Min hund er begyndt at hoste
Fra : Helle Jensen

Dato : 21-12-02 21:13

Hej alle

Min ene hund - cairn terrier på 4 år - er begyndt at hoste. Han kommer til
at hoste når han har gøet, løbet og når han trækker i snoren. Det er nogle
meget "dybe" host, der efterfølges af en opkastningslignende lyd, men der
kommer ikke noget op. Han har hostet i to dage og har ikke gjort det
tidligere. Han opfører sig som han plejer - høj haleføring og krudt i
bagen - og han virker ikke hæmmet på andre tidspunkter end når han hoster,
men det lyder til gengæld også meget ubehageligt.

Er der mon nogle her i gruppen, der har prøvet noget lignende og har et godt
råd?

På forhånd tak

Helle Jensen

Fra : KT

Dato : 21-12-02 21:27

"Helle Jensen" <hellejensen@newmail.dk> wrote in message
> [...]
> men det lyder til gengæld også meget ubehageligt.
>
> Er der mon nogle her i gruppen, der har prøvet noget lignende og har et

Hejsa Helle.

Det kunne lyde som kennelhoste - det har været på rundtur her i Århusområdet
og vores den ene blev også smittet. Hoste kan dog også være et symptom på
andre ting (fx. hjerteorm), så hold øje med hundens almentilstand. Du kan
læse mere om kennelhoste på www.netdyredoktor.dk - så vidt jeg lige husker.

Mvh. Line

Fra : Freedom

Dato : 22-12-02 13:08

> godt

Ja, mine to hunde har fået denne kenneljhoste som ikke er den sædvanlige,
min dyrlæge siger at i Århsuområdet er der mange med dettte, de er under
behandling begge, men gå til dyrlægen og få den undersøgt!!

Iben

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-12-02 13:17

Hej
Er kennelhoste ikke med i den alm. vaccination ?
I min hunds vaccinationsbog står der (på engelsk, fransk og tysk) at
vaccinationen dækker:
distemper, hepatits, leptospirosis, parvovirosis, og kennel/viral cough.
Det sidste må vel være kennelhoste?
Hilsen Vibeke

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-12-02 05:24

"Battlefield s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<3e05adb2$0$2546$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
> [...]
> vaccinationen dækker:
> distemper, hepatits, leptospirosis, parvovirosis, og kennel/viral cough.

Hej

Kennelhoste er en fællesbetegnelse, ligesom influenza. Visse typer af
kennelhoste er dækket af din hunds vaccine, mens andre typer kun er
dækket delvist, eller slet ikke. Det svarer til at mennesker der er
vaccineret for influenza alligevel får sygdommen, og det forekommer jo
regelmæsssigt. Langt de fleste hunde bliver passet med vacinationer,
så meget tyder på at den for tiden epedemiagtige udredelse af
sygdommen er en variant som ikke er dækket ind af de vacciner der
bruges mest her i landet.

Hilsen Kim

Fra : Helle Jensen

Dato : 22-12-02 14:26

> [...]
> min dyrlæge siger at i Århsuområdet er der mange med dettte, de er under
> behandling begge, men gå til dyrlægen og få den undersøgt!!

Jeg har undersøgt hvad kennelhoste er og så vidt jeg kan forstå er den meget
smitsom. Så hvis det er kennelhoste, hvorfor har min anden hund så ikke fået
det? I øvrigt har han ikke hostet ret meget i dag - kan det mon være, at han
har haft noget til at sidde i luftrøret, som har irriteret og været skyld i
hosten?

Jer der har haft erfaringer med kennelhoste, kan I ikke prøve at beskrive
symptomerne lidt nærmere. Vi bor i Nordjylland, så der er da et stykke vej
til Århus området, og det er ved at være nogle uger siden, at vi var på
træningspladsen, så jeg forstår ikke rigtigt, hvor han er blevet smittet.

Det er klart, at han må en tur til dyrlægen, hvis det fortsætter

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen Helle

Fra : KT

Dato : 22-12-02 21:11

> [...]
> træningspladsen, så jeg forstår ikke rigtigt, hvor han er blevet smittet.
>
> Det er klart, at han må en tur til dyrlægen, hvis det fortsætter

Hejsa Helle.

Hvorfor kun den ene hund er smittet, ved jeg ikke, men herhjemme hos os, var
det også kun den ældste, der fik det, dog i en meget meget mild grad (lidt
småhosten i 2-3 dage - nærmest som om han havde et hår ell. anden irritation
i halsen - og så var det overstået.) Hos vores nabo blev begge hendes hunde
smittet (og hostede meget voldsomt i....7-8 dage..?), mens min venindes
yngste hund undgik det. Så det er måske noget med immunforsvaret og hundens
almentilstand at gøre?
Det kan også have noget med vaccinationerne at gøre, vil jeg tro? Man
vaccinerer jo mod kennelhoste, så måske bliver hunden lettere smittet, hvis
det er længe siden, den sidst blev vaccineret?
Bare et par forsigtige gæt herfra....

