Skærme
Fijala 3554
Nogen der har Sony CPD-F520 eller kender t~
Fra : Bamsen

Dato : 06-03-01 15:34

Jeg er på udkig efter en super 21" monitor (eller større), og har sat
mig op efter en Sony, som jeg har gode erfaringer med.

Valget står ligesom mellem:
G500, F500R og muligvis den 24" widescreen, som der dog er flere som
har skræmt mig lidt omkring. Men hvad med F520 som Multimediaworld
sælger? http://www.imw.dk/detaljer.asp?varevalg=29938
Den kan jeg ikke finde på Sonys hjemmesider, ej heller syntes jeg at
have set den andre steder. Er der nogen der kan afhjælpe med at sige
hvad det er for en skærm og om det er et godt køb til 10.500,-?

Hilsen Bjørn

Fra : Madsen

Dato : 06-03-01 17:46

"Bamsen" <thebear@REMOVEiname.com> skrev:

> ...og muligvis den 24" widescreen, som der dog er flere som
> har skræmt mig lidt omkring...

Jeg håber da ikke det er de råb om hjælp jeg førhen har kommet
med, rundt omkring i nyhedsgrupperne, der har skræmt dig mht.
Sonys 24" Wide. Jeg havde store problemer med at få den til at
køre i et widescreenformat, men efter det er løst, kan jeg kun
anbefale den skærm. Aldrig har jeg prøvet at sidde ved en skærm
så lækker og behagelig. Du har al den plads du nogensinde får
behov for. Dog kræver den et godt grafikkort, men hvis du ofrer
lidt penge på et G400 eller G450 fra Matrox, så tvivler jeg på
du kan få noget der er ret meget bedre. Det her med variabel
dotpitch er ikke noget man ser. Jeg kan ikke se at der er forskel
overhovedet og er ellers kendt for at være yderst kritisk hvad
skærmkvalitet angår. Billedet står lige så knivskarpt på midten
som ude i kanterne. Den er tung og fylder meget, men det gør
ikke længere mig noget. I starten havde jeg meget svær ved at
vende mig til størrelsen, men det er ovre.

Forresten så læste jeg i det nye Datatid at der lige er kommet en
ny 24" Wide på markedet. En TFT fra Samsung med 1920X1200
som anbefalet opløsning og digital zoomfunktion.
Pris: 50-60.000 Kr. Var det noget der kunne friste? ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dr. Ralph

Dato : 07-03-01 01:12

On Tue, 06 Mar 2001 15:33:36 +0100, Bamsen <thebear@REMOVEiname.com>
wrote:

> [...]
>have set den andre steder. Er der nogen der kan afhjælpe med at sige
>hvad det er for en skærm og om det er et godt køb til 10.500,-?

Jeg har lige lavet et svar ovenover, hvor jeg nævner en del om denne
nye Sony F520 - jeg har kopieret hele mit svar, og det kommer hér:

Bemærk lige, at F500 bliver afløst af F520 meget snart.
Både multimediaworld og ITbutikken har allerede pris på den - men njeg
har i dag ringet til multimediaworld og undret mig over, at de "kun"
tager 10495 incl. moms, mens itbutikken har den til 12495 incl moms -
og hvad der forvirrermig endnu mere er, at Proconsult snart får den på
programmet til en pris på 13995 incl. moms - men prisen på den "gamle"
F500 R kunnne også variere med 3-4000 afhængig af hvor man købte.

Det nye er blot, at man nu TILSYNELADENDE kan anskaffe sig denne skærm
for "blot" 10500 kr - hvilket jo gør den ligeså billig, som den G500
(der også får en afløser kaldet G520)
Iøvrigt er Sony højst konservative med nyheder på deres site - jeg har
ledt overalt og INTET fundet om, at F520 og G520 er på vej - men via
diverse newsgroups har jeg fået bekræftet,at den er god nok - de
kommer ovenikøbet i samme design som Madsens 24' wide monsterskærm -
og så i valgmulighed mellem mørkegrå og sølvgrå.

F520 skulle lægge sig meget tæt op ad F500 - blot kan den nu pines til
2048*1536 i 85 Hz - havde den indeholdt mere radkale ændringer, havde
den nok fået navnet F600 - hvilket munne have indebåret en lavere
dotpitch (0.2 over hele skærmen), en større synligt billedareal - og
måske et endnu lavere strømforbrug - men det er blot drømmeri.

Mitsubishi er lige kommet med en afløsr for deres testvinder - 2040u -
kaldet 2060u - og den rummer faktisk endnu færre fornyelser end Sony
kan diske op med på deres model - den har fået et nyt kabinet- stadig
i cremefarvet, har mistet BNC indgangen - til gengæld har den nu 2
D-sub indgange - det vil være en fordel fpr nogle, men for
professionelle brugere, som denne skærm jo henvender sig til, vil det
være en ulempe - men det er vist stadig en religionssag om, BNC kabel
er bedre end det traditionelle SVGA kabel.

Men hvis Sony nye F520 kan fås så lavt som 10500 kr - så er der ingen
tvivl - KØB DEN NU !
Mitsubishi 2060vil ligge omkring 11500 kr, når den kommer til landet -
den har et 0.2 tomme større synligt areal - men tilgengæld har den
dotpitch på .24 overhele skærmen, mens Sony F520 jo har de velkendte
og verdensrekord lave på 0.22 over hele skærmen - hvilket gør tekst
MEGET klart på denne trinitron skærm - men med mitsubishien vil du
også få dig en særklase skærm - den har f-eks en teknik, der gør,at
den ikke behøver 2 timers opvarmning før billedet tager sig bedst ud -
men kan klare dette på under en halv time (21' skærme skal typiskvære
tændt i mindst 2 timer før skærmen leverer det optimale)- jeg har ved
selvsun konstateret, at Mitsubishi har fat i noget - det virker
nemlig.
Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Bamsen

Dato : 07-03-01 12:32

On Wed, 07 Mar 2001 01:11:41 +0100, Dr. Ralph
<dr.ralph@remove.mail.com> wrote:

Ja, men jeg takker Dr.Ralph og Hr. Madsen. Det er sådanne
informationer i leverer som gør det så herligt at følge med i
nyhedsgrupperne. Jeg vender tilbage, hvis min hardwarepusher kan
skaffe den F520 til en fornuftig pris.
Ralph, hvad sagde Multimediaworld? Kunne de skaffe den hjem til
10.500,-? Eller var det bare salgsgas?

Hilsen Bjørn

Fra : Bamsen

Dato : 07-03-01 15:59

On Wed, 07 Mar 2001 12:31:48 +0100, Bamsen <thebear@REMOVEiname.com>
wrote:

Sony's 21" F520 kan først leveres 4.4.2001 iflg. Multimediaworld.
Dette stemmer overens med de andre steder jeg har forespurgt, for de
kender slet ikke til skærmen....endnu

Hilsen Bjørn

Fra : Dr. Ralph

Dato : 07-03-01 19:28

On Wed, 07 Mar 2001 15:58:57 +0100, Bamsen <thebear@REMOVEiname.com>
wrote:

> [...]
>
>Sony's 21" F520 kan først leveres 4.4.2001 iflg. Multimediaworld.
>Dette stemmer overens med de andre steder jeg har forespurgt, for de

Ja rigtigt - derfor er jeg også spændt på, om prisen på de 10500
holder til den tid, når nærmeste konkurrent tager 2 kilo mere for den.

Jeg tror helt ærligt, at de har taget fejl af F520 og så den nye G520
- som jo skal afløse hhv. F500 og G500 - men det er bare en
formodning.

Men kan den købes for 10500, så ryger min NEC/Mitsubishi ud til højre
- jeg har altid ønsket mig en Sony F500, men turde ikke give 15000 kr
dengang, fordi jeg havde læst om de store fejlrater, der var på denne
skærm - istedet gav jeg 12500 kr for en NEC FP1370 (samme billedrør
som i mitsubishi 2040u) - jeg har været overordetlig tilfreds med
skærmen - men mit hjerte hælder til Sony - jeg er et mærkedyr uden
lige.
Hvad tror I, jeg kan sælge min NEC FP1370 for ?
Til maj er den 1 år gammel, coatingen er som ny, der er 2 års onsite
garanti tilbag på den (dvs. en ny skærm stilles til rådighed inden for
24 timer i tilfælde af fejl på skærmen), og den har samme specs som
Mitsubishi 2040u - blot klarer den 2048*1536 ved 80 hz - og 1600*1200
ved 102 Hz - derfor købte jeg den i sin tid istedet for Mitsubishi
2040 - jeg gav som sagt 12500 kr dengang - det har tilsyneladende
været en god investering, idet den idag har en liste pris hos
computerstore (hvor jeg også købte den i maj sidste år) på hele 15000
kr incl moms - wow - det er første gang, jeg har købt noget
comutergrej, der er steget værdi.

Check den hér:
http://www.necmitsubishi.com/products/home/product.cfm?productid=38&cfid=519481&cftoken=88829221

Tror I en pris omkring 6500 kr ville være opnåelig på det barske
brugtmarked - eller skal jeg længere ned i kulkælderen ??

Hvorfor jeg vil skifte dette prægtige dyr ud med en F520 - og måske
punge yderligere 4500 oveni - JEG MÅ VÆRE SINDSSYG !!!!!

OK F520 har altså ,02 lavere dotpitch - men til gengæld har den 0,2
tomme mindre synligt areal - JEG ER KLAR TIL SPÆNDETRØJEN

Fra : Madsen

Dato : 07-03-01 20:54

"Dr. Ralph" <dr.ralph@remove.mail.com> skrev:

> [...]
>
> OK F520 har altså ,02 lavere dotpitch - men til gengæld har den 0,2
> tomme mindre synligt areal - JEG ER KLAR TIL SPÆNDETRØJEN

Du er sgu en Sony freak når alt kommer til alt.
Indrøm det bare. Du er ikke alene om det ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dr. Ralph

Dato : 08-03-01 03:44

>Du er sgu en Sony freak når alt kommer til alt.
>Indrøm det bare. Du er ikke alene om det ;)

INDRØMMET - men bemærk lige, at jeg ikke ryger på Sony vognen blot
fordi, det er Sony - jeg har afventet udviklingen.

Først kom F500 - jeg overvejede, og havde allerede hænderne i lommen
efter penge - men tilbagemeldelser fra kundervar dårlige - mange fejl
- moiré, ghosting, fejl-geometri, der ikke kunne justeres.
Så kom 2.generation F500 R - nu kunne den pines op i 2048*1536 - men
blot i 75 Hz. Anmeldere beklagede sig stadig over påfaldende mange
fejl ved lige netop den skærm, den pågældende anmelder sad med - men
pga tiltro til Sony blev det henslyngt med "det må være en af Sony's
meget sjældne fejl"
De var desværre ikke så sjældne endda.

Nu er 3. generation F500 på vej - F520 kommer med små ændringer -
2048*1536 i 85 Hz - flot, men ikke noget at råbe hurra for - og et nyt
grå-sølv farvet kabinet - OK, begge mine mus er sølvfarvede, men mit
tastatur og højttalere er nøje udvalgt i PC-kedelig-hvid farve (enste
fordel ved denne cremede farve er at støv ikke ses - derfor afstøver
jeg kun mit arbejdsværelse MAX én gang pr. måned - varsler F520 med
sit sølvfarvede kabinet mon hyppigere behov for afstøvning - hvad
syntes du Madsen - ses støvet i det blændende skær fra din
sølvskinnende FW900 ??)

Jeg aner ikke om fejlraten ved F520 bliver mindre men en god
pegefingeregel er, at 3.gang er lykkens gang - nu må de sgu' have fået
styr på kvalitetskontrollen med denne topmodel af en 21' skærm.

Min Nec 22' FP1370 ramte rigtig første gang - ingen fejl - perfekt.
Men jeg vover alligevel skindet i jagten på bare en lidt lavere
dotpitch - og så kan jeg da godt lide, at der står Sony på den.
At Sony ikke også ligesom mitsubishi og Nec kan lave en 22' version
med .2 større synligt areal - det er mig en gåde.

Så hvis F520 bliver min - så skal jeg sgu' til at gå ned i skærmstr -
Ævvvvvvvvvvvvvv........................ubehageligt

Fra : Madsen

Dato : 08-03-01 20:28

> INDRØMMET - men bemærk lige, at jeg ikke ryger på Sony vognen blot
> fordi, det er Sony - jeg har afventet udviklingen.

Okay. Det kan jeg også godt give dig ret i. Det ville da også være dumt
andet! :)

> hvad syntes du Madsen - ses støvet i det blændende skær fra din
> sølvskinnende FW900 ??)

Nej ikke på det der er sølvskinnende som jo er selve rammen på fronten.
Derimod kan der ses støv på den anden halvdel af toppen hvor den jo
nærmere er musegrå. Det er dog intet der ikke kan fjernes med en
hurtig hånd engang imellem. Faktisk er jeg ikke så sart over for støv
så længe det ikke er på glasset det sidder. Fingeraftryk, støv og andre
ubehageligheder på glasset er bandlyst på mine skærme. Kan bare
ikke have at jeg skal kigge igennem fedtede fingre og pletter fra
min sidste forkølelse <bvadr!> ;)
Nogle er bedøvende ligeglade med pletter på skærmglasset hvor jeg
så nærmest har en sygelig fobi med at den skal være så blank, at man
kan spejle sig i den.

> Jeg aner ikke om fejlraten ved F520 bliver mindre men en god
> pegefingeregel er, at 3.gang er lykkens gang - nu må de sgu' have fået
> styr på kvalitetskontrollen med denne topmodel af en 21' skærm.

Det skulle man da mene!

> [...]
>
> Så hvis F520 bliver min - så skal jeg sgu' til at gå ned i skærmstr -
> Ævvvvvvvvvvvvvv........................ubehageligt

Hmm, der er jo ingen der siger at du _skal_ skifte. 0.2 er nu heller ikke
ret meget, men jeg kan godt følge hvor du vil hen med det. Jeg synes
egentlig også det er underligt at de ikke har luret Nec og Mitsu´en af.
Det kan jo også være at du venter lidt på 4. generation med 0.15 når
du nu alligevel sidder og savler over "Apollons" link. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Apollon

Dato : 07-03-01 16:46

Ja Sony introducerer i entenn 2001 eller 2002 skærme med dotpitch på .15

Fra : Apollon

Dato : 07-03-01 20:13

Jeg blander mig lige lidt i Sony diskussionen. Sony fremhævede stolt den
næste generation af FD-Trinitron på Comdex-messen i nov. mdr. i Las Vegas
ref.: http://www.3dsoundsurge.com/press/pr1406.html. De presenterede det med
en dotpitch på bare 0,15... Fuck!

Det må krafteeedme være noget der kan få nakkehårene til at rejse sig på
selv den mest inkarnerede skærm-junkie... Hold da helt kæft man.

Der må være noget i vente... :·)

Fra : Dr. Ralph

Dato : 08-03-01 03:53

> [...]
>Det må krafteeedme være noget der kan få nakkehårene til at rejse sig på
>selv den mest inkarnerede skærm-junkie... Hold da helt kæft man.

WOWWWW

Jeg troede, du jokede os.

Hold da helt kæft - 0,15 det er vildt - altså hvis blot der var 0,20
på tale så havde jeg været ellevild - men 0,15 - når den skærm kommer
så MÅ jeg have den.

Det må virkelig tvinge shadow mask skærmbrugerne i knæ - deres enste
argument (udover tron-stregerne på tværs af skærmen) for at fravælge
tron-skærme var netop, at tekst stod tydeligere på shadow mask skærme
- selv med høj dotpitch (de udregnes anderledes for shadow mask
skærme, og pitch-tallene for hhv. tron- og shadowmask skærme kan ikke
sammenligenes direkte)
Men med 0,15 vil tekst på en tronskærm stå så tydeligt, at alle shadow
mask fabrikanter må ryste i bukserne.