens historie som galgebakke
står bland andet historien med H C Andersen. Så hvis andre kilder ikke er
ret givende så er der jo det lokalhistoriske arkiv der dækker Skælskør, de
har en del materiale om området.
En anden historie er den at det var forbudt at udføre tortur på fanger, men
det sidste der skete var da bødlen og hans følge kom til korsvejen nord for
højen så stoppede følget og her blev fangen maltrakteret ved at bødlen
brækkede flere af fangens lemer. Så her forsvandt det humane for den
dødsdømte. Men denne historie er også beskrevet i de lokale kilder.
Du kan også få oplyst i arkivet hvem bødlen var og andre data om denne. Så
der er maget at hente lokalt omkring Skælskør.

Niels Gjermandsen

Fra : Bente Aaris

Dato : 23-12-02 00:13

Hej!

"Lars Rynord" <l.rynord@mail1.stofanet.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Jeg søger alle oplysninger omkring sagen, de involverede personer og
> deres familier, samt den sang som H.C.Andersen omtaler.

Her er et link om sagen:

http://216.239.51.100/search?q=cache:6eWhMv6UW10J:www.politi.dk/p17/prae
sentation/historie/hcab%2520hist.htm+Kaneh%C3%B8j&hl=da&lr=lang_da&ie=UT
F-8

(adressen er lang, og måske må den kopieres og limes i adresselinien)

En fredfuld jul og et godt år 2003.

Bente Aaris

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 24-12-02 12:36

Prøv dette link i stedet:
http://www.politi.dk/p17/praesentation/historie/hcab%20hist.htm

Det virker

mvh & go' jul o<|

Ole Gyldenløve

Fra : Lars Rynord

Dato : 08-01-03 22:46

Hej - og godt nytår

Jeg takker for oplysninger / henvisninger m.m.

Mvh

Lars R