Mug pletter
Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 21-12-02 12:57

Hej alle
Min ene tilbageværende slørhale har fået noget der mest ligner mugpletter,
så jeg tror jeg må have fået noget sygdom i min bowle
Hvordan kan jeg hjælpe den?

Vil lige sige at det er den 4. jeg har nu. De 2 første døde, men der var
altså ikke mug på. Så startede jeg helt forfra. Kogte alt, og skiftede
planter. Og ventede til det var klar, før jeg købte 2 nye. Den ene døde så
forleden, og nu har jeg opdaget de pletter på den anden.
Er det helt umuligt at få startet sådan et op? Nogle gode råd?
Jeg købte sammen med bowlen noget væske der hedder Nutrafin Aqua plus og
Nutrafin Cycle, og fik instrukser om at putte en hætte af plus'en i, vente
1/2 time og putte en hætte cycke i og lade det stå en uge, før jeg puttede
fisk i. Er det rigtigt eller helt hen i vejret...???

Andre gode råd modtages med glæde, da bowlen fungerer som misse-tv

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 21-12-02 20:11

> Hej alle
> Min ene tilbageværende slørhale har fået noget der mest ligner mugpletter,
> så jeg tror jeg må have fået noget sygdom i min bowle
> Hvordan kan jeg hjælpe den?

Det er fungus (svamp) der let behandles med polyfungus eller lign. medicin
fra din dyrehandler.

> [...]
> forleden, og nu har jeg opdaget de pletter på den anden.
> Er det helt umuligt at få startet sådan et op?

Nej, det er ganske let, hvis du ved hvad du har med at gøre.

> [...]
> 1/2 time og putte en hætte cycke i og lade det stå en uge, før jeg puttede
> fisk i. Er det rigtigt eller helt hen i vejret...???

Ja. Drop alt om at tilsætte noget til vandet. Det er penge ud af vinduet.

> Andre gode råd modtages med glæde, da bowlen fungerer som misse-tv

Ja, mine katte nød det også da jeg havde en bowle stående. Jeg har tit hørt
fra dyrehandlere, at du skal skifte en tredjedel af vandet hver måned, eller
en kop hver dag. Ingen af delene virker.

Jeg skal her fortælle hvad jeg gjorde. Mine fisk overlevede 2 år i bowlen,
hvorefter jeg satte dem ud i havebassinet. Der har de nu levet i fire år.
Skift en tredjedel vand hver tredje dag. En gang ugentligt tager du alt ud
af bowlen (fisk, grus, planter) og skyller gruset. Husk at gemme cirka 50%
af vandet. Herefter stiller du det op igen.

Med hensyn til fodring skal du sørge for at fodre med flydepiller, da du så
let kan tage uspist foder op igen efter 5 minutter. Falger synker til bunds
og forurener hurtigt.

Glem alt om at forsøge at skabe en biologisk balance i bowlen. Det er
umuligt med mindre du har et overdimensioneret filter kørende, hvilket
skæmmer voldsomt.

Undlad at fylde bowlen helt op. Ved at sænke vandstanden øger du
vandoverfladen og dermed også mulighederne for iltoptagelse i vandet.

Og husk, at det vand du udskifter skal have samme temp. som det der er i
bowlen. Og undlad at koge gruset, så ødelægger du blot den lille fauna der
nu engang kommer. Og dist, men ikke mindst. Undlad at bruger rngøringsmidler
til at gøre bowlen ren med (jeg siger det blot fordi jeg har kendt mange der
har gjort det og ikke kunne forstå hvorfor deres fisk døde igen og igen.)

At have en bowle kræver faktisk mere arbejde end et 500 liters akvarie. Til
gengæld fylder den mindre.

Håber det kan hjælpe dig, og god fornøjelse.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-12-02 12:14

> Det er fungus (svamp) der let behandles med polyfungus eller lign. medicin
> fra din dyrehandler.
Tak, det vil jeg købe i morgen.

Ja, det siger ikke så lidt om hvor dårligt informeret jeg har været. Håber
ikke det er den almindelige standart blandt dyrehandlerne, for så kan jeg da
godt forstå at mange opgiver at have fisk.

> Jeg skal her fortælle hvad jeg gjorde. Mine fisk overlevede 2 år i bowlen,
> hvorefter jeg satte dem ud i havebassinet. Der har de nu levet i fire år.
Hvor gammel kan sådan en egentlig blive?

