MS Windows
briani 27239
Install af ME på W2000 system
Fra : Erling

Dato : 20-12-02 22:13

Jeg ville gerne have både W2000 og WinME på min makine, men ....

Jeg har af vanvare fået installeret W2000 og alle div. programmer på mit
system før jeg opdagede at Microsoft skriver at WinME skal installeres først
mht. dualboot.

Jeg har dog husket at lave en FAT-partition inden install. af W2000 (med
NTFS).

Er der en måde at komme udenom min "dumhed" ??

Mvh.
Erling

Fra : Hans

Dato : 21-12-02 00:09

"Erling" <erlinggo@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har af vanvare fået installeret W2000 og alle div. programmer på
> mit system før jeg opdagede at Microsoft skriver at WinME skal

Svjv kan WinME udmærket installeres efter Win2k eller XP.

--
Mvh Hans

Fra : Erling

Dato : 21-12-02 00:15

"Hans" <fast@NOSPAM2night.dk> skrev i en meddelelse

> Svjv kan WinME udmærket installeres efter Win2k eller XP.

Der står flg. i filen "setuptip.txt" på ME-cdrommen:
"Hvis du vil konfigurere computeren til dual boot med Windows NT,
skal du først installere Windows Me."

eller hur?

Erling

Fra : Hans

Dato : 21-12-02 00:24

> "Hans" <fast@NOSPAM2night.dk> skrev i en meddelelse

> Der står flg. i filen "setuptip.txt" på ME-cdrommen:
> "Hvis du vil konfigurere computeren til dual boot med Windows NT,
> skal du først installere Windows Me."

Windows NT er et problem, men ikke 2k eller XP.

--
Mvh, Hans

Fra : jens

Dato : 21-12-02 17:18

> "Erling" <erlinggo@post.cybercity.dk> wrote in message

> Windows NT er et problem, men ikke 2k eller XP.

jo også w2k, som er indstalleret på en ntfs patition, den kan win me ikke
læse og går i kludder.
men man kan lave en bios opsætning der giver muligheden aligevel, det er
bare ikke så praktisk at skulle ind i bios og vælge start drev hver gang

men man kan godt

mvh jens

Fra : Erling

Dato : 21-12-02 22:15

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> jo også w2k, som er indstalleret på en ntfs patition, den kan win me ikke
> læse og går i kludder.

Hvis jeg så installerer ME og herefter igen W2000, vil de oprindelige W2000
indstillinger/programmer så blive bevaret ?

Mvh
Erling

Fra : jens

Dato : 21-12-02 22:52

"Erling" <erlinggo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg så installerer ME og herefter igen W2000, vil de oprindelige
W2000
> indstillinger/programmer så blive bevaret ?

nej

Fra : jens

Dato : 21-12-02 22:55

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg så installerer ME og herefter igen W2000, vil de oprindelige
W2000
> indstillinger/programmer så blive bevaret ?

nej det er ikke sandsynligt, da det kræver en formattering,
så vidt jeg husker hedder det en parttion til hvert styresystem, og så er
man ude i en ompartitionering, som med sikkerhed sletter gamle
indstillinger.

men du kan jo gemme mails, og andre indstillinger og så lægge dem ind
bagefter.

mvh jens som tit ompartitionerer

Fra : Erling

Dato : 21-12-02 23:11

> [...]
> så vidt jeg husker hedder det en parttion til hvert styresystem, og så er
> man ude i en ompartitionering, som med sikkerhed sletter gamle

Jeg har flg. patitionering:
C-drev 100Mb / FAT32 (ubrugt)
D-drev 30 GB / NTFS ( hvor W2000 er install)
E-drev 10 GB / NTFS
F-drev 10 GB / FAT32
Meningen var at installere ME på F-drevet og C-drevet lavede jeg for ME's
skyld.

Mvh.
Erling

Fra : jens

Dato : 21-12-02 23:27

> [...]
> F-drev 10 GB / FAT32
> Meningen var at installere ME på F-drevet og C-drevet lavede jeg for ME's

jamen så _kan_ du jo få me på den, men må jeg spørge hvorfor vil du egentlig
det ?

Fra : Hans

Dato : 21-12-02 23:30

> [...]
> E-drev 10 GB / NTFS
> F-drev 10 GB / FAT32
> Meningen var at installere ME på F-drevet og C-drevet lavede jeg for

Det er den optimale løsning på et dual-boot system, og hvis du nu i første
omgang installerer Me på C: som planlagt, så prøv og se om det ikke virker
efter hensigten som jeg skrev i mit første indlæg.

