Goodbye Gaby :-(
Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 20-12-02 21:31

Så nåede Gaby alligevel ikke at blive 15 år. Her få uger før sin fødselsdag
måtte vi tage den tunge beslutning og lade hende aflive. Hun havde ligget og
hygget sig på gulvvarmen i badeværelset, da hun pludselig kom vaklende ud,
bagbenene ville slet ikke virke, og hun nærmest faldt om på siden når hun
forsøgte at gå. Kort efter fik hun en slags krampeanfald, hvor hun kastede
sig voldsomt rundt uden at vide hvad hun lavede (hun endte bl.a. inde under
reolen). Ind i mellem lå hun stille og gispede med tungen ude af halsen,
andre gange trak hun sig fremad i gulvtæppet med kløerne. Hun jamrede en
del; forstod velsagtens ikke hvad der skete med hende. Så jeg måtte afsted
til vagtdyrlægen med hende (naturligvis sker den slags altid et par timer
efter lukketid :-/), og valgte efter samråd med dyrlægen at lade hende få
den sidste sprøjte.

Underligt, at det kan være så svært at tage den beslutning, når man tænker
på, at vi igennem alle de 12 år vi har haft hende, har snakket om, at nu
burde hun altså aflives*. Men der var altid en eller anden grund til at lade
være. Nu kunne vi så ikke finde flere undskyldninger.

*(Til dem, der ikke kender forhistorien: Hun har altid været en problemkat,
der uden varsel rev eller bed os selv og vores gæster, spiste uld, jamrede
(tilsyneladende) uden grund osv.)

Det bliver mærkeligt at undvære hende. Nu har vi ingen kælemis mere.
Skovtøserne er jo ikke skødekatte.
Vi vil forsøge at begrave hende i morgen, hvis ikke frosten har gjort jorden
for hård. Hun kommer til at ligge ved siden af Theobald, hendes bedste ven
og livsledsager.

Mvh. Else.

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-12-02 21:43

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøgte at gå. Kort efter fik hun en slags krampeanfald, hvor hun kastede
> sig voldsomt rundt uden at vide hvad hun lavede (hun endte bl.a. inde

Lyder ikke ligefrem rart, det er sgu synd sådan noget.

Synd for katten og jer.. Men som man ved, alt godt har en ende..
Jeg har selv prøvet at miste en kat, den var døv og blev kørt ned.. Utroligt
så meget man kan holde af et så lille dyr som til tider kan drive en til
vanvid :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Birgitte

Dato : 20-12-02 22:00

> [...]
jorden
> for hård. Hun kommer til at ligge ved siden af Theobald, hendes bedste ven

Hej Else

Det er så hårdt at sige farvel,- men 15 års glæde og sorg må siges at ikke
mange får lov til at opleve.
Det gør mig ond, og der vil helt sikkert komme et tomrum.
Missehilsner fra Birgitte der håber, at få samme lange tid mad mine katte.

DK. True Trust
Birgitte Stenskjær
www.truetrust.dk
birgitte@truetrust.dk

Fra : Majer

Dato : 20-12-02 23:10

> [...]
jorden
> for hård. Hun kommer til at ligge ved siden af Theobald, hendes bedste ven

Hej Else!!

*snøft* det er hård læsning!! Håber at I får hende ned ved siden af
Theobald.
Mange tanker herfra
/Majer

Fra : Camilla Baird

Dato : 21-12-02 00:51

On 20/12/2002 21:30, in article atvum2$d3$1@sunsite.dk, "Else Gyldenkærne"
<gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote:

> [...]
> for hård. Hun kommer til at ligge ved siden af Theobald, hendes bedste ven

Det var da ualmindelig trist læsning - men I gjorde det rigtige. Det er
altid svært at sige farvel, men med sådanne symptomer på en ældre kat kan
man være sikekr på, at der er noget meget alvorligt galt...
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Lars Dahl

Dato : 21-12-02 01:22

Hej Else - og Per, ikke mindst.

Vi føler med jer. Det var jo ikke lige det der skulle ske, her under
Julen - men Gabys symptomer og alder taget i betragtning, kunne I ikke
gøre andet.
Jeg synes nu ikke, det er underligt at føle som I gør. Gaby har jo -
trods sine unoder og mærkværdigheder - været et elsket familiemedlem i
mange år, så der er da al mulig grund til at være trist til mode. En
lille trøst kan vel også være, at hun fik et langt og godt liv sammen
med Theobald og Jer.
Vi håber nu, at småtøserne trods alt kan udfylde bare en lille del af
hullet i dagligdagen - skødekatte eller ej...

Knus til jer alle - og et nus til tøserne, som vel heller ikke helt kan
forstå, hvor deres tante er blevet af..

Med venlig hilsen
Lars Dahl
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Elwarth

Dato : 21-12-02 11:27

Hej Else.

Det var trist. Masser af trøstetanker herfra.