> Med hensyn til fodring skal du sørge for at fodre med flydepiller, da du

> let kan tage uspist foder op igen efter 5 minutter. Falger synker til
bunds
> og forurener hurtigt.
Jeg fik at vide at de hver skulle have 2 af de små perler om dagen, og gerne
springe en dag over engang i mellem.
Er det ca den rigtige fodermængde?
Skal selvfølgelig nok fjerne den overskydende mad.

> Glem alt om at forsøge at skabe en biologisk balance i bowlen. Det er
> umuligt med mindre du har et overdimensioneret filter kørende, hvilket
> skæmmer voldsomt.
Jeg har sådan en pumpe med filter for enden. Den er slukket, og bliver kun
tændt engang imellem. For jeg synes fiskene får "stress-symptomer" når den
er tændt....

> At have en bowle kræver faktisk mere arbejde end et 500 liters akvarie.
Til
> gengæld fylder den mindre.
Ja, det har du ret i, der er egentlig meget arbejde. Men jeg synes det er
det hele værd, hvis de altså overlever. Det er lidt træls at de dør, når man
lige har vænnet sig til at sidde nyde dem.

Et lille tillægsspøgsmål. Hvor mange kan man have i sådan en bowle? Man
køber jo altid 2, men findes der et tal ex pr liter, der er optimalt ? Og
kan man egentlig have andet end slørhaler gående?

> Håber det kan hjælpe dig, og god fornøjelse.
Det kunne det bestemt.Er ved at ordne den nu. Det er bare lidt svært at
finde ud af hvor jeg skal gøre af fisken imens, så den ikke ender som Sushi

MANGE gange tak for dit svar

> http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk
Det er meget smukke fisk du har. Har beundret billederne på din side

Tak, hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-12-02 13:48

Håber
> ikke det er den almindelige standart blandt dyrehandlerne, for så kan jeg
da
> godt forstå at mange opgiver at have fisk.

Jeg har selv arbejdet i en dyrehandel og har desværre hørt mange kunder
klage over dårlige pasningsvejledninger. Jeg var endda nødt til at "opdrage"
flere af mine kollegaer da de selv vejledte forkert. Jeg ville ønske at folk
kunne indrømme deres begrænsninger i akvaristikken og henvise til det
personale der ved noget, frem for at gætte sig frem.

> Hvor gammel kan sådan en egentlig blive?

Med lidt god vilje og held og dygtighed kan de blive cirka 10 år.

> Jeg fik at vide at de hver skulle have 2 af de små perler om dagen, og
gerne
> springe en dag over engang i mellem.
> Er det ca den rigtige fodermængde?

Både ja og nej. Jeg selv fodrede nogle gange 8 gange dagligt uden problemer.
Det afhænger i høj grad af dig og din lyst til at holde bowlen ren. At jeg
fodrede så meget er dog nok i overkanten da det egentlig er mere end de kan
klare at omsætte til brugbar energi. Men jeg hyggede da med det.

> Jeg har sådan en pumpe med filter for enden. Den er slukket, og bliver kun
> tændt engang imellem. For jeg synes fiskene får "stress-symptomer" når den
> er tændt....

Måske er det et af dine problemer. Når pumpen kører vil filteret frasortere
skidt fra vandet og oparbejde en biologisk fauna. Når du slukker pumpen vil
skidtet i filteret begynde at rådne i løbet af et par timer og når du så
tænder igen lukker du en masse råddenskab ud i vandet. Hvis jeg var dig
ville jeg helt fjerne pumpe og filter og nøjes med vandskift.

> Et lille tillægsspøgsmål. Hvor mange kan man have i sådan en bowle?

Det kommer an på hvor stor den er. Bowler findes i str. 7, 12 og 18 liter
(hvis jeg husker korrekt). I disse kan du have henholdsvis 1,2 og 3 fisk.

Man
> køber jo altid 2, men findes der et tal ex pr liter, der er optimalt ?

I de fleste akvarier er en tommelfingerregel 1 cm fisk pr liter vand.
Regelen gælder dog nok ikke helt for en bowle.

Og
> kan man egentlig have andet end slørhaler gående?

I realiteten kan du også have guppyer gående (men ikke sammen med
slørhalerne).

