Hjælp! ECS K7SEM problemer
Fra : Thomas Gajda Jørgens~

Dato : 21-12-02 23:13

Hejsa!

Jeg har problemer med mit bundkort af typen ECS K7SEM. Jeg har i tre uger
forsøgt alt muligt for at få skidtet til at virke, men det er endnu ikke
lykkedes.

Min konfiguration ser således ud:

Bundkort: ECS K7SEM
Processor: AMD Athlon Palomino XP 1700+
Harddisk: IBM 40 GB 60 GXP
RAM: 256 MB PC133 (Af ukendt mærke)
Lyd: Onboard
VGA: Onboard

Denne konfiguration burde da kunne køre, synes jeg. Men det kan den ikke!!
Der går maksimalt 5 minutter inden Windows 2000 "fryser". Så er der ikke
andet at gøre end at reboote maskinen.

Jeg har forsøgt med nyeste drivere til bundkortet, kontrolleret at jeg kører
med nyeste BIOS-release, prøvet at loade fail-safe BIOS-settings, loaded
optimale BIOS-settings - lige gyldigt hvad jeg gør, kan jeg ikke få skidtet
til at virke.

Min mistanke retter sig mod mit RAM-modul. Men jeg har prøvet med andre
RAM-moduler, og heller ikke det har hjulpet.

Er der ikke nogen der vil være så elskværdig, at fortælle mig om
succesoplevelser med ECS K7SEM? Hvis nogen har et lignende system der kører,
vil jeg MEGET gerne høre fra jer. Fortæl mig eventuel hvilken type RAM i
kører med og så videre - det vil redde min jul, for ærligt talt er jeg ret
irriteret over det bundkort lige nu, og slet ikke i julestemning....

Jeg håber, at der sidder nogle der ude der kan hjælpe mig...

Thomas Gajda Jørgensen

Fra : Henning Kampmann

Dato : 22-12-02 00:23

Hej Thomas,

Jeg har netop været igennem turen med K7SEM og er bestem ikke fan
af dette board.

Du skal imidlertid gå metodist til værks, så kan de fleste
problemer klares.

5 min. før problemer signalerer måske lidt onkring varme. Hvilken
temperatur har du?

Kan du installere Win98SE og få den til at kører?

Din RAM. Er det en eller flere klodser?

Strømforsyningen. Det må hedde minimum 300W. Hvad har du?

Driverne. Har du installeret dem fra den medfølgende CD? Hvis ja,
så prøv at hente de nyeste hjem over nettet! Dette gav en stor
forskel for mit vedkommende.

Prøv at fjerne alt overflødigt og få en minimumsinstallation til
at virke. En floppy, en harddisk og et CD-drive - ikke andet. Sæt
BIOS med safe-instillinger. Læg evt. 'CpuIdle' og 'Motherboard
Monitor' programmerne på maskinen, så du kan følge temperaturen
nøje under kørslen.

Det tog mig flere dage at få det s..... MB til at køre, men der
er kun en vej! ;)

Held og lykke med projektet.

Henning

-klip-

Fra : Thomas Gajda Jørgens~

Dato : 22-12-02 09:27

Hej Henning!

Tak for svaret. Det lyder altså til at bundkortet kan komme til at køre...
*<|

Windows 98 SE (og Linux) kan ikke køre maskinen. Temperaturen på processoren
ligger på ca. 32-35ºC, så det skulle jo ikke være et problem. Min
strømforsyning er på 300 Watt, så det skulle jo også være OK. Jeg har kun en
RAM-blok i maskinen, og jeg har kun harddisk, CD-RW og floppy tilsluttet
bundkortet. Så det kan man da kalde en minimumskonfiguration....

Må jeg ta´ mig den frihed, at spørge om hvilken type RAM og processor du
kører med? Hvilken BIOS-release bruger du?

Nu har jeg lidt at gå videre med. Tak igen.

Thomas

Henning Kampmann <no_mail@please.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vks90vkltdb3neoppe1d9sq26u0giti66r@4ax.com...

Fra : Henning Kampmann

Dato : 23-12-02 07:58

Hej,

On Sun, 22 Dec 2002 09:27:19 +0100, "Thomas Gajda Jørgensen"
<gajda@sol.dk> wrote:

>| *<|
Ja, men det er et 'sygt' bord efter min personlige opfattelse.

Absolut. Så er der næsten kun en ting tilbage - fladkablerne!?

Maskinen er ude af døren, så det må blive pr. hukommelse:
1 klods SD-RAM 512Mb
AND 1700+ - ikke klokket.
Jeg brugte den der var - turde ærligt talt ikke forsøge
bios-update på det board. Men det var vist også den nyeste, der
fulgte med.
Jeg vil nok foreslå dig, at du returnerer boardet med den besked,
at det er dødt som en sild!

Glædelig jul!

Henning

Fra : Thomas Gajda Jørgens~

Dato : 23-12-02 20:19

Hej Henning!

Tak for tipsene. Jeg gjorde som du foreslog - returnerede boarded. Jeg fik
det byttet til et Soltek, og det kører bare perfekt!! Jeg vælger
sandsynligvis IKKE et ECS-bundkort en anden gang....

Tak for hjælpen og god jul!

nyhedsmeddelelse:6fcd0vcsn57a7b6cgiqfdmssefmo52d2jt@4ax.com...

Fra : Henning Kampmann

Dato : 23-12-02 21:52

Hej Thomas,

On Mon, 23 Dec 2002 20:19:15 +0100, "Thomas Gajda Jørgensen"
<gajda@sol.dk> wrote:

> [...]

Jamen så blev det jo atter jul! Perfekt løsning - jeg kører selv
Soltek! ;)

Henning

Fra : fam. Nielsen

Dato : 31-12-02 16:30

hej. Har haft de samme problemer, og det viste sig at være rammene der var
galt med, bundkortet kan ikke køre med ram som har moduler på begge sider af
ramblokken, men det glemmer forhandlerne bare at nævne.. min datter og
svigerfar kører med dette bundkort og de kører fint, dog er jeg selv Intel
tilhænger, da jeg kun har dårlig erfaring med AMD til det jeg bruger en pc
til, hverken Duron eller XP cpu'er kan klare mit arbejde, har aflivet 2
cpu'er på den måde.. sorry AMD fan's

godt nytår til alle sammen..

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 31-12-02 18:08

fam. Nielsen wrote:

> til, hverken Duron eller XP cpu'er kan klare mit arbejde, har aflivet 2
> cpu'er på den måde.. sorry AMD fan's

Jeg er hverken fan til det ene eller det andet, men hvordan pokker kan du
brænde en CPU af ved at bruge den? Det lyder mere som en fejl 40 her på
denne side af skærmen

--
Martin L. Johansen