Alkohol
Fra : fdhansen

Dato : 21-12-02 17:20

Hvor mange cl går der til 1 genstand (40%)?

Diskotekerne "siger" 2 cl
Jeg har hørt nogle sige 4 cl

Hvad siger i?

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-02 17:44

"fdhansen" <nospam@email.dk> wrote in message
> Hvor mange cl går der til 1 genstand (40%)?
>
> Diskotekerne "siger" 2 cl
> Jeg har hørt nogle sige 4 cl
>
> Hvad siger i?

Jeg har hørt 2cl er ca. én genstand hvis procentindholdet omkring er 40%.

mvh
Benny
--
Tips hos http://www.gamebookers.com/cgi-bin/intro.cgi?rid=146876
Spil på alt lige fra golf til fodbold, med gode odds.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-12-02 19:12

"Benny" <BennyÆMan> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt 2cl er ca. én genstand hvis procentindholdet omkring er 40%.

Det er noget vrøvl.
Én genstand regnes som én øl. Alkoholprocenten i en øl er 4,6%. Da der er
33cl i en alm. øl kan man hurtigt regne ud hvor meget alkohol der er i den.
Hvis alkoholprocenten er omkring 40%, laver man samme regnestykke og kommer
frem til, at en genstand bør svare til 4cl.

Michael

Fra : Sune Storgaard

Dato : 21-12-02 19:55

"Michael Nielsen" <michael.nielsenSLETDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3e04aef2$0$140$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
kommer
> frem til, at en genstand bør svare til 4cl.

Enig, en genstand 12 gram alkohol,uanset hvordan man indtager den. At
værtshuse af og til har en lidt anden udlægning gør det ikke nemmere at time
sin brandert..
Derfor kan jeg kun opfordre til at være på den sikre side og drikke rigeligt
!

http://www.sst.dk/publ/publ2000/10aarmedgst/inde0004.htm
{
3.1. Hvad er en genstand?
En genstand er i Danmark defineret som den mængde alkohol, der er i en
almindelig dansk pilsner, nemlig 12 gram ren alkohol. En flaske vin
indeholder typisk 5-7 genstande afhængig af styrken. Som tommelfingerregel
er der en genstand i et glas vin (12 cl), et glas hedvin (8 cl) eller et
glas spiritus (4 cl).
}

/Sune

Fra : fdhansen

Dato : 21-12-02 23:58

> [...]
time
> sin brandert..
> Derfor kan jeg kun opfordre til at være på den sikre side og drikke

Jeg takker og bukker for de fine svar, og med hensyn til 4 cl(cL), så skal
der bare drikkes 2x så meget nu!

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-12-02 20:49

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> er der en genstand i et glas vin (12 cl), et glas hedvin (8 cl) eller et

Netop.
Pr. definition er en genstand 12 g alkohol, men da drikkevarer sælges
efter rumfang, og deres alkoholstyrke angives i volumenprocent, er det
nyttigt at vide at en genstand er (omtrent) det samme som 1,5 cL alkohol
(fordi densiteten for ren ethanol er 7,9 g/cL).

Eksempel: En flaske spiritus på 70 cL har en styrke på 38 % (vol.).
Så indeholder denne flaske 0,38·70 cL = 26,6 cL eller lidt under 18
genstande.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 21-12-02 20:28

"fdhansen" <nospam@email.dk> writes:

> Hvor mange cl går der til 1 genstand (40%)?
>
> Diskotekerne "siger" 2 cl
> Jeg har hørt nogle sige 4 cl
>
> Hvad siger i?

Lad os regne lidt på det, og lad spruttens alkohol-volumenprocent være
37,5% (svarende til 3/8). Vi har, at en genstand pr. definition er 12
gram ren alkohol (ethanol), og da ren ethanol har en densitet på
ca. 0,8 g/mL svarer dette til ca. 15 mL etahnol.

2 cL (forkortelsen for liter er altså L og ikke l, også med dekadiske
præfikser!) sprut indeholder 37,5%·20mL = 7,5 mL ethanol; hvilket ret
præcist er ½ genstand. Der skal altså 4 cL sprut til før man formelt
har en genstand; men jeg tror man efterhånden har accepteret at ordet
"genstand" refererer til forskellige mængder ethanol afhængigt af om
der er tale om øl eller spiritus. (En tilsvarende udregning for øl
giver jo netop, at med en alkoholvolumenprocent på 4,6% indeholder en
almindelig pilsner 4,6%*330mL = 15,2 mL alkohol, altså netop en
genstand).

Mvh Rasmus Villemoes

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-02 23:33

Scripsit Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk>

> 2 cL (forkortelsen for liter er altså L og ikke l, også med dekadiske
> præfikser!)

Både l og L accepteres (ifølge alt hvad jeg har lært, herunder et
opslag i SDE). Personligt synes jeg L ser frygteligt ud. "Liter" er jo
ikke et personnavn.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 21-12-02 23:46

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> [...]
>
> Både l og L accepteres (ifølge alt hvad jeg har lært, herunder et
> opslag i SDE). Personligt synes jeg L ser frygteligt ud. "Liter" er jo

Ifølge fx "Databog Fysik/Kemi" er det rigtige nu engang L, og det
mener jeg også er det eneste IUPAC har anerkendt. Jeg har ikke lige
mit forråd af fysik- og kemilærebøger ved hånden, så jeg kan ikke
foretage en statistisk undersøgelse, men jeg er ret overbevist om at
man i hvert fald i (nyere) engelsksprogede lærebøger udelukkende
bruger L (også sammen med dekadiske præfikser). Det er i øvrigt sjovt
at bemærke hvad der bruges på mælke- og juicekartoner, ølflasker og
andre drikkevarer; nogle firmaer bruger l mens andre bruger L.

At liter ikke er et personnavn er vist blot den berømte/-rygtede
undtagelse der bekræfter reglen; ligesåvel som at SI-grundenheden kg
ikke kan bruges sammen med dekadiske præfikser (det ses i hvert fald
aldrig), da forlængelsen kilogram i forvejen indeholder et sådant.

Mvh Rasmus Villemoes

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-12-02 00:11

Scripsit Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk>

> Ifølge fx "Databog Fysik/Kemi" er det rigtige nu engang L, og det
> mener jeg også er det eneste IUPAC har anerkendt.

IUPAC = International Union of Pure and Applied Chemistry? Hvad slags
autoritet har de vedrørende metrologi i almindelighed?

Ifølge BIPM (http://www.bipm.fr/pdf/si-brochure.pdf) kan liter
valgfrit forkortes "l" eller "L". Forkortelsen "l" er den oprindelige,
brugt siden 1879 - "L" blev tilladt som *alternativ* på den
16. almindelige konference om mål og vægt i 1979. Jeg kan ikke finde
noget holdepunkt for at lille "l" skulle være ukorrekt på nogen måde.

> foretage en statistisk undersøgelse, men jeg er ret overbevist om at
> man i hvert fald i (nyere) engelsksprogede lærebøger udelukkende
> bruger L (også sammen med dekadiske præfikser).

Det store L er en speciel amerikansk bastardvariant. I resten af
verden er det lille fremherskende.

--
Henning Makholm "Hvorfor skulle jeg tale som en slave og en tåbe? Jeg
ønsker ikke, at han skal leve evigt, og jeg ved, at han ikke

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 22-12-02 15:34

Henning Makholm skrev :
> [...]
> 16. almindelige konference om mål og vægt i 1979. Jeg kan ikke finde
> noget holdepunkt for at lille "l" skulle være ukorrekt på nogen måde.

I f.eks. gymnasiet har man skiftet fra l til L (jfr. Databogen og alle nyere
fysik- og kemibøger).

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Uffe Holst

Dato : 22-12-02 16:49

In an article of 22 Dec 2002 Regnar Simonsen wrote:

> I f.eks. gymnasiet har man skiftet fra l til L (jfr. Databogen og alle nyere
> fysik- og kemibøger).

Som bekendt skal man altid tage, hvad man lærer i gymnasiet, med et gran
salt.

Min gamle databog fra dengang bruger et l, ser jeg.

I min tid i gymnasiet, på DIA og DTU har jeg altid lært at bruge l.

--
Uffe Holst

Fra : A M J

Dato : 23-12-02 08:40

Er liter ikke bare husmoderslang for kubikdecimeter?

Mvh Anders M Jensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-12-02 09:02

A M J skrev:

> Er liter ikke bare husmoderslang for kubikdecimeter?

Ikke helt, se <http://physics.nist.gov/cuu/Units/outside.html>.

// Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-12-02 20:38

Henning Makholm wrote:

> Ifølge BIPM (http://www.bipm.fr/pdf/si-brochure.pdf) kan liter
> valgfrit forkortes "l" eller "L".