Det er bare lidt svært at
> finde ud af hvor jeg skal gøre af fisken imens, så den ikke ender som
Sushi

Køb evt. en sort murerspand i Bilka til 10 kr. og undlad at bruge den til
andet end din bowle.

> Det er meget smukke fisk du har. Har beundret billederne på din side

Tak skal du have. De er nu ikke alle mine, men nogle af dem er.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-12-02 14:48

> [...]
> kunne indrømme deres begrænsninger i akvaristikken og henvise til det
> personale der ved noget, frem for at gætte sig frem.

Det er simpelthen for dårligt. Fisk er da også dyr, og fortjener at blive
behandlet ordentligt. Og udover det koster det jo en mindre formue at blive
ved at købe nye fisk og planter. Til sidst mister man jo lysten.

> Med lidt god vilje og held og dygtighed kan de blive cirka 10 år.
Hooold da op, det var meget mere end jeg forventede

> [...]
> tænder igen lukker du en masse råddenskab ud i vandet. Hvis jeg var dig
> ville jeg helt fjerne pumpe og filter og nøjes med vandskift.

Jamen det tror jeg faktisk du har ret i. Jeg vil fjerne den helt. Den er
ikke til at justere i boblerne, så det vælter ud med dem. Synes ikke at
fiskene ser ud til at hygge sig med total bølgegang.
Har prøvet at sætte en klemme på luftslangen til at begrænse, men den blev
ved at gå i stykker ... altså slangen, ikke klemmen

> Det kommer an på hvor stor den er. Bowler findes i str. 7, 12 og 18 liter
> (hvis jeg husker korrekt). I disse kan du have henholdsvis 1,2 og 3 fisk.
Min er vist den store, og slørhalerne er små. Måske jeg skal købe et par der
er lidt større istedet, og holde mig til de 2.

> Man
>
> I de fleste akvarier er en tommelfingerregel 1 cm fisk pr liter vand.
> Regelen gælder dog nok ikke helt for en bowle.
Nej, det vil være alt for mange.

> Og
>
> I realiteten kan du også have guppyer gående (men ikke sammen med
> slørhalerne).
Jeg synes nu guppyer er flotte at kigge på. Men det er jo hannerne der er de
flotte. Behøver man at have hunner? (og nej, det er ikke meningen vi skal
ind i en debat om kvinder/mænd, selvom der sikkert er nogle i gruppen der
føler sig fristet *grin*)

> Det er bare lidt svært at
> Sushi
> Køb evt. en sort murerspand i Bilka til 10 kr. og undlad at bruge den til
> andet end din bowle.
Den vil misserne da også gå på fisketur i
Udover det har jeg også begået en fejl her. Jeg har brugt almindelige ting
til at skifte vandet, og de bliver selvfølgelig rengjort. Jeg nævner ikke
hvad, for så skriger i bare af grin .... jeg må finde på noget der kun er
til vandet fra bowlen.

> http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk
> Det er meget smukke fisk du har. Har beundret billederne på din side
Tak skal du have. De er nu ikke alle mine, men nogle af dem er.
De er nu lige smukke af den grund

Takker mange gange.
Hilsen Nina

Fra : J@N

Dato : 22-12-02 16:20

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
da
> godt forstå at mange opgiver at have fisk.

Jeg synes det rimeligt at folk, der vælger at have levende dyr, sætter sig
grundigt ind i hvordan dyret skal passes og plejes, at give dyrehandleren
skylden for problemerne er ikke rimeligt. Aflæg biblioteket et besøg, der er
masser af god akvarielitteratur, jeg har en glimrende bog om guldfisk, som
du godt må få, hvis det kunne have din interesse.

> Et lille tillægsspøgsmål. Hvor mange kan man have i sådan en bowle? Man
> køber jo altid 2, men findes der et tal ex pr liter, der er optimalt ? Og
> kan man egentlig have andet end slørhaler gående?

Efter min mening 0 (nul), det er dyreplageri at have så store fisk i en
lille bowle. Køb et rigtigt akvarium, og spar alle ærgelserne.

Jan

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-12-02 17:10

"J@N" <itjf@nospam.dk> wrote in message news:au4l38$muq$1@sunsite.dk...
> [...]
> masser af god akvarielitteratur, jeg har en glimrende bog om guldfisk, som
> du godt må få, hvis det kunne have din interesse.

