Deling af Internet - Hvad mangler jeg ?
Fra : Mogens

Dato : 06-03-01 16:00

Hej

Er der et klogt hovede der kan fortælle mig hvad jeg mangler for at få
delt min forbindelse imellem husets 3 PC'ere ? Jeg er ved at være
godt rundtosset af at gruble over det.

På nuværende tidspunkt har jeg et lokalnet via en 10 Mbit hub imellem
vores 3 maskiner.
Nu er den ene PC så lige blevet koblet på GVDnet med en Cisco VCA122
router. Denne maskine står ret langt fra de 2 andre PC'ere og hubben.

Kan jeg sætte en ekstra hub op ved siden af Cisco routeren, så både
min PC og familiens net får adgang til Internettet ? Og hvad skal
der i så fald laves om ? Det skal nok lige nævnes at det netkabel der
forbinder min PC med hubben er et krydset kabel der sidder i Uplink
porten på hubben. ( til at begynde med havde vi kun 2 computere )

Skal der bruges et krydset kabel mellem router og hub og skal det i
en Uplink port eller hvad ?

Og hvad med IP addresserne ? Skal alle 3 maskiner køre med
dynamisk IP og vil de så stadig kunne se hinanden ?

Ja, jeg er godt forvirret og ikke særlig god til at forklare det her,
men hvis der er nogen der gider hjælpe, skal jeg gerne lave en
skitse der måske kan forklare det bedre.

På forhånd tak

Mogens

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 07-03-01 12:29

"Mogens" <moveng@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der et klogt hovede der kan fortælle mig hvad jeg mangler for at få
> delt min forbindelse imellem husets 3 PC'ere ? Jeg er ved at være
> godt rundtosset af at gruble over det.

Vi prøver.

> [...]
> Nu er den ene PC så lige blevet koblet på GVDnet med en Cisco VCA122
> router. Denne maskine står ret langt fra de 2 andre PC'ere og hubben.

Nu kender jeg ikke VCA122 men jeg går ud fra at den har et ethenet interface
og du har forbundet den til dit netkort i maskinen. Hvis dette er tilfældet
kan du jo bare forbinde routeren med hubben og derefter sætte alle
klienterne i hubbe - så har de alle lige adgang til nettet. Hvis du er i
tvivl om kablerne skal være krydsede eller ej, så prøv dig frem - lyser
link, er forbindelsen ok, lyser den ikke skal kablet være modsat eller
sættes i en uplink port.....

> [...]
> forbinder min PC med hubben er et krydset kabel der sidder i Uplink
> porten på hubben. ( til at begynde med havde vi kun 2 computere )

Cisco plejer at være gode til at sende oversigtstegninger med - prøv at se
på dem.
Hvis jeg var dig (nu kender jeg ikke afstande mv.) ville jeg bare trække
lige kabler fra alle 3 maskiner og sætte dem i hubben og derefter forbinde
routeren til hubben. Så kan alle maskiner "se" hinanden og routeren.

> Skal der bruges et krydset kabel mellem router og hub og skal det i
> en Uplink port eller hvad ?

Enten skal du sætte kablet mellem en "normal" port og uplink eller også skal
det krydses.

> Og hvad med IP addresserne ? Skal alle 3 maskiner køre med
> dynamisk IP og vil de så stadig kunne se hinanden ?

Hvis din router er DHCP server (deler ip adresser ud) skal alle maskiner
bare køre med dynamisk ip - så kommer de i samme klasse.

Håber det hjalp....

/Stig

Fra : Mogens

Dato : 07-03-01 13:05

On Wed, 7 Mar 2001 12:28:45 +0100, "Stig Meyer Jensen" <stig@smj.dk>
wrote:

>Nu kender jeg ikke VCA122 men jeg går ud fra at den har et ethenet
>interface >og du har forbundet den til dit netkort i maskinen.

Jeps, det er korrekt.

>Hvis du er i tvivl om kablerne skal være krydsede eller ej, så prøv dig
>frem - lyser link, er forbindelsen ok, lyser den ikke skal kablet være
>modsat eller sættes i en uplink port.....

Det var jeg ikke klar over. Så har jeg da lært lidt idag.

>Cisco plejer at være gode til at sende oversigtstegninger med - prøv at se
>på dem.

Niks. Der fulgte ingen oversigtstegninger af den slags med. Kun en
meget simpel installationsvejledning.

>Hvis jeg var dig (nu kender jeg ikke afstande mv.) ville jeg bare trække
>lige kabler fra alle 3 maskiner og sætte dem i hubben og derefter forbinde
>routeren til hubben. Så kan alle maskiner "se" hinanden og routeren.

Det ville jeg egentlig også helst, men der er 30m og en
etageadskillelse imellem routeren og den fjerneste PC.
Derfor står den hub jeg allerede har, oppe på etagen ovenover, midt
imellem de 2 PC'ere deropppe og derfra går der så et enkelt netkabel
ned til den PC hvor routeren sidder. Derfor ville jeg sætte endnu en
hub imellem PC'en og routeren og så forbinde den til den gamle hub
ovenpå.

>Hvis din router er DHCP server (deler ip adresser ud) skal alle maskiner
>bare køre med dynamisk ip - så kommer de i samme klasse.

Hvad så med det interne net imellem de 3 PC'ere. De havde jo
faste IP addresser før. Skal de så køre med NetBEUI for at kunne
kommunikere inbyrdes ?

Nå, men jeg er ihverfald blevel en del klogere nu, så jeg vil gå
igang med projektet senere idag.

Tusind tak for hjælpen

Mvh Mogens

Fra : Mogens

Dato : 07-03-01 16:48

Hej

Jeg ville bare lige takke for din gode forklaring.
Jeg har lige været ude og købe en lille hub, og det virkede
bare i første forsøg, så nu er hele familien på nettet.

Tusind tak for hjælpen

Mvh Mogens