Hvad stiller man op mod de historieløse?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-12-02 11:03

Jeg interesserer mig bredt for historie og som en underdisciplin også
slægtsforskning. Jeg bliver imidlertid ofte skuffet, når talen falder
på mine interesser, f.eks. ved de årlige familiesammenkomster, for det
er en udbredt holdning at "det er jo så længe siden, at det er der
alligevel ingen der kan huske". Stort set alt hvad der ligger hinsides
mands minde, er altså uinteressant og "det gamle lort koster samfundet
en masse penge".

Jeg har ved flere lejligheder forsøgt mig udi et forsvar for at belyse
og bevare historien, erindringen om svundne slægter og hvad man kan
bruge den til, men mine talegaver rækker som regel ikke 5 minutter.
Det er som at slå i en dyne.

Nu kan man så selvfølgelig antage, at min familie består af ene
"fremskridtsfolk" og at jeg er småt begavet, men jeg kan ikke tro
andet, end at jeg/vi er ret typisk(e) for den jævne befolkning.

Kan jeg få et par bud på problemet? Hvordan i alverden skal jeg
argumentere for det "nyttige" i min "forskning"?

Jeg tillader mig at krydsposte til dk.videnskab.historie og
dk.videnskab.historie.genealogi uden at sætte FUT, da eventuelle
diskussioner formentlig vil udvikle sig forskelligt i de to grupper og
jeg vil være interesseret i begge perspektiver.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 21-12-02 12:54

On Sat, 21 Dec 2002 11:03:24 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Kan jeg få et par bud på problemet? Hvordan i alverden skal jeg
>argumentere for det "nyttige" i min "forskning"?

Hold op med at argumentere og begynd i stedet at fortælle og vise.

Til en familiefest med min fars søskende og deres børn og børnebørn
havde jeg f.eks. på forhånd lavet en udskrift i WinFamily visende min
farmor og farfars aner og efterkommere. Det blev et stykke papir på
ca. en kvadratmeter. Næsten alle tilstedeværende var jo med på den
samt deres aner og næstsøskendebørn i Amerika o.s.v.

Da vi startede, bredte jeg den simpelthen ud på et bord i salen; men
sagde eller gjorde ellers ikke noget.

Resultatet var absolut overbevisende. Det vækkede nemlig folks
nysgerrighed, oversigten blev studeret grundigt og der kom masser af
spørgsmål. Jeg tror det afgørende er, at man relaterer historien til
folk selv, derved bliver det vedkommende og så kommer interessen.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-12-02 13:05

Sat, 21 Dec 2002 12:53:47 +0100, skrev Lars Jørgen Helbo:

> [...]
>ca. en kvadratmeter. Næsten alle tilstedeværende var jo med på den
>samt deres aner og næstsøskendebørn i Amerika o.s.v.

Ork, jeg har vist og vist og uddelt mapper med skitser til en
slægtsbog. Folk takker høfligt, men så sker der heller ikke mere.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 08-01-03 02:24

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i melding

> Ork, jeg har vist og vist og uddelt mapper med skitser til en
> slægtsbog. Folk takker høfligt, men så sker der heller ikke mere.

Når det gjelder min familie så har jeg snakket litt enkelte om
historie og slektsforskning, og man oppdager raskt om de er
interessert eller ikke. Etter en slik samtale har ett søskenbarn
fått den informasjonen jeg har, og jeg det er flere som er interes-
sert som skal få informasjon. Hvis de ikke er interessert i det man
forteller dem, så er det ikke noe å bry seg om. Folk er forskjellige
og har forskjellige interesser. Jeg har søskenbarn som er interessert,
men mine søsken har svært liten interesse av det. Mine foreldre har
vært interessert i kun de nærmeste generasjonene, og har fått informa-
sjon om disse.

Anne Lise Hovdal

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-12-02 14:15

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev Sat, 21 Dec 2002 11:03:24 +0100

> [...]
>og bevare historien, erindringen om svundne slægter og hvad man kan
>bruge den til, men mine talegaver rækker som regel ikke 5 minutter.

Jeg tror ikke du skal argumentere for det fornuftige i at bevare
historien - du skal fortælle historien, og så lade den argumentere for
sig selv.

Men jeg tror også det i høj grad afhænger af hvilken tradition man har i
familien. Jeg selv har det privilegium at jeg har arvet både en del
materiale og interessen for lokalhistorie efter min far, og at jeg bor
på det sted hvor både jeg selv og alle mine søskende er født og vokset
op.
Det giver naturligvis et godt udgangspunkt, men det forpligter jo også.

Så jeg har egentlig det omvendte problem. Jeg føler dårlig samvittighed
over at jeg ikke når mere end jeg gør, og især føler jeg en meget dårlig
samvittighed over at jeg ikke får det bragt bedre ud til resten af
familien end jeg gør.

Men når jeg lejlighedsvis får mig taget sammen til at skrive en 10 - 15
sider om eet eller andet, eller når jeg ved den årlige julefrokost her
på stedet (for ca. 30 - 40 familiemedlemmer i alderen 0 - 75 år) bruger
en halv time eller så, på at fortælle om et emne jeg har arbejdet med i
årets løb, så bliver det altid modtaget med meget stor interesse.