Jeg er fuldstændig enig med dig om at man skal sætte sig ind i sagerne. Men
jeg kan ikke se forskellen på at spørge fagfolk eller låne en bog på
biblioteket.
Jeg opdrætter og sælger katte, og jeg vil love dig, den der køber kat her,
passer ikke deres dyr forkert, når jeg har snakket færdigt.Og skulle de have
interesse i at vide mere, ja, så henviser jeg også gerne til den litteratur
der findes om emnet. Men de får et levedygtigt dyr, grundig vejledning og
svar på alle spørgsmål der kunne være.
Det hvor jeg synes det er gået forkert med den her bowle er, at jeg har
stolet på at den der har solgt mig dyrene, vidste hvad de havde med at gøre,
og havde interessen i at det ville gå godt.
For en del år siden havde jeg en bowle med 2 slørhaler i. De levede i
omkring 5 år, uden problemer, uden pumpe, uden varmelegme, ingen sygdom og
med almindeligt flydende foder. Derfor undre det mig meget at jeg denne gang
har så mange problemer med at få dem til at leve, jeg har jo gjort alt "det
rigtige" iflg dyrehandleren. Meget mere end jeg gjorde sidst, hvor jeg
"bare" skiftede noget af vandet et par gange om ugen.
Men enig, jeg skulle have spurgt herinde og læst mig til den viden istedet.

Og

> Efter min mening 0 (nul), det er dyreplageri at have så store fisk i en
> lille bowle.
Det har jeg lidt svært ved at sætte mig ind i. En bowle på 17 liter til 2
fisk, er da mere end 1 fisk pr liter vand ???

Køb et rigtigt akvarium, og spar alle ærgelserne.
Ja, det har du nok ret i.
Har du et til salg sammen med bogen?

Fra : J@N

Dato : 22-12-02 21:00

> [...]
litteratur
> der findes om emnet. Men de får et levedygtigt dyr, grundig vejledning og

Det lyder fornuftigt, men skulle jeg en dag have kat ville jeg helt sikkert
låne/købe en håndbog om katte.

> Det har jeg lidt svært ved at sætte mig ind i. En bowle på 17 liter til 2
> fisk, er da mere end 1 fisk pr liter vand ???

Det er ikke bare kedeligt for fiskene at svømme rundt i en bowle, det er
også deprimerende for os mennesker at iagttage 2 fisk svømme rundt og rundt
og rundt og rundt og rundt og rundt......

> Køb et rigtigt akvarium, og spar alle ærgelserne.
> Ja, det har du nok ret i.
> Har du et til salg sammen med bogen?

Ja, det kan vi godt finde ud af, jeg går gerne af med et akvarie for at
redde dine fisk
Hvor i landet bor du?

Jan

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-12-02 23:17

> også deprimerende for os mennesker at iagttage 2 fisk svømme rundt og
rundt
> og rundt og rundt og rundt og rundt......
Min bowle er 6-kantet ... svømmer den så kant og kant og kant og kant?
*smil*

> Ja, det kan vi godt finde ud af, jeg går gerne af med et akvarie for at
> redde dine fisk
"Dine" er nok lige i overkanten. Jeg har EN fisk tilbage, en sort slørhale
på under 2 cm, med store udstående øjne *grin* Dens mage jo desværre er død.
Og jeg skal have givet den medicin mod det svamp, inden jeg kan købe en ny
ven til den.
Men min plante er skam også flot og lige så bevaringsværdig som fisken

> Hvor i landet bor du?
Dragør

Fra : J@N

Dato : 23-12-02 07:40

> Dragør

Jeg sender en mail.

Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-12-02 19:10

> Jeg synes det rimeligt at folk, der vælger at have levende dyr, sætter sig
> grundigt ind i hvordan dyret skal passes og plejes, at give dyrehandleren
> skylden for problemerne er ikke rimeligt.

Det ved jeg såmænd ikke. Hvis du ikke kan stole på en dyrehandler der
specifikt fortæller dig hvordan et dyr skal passes, så bør han/hun ærlig
talt ikke være dyrehandler.

Aflæg biblioteket et besøg, der er
> masser af god akvarielitteratur,

Altid en god idé som jeg varmt understøtter.

Og

> Efter min mening 0 (nul), det er dyreplageri at have så store fisk i en
> lille bowle.