Ja, og denne kilde er autoritativ.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren

Dato : 22-12-02 21:29

>Viise ord
>
> Mvh Rasmus Villemoes
>
> --
Meget vigtigt emne!

Min salig farfar omtalte altid 4,6 vol% som 4,6 volt.

I Sverige bruger de (svenskerne) ikke volumenprocent, men vægtprocent,
hvilket tilsyneladende skulle betyde at en blå pripps er stærkere end du
tror!

Jeg her endnu ikke kunnet finde videnskabeligr belæg for dette, kan I regne
lidt og oplyse mig?

Søren
(som er ved at drikke en 75 cl 9 vol% belgisk julebryg!)

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 23-12-02 21:46

Søren skrev :
> I Sverige bruger de (svenskerne) ikke volumenprocent, men vægtprocent,
> hvilket tilsyneladende skulle betyde at en blå pripps er stærkere end du
> tror!

Ja - vol% er større end masse% i dette tilfælde - eksempel :

Antag du har 100 mL øl med vol% = 4,6 %

Herved fås :

Volumen af ethanol : V = 4,6%·100mL = 4,6 mL
Masse af ethanol : m = d·V = 0,789 g/mL · 4,6 mL = 3,6294 g
Masse af øl (antages kun at indeholde ethanol og vand) : m = d·V = 0,991
g/mL · 100 mL = 99,1 g
Masse% = 3,6294g/99,1g ·100% = 3,66 %

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 23-12-02 22:58

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> writes:

> [...]
> Masse af ethanol : m = d·V = 0,789 g/mL · 4,6 mL = 3,6294 g
> Masse af øl (antages kun at indeholde ethanol og vand) : m = d·V = 0,991

Hvorfra har du densiteten af ethanol-vand-blandingen (0,991 g/mL)?

/Rasmus

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 25-12-02 11:27

Rasmus Villemoes skrev :
> Hvorfra har du densiteten af ethanol-vand-blandingen (0,991 g/mL)?

Fra "Databog i fysik og kemi", E. Strandgaard Andersen oa., F&K-forlaget
(6.udgave), side 47-48.
Her er angivet densiteter for masse% fra 1% til 100% i step på 1%.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Christian Bruun

Dato : 30-12-02 03:55

Hej

>Ja - vol% er større end masse% i dette tilfælde - eksempel :

Min gamle kemi lærer siger (måske for sjov) at vi bruger altid masse%
undtagen når det er alkohol fordi så lyder det af mere (=salgsfidus)

Christian

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 30-12-02 12:12

Christian Bruun skrev :
> Min gamle kemi lærer siger (måske for sjov) at vi bruger altid masse%
> undtagen når det er alkohol fordi så lyder det af mere (=salgsfidus)

Masse% er også det mest pålidelige.
Forklaring :
Man kan ikke altid addere rumfang, som man kan med masser.
F.eks. 50 mL ethanol + 50 mL vand giver ca. 96 mL blanding. Hvis man således
udregner volumen% af ethanol, som volumen af ethanol/blandingsvolumen·100%
fås 52%.
Vandets volumen% er også 52% dvs. ialt 104%.

Dette problem opstår ikke, når man bruger masse% (masser er additive i
kemi).

I øvrigt bruges ikke altid masse% - f.eks. angives luftens indhold af f.eks.
ilt som regel som volumen% (=21%).

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-12-02 18:03

Regnar Simonsen wrote:

> [...]
> Vandets volumen% er også 52% dvs. ialt 104%.
>
> Dette problem opstår ikke, når man bruger masse% (masser er additive i

Jeg er selvfølgelig enig i ovenstående. Men eftersom drikkevarer sælges
efter volumen og ikke efter masse, er det mest fornuftigt at angive
hvor meget alkohol der er pr. rumfangsenhed af varen. Man kunne for
eksempel vælge

antal mol alkohol pr. liter drikkevare (»molaritet«)
antal gram alkohol pr. liter drikkevare
antal centiliter alkohol pr. liter drikkevare (samme som vol-%)
antal »genstande« alkohol pr. liter drikkevare

Hvilken af disse man vælger, kan være lige meget. De er jo alligevel
alle proportionale.

Hvis man kan antage at drikkevaren kun består af vand og alkohol, kan
man slå masseprocenten op i en tabel når man kender volumenprocenten.
Men hvis varen indeholder meget sukker, fløde eller hvad véd jeg, kan
man vel ikke bruge denne metode. Så må man i gang med at veje et af-
målt rumfang af drikken.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)