En lille hovedbryder
Fra : Martin Laursen

Dato : 20-12-02 22:53

På idn bogreol står tre årgange af CENTER BLADET, som du har fået smukt
indbundet i tre bind - bind I årgang 1996, bind II årgang 1997 og bind III
årgang 1998 - i den normale rækkefølge fra venstre til højre.

Men en bogorm er ved at fortære dem. Hvert binds sider fylder tilsammen 1
centimeter i breden. Forreste og bageste omslag er hvert ½ centimeter tykt.

Hvis bogormen starter på ydersiden af forreste omslag til bind I og æder sig
igennem til sidste side i bind III - hvor mange centimeter har det stakkels
dyr så så boret sig igennem???

Fra : Michael Kristensen

Dato : 20-12-02 23:06

Martin Laursen wrote:

> Hvis bogormen starter på ydersiden af forreste omslag til bind I og æder
> sig igennem til sidste side i bind III - hvor mange centimeter har det
> stakkels dyr så så boret sig igennem???

2.5 cm

/Michael

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-12-02 23:16

"Martin Laursen" <spam@fjoller.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
æder sig
> igennem til sidste side i bind III - hvor mange centimeter har det

5,5 cm.

- Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-12-02 01:06

2,5 cm

Fra : Flemming Jensen

Dato : 21-12-02 09:14

Martin Laursen skrev:

> [...]
sig
> igennem til sidste side i bind III - hvor mange centimeter har det

5.5 cm, ikk'?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-12-02 09:24

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> 5.5 cm, ikk'?

Prøv lige at stille tre nummererede bøger op ved siden af hinanden.
Og læs så spørgsmålet grundigt igen, mens du ser på bøgernes for- og
bagsider.

Hilsen Inger

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 21-12-02 11:24

Som det er formuleret her er svaret 2,5cm, men jeg syntes det havde været
mere reelt at lade svaret være 2cm

Mvh Thomas

Fra : sune vuorela

Dato : 21-12-02 12:32

On Fri, 20 Dec 2002 22:53:15 +0100, "Martin Laursen" <spam@fjoller.dk>
wrote:

>På idn bogreol står tre årgange af CENTER BLADET, som du har fået smukt
>indbundet i tre bind - bind I årgang 1996, bind II årgang 1997 og bind III
>årgang 1998 - i den normale rækkefølge fra venstre til højre.

[1][2][3]

må de stå

> [...]

>igennem til sidste side i bind III - hvor mange centimeter har det stakkels

[1]v[2][3]
^
Bogorm start

[1][2][3v]
^
Bogorm slut

dvs. 3 omslag og 2 sæt sider.

ialt 2 * 1cm + 3 * ½cm = 3,5cm

Det var da ikke så svært!

--
Sune
Be serious too

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-12-02 13:02

sune vuorela wrote:
> [1]v[2][3]
> ^
> Bogorm start
> [1][2][3v]
> ^
> Bogorm slut
> dvs. 3 omslag og 2 sæt sider.

Nej, 3 omslag og 1 sæt sider.

> ialt 2 * 1cm + 3 * ½cm = 3,5cm
> Det var da ikke så svært!

Du viser med din illustration at du har forstået opgaven, men det
*er* da kun det midterste binds sider, der bliver ædt igennem.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : sune vuorela

Dato : 21-12-02 14:06

On Sat, 21 Dec 2002 13:02:02 +0100, "Herluf Holdt, 3140"
<herluf@worldonline.dk> wrote:

>Du viser med din illustration at du har forstået opgaven, men det
>*er* da kun det midterste binds sider, der bliver ædt igennem.

Du har ret. Du skal skydes.

--
Sune

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-12-02 14:27

sune vuorela wrote:
> Du har ret. Du skal skydes.
Æhh, så håber jeg da det bliver med halvkolde
ekskrementer, men nu har jeg været ude at låse entredøren.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Fyr en fed - ansæt 2 tynde

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-12-02 13:05

sune vuorela wrote:

> [1][2][3]
>
> må de stå

> [1]v[2][3]
> ^
> Bogorm start
>
> [1][2][3v]
> ^
> Bogorm slut
>
> dvs. 3 omslag og 2 sæt sider.
>
> ialt 2 * 1cm + 3 * ½cm = 3,5cm
>
> Det var da ikke så svært!

Ja men der er da 12 bind i hver årgang. så er 3,5 alt for lidt.

Fra : torben

Dato : 21-12-02 14:18

hvad med 38,5 cm
mvh Torben

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-12-02 16:38

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Ja men der er da 12 bind i hver årgang. så er 3,5 alt for lidt.

Nej.. 1 bind = 1 årgang.

- Martin

Fra : torben

Dato : 27-12-02 16:33

Hvadså Martin hvornår får vi så svaret???
Mvh Torben

Fra : Martin Laursen

Dato : 27-12-02 17:41

Det rigtige svar er 2,5cm men det har de fleste også svaret, i er så
kloge...

Godt nytår til alle

/Martin Laursen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-12-02 21:32

> [...]
sig
> igennem til sidste side i bind III - hvor mange centimeter har det

Det afhænger af, hvilken retning og vinkel som denne lærde
orm vælger at æde i - bogormens gange er aldrig rette linier.

Per A. Hansen

Fra : Søren Jul Nielsen

Dato : 29-12-02 23:31

Den kan jeg slet ikke fange....!

Hvorfor starter ormen ikke med det første bind, og slutter med sidste side
i bind 3, så svaret bliver 5,5 cm.?

Hilsen
Søren, eller snarere "Stupid Man" som Thomas Helmig synger......

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 29-12-02 23:27

"Søren Jul Nielsen" <soren.jul.nielsen@mail.tele.dk> writes:

> Den kan jeg slet ikke fange....!
>
> Hvorfor starter ormen ikke med det første bind, og slutter med sidste side
> i bind 3, så svaret bliver 5,5 cm.?

Fordi forreste omslag af bind 1 er det der vender mod bind 2.

..Henrik

--
"The ultimate goal of mathematics is to eliminate all need for
intelligent though" - Graffiti af ukendt i 'Concrete Mathematics'