Mvh. Line

Fra : Helle Jensen

Dato : 23-12-02 09:49

"KT" <nasse@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det også kun den ældste, der fik det, dog i en meget meget mild grad (lidt
> småhosten i 2-3 dage - nærmest som om han havde et hår ell. anden

Hej KT

Tak for beskrivelsen af din hunds sygdomsforløb. Hannibal hoster ikke mere,
men gjorde det i 2-3 dage. Så det lyder meget som det, der skete for din
hund. Behandlede du kennelhosten på nogen måde eller gik det over af sig
selv? Er der nogen fidus i, at få dyrlægen til at kigge på ham når han ikke
hoster mere?

På forhånd tak

Helle

Fra : KT

Dato : 23-12-02 10:58

> [...]
> hund. Behandlede du kennelhosten på nogen måde eller gik det over af sig
> selv? Er der nogen fidus i, at få dyrlægen til at kigge på ham når han

Hejsa Helle.

Vi behandlede ikke hunden på nogen måde - det gik bare over, af sig selv.
Vores nabos hunde blev som sagt meget værre ramt (den yngste af dem kastede
op, når han hostede - og han hostede _meget_), og hun overvejede da på et
tidspunkt at give dem noget hostestillende, men det gik faktisk også over af
sig selv, før hun kom så langt.
Jeg ringede jo til vores dyrlæge efter nogle dage, da hosten næsten var væk
igen, fordi der dagen før var blevet konstateret hjerteorm hos en af hundene
i "vores" hundeklub, så vi fik selvfølgelig lidt panik. Dyrlægen mente dog,
efter at have hørt om sygdomsforløbet, at det ville være spild af vores tid
og penge at komme op til ham (han er en meget ærlig mand - det er jo
dejligt!), for hvis det havde været hjerteorm el. hjerteproblemer, ville
symptomerne ikke fortage sig, men tværtimod blive værre. Vi skulle dog være
opmærksomme på evt. følgelidelser (fx. lungebetændelse) og ellers lægge
mærke til hundens almentilstand. Så længe han spiste sin mad og var ligeså
veloplagt, legesyg og nysgerrig som han plejer at være - ja, så så dyrlægen
altså ingen grund til at få hunden checket.
Jeg bør nok lige nævne, at der på det tidspunkt var den rene
kennelhoste-epidemi her i Århus, så sandsynligheden for at det var
kennelhoste, var jo temmelig stor.
Håber, det hjalp dig lidt.

Mvh. Line

Fra : Helle Jensen

Dato : 23-12-02 13:06

Hej Line (så først denne gang, at du skrev under med dit navn, beklager

Tak for din hjælp. Jeg tror det er højst sandsynligt at Hannibal har haft
kennelhoste. Da der ingen behandling er, og da han er i julehopla - spiser,
løber, leger osv. tror jeg også, at han er kommet over det.

Selvfølgelig vil jeg holde øje med hans tilstand i den nærmeste tid, som din
dyrlæge anbefalede dig.

Men altså tak for hjælpen og god jul

Helle

Fra : Is

Dato : 21-12-02 22:15

> Er der mon nogle her i gruppen, der har prøvet noget lignende og har et
godt
> råd?
---
Du har vel ikke lagt mærke til om han bliver hurtigere træt ??? I så fald
kunne det være nedsat hjerte funktion, men det må du lade din dyrlæge kigge
lidt på !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-12-02 22:48

"Helle Jensen" <hellejensen@newmail.dk> wrote in message
[klip]
> Er der mon nogle her i gruppen, der har prøvet noget lignende og har et
godt
> råd?

Hejsa Helle

Jeg kan se, at du har fået en del svar på dit spørgsmål, og de går stort set
alle uden undtagelse på, at din hund eventuelt kan lide af kennelhoste.

Da vores hund begyndte at hoste var det imidlertid ikke grundet kennelhoste
(eller hjerteorm, som også har været foreslået). Hans hoste skyldtes derimod
vand i lungerne - som desværre var opstået grundet hans for store hjerte.

Jeg håber naturligvis ikke, at der er noget i vejen med din hund, men hvis
jeg var dig, ville jeg afgjort kigge ned til dyrlægen, ligeså snart du har
lejlighed til det. Jeg ville ikke vente til efter juledagene. Så vidt jeg
ved er det ikke naturligt for en hund at hoste (meget), så der kan måske
være noget, der lige skal kigges på.

Med masser af de bedste julehilsner

Karina, Christian og Vaks

--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Heidi

Dato : 23-12-02 08:26

> [...]
> meget "dybe" host, der efterfølges af en opkastningslignende lyd, men der

Hej Helle!!

Jeg kan godt se, at du efterhånden har fået nogle bud. Lyden, som du
beskriver som "opkastlignende" er der altid ved lungeorm, som giver
hoste, nysen og denne "reverse-sneezing" = opkastlyden. Behandlingen
er en gentaget ormekur over en 3 ugers periode. Mine terriers har lige
haft ormene i to omgange. Du får ikke ormene at se, idet de ikke
hostes op. Ormene findes hos ræven, hvis afføring spreder parasitten
til snegle. Der kan gå relativt lang tid fra det tidspunkt, hvor din
hund er i kontakt med smittekilden, og til symptomerne melder sig.

God bedring til din lille cairn-fyr.