Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb ikke Minolta kamera ........
Fra : Henning Hjorth

Dato : 21-12-02 17:31

Køb ikke Minolta kamera hvis du forventer mere service end
garantibestemmelsermne kræver af firmaet.
Jeg købte et Minolta 150 Riva i 2001 for ca. 3.000 kr.
1 år og 5 måneder senere "eksploderede" den indbyggede blitz da min
kone tog et billede.
Selv om Minolta siger at sådan noget kun sker yderst yderst sjændent,
skal de have 1.140 kr for at sætte en ny blitz i. Kameraet er brugt
til under 10 film!!

Det var bare for at komme af med mine agressioner. Hej

Fra : 2rb1

Dato : 21-12-02 18:54

Morale: Man skal aldrig lade konen låne et kamera :0)
Mvh. 2rb1

"Henning Hjorth (slet HZ8D6)" <henninghjorth@HZ8D6privat.dk> skrev i en
meddelelse news:10404883570.359899044424694@dtext.news.tele.dk...

Fra : Søren Blom

Dato : 22-12-02 09:54

"Henning Hjorth (slet HZ8D6)" <henninghjorth@HZ8D6privat.dk> skrev
> Køb ikke Minolta kamera hvis du forventer mere service end
> garantibestemmelsermne kræver af firmaet.

Sikke noget ævl at sige. Nu har jeg brugt Minolta til professionel brug i 12
år uden problemer.

Hvad forventer du egentlig. Firmaet lever op til sine garanti bestemmelser,
så kan man hverken forlange mere eller mindre. Det er dybt beklageligt at
dit kamera er gået i stykker efter at garantien er udløbet, men det er ikke
noget du kan klandre Minolta for.
Det er trist, men så er den heller ikke længere. Havde du købt et hvilken
som helst andet mærke, så havde du fået samme behandling.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 22-12-02 12:03

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> Sikke noget ævl at sige. Nu har jeg brugt Minolta til professionel brug i
12
> år uden problemer.

Tyder på store modelvariationer :)

> [...]
> så kan man hverken forlange mere eller mindre. Det er dybt beklageligt at
> dit kamera er gået i stykker efter at garantien er udløbet, men det er

Men det er jo ikke noget der ligefrem medvirker til at skabe mærkeloyalitet.

> Det er trist, men så er den heller ikke længere. Havde du købt et hvilken
> som helst andet mærke, så havde du fået samme behandling.

Hmmm... så var det måske ikke sket - og endelig kunne det jo være nogle
importører ikke ville ha´ den hængende på sig - ikke alle virksomheder lever
efter Spies gamle udsagn om at negativ omtale er bedre end ingen omtale.

DFA (nikon importøren i Danmark) har omprogrammeret mit F100 uden
beregning - og har netop haft mit FA til reparation - og de lokaliserede
fejlen og reparede kameraet så godt de kunne - men da de ikke kunne skaffe
en enkelt reservedel kunne de ikke fikse lysmåleren 100%. Og selv om de
havde taget forbehold for udgået reservedele har de ikke opkrævet 1 krone.
Det kalder jeg sq service - og det er en af årsagerne til jeg sværger til
Nikon - måske Canon er ligeså serviceminded som Nikon - det opdager jeg hvis
og i givet fald når Nikon en dag svigter min loyalitet :)

Mvh Kim

Fra : Johan

Dato : 22-12-02 13:31

> [...]
hvis
> og i givet fald når Nikon en dag svigter min loyalitet :)

- og jeg kunne så give dig et temmelig træls eksempel på meget dårlig
service hos netop DFA, og sådan kunne tråden blive meget lang. Mit indtryk
er, at det i meget høj grad afhænger af, hvem der tilfældigvis får fat i
sagen, og hvilket humør vedkommende er i den dag.

Der skal mere end ét eksempel til, før man kan danne sig et nogenlunde
fyldestgørende indtryk af serviceniveauet, og at hænge Minolta ud på
baggrund af, at de ikke vil gå ud over deres forpligtelser, siger for mig
mere om køber end sælger.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Martin V

Dato : 22-12-02 13:47

> [...]
> fyldestgørende indtryk af serviceniveauet, og at hænge Minolta ud på
> baggrund af, at de ikke vil gå ud over deres forpligtelser, siger for mig

Vise ord, dem vil jeg gerne slutte mig til
--
Hilsen Martin.

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 22-12-02 23:11

"Johan" <kystflue@lazy-fup-.dk> wrote in message
> [...]
> er, at det i meget høj grad afhænger af, hvem der tilfældigvis får fat i
> sagen, og hvilket humør vedkommende er i den dag.

Enig - men forskellige virksomheder har rent faktisk forskellige politikker,
og dermed også forskellige grader af service - og et godt sted at læse om
hvordan de leves ud i praksis er netop på nettet (foruden ens egne
oplevelser).

> [...]
> fyldestgørende indtryk af serviceniveauet, og at hænge Minolta ud på
> baggrund af, at de ikke vil gå ud over deres forpligtelser, siger for mig

Jeg kan nu ikke fortænke denne køber i at være skuffet - hvis mit F100
sprang i luften før det fyldte 1½ år ville jeg også blive godt sur i
skralden - det tror jeg nu de fleste ville. Det lyder som en fejl i
produktionen - og efter den nye købelov kunne sådan en sag have gode chancer
i klagesystemet - men kameraet er jo købt førden trådte i kraft.

Produktansvarloven kunne iøvrigt være relevant - producenten har jo ansvaret
for at de produkter de leverer ikke er farlige hvis de bruges efter
foreskrifterne - men det kommer selvsagt an på omfanget af "eksplotionen".

Mvh Kim

Fra : Johan

Dato : 23-12-02 00:00

Jeg må straks ile med at indrømme, at jeg svarede uden at have læse
ordentligt efter. Et eksploderet kamera skal selvfølgelig ombyttes uden
spørgsmål. Også udenfor garantiperioden. Reaktionen er forståelig nok, og
jeg skylder nok Henning en undskyldning for at lufte antydninger om
kværulanteri og brok.

Men det ændrer ikke på, at man ikke kan bedømme Minoltas serviceniveau på en
enkelt hændelse, ligeså lidt som jeg kan stemple DFA på baggrund af en
enkelt uheldig oplevelse. Det viser dine og mine oplevelser med DFA jo meget
godt. Du skal se, det bliver nok svært at finde et firma uden smuttere.

Godnat og god jul!

Johan Gadegaard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-12-02 00:23

Johan wrote:

> Du skal se, det bliver nok svært at finde et firma uden smuttere.

Ahmm..... udviklingen går faktisk i den retning, at god
service og konduite over for kunderne svinder i takt med
de faldne priser/avancer, og køb i udlandet via internettet.

Vi kan så håbe på, at den hurtige forældelse af digicam's
vil gøre, at de fleste undgår at opleve problemerne, når
kameraet skal repareres.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen