Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Megapixel ???
Fra : Michal

Dato : 21-12-02 00:49

Hvis man har et billede på sin computer.
Kan man så på nogen måde se hvormange megapixel det er?
Enten om det er 2,1 3 eller 4 Megapixel

Mvh

Mich@l

Fra : emj

Dato : 21-12-02 03:07

On Sat, 21 Dec 2002 00:48:37 +0100, "Michal" <michal@duerher.dk>
wrote:

>Kan man så på nogen måde se hvormange megapixel det er?
>Enten om det er 2,1 3 eller 4 Megapixel

Ja, du kan jo gange pixelantallet ud.
eksempelvis er 1600x1200 pixels =19,2 og sælges som 2.1MP
2272x1704pixels = 3,87 og sælges som 4,1 MP
osv
Hilsen emj

Fra : Michal

Dato : 21-12-02 08:31

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, du kan jo gange pixelantallet ud.
> eksempelvis er 1600x1200 pixels =19,2 og sælges som 2.1MP
> 2272x1704pixels = 3,87 og sælges som 4,1 MP

Tak
Vil det så sige, at hvis man har et camera med 4 MP.
Og tager et billede i 1024*768 så bliver det ikke med 4 MP

Mvh

Mich@l

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-02 08:52

In article <3e041840$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Michal wrote:

> "emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Tak
> Vil det så sige, at hvis man har et camera med 4 MP.
> Og tager et billede i 1024*768 så bliver det ikke med 4 MP

Korrekt, så bliver det 3/4 = 0.75 mpixels.
Det er derfor de fleste mennesker er bedre stillet med et godt 2 mpixel
fremfor et billigt 4 mpixel kamera.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-02 08:50

In article <4ui70v0e0vefn4toh6e5dkkvf543tcd8j3@4ax.com>, emj wrote:

> Ja, du kan jo gange pixelantallet ud.
> eksempelvis er 1600x1200 pixels =19,2 og sælges som 2.1MP
> 2272x1704pixels = 3,87 og sælges som 4,1 MP

Undskyldmig, men kun HP og andre der ikke får lavet i Japan skriver
4.1 på et sådan kamera. Der er kommet strammere regler i Japan, og
et sådan sælges som 4.0 af Canon, Nikon etc.

Fra : Michal

Dato : 21-12-02 09:19

meddelelse news:slrnb087a1.ir.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Undskyldmig, men kun HP og andre der ikke får lavet i Japan skriver
> 4.1 på et sådan kamera. Der er kommet strammere regler i Japan, og
> et sådan sælges som 4.0 af Canon, Nikon etc.

Tak så vil jeg beholde mit Sony DSC-F55E 2,1 MP
Og ikke købe det Trust 710 LCD PowerC@m Zoom
som jeg har set på http://www.trust.com/products/themes/digitalcameras/

Tak for jeres hjælp

Mvh

Mich@l

Fra : emj

Dato : 21-12-02 11:34

On Sat, 21 Dec 2002 09:19:13 +0100, "Michal" <michal@duerher.dk>
wrote:

>Tak så vil jeg beholde mit Sony DSC-F55E 2,1 MP
>Og ikke købe det Trust 710 LCD PowerC@m Zoom
>som jeg har set på http://www.trust.com/products/themes/digitalcameras/

Nej, Trust er nogle bandittet
De praler uden at blinke med 3MP, hvilket blot hos dem betyder, at
deres billeder kan tåle at blive forstørret til 3MP.
Hilsen emj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-02 13:48

In article <3e042374$0$209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Michal wrote:

> Tak så vil jeg beholde mit Sony DSC-F55E 2,1 MP
> Og ikke købe det Trust 710 LCD PowerC@m Zoom
> som jeg har set på http://www.trust.com/products/themes/digitalcameras/

Det har 4 mpixel image resolution, og hvis du ser på tech specs
så skriver de da også at der er 3.3 Mpixel kamera resolution.
Så de 4 mpixel er noget med digital zoom.

De skriver den kommer med en følsom CMOS sensor som kræver
200 lux. Det er muligt det er en følsom CMOS, men sammenlignet
med CCD som i mit webcam og alle normale digicams så er det
superdårligt. En CCD's følsomhed er normalt 0,1 - 10 lux !!!

1 lux = 1 lumen/kvadratmeter. Da en normal 60 W pære afgiver
700 lumen, så kan du selv regne ud, at hvis lyset er dårligere end
en 25 watts pære, så er alt sort som kul med en 200 lux CCD

Der er ingen zoom. Der er 8 MByte RAM, og der står ikke om
den kan udvides.

Fra : emj

Dato : 21-12-02 11:31

On Sat, 21 Dec 2002 07:50:25 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"

>Undskyldmig, men kun HP og andre der ikke får lavet i Japan skriver
>4.1 på et sådan kamera. Der er kommet strammere regler i Japan, og
>et sådan sælges som 4.0 af Canon, Nikon etc.

Jeg har selv et Olympus C5050 og det sælges som 5 MP og største ægte
pixels er 2560x1920 og altså kun 4.915200 MP, så der må være en grund
til at de kalder det 5 MP

Der er masser af billige digier som praler med deres mange MP, hvor
det i virkeligheden er tale om interpolerede pixels og det er regulært
snyd.
Hvis Olympus ville "snyde" på den måde, så kunne de kalde C5050 for et
8 MP, for det kan også tage billeder i 3200x2400 pixels, men de er
fair nok til at kalde disse 7.6 MP billeder for "Enlarge size",
Hilsen emj

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 21-12-02 11:55

> Jeg har selv et Olympus C5050 og det sælges som 5 MP og største ægte
> pixels er 2560x1920 og altså kun 4.915200 MP, så der må være en grund
> til at de kalder det 5 MP

Ja 5 er større end 4,9 i den intetanende forbrugers øjne. Og du ved jo nok
det gælder om at være størst (lige som i sengen - haha).

Spøg til side - "oprundingen" er natuligvis for at få det til at lyde af
lidt mere end konkurrenten. Prøv at se bilmotorer, der finder du lidt af det
samme - en 1,8 ltr. er ikke 1,8 ltr, hvis du kikker i instruktionsbogen

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 21-12-02 12:04

Man må jo så sige, at med biler ville det se lidt latterligt ud, hvis man
kaldte sin 1,8 liters for 1.795,32 ccm. Det samme med kameraer, Olympus
kunne jo skrive, at kameraet havde 4.915.200 pixels, men i skriver de 5 (om
de skulle skrive 4,9 er så en anden ting). Men er det ikke noget med, at
kameraerne har flere pixels de arbejder med, end dem man får på billedet?

MVH

Thomas Pedersen

Fra : 2rb1

Dato : 21-12-02 12:12

Der er faktisk kun en løsning på problemet.... tag et billede og tæl
pixel - one by one

Fra : emj

Dato : 21-12-02 12:53

On Sat, 21 Dec 2002 12:04:07 +0100, "Thomas Sass Pedersen"
<sass@mail.tele.dk> wrote:

>Men er det ikke noget med, at
>kameraerne har flere pixels de arbejder med, end dem man får på billedet?

Tja, mit kan jo godt leverer billeder i 3200x2400 pixels.
Hilsen emj

Fra : John

Dato : 21-12-02 14:16

> [...]
> kameraerne har flere pixels de arbejder med, end dem man får på billedet?

Jo. Der er pixels der er "afblændede". Disse bruger elektronikken til at
stille sort-offset og hvidbalance.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-12-02 12:52

"Henrik Hougaard" <fam.hougaard@nejtakstofanet.dk> wrote in

> [...]
> af lidt mere end konkurrenten. Prøv at se bilmotorer, der finder du
> lidt af det samme - en 1,8 ltr. er ikke 1,8 ltr, hvis du kikker i

Der er en mere teknisk forklaring på hvorfor det reelle antal pixels er
mindre end det der reklameres med:

http://www.dpreview.com/learn/key=effective+pixels

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Fra : Torben Svendsen

Dato : 21-12-02 06:12

"Michal" <michal@duerher.dk> skrev i en meddelelse > Hvis man har et billede
på sin computer.

> Kan man så på nogen måde se hvormange megapixel det er?
> Enten om det er 2,1 3 eller 4 Megapixel

Hvis du bruger windows kan du udnytte stifinder. Højreklik og vælg
egenskaber.