Store (?) fisk. Mig bekendt er langt de fleste slørhaler der købes i
butikkerne ikke mere end cirka 3 cm. Hvis ens samvittighed så ellers er i
orden, bør man selvfølgelig afskaffe fisken igen når de bliver for store,
hvilket som regel først sker efter 1-2 år. Der er jo trods alt tale om en
fisk der ikke er alt for bevægelsesglad. Som jeg nævnte har jeg et par
slørhaler i mit havebassin, hvor temperaturen om sommeren er helt ideel. Men
fiskene bevæger sig sjældent særlig meget selv om de har pladsen til det.

Om det er dyreplageri er vel et spørgsmål om synspunkt. I mine øjne er det
mere dyreplageri at have et malawiakvarie på 250 liter, hvor ét enkelt
individ totalt dominerer de andre fisk, så snart de stikker næsen frem fra
deres gemmesteder. I det tilfælde har en større og mere bevægelsesglad fisk
faktisk mindre fri svømmeplads end en lille slørhale i en bowle.

Fra : J@N

Dato : 22-12-02 21:15

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg såmænd ikke. Hvis du ikke kan stole på en dyrehandler der
> specifikt fortæller dig hvordan et dyr skal passes, så bør han/hun ærlig
> talt ikke være dyrehandler.

Er det derfor du ikke er dyrehandler mere? Jævnfør anden tråd med røde myg
til Tropheus, sorry.

Dyrehandlere kan ikke vide alt og slet ikke hvis det skolebørn eller unge
mennesker der står bag disken. Efter min mening har du selv ansvaret for de
dyr du plejer, det kan du ikke lægge over på et ungt menneske i en
Bonniebutik.
Det er så let at give dyrehandleren skylden hvis det går galt, det har jeg
set mange eksempler på her i NG.

> [...]
Men
> fiskene bevæger sig sjældent særlig meget selv om de har pladsen til det.

3 cm lyder ikke af meget, er det uden halen. En slørhale har en relativ står
krop, dvs den omsætter rimelig meget, og bør have et større akvarie end
f.eks. guppier.

> [...]
fisk
> faktisk mindre fri svømmeplads end en lille slørhale i en bowle.

Denne sammenligning retfærdigør ikke guldfiskebowlen.

Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 23-12-02 00:00

> Er det derfor du ikke er dyrehandler mere? Jævnfør anden tråd med røde myg
> til Tropheus, sorry.

Jeg har aldrig været dyrehandler. Jeg sagde at jeg havde arbejdet i en
dyrehandel. Og da jeg var der forsøgte jeg så vidt muligt at henvise til
kollegaer der vidste mere om et emne end jeg selv. Hvis jeg var i tvivl
sagde jeg det. Jeg er klar over den med de røde myg, men jeg mener ikke
sammenligningen er helt retfærdig. Jeg oplevede i min tid ved dyrehandleren
at kunder ofte kom ind i butikken og fortalte at de havde problemer med
bowlen, og jeg fandt her frem til at de var blevet forkert vejledt gang på
gang. Hvis man oplever at det man står og forklarer kunderne viser sig ikke
at fungere, bør man som dyrehandler finde ud af hvorfor det ikke fungerer.
Jeg har f.eks. nu taget til mig at røde myg ikke er velegnet til Tropheus og
vil ikke råde til dette igen (og lad mig her komme dig i forkøbet og
fortælle, at i butikken henviste jeg altid til en kollega vedrørende malawi
og tanganiyka ciklider, ligesom han henviste til mig vedrørende discus,
simplethen fordi ingen af os interesserede os nok om hver hinandens
kompetenceområde).

> Dyrehandlere kan ikke vide alt og slet ikke hvis det skolebørn eller unge
> mennesker der står bag disken.

Dyrehandlere kan ikke vide alt. Det er jeg fuldstændig enig med dig i. Men
så bør de ikke vejlede som om de gjorde. Med hensyn til skolebørn bør de
klart "oplæres" og så snart en fejl opdages, skal den rettes. Det er trods
alt levende dyr vi har med at gøre. Selvfølgelig laver de fejl. Det gør vi
alle. Men hvis kunden kommer tilbage i butikken og siger at det ikke
fungerer, og de så fortæller hende at hun gør alt rigtigt og det stadig ikke
fungerer, bør de vel forsøge at finde ud af hvori fejlen egentlig ligger.

Efter min mening har du selv ansvaret for de
> dyr du plejer, det kan du ikke lægge over på et ungt menneske i en
> Bonniebutik.

Rigtigt. Du har selv ansvaret for dine dyr. Menn en dyrehandler har også et
ansvar for at vide noget om de dyr han sælger. Rent faktisk er det sådan at
den overvejende del af dyrehandlere i Danmark end ikke er blevet godkendt af
politiet til at handle med dyr (hvorfor det lige er politiet der skal gøre
det ved jeg ikke).

> Det er så let at give dyrehandleren skylden hvis det går galt, det har jeg
> set mange eksempler på her i NG.

Der er vel ikke nogen der snakker om at give dyrehandlerne skylden.
Problemet er at de ofte giver mangelfulde eller forkerte vejledninger. Og så
er spørgsmålet for en nybegynder, om de skal stole på dyrehandlerens ord (og
hvorfor skulle de ikke det?) eller om de skal følge bogens vejledninger.
Hvem af de to infokilder er mon mest rigtig. Det er en afvejning for
nybegynderen. Bøgerne er jo heller ikke altid helt rigtige i deres
opfattelse af tingene.

> fisk
>
> Denne sammenligning retfærdigør ikke guldfiskebowlen.

Det gør den måske ikke, men jeg har heller ikke oplevet at slørhaler skulle
have lidt ved at være i en bowle. Mine svømmede aldrig rundt og rundt og
rundt, men frem og tilbage og op og ned. Og så holder jeg stadig på, at de
har mere svømmeplads i bowlen end mange andre fisk har i større akvarier.

Fra : J@N

Dato : 23-12-02 08:31

> Jeg har aldrig været dyrehandler. Jeg sagde at jeg havde arbejdet i en
> dyrehandel.

Hvad er din definition på en dyrehandler?

> [...]
ikke
> fungerer, bør de vel forsøge at finde ud af hvori fejlen egentlig ligger.

Som du selv skriver er fejl uundgåelige, og nogen laver flere fejl end
andre, så må vi nok leve med det, det har jeg valgt at gøre. I stedet for at
beklage mig over at jeg bliver fejlinformeret af dyrehandlere, sætter jeg
mig ind i stoffet vha bøger.

> [...]
af
> politiet til at handle med dyr (hvorfor det lige er politiet der skal gøre

Kender ikke reglerne på området, har aldrig hørt om polititilladelse for at
handle med akvariefisk.

> [...]

> Hvem af de to infokilder er mon mest rigtig. Det er en afvejning for
> nybegynderen. Bøgerne er jo heller ikke altid helt rigtige i deres

Det er yderst sjældent der er alvorlige fejl i bøgerne, er aldrig stødt på
nogen, men det sker ofte at nybegynderen misinformeres eller misforstår gode
råd fra dyrehandleren (set tidligere i denne gruppe).

> [...]
> har mere svømmeplads i bowlen end mange andre fisk har i større akvarier.

Problemet med bowlen er bl.a. at folk ikke altid får skiftet vand (skal ske
ofte) og når det så endelig sker får bowlen den helt store tur med kraftigt
vandskifte, hvilket stress'er fiskene meget.
Uanset dine sammenligninger kan vi vel blive enige om at et 100 liters
akvarie er bedre en en bowle.

Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 23-12-02 09:47

> Hvad er din definition på en dyrehandler?

En der ejer og driver butikken. De øvrige er blot ansatte i en dyrehandel.

> [...]
at
> beklage mig over at jeg bliver fejlinformeret af dyrehandlere, sætter jeg

Det er også en god ide som jeg selv varmt understøtter. Jeg mener blot at
nybegyndere ofte ved hvor de skal starte og at der faktisk er forskel i
pasningen af et lille akvarie og et stort akvarie (hvilket ikke altid
fremgår af bøgerne). Her mener jeg det bør være dyrehandlerens pligt at
vejlede i den rigtige retning. Men er du først velbevandret i akvaristikken
er jeg fuldt ud enig med dig i, at du bør kunne sortere skidt fra godt i de
forklaringer dyrehandlerne kommer med. Denne evne har nybegyndere imidlertid
ikke.

> Kender ikke reglerne på området, har aldrig hørt om polititilladelse for
at
> handle med akvariefisk.

Det er der sjovt nok ikke ret mange der har. Hvilket måske er grunden til at
de færreste indhenter en tilladelse inden de etablerer sig.

> [...]
gode
> råd fra dyrehandleren (set tidligere i denne gruppe).

Det vil jeg give dig ret i, men som nybegynder har man ingen grund til at
tvivle på dyrehandlerens ord. Hvis du ikke ved noget om emnet på forhånd, er
du nødt til at tage en erfaren persons ord for gode vare, og i særdeleshed
en dyrehandler der sælger dyrene. Og jeg vil gerne sige her, at jeg lægger
ikke al skylden på dyrehandlerne. Jeg mener blot de bør være bedre til at
informere rigtigt og at lære af deres egne fejl.

> [...]
kraftigt
> vandskifte, hvilket stress'er fiskene meget.

Jamen hvis det er det du hentyder til, er snakken en helt anden. At bowlen
fra mit synspunkt er okay, forudsætter selvfølgelig at vandskiftene bliver
overholdt. Men så er det ikke længere bowlen der bør forbydes, men alle små
akvarier, uanset om de er runde, firkantede eller aflange. Og i et stort
akvarie kan fiskene jo lide lige så meget som i en bowle, såfremt der aldrig
skiftes vand. Det tager blot længere tid for dem at dø af ophobningen af
affaldsstoffer i et stort akvarie i forhold til et lille.

> Uanset dine sammenligninger kan vi vel blive enige om at et 100 liters
> akvarie er bedre en en bowle.

Det kan vi godt. Men kun hvis vi igen forudsætter at fiskene plejes efter
alle kunstens regler. Ellers kan det være ligemeget.

Fra : J@N

Dato : 23-12-02 12:03

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Jeg synes du prøver at fordreje tingene, derfor denne opstilning:

Torben:
Hvis du ikke kan stole på en dyrehandler der specifikt fortæller dig hvordan
et dyr skal passes, så bør han/hun ærlig talt ikke være dyrehandler.

Jan:
[...]

Uanset om du er ejer eller ansat påhviler det dig at kunne vejlede kunden på
samme nivaeu. Kunden skal ikke spørge sælgeren om han ejer butikken, for at
kunne få korrekt information om fiskene.

Jan

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-12-02 16:54

Ja, nu hvor jeg jo fik startet den her debat, selvom det ikke var min
intention, så har jeg måske et lille bidrag mere.
Jeg har nu været hos dyrehandleren for at hente noget til bekæmpelse af de
mugpletter der er kommet i min bowle og på min ene stakkels ensomme
rundforvirret slørhale
Jeg fik beskeden :
Det skyldes temperatur-forandringer. Selvom der står på brugsanvisningen at
du skal slukke din pumpe, skal du ikke gøre det. Lad den bare køre.
Behandlingen tager en uge, og hvis det ikke er væk skifter du halvdelen af
vandet, og behandler en uge mere.
Midlet hedder "dessa mor" og er fremstillet af Aquarium Münster. Det kostede
den "nette sum" at 65,-
Er det den korrekte behandling af den svamp?

Udover det vil jeg sige at når jeg køber/sælger katte handler det meget om
tillid. Kan jeg ikke stole på den jeg køber af eller sælger til, så gør jeg
ingen af delene...
Man skal lære at skelne mellem uvidenhed, dumhed og misinformation. Der er
meget stor forskel. Det er muligt at dyrehandlerene ikke er uddannet godt
nok, men kan de sælge dyr, kan de også råde om det. Ellers skal de sælge
julenisser istedet for dyr.
Jeg forventer at vaskeanvisningen på en nyindkøbt bluse er korrekt, det
samme forventer jeg om informationen når jeg køber dyr. Og jeg synes ikke
det er for høje forventninger at have...
Hilsen Nina

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 23-12-02 20:53

> Ja, nu hvor jeg jo fik startet den her debat, selvom det ikke var min
> intention,

Skidt med det. Det er jo netop gennem debat vi bliver klogere.

> Det skyldes temperatur-forandringer. Selvom der står på brugsanvisningen
at
> du skal slukke din pumpe, skal du ikke gøre det. Lad den bare køre.

Da du reelt ikke har noget at bruge pumpen til i en bowle, bør du følge
brugsanvisningen. Men hvis du havde et veletableret filtersystem kørende vil
jeg give din dyrehandler ret i at du ikke bør slukke pumpen. Godt nok vil
den bortfiltrere en del af virkningen og noget af bakteriefloraen i filteret
vil lide overlast, men dette er trods alt at foretrække frem for at du skal
til at starte en ny bakterieflora op igen.