Og det er bestemt ikke fordi jeg er nogen stor forfatter eller nogen
gudsbenådet taler, tværtimod vil jeg nok sige, så det må jo være selve
emnet der i den grad fanger folk.

Men omvendt kender jeg da naturligvis også den indstilling at "du bruger
alt for meget tid på det der, tænk på alt det nyttige arbejde du kunne
have lavet i den tid". Og engang imellem er også jeg selv (og ikke
mindst min kone) tilbøjelig til at give det synspunkt ret.!

Men det tror jeg som nævnt slet ikke man skal argumentere imod, det er
jo reelt også håbløst at at argumentere sagligt imod det. Jeg tror
derimod man skal forholde sig til resultaterne og lade andre gøre
ligeså.

Men især hvis man befinder sig i et forum hvor der ikke er tradition for
at dyrke historien, og på overfladen måske heller ikke interesse for
det, så skal man nok lægge ud i den mere fortællende form.

Find en enkelt af de mere spøjse episoder frem, og de findes jo til
hobetal i enhver familie og i ethvert lokalsamfund, og fortæl med dine
egne ord om begivenheden.

Fortæl derefter om de historiske kendsgerninger som du via din forskning
har fundet frem til - og som ofte afviger en god del fra den version der
kendes i familien(!).

Specielt her i Vestjylland oplever vi jo i vækkelsesperioden en total
ændring i folks adfærd, en konsekvent fornægtelse af visse 'uheldige'
episoder, og en tibøjelighed til at lægge hele fortiden bag sig. Mange
af disse ting kan man idag uden problemer tage op, og fortælle hvad det
virkeligt var der skete dengang oldefar var ung.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Steven

Dato : 21-12-02 15:12

[...]

Det er interessant at se hvor forskelligt resultatet af ens slægtsforskning
modtages af de forskellige familiemedlemmer. Og ja, det med tiden man
anvender herpå bliver da meget ofte - særdeles ofte - nævnt.
Morsomt nok, har jeg erfaret at børnene og de unge ikke behøver ret megen
information om en eller anden "røver" eller "bandit" tilbage i tiden i
slægten, før deres interesse er vakt. En ridefoged på Gotland, en vægter
eller en voldmøller i det gamle København, et par kulsviere i Sverige, en
tobakshandler på Mors og andet godt stof fra de "gode gamle" dage - så
plejer der altså at være interesse og en hel del nysgerrighed. Har man
samtidig også nogle gamle papirer og dokumenter de gerne må kigge i selv og
bladre rundt i, så går det helt af sig selv.
Nogle gange har jeg også fået en over næsen, fordi jeg nu havde fået sat
ungerne igang med at plage deres forældre om ikke også de havde nogle
spændende historier at fortælle.
Det tager jeg mig nu ikke så nær, for det er jo i virkeligheden de selv
samme unge som gerne skulle videreføre det arbejde vi gamle allerede har
påbegyndt.
Når der så kommer en lille ny i en af grenene kan man jo også indsætte det
nye navn i et lille træ, og sende det til de nyagte forældre. Det plejer at
blive værdsat.
Jeg tror at de udsendelser, der har været på DR TV vil være med til at forny
interessen for slægtsforskningen her i Danmark. Og det ville da være en
rigtig glædelig ting.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Erna Andersen

Dato : 23-12-02 05:22

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message

<<<<
> Kan jeg få et par bud på problemet? Hvordan i alverden skal jeg
> argumentere for det "nyttige" i min "forskning"?

Forskningen har sikkert gavnet dig meget helt personligt, og gjort dig
klogere, når du har fået fordøjet stoffet.
Den virkning har det haft på mig, og derudover er jeg blevet bedre til at
bruge nettet og biblioteket til forskning på andre områder. Jeg blev nemlig
noget mopset og gigtplaget af for meget historie og slægtsforskning. Nu
drejer det sig om ernæring og muskeltræning, men jeg har stadig historien
med "i baglommen", til stor gavn.

Min erfaring er at slægtsforskning ikke passer til familiefester i dag. Der
spiser og drikker man, og snakker og morer sig. Flertallet bestemmer.
Men man kan lave aftaler om besøg hos andre ved den lejlighed eller invitere
selv hvis nogen viser interesse.

Glædelig Jul allesammen.
KH Erna

Fra : Bodil Madsen

Dato : 24-12-02 00:49

Helt enig.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Jacob Nordahl

Dato : 27-12-02 04:10

Hey Kurt

Du kunne måske prøve at starte i nu'et?
Lave en liste med titler, på store/små/sjove begivenheder
i din nulevende families liv, skriv nogle "historier" til nogle af
titlerne, print det ud eller send det rundt på e-mail.

Nogle eksempler på nogle titler fra min egen "Nutids familie historie"
"Joseph holdt ged i Zoo, og den tissede på ham"
"Benjamin skubber mormor, i svømmepølen"
"Mor får sukkersyge"
"Morfars mange blodpropper"
"Morfar lære alle drengende at spille kort"
"Morfar og mormor kolonihavnhus"

For man kunne godt tro at det kunne være noget nemmere at starte,
der hvor "alle" kan være med. Har du succes med dette, kan du jo stille
og roligt trække dem der synes det er sjovt med tilbage i tiden.
Men du skal nok ikke forvente at det er alle der gider deltage!

Venligst
Jacob Nordahl
jacob@nordmark.dk