MS Windows
briani 27239
XP er gået ned - helt ned!
Fra : MD

Dato : 21-12-02 13:57

Hej NG.

Min søsters computer gik kold den anden aften. Hun sad og skrev opgave
sammen med en veninde. Den var gået på pauseskærm (sådan skriver piger
åbenbart opgave , og da de rører musen, kommer der en blå skærm frem. De
genstarter computeren, men den starter aldrig igen, den står kun og blinker
med curseren ude i startup'en.
Jeg bliver tilkaldt.... Jeg prøver at boote op med min win98 startdiskette,
og så sætte XP cd'en i, og prøve et eller andet den vej igennem, men der er
ikke rigtig noget at gøre. Dernæst prøver jeg (for sjov) lige at se om jeg
kan formatere, men den kan slet ikke finde noget C-drev!!!

Hvad kan jeg evt. gøre? Er det en virus?

Hun kører Win XP Pro DK. Det er ca. 3 - 4 uger siden at det er blevet
installeret, og det var en ren installation, hvor computeren var formateret
inden.

MVH MD

Fra : jens

Dato : 21-12-02 14:25

"MD" <dalmoseNOSPAM@idraet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hun kører Win XP Pro DK. Det er ca. 3 - 4 uger siden at det er blevet
> installeret, og det var en ren installation, hvor computeren var
du kan ikke bruge w98 til formatering, da xp sikkert er lagt på ntfs.
hvis der ikke skal gemmes noget fra disken kan den ompartitioneres med w98
discen.
start w98 med cd drev og skriv fdisk i prompten.

mvh jens

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 21-12-02 14:33

Men inden du prøver at formatere, så prøv at boote med XP-cd-en og prøv at
køre XP reparation - det kan måske udbedre skaden!

Fra : MD

Dato : 21-12-02 14:36

Jeg kan ikke få den til at kører fdisk og jeg kan heller ikke boote op på
cd'rom-drevet...

Det er ikke installeret på et ntfs-drev, det er FAT32 - jeg har selv gjort
det.

MVH MD

Fra : jens

Dato : 21-12-02 15:12

> [...]
> cd'rom-drevet...
>
> Det er ikke installeret på et ntfs-drev, det er FAT32 - jeg har selv gjort
har din søster så sagt gør mappen privat på et tidspunkt ?

at boote fra cd skal vælges som en mulighed i bios først, men du kan vel
starte fra a drevet så, og så ligger fdisk på b drevet som ikke er der.

mvh jens

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 21-12-02 14:49

Prøv at kigge i bios og lav opsætningen der, så den kan boote på cd-rom. Kig
samtidig om den finder harddisken i bios.

Fra : MD

Dato : 21-12-02 14:56

> Prøv at kigge i bios og lav opsætningen der, så den kan boote på cd-rom.
Kig
> samtidig om den finder harddisken i bios.

Jeg har ændret BIOS, så den bootede på cd-rom, men det ville den ikke...
Jeg har ikke tjekket om den fandt harddisken.

Fra : Thomas

Dato : 21-12-02 15:37

Prøv at skifte ide-kablet. Det lyder som et defekt kabel. Check også at
strømstikket ikke er løst. Det kan være ret banalt.
Hilsen
Thomas

Fra : Thomas

Dato : 22-12-02 12:51

> [...]
>
> Hun kører Win XP Pro DK. Det er ca. 3 - 4 uger siden at det er blevet
> installeret, og det var en ren installation, hvor computeren var
Jeg oplevede nogenluden det samme på min maskine engang, hvor jeg havde haft
den kørende nogle timer. sukkede og tændte igen. nothing!!!

Jeg havde en IBM 60 GIG disk og det var den der var problemet!!.
Den var stået af med Bad sectors og det eneste jeg kunne gøre var at køre
IBM's disktool som low level formaterede disken og jeg fik rettet fejlen.

jeg oplevede siden hen det samme problem igen, og man kunne ind imellem få
den igen igen ved at rode lidt med IDE kablet og Power kablet.

Prøv det og se hvad der sker, ellers ville jeg køre en DRIVE FITNESS test på
diske og se hvad den siger.

venligst
Thomas