> Behandlingen tager en uge, og hvis det ikke er væk skifter du halvdelen af
> vandet, og behandler en uge mere.

Den er go nok.

> Midlet hedder "dessa mor" og er fremstillet af Aquarium Münster. Det
kostede
> den "nette sum" at 65,-
> Er det den korrekte behandling af den svamp?

Jeg kan ikke lige huske om lige præcis dette medikament bekæmper svamp, men
det må stå i brugsanvisningen.

> [...]
> samme forventer jeg om informationen når jeg køber dyr. Og jeg synes ikke
> det er for høje forventninger at have...

Bestemt ikke.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 23-12-02 21:06

Nina, Tender Tribes <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:au7b70$9g7$1@sunsite.dk...

> [...]
kostede
> den "nette sum" at 65,-
> Er det den korrekte behandling af den svamp?

Det er korrekt.. dette middel bruges mod svamp!

katja

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 23-12-02 20:47

> [...]

at
> kunne få korrekt information om fiskene.

Det er jo netop det jeg har sagt hele tiden. Man bør kunne få korrekt
information om fiskene uanset om det er skolebørn der står i butikken eller
om det er butikkens ejer.

Sådan som jeg har opfattet din holdning, er det op til kunden at skelne
mellem rigtigt og forkert i forhold til den information dyrehandleren giver.
Og hertil siger jeg så, at det kan man ikke når man er nybegynder.

Fra : J@N

Dato : 24-12-02 13:56

> Sådan som jeg har opfattet din holdning, er det op til kunden at skelne
> mellem rigtigt og forkert i forhold til den information dyrehandleren
giver.

Vil det ikke altid være sådan med alle informationer du får her i livet?

> Og hertil siger jeg så, at det kan man ikke når man er nybegynder.

Fordi man er nybegynder, behøver man ikke være hjælpeløs.
Her vil jeg lige at vende tilbage til mit oprindelige indlæg, at når du
vælger at holde dyr, om det så er vaskebjørne, undulater, fisk, ect., sætter
dig ind i pleje og pasning af disse. Hvordan du erhverver denne viden er jo
op til den enkelte, nogen vælger at bruge dyrehandleren, andre bombarderer
nyhedsgrupperne med elementære spørgsmål. Jeg vil anbefale at låne/købe
nogle bøger for at få en basisviden, så kan man altid stille nogle lidt mere
interessante spørgsmål i NG

Jan

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-12-02 17:15

> [...]
> skiftes vand. Det tager blot længere tid for dem at dø af ophobningen af
> affaldsstoffer i et stort akvarie i forhold til et lille.

Et spørgsmål her som jeg altid har undret mig over. Lider fisk???
Jeg mener fysisk smerte, psykisk påvirkning. Kan selvfølgelig ikke undgå at
tænke på at man fanger fisk med krog, kan finde på at spidde den med en krog
for at få den op af vandet, hvorefter den får en i nakken eller skåret
hovedet af. Eller på fiskekuttere smider man dem i et lastrum med meget lidt
vand, og flere tusinde fisk der spræller.....
Lider de? kan de mærke smerte? stress?

.... og fatter min slørhale egentlig at den kunne have bedre vilkår?
Har engang hørt at en guldfisk har en korttidshukommelse på få sekundter.
Hvis det passer, må den jo konstant opleve noget nyt, selvom det er en lille
bowle den bor i....

Nina

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 23-12-02 20:57

> [...]
lidt
> vand, og flere tusinde fisk der spræller.....

Fisk kan helt klart få stress. Mange fisk dør faktisk pga følgesygdomme
efter stress. Når fisken bliver bange, eller der opstår store svingninger i
vandværdierne, bliver de stressede og deres immunforsvar svækkes. Som følge
heraf får små mængder sygdomskim let fodfæste i fisken, selv om fisken under
normale omstændigheder let kunne modstå angrebet.

Om de kan føle smerte...Jeg har en gang hørt i en fjernsynsudsendelse, at
det kan de ikke. Så vidt jeg husker var det noget med at deres hjerne er for
lille til at kunne føle smerte. Men du må ikke hænge mig op på det.