Venligst

Torben Svendsen
www.sydjyskvinselskab.dk

Fra : Johan

Dato : 21-12-02 15:42

Mens alle disse pixels flyver gennem luften, er det værd at huske, at
billedkvaliteten i langt højere grad afhænger af, hvor godt objektivet er.
Når jeg render rundt med mit Canon EOS/Kodak DCS 520, får jeg ofte
spørgsmålet: "hvor mange pixel har dit kamera". De fleste spærrer øjnene
voldsomt op, når jeg siger 2,1 MP. Samtidig er jeg af og til ude for at
skulle ekspedere privatfotos videre i systemet. Mange af disse er taget med
digitalkameraer med højere opløsning end mit. Trods det har jeg endnu til
gode at modtage et billede, der i skarphed, kontrastomfang og detaljerigdom
kunne følge med mit kamera. Og det ligger selvfølgelig først og fremmest i,
at jeg har adgang til Canons fremragende og svinedyre serie L objektiver.
Dem med den røde ring.

Hvis resten er i orden, rækker 2 MP altså ret langt, og jeg vil faktisk
hævde, at mange af de digitalkameraer, der nu sendes på markedet, ikke er i
stand til at udnytte springet fra 2 til 3-4 MP. Ja, det vil ikke undre mig,
om det bliver svært at finde mere end en lille håndfuld.

Bare for at sætte tingene i perspektiv...

Mvh.

Johan Gadegaard

(fjern fup i e-mail adr.)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-12-02 17:35

Johan wrote:

> Bare for at sætte tingene i perspektiv...

Ja og jeg kan tilføje, at der også er meget stor forskel
på de forskellige fabrikater og typer CCD-chips, deres
arkitektur og det farvefilter der er coatet på dem, har
utrolig stor betydning for deres lysfølsomhed, farve-
gengivelse og hvor skarpt de tegner billedet.

Mange af de billige digicam's, f.eks. det meget omtalte
Medion brillierer netop ved en meget grumset farvegengi-
velse, og hvis man forstører billederne op til 2 og 400%,
så træder chip'ens liniestruktur meget tydeligt frem.

Jeg vil tillade mig at mene, at lige nu, er det Fuji
som fører med den bedste chip arkitektur og farvefilter
teknologi, jeg kan ikke rigtig beslutte mig for, om det
er Nikon eller Sony som ligger på anden og tredie plad-
sen, men Kodak liger på fjerde pladsen foran Canon der
ligger på femte pladsen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kai E.

Dato : 22-12-02 17:25

Hvor ligger Olympus på Niels Ebbesens liste over chip arkitektur og
farvefilter teknologi?

Jeg er lidt varm på to kamera fra Olympus:
- C50ZOOM med 5mill pixels og 3x optisk zoom.
- C-730 ULTRA ZOOM med 3.2 mill pixels og 10x optisk zoom.
Jeg ved godt at 10x kræver stativ og at det er nok ikke er det jeg har mest
lyst til, men man behøver vel ikke at rulle mere ud end der skal bruges
Jeg skal ikke lave plakater men vil godt kunne beskære i PS, for derefter at
forstørre billedet op til f.eks 20x30cm. uden at skulle stå med et
avisbillede i hånden.

Jeg vil meget gerne have et godt råd m.h.t. det rette valg, også med hensyn
til valg af mærke.

Mvh
Kai E.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-12-02 20:02

"Kai E." wrote:

> Hvor ligger Olympus på Niels Ebbesens liste over chip arkitektur og
> farvefilter teknologi?

Jeg har ikke ret meget tjek på Olympus digicam's, så jeg
kan ikke sige dig hvor de skal indplaceres, men jeg ved at
de ikke er førende i chip-design, deres CCD-chip er også
typen, hvor de lysfølsomme pixels ligger på rad og række,
li'som på et skakbræt, s.v.j.v. så er det kun Fuji der
laver CCD-chip's der er opbygget som et bi-celle mønster.

Hvad angår farvefilter teknologi, så det er det jo lidt en
smagssag, du kan ta' et kik på http://www.dpreview.com - der
kan du for hvert digicam se en Colour Chart Comparison.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen