MS Windows
briani 27239
Højrekliksspærring på hjemmesider
Fra : Mikael Schøler

Dato : 20-12-02 22:41

Hejsan der i NG.

Lige et enkelt spørgsmål... Vi har siddet et par stykker og diskuteret om
det er lovligt at sætte spærring på sin hjemmeside så folk ikke kan se
koderne.. Er det lovligt eller kan man spærre alt det man vil?

mvh

Mikael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-12-02 23:41

"Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev :

>Lige et enkelt spørgsmål... Vi har siddet et par stykker og diskuteret om
>det er lovligt at sætte spærring på sin hjemmeside så folk ikke kan se
>koderne.. Er det lovligt eller kan man spærre alt det man vil?

Hvorfor skulle det ikke være det?

Men iøvrigt kan man altid se sidens koder, gemme billeder m.v.

Men jeg kan ikke lige, hvad spørgsmålet laver i en windowsgruppe,
så jeg har sat fut til news:dk.videnskab.jura som må være en mere
passende gruppe, svar herpå vil blive bragt i juragruppen.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 20-12-02 23:57

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Hvorfor skulle det ikke være det?
>
> Men iøvrigt kan man altid se sidens koder, gemme billeder m.v.

Jamen hvordan kan du det? Man kan jo netop sætte spærring på når man
højreklikker.. så hvordan vil du kunen se koderne?

> Men jeg kan ikke lige, hvad spørgsmålet laver i en windowsgruppe,
> så jeg har sat fut til news:dk.videnskab.jura som må være en mere
> passende gruppe, svar herpå vil blive bragt i juragruppen.

Sorry, var ikke helt sikker på hvor jeg ellers skulle smide det.. Kunne
måske ha' været i en html-gruppe - var bare denne jeg lige havde
subscribed..:)

Men takker...

Mikael

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 21-12-02 00:48

On Fri, 20 Dec 2002 23:57:23 +0100,
Mikael Schøler <mik_s@tdcadsl.dk> wrote:

> Jamen hvordan kan du det? Man kan jo netop sætte spærring på når man
> højreklikker.. så hvordan vil du kunen se koderne?

Hvordan skulle browseren kunne vise tingene, hvis den ikke kan se
koderne eller hente billederne? Hvis browseren kan, kan enhver
(ting|person) der opfører sig som browser se det.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 21-12-02 00:53

Hvis spærring af højre klik af domstolene ses som en effektiv teknisk
spærring, vil det være ulovligt at omgå.

Fra : Rasmus

Dato : 21-12-02 08:32

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message

> Hvis spærring af højre klik af domstolene ses som en effektiv teknisk
> spærring, vil det være ulovligt at omgå.

.....i Explorer er der en funktion der hedder view soruce, og iøvrigt kan man
gemme billeder ved at holde musen over dem til der dukker et par ikoner op,
hvis med derimod vælger at bruge Mozilla/Netscape, så kan man altid højre
clicke, det kan så vidt jeg ved ikke blokeres til denne browser..., så en
effektiv spærring er det nok ikke

mvh
Rasmus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-12-02 08:50

"Rasmus" <maximreality@ofir.dk> writes:

> hvis med derimod vælger at bruge Mozilla/Netscape, så kan man altid højre
> clicke, det kan så vidt jeg ved ikke blokeres til denne browser..., så en
> effektiv spærring er det nok ikke

Det her er vist ikke jura mere (ZFUT: dk.edb.internet.webdesign.clientside).

.... men jo, det kan man godt i Mozilla (men man kan ikke i Opera og sikkert
heller ikke i mange andre browsere), og det forhindrer alligevel ikke at man
får fat i indholdet af siden.

--- Mozilla context-menu stopper ---
document.documentElement.addEventListener("contextmenu",
function(e){e.stopPropagation();},
true);
---
(og lad nu være med at gøre det, det generer bare brugeren!)

/L

Fra : Knud Thomsen

Dato : 21-12-02 09:00

Anders Bo Rasmussen wrote:
> [...]

Jeg tror du har meget store forventninger eller forestillinger om, hvad
domstole kan og vil. Jeg tvivler på der er ret mange dommere som aner noget
om højreklikspærring - eller for den sags skyld aner at man kan højreklikke.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Claus E Beyer

Dato : 21-12-02 08:47

"Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Jamen hvordan kan du det? Man kan jo netop sætte spærring på når man
> højreklikker.. så hvordan vil du kunen se koderne?

Spærringen af højreklik plejer ikke at virke i Netscape, så man kan blot kalde
siden frem i Netscape og se kildekoden.

Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-12-02 13:51

In article <au17r8$3i3qd$1@ID-62896.news.dfncis.de>, Claus E Beyer wrote:

> Spærringen af højreklik plejer ikke at virke i Netscape, så man kan blot kalde
> siden frem i Netscape og se kildekoden.

Det virker da heller ikke i IE med max sikkerhed slået til.
Det er altså IKKE takle om en effektiv beskyttelse.