Hvis det så viser sig at du efterfølgende kun kan boote på Me, skal du boote
på XP-cd'en og køre en repair af den eksisterende XP installation. Denne
repair vil ikke røre ved dine programmer og indstillinger.

Efter endt repair vil XP have oprettet de fornødne filer til et dualboot
system, og du har opnået det du ville.

--
Mvh, Hans

Fra : jens

Dato : 21-12-02 23:38

> [...]
> repair vil ikke røre ved dine programmer og indstillinger.
>
> Efter endt repair vil XP have oprettet de fornødne filer til et dualboot

jaaee der går bare en ompartitionering til så, c drevet er ikke stort nok
til ME.
men der er vel ikke noget i vejen med at boote fra f eller h for den sags
skyld ?

Fra : Hans

Dato : 21-12-02 23:43

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> jaaee der går bare en ompartitionering til så, c drevet er ikke
> stort nok til ME.
> men der er vel ikke noget i vejen med at boote fra f eller h for den
> sags skyld ?

Sh*t - Jeg læste det som 1000MB, så du har ret. I såfald skal Me installeres
på F:, men proceduren er den samme, da der så kun vil ligge systemfiler til
opstart af begge Windowsinstallationer på C:

--
Mvh, Hans

Fra : jens

Dato : 21-12-02 23:50

> [...]
til
> opstart af begge Windowsinstallationer på C:

ja det er jeg klar over og nu driller jeg for jeg er en drille nisse

hvor får man en 1000mb disc, den er ikke nævnt på www.edbpriser.dk så vidt
jeg lige husker tihihihihihihi

mvh jens som ønsker god jul til ham med den stor harddisc

Fra : Hans

Dato : 21-12-02 23:57

> [...]
> vidt jeg lige husker tihihihihihihi
>
> mvh jens som ønsker god jul til ham med den stor harddisc

Høh - Nu har jeg dig: 1000MB = 1GB Right?

Jeg har f.eks. 2 diske på 185.000MB hver, og de kan snildt findes på
edbpriser.

--
Mvh, Hans

Fra : jens

Dato : 22-12-02 00:03

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> Høh - Nu har jeg dig: 1000MB = 1GB Right?
>
> Jeg har f.eks. 2 diske på 185.000MB hver, og de kan snildt findes på
> edbpriser.

ssshhhh, det er nissen kommet i tanke om

men det er jo en meget _lille_ en så (og den er heller ikke på prislisten)
{det er vist et par år siden den var moderne}

mvh jens som ikke tæller nuller og læser benævnelser

Fra : Erling

Dato : 21-12-02 23:45

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> jaaee der går bare en ompartitionering til så, c drevet er ikke stort
nok
> til ME.

ME skriver at den kræver ca 11 Mb på c-drevet, og så ellers installere
resten hvor man måtte ønske, så 100 Mb må da være nok ? -- eller

Erling

Fra : jens

Dato : 21-12-02 23:57

> [...]
> >

> ME skriver at den kræver ca 11 Mb på c-drevet, og så ellers installere
> resten hvor man måtte ønske, så 100 Mb må da være nok ? -- eller

er det en ME lite
nej det er rigtigt den kan lægges på den måde, men det resulterer i en boot
sektor på en meget lille disc, der nemt bliver overskrevet.
feks, hvis du henter nogt fra nettet til c: så bliver den måske fuld og så
er der først ballade for di den måske skriver ind på en af den andre disc.
men gå ind i bios og sæt den til at boote fra f (eller hvad det nu lige var)
start så i dos med din me cd, kør fdisk og vælg F som aktivt drev,
det er en fin menu å det er ret nemt.
(når den spørger om den skal betragte drev som store siger du bare ja til
det

hov jeg så lige at det kun er c og f der er fat drev som er de eneste fdisk
kan se, så du sætter bare det andet drev til at være aktivt, uanset hvilket
bogstav det har i fdisk

mvh jens som har en del ideèr endnu

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-12-02 18:54

Hvis C: er NTFS er du nødt til at repartitionere som FAT/FAT32 og så
installere WIN Me først.
Hvis C: er FAT/FAT32 og du kan finde ud af at reparere W2000
startfilerne efter installation af WIN Me samt manuelt tilføje WIN Me
til boot.ini kan det godt lade sig gøre.
Husk at de ikke kan ligge på samme partition.

On Fri, 20 Dec 2002 22:12:54 +0100, "Erling"

Fra : Erling

Dato : 21-12-02 22:22

> Hvis C: er ......

..........kan det godt lade sig gøre.
> Husk at de ikke kan ligge på samme partition.
> '

Tak for hjælpen. - jeg opdagede først dit svarefter jeg havde sendt forrige
meddelelse !
Erling