Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
makro med F80S ?
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 20-12-02 22:41

Hej igen!

Jeg har tidligere spurgt omkring mellemringe til brug på mit Nikon F80S og i
den forbindelse fik jeg forskellige svar - deriblandt forsatslinser og bælg
m.v.

Kan i give mig fordele / ulemper ved de forskellige løsninger når det drejer
sig om Nikon F80S ??

Jeg går f.eks. ud fra at jeg ikke vil kunne bruge lysmåleren hvis jeg køber
en bælg, men er det overhovedet nødvendigt ?

Er det en belastning at bruge en bælg - jeg mener - er det praktisk muligt
at tage makro billeder af andet end en forstenet blomst når man bruger en
bælg (har læst lidt om dem på nettet) og i så fald, hvilken skal man vælge -
Nikon PB-4 ??

Forsatslinser giver jo umiddelbart alle fordelene : man kan udnytte sine
eksisterende objektiver fuldt ud, lysmåling m.v., men hvad er så ulemperne
(hvis der er nogle) og hvilke mærker skal man gå efter ?

En masse spørgsmål og jeg håber naturligvis at i gider svare på dem alle!

På forhånd tak!

Niels

Fra : Alex W

Dato : 20-12-02 23:02

Forsatslinser giver jo umiddelbart alle fordelene : man kan udnytte sine
eksisterende objektiver fuldt ud, lysmåling m.v., men hvad er så ulemperne
(hvis der er nogle).. [snip]

Hej Niels
Du kan sagtens bruge forsatslinser

Se her, billeder siger mere end ord.

Forsatslinse +3 dioptri
http://foto.adr.dk/close-1.jpg
Billedet er kun skarpt i centrum skarpheden er ikke optimal.

Forsatslinse +2 dioptri
http://foto.adr.dk/close-2.jpg
Billedet er kun skarpt i centrum - ok?

Makro på kamera
http://foto.adr.dk/close-3.jpg
Billedet er kantskarpt

Kameraet er et Olympus med optisk stabilisator.

/Alex

Fra : Alex W

Dato : 20-12-02 23:37

Hov, forsatslinserne er af mærket B&W

/Alex

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 20-12-02 23:50

Ok, så det vil sige at med forsatslinser så bliver billederne kun skarpt i
centrum.

Så ved jeg da at det ikke er det jeg skal gå efter.

Hvad så med de andre muligheder jeg beskrev ?

Mvh,

Niels

Fra : Alex W

Dato : 21-12-02 00:03

Mellemringe fylder ikke så meget, er nemme at have med. Det tager lidt tid
at skifte og sætte mellemringen på.....
Optisk er det en fin løsning.
Hvis du går rigtig tæt på, så brug en omvendering. det eneste minus er, at
alt så er manuelt.

En bælg tager lidt længere tid at skifte, den er mere klodset, men, når den
er kommet på, er det lige et snuptag når man skal tættere på - ingen
skifteri )

Jeg havde en gang konstrueret et StormP objektiv.
En mellemlang tele hvor jeg fjernede "det mellemste rør" lige efter blænden
og satte en bælg på. det passede med fra undeligt til meget tæt på.

/Alex

Fra : Mark Enoch

Dato : 21-12-02 13:06

Hej,

Hvad med et dedikeret macro-objektiv = 1:1, ingen fortegning, skarphed, fuld
lysmåling. Og hvis prisen er et problem, så køb en Sigma 50/2.8 EX Macro.

Med Venlig Hilsen,

Mark Enoch.

Fra : John

Dato : 21-12-02 14:19

"Mark Enoch" <mark.enoch@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvad med et dedikeret macro-objektiv = 1:1, ingen fortegning, skarphed,
fuld
> lysmåling. Og hvis prisen er et problem, så køb en Sigma 50/2.8 EX Macro.

Ret mig bare, hvis jeg tager fejl, men ovenstående objektiv er da ikke 1:1?
Eller hur?
--
MVH
John K Hansen

Fra : Mark Enoch

Dato : 22-12-02 01:01

Jamen jeg skal da med glæde rette dig, for du tager fejl. =o)

Se http://www.sigma-photo.com/html/pages/50_ex.htm

Med Venlig Hilsen,

Mark Enoch.

Fra : John

Dato : 22-12-02 08:18

> Jamen jeg skal da med glæde rette dig, for du tager fejl. =o)
>
> Se http://www.sigma-photo.com/html/pages/50_ex.htm
>
> Med Venlig Hilsen,
>
> Mark Enoch.

Imponerende!