Fodring af nye Tropheus
Fra : Nikolaj

Dato : 21-12-02 18:07

Hej,

Jeg har lidt udfordring med at få gang i mine nye Tropheus Kirsebær. Jeg har
en flok på 34 styks i et 530 liters akvarium med 2 x Eheim 2250 pumper samt
et powerhead 802 med svamp på. Temperatur er ca. 25,5 grader C.

Jeg fodrer to gange om dagen, lidt ad gangen. De fleste tager fint foder til
sig, men der er en 4-5 stykker der ikke spiser, jeg har set nogle af dem
tage foder ind i munden for derefter at spytte det ud igen. De går og spiser
alger fra siderne af akvariet, der er ikke meget af det, men jeg tror der
ernok til at de får lidt at spise.

Jeg fodrer udelukkende med OSI Spirulina. Jeg har lidt cyklops i fryseren,
men er lidt tilbageholdende med at skulle fodre med det pga. flagellat.

Nogen der har nogle ideer for hvordan jeg får gang i de sidste?

Tak.

--
Remove MYMAIL from my mail adress

Med venlig hilsen/Best regards

Nikolaj

Fra : Nikolaj

Dato : 21-12-02 18:16

Jeg glemte at sige at det er vildtfangede fisk jeg har købt.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 21-12-02 20:17

> Jeg glemte at sige at det er vildtfangede fisk jeg har købt.
>
> --

Prøv med lidt røde myg, artemia eller lignende. Da det er vildtfangede fisk
kan de godt være tilbageholdende overfor færdiglavet tørfoder, da det
adskiller sig for meget fra det naturlige. Ved at bruge "levende"
foderemner, kan du ofte lokke dem til at spise og med tiden vil de måske
tage tørfoderet.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-12-02 04:02

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e04bee1$0$2537$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Prøv med lidt røde myg, artemia eller lignende.

ABSOLUT IKKE røde myg!!!!

Det kan de på ingen måde tåle, og er som oftes den direkte vej til
toiletet!
Prøv ciklidemix, en blanding af ærter, spinat, rejer og lidt musling.
Kig evt. på http://www.aquariummalawi.se Der står den originale opskrift.

Carsten

Fra : J@N

Dato : 22-12-02 08:14

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ABSOLUT IKKE røde myg!!!!
>
> Det kan de på ingen måde tåle, og er som oftes den direkte vej til

Det er helt på sin plads at Carsten skriver med store typer her, røde myg er
totalt uegnet som Tropheus foder. Forsæt du med at fodre med flagefoder 2
gange om dagen, evt. kan du prøve med cyclops i begrænsede mængder, det kan
måske lokke de sidste fisk til at æde. Samtidig er det sjovt at iagtage
fiskene bruge deres specialindrettede mund til at fange de små cyclops, det
kan bruges som en form for terapi, for så slås fiskene da ikke så længe

Jan

Fra : Nikolaj

Dato : 22-12-02 08:20

Tak for jeres svar. Jeg vil måske prøve forsigtigt at fodre med lidt
cyklops. Her til morgen var der dog lidt flere som tog OSI'en til sig.

Fra : Nikolaj

Dato : 22-12-02 08:19

Hej Torben,

Tak for dit svar, men som det også står andetsteds i denne tråd er det ikke
godt at fodre med rød myg, da Tropheus har et meget sart og langt
tarmsystem. De røde myg vil simpelthen forårsage forstoppelse i fisken og så
dør den af det. Det er en vegetarfisk, som primært lever af alger i søen,
hvori der også godt kan gemme sig et par små krebsdyr, derfor kan man godt
fodre med cyklops ind imellem. Jeg kan se at du har diskus og her er både
rød myg og oksehjerte meget velset, men altså ikke i Tropheus verdnen.

God jul.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-12-02 13:51

> [...]

> fodre med cyklops ind imellem. Jeg kan se at du har diskus og her er både
> rød myg og oksehjerte meget velset, men altså ikke i Tropheus verdnen.

Ja, så undskylder jeg meget mit svar. Jeg ved ikke så meget om malawi
ciklider men formodede egentligt at de også tog levende foder til sig. Lad
dette være mig en lærestreg og kun svare på noget jeg er helt sikker på.

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 22-12-02 16:20

Hej Torben

Det var altså Tanganyika-cichlider diskussionen gik på.....

Lasse
www.cichlids.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-12-02 18:44

"Lasse Christiansen" <lassec@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Torben
>
> Det var altså Tanganyika-cichlider diskussionen gik på.....

Whatever...

Fra : Claus Ortvald

Dato : 22-12-02 21:12

Jeg blevet anbefalet at kun at bruge artemia som grund foder.

Jeg har 3 slags tropheus i mit akva ca 35 stk
Kejser, red rainbow og brichardi Mwuna

Har fået af vide at protein indholdet er for højt i spirulina.

fodrer også med artemia klodser der ligger på bunden som de kan sutte på

/Claus

Fra : Nikolaj

Dato : 22-12-02 21:57

> Har fået af vide at protein indholdet er for højt i spirulina.

Har du noget information om hvorfor det er for højt? Hvad bør det være?

Mvh
Nikolaj

Fra : Claus Ortvald

Dato : 25-12-02 17:39

"Claus Ortvald" <clo@inter.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har fået af vide at protein indholdet er for højt i spirulina.
>

> fodrer også med artemia klodser der ligger på bunden som de kan sutte på

Sorry det er omvendt

Spirulina er ok det er artemia har et for højt protein indhold .

Min fiske handler sagde at 25 % og derover er for højt

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-12-02 19:40

> Spirulina er ok det er artemia har et for højt protein indhold .
>
> Min fiske handler sagde at 25 % og derover er for højt

Spirulina /har/ et tårnhøjt indhold af protein, der er letfordøjeligt (i
hvert fald for mennesker).

vh
Jan

Fra : Claus Ortvald

Dato : 29-12-02 01:01

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> wrote in message
> "Claus Ortvald" <clo@inter.dk> wrote in message

> Spirulina /har/ et tårnhøjt indhold af protein, der er letfordøjeligt (i
> hvert fald for mennesker).

Det har du ret i

Protein: 55-70%

Kulhydrat: 15-25%

Fedt: 6-8%

Mineraler: 7-13%

Vand: 3-7%

Fiber: 8-10%

jeg tror lige jeg snakker med min fiskemand