Venligst
Dorthe

Fra : Jette

Dato : 21-12-02 11:37

"Else Gyldenkærne" skrev:
> [...]
jorden
> for hård. Hun kommer til at ligge ved siden af Theobald, hendes bedste ven

Det er et sørgeligt indlæg, og jeg føler med Jer, men samtidig glædede jeg
mig over, at hun fik et godt og langt liv blandt artsfæller og mennesker der
elskede hende, og var hos hende da hun fik det allerværst.... Det er langt
fra alle katte forundt.

Og jeg er sikker på der er en lille ny mis derude, som meget gerne vil være
skødekat hjemme hos Jer

Mvh. Jette

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-12-02 12:38

Det var dog en trist historie. Og selvom man godt ved at man gør det rigtige
er det ikke til megen trøst lige nu og her.
Men godt at I KUNNE tage beslutningen.

Masser af trøsteknus herfra

Hilsen
Lisbeth
+ Phumba Jack & Basil

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-12-02 12:40

Hvor er det trist - og så lige op til jul
Ingen kan selvfølgelig være i tvivl om, at I tog den eneste
rigtige beslutning, men på en eller anden måde, er det - i
starten - ikke rigtig den store trøst.

Det er svært at skilles fra en ven, man har boet sammen
med i så mange år. Der vil altid opstå savn og en tomhed
som ikke kan fyldes uanset, hvor mange andre dejlige
misser man har, for enhver kat er unik - gudskelov.

Når det så er sagt, må man trods alt tænke gode tanker,
når vi taler om de af vores katte, som nåede en høj alder,
før de skulle herfra - sikke et dejligt og langt katteliv Gaby
har haft.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Kate

Dato : 21-12-02 13:01

Åh, Else, hvor trist, men som andre har sagt før mig. Uanset hvor hårdt
det er at sige farvel så er det den eneste beslutning i sådan en
situation.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Leyna

Dato : 21-12-02 16:51

On Fri, 20 Dec 2002 21:30:59 +0100, "Else Gyldenkærne"
> [...]

>efter lukketid :-/), og valgte efter samråd med dyrlægen at lade hende få

Jeg føler med dig, for den sidste tur til dyrlægen er altid træls. Dog
synes jeg ikke at beslutningen er så tung, når man nu kan se, at dyret
har det rigtig skidt. Det lyder til at være en hjerneblødning. Det er
i hvert fald de samme symptomer jeg oplevede da jeg skulle passe mine
forældres kat, mens de var på ferie, og denne kat var jeg nødt til at
få aflivet. Det er meget grimt at skulle tage beslutningen når det
ikke er ens eget dyr. Min mor var fuldstændig ude af den da de kom
hjem. Katten blev syg klokken 3 om natten og jeg fik en vagtdyrlæge
ud. Gudskelov skulle mine forældre komme hjem samme formiddag, så de
havde i det mindste haft deres ferie. Det værste ved det hele var
faktisk at det var en ganske ung kat. Han blev kun 5 år.
Det dybt uretfærdige bestod i, at jeg selv havde en lille hund der på
daværende tidspunkt var 13-14 år gammel, og hunden var lige så frisk
som en hvalp.
Men hellere få aflivet et dyr der i den grad lider end at trække pinen
ud. Nu skal vi bare lære at være lige så humane overfor mennesker!

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 21-12-02 20:23

Tak for de mange kondolencer.

Gaby fik en fin begravelse på vores lille gravplads i haven, hvor hun
foruden Theobald også har selskab af et marsvin, en solsort, en gråspurv og
vistnok også en mus. Så der er både venner og byttedyr *S*. Hun blev svøbt i
et klæde og vi sang en salme. Siden blev graven pyntet med taksgrene og
kviste med hvide snebær, røde tjørnebær og sorte et-eller-andet-bær (der er
jo ingen blomster på denne årstid).

Vi har det fint nu med beslutningen om at hun skulle aflives (det svære var
at tage beslutningen, at være herre over liv og død).
Hun fik lov at blive meget ældre end nogen havde forventet, og hun har haft
et spændende
liv, som udekat det meste af sit liv med masser af solbadning og musefangst,
og med en katteven hun kunne ligge i baghold efter og overfalde, hvis hun
syntes, der var blevet for kedeligt *SS*

Heldigvis er her ikke kattetomt; vi har jo Aurora og Emily. Og skal man se
på de lyse sider, så slipper vi nu for hver dag at vaske kattelort af
gulvtæppet :-/

Så alt i alt kan vi holde jul med fred i sjælen og uden den store sorg.

Glædelig jul til jer alle.
Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Trine Piltoft

Dato : 21-12-02 21:41

Hej Else!

Har haft lidt travlt de sidste par dage og har først læst dit indlæg nu. Det
gør mig ondt at I har mistet Gaby, men som I jo også skriver så var det
selvfølgelig den enste rigtige beslutning - selvom det ikke gør det nemmere
når den skal tages.
Det lyder som om I har holdt en fin begravelse for Gaby - et værdigt farvel
til en kat som har været i familien i mange så mange år.

Mange hilsner fra Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 22-12-02 18:36

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til en kat som har været i familien i mange så mange år.
>
> Mange hilsner fra Trine
>
> Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s

Ja, det blev en ganske fin begravelse. Jeg har lagt et par billeder op på
min hjemmeside, www.geocities.com/gyldenk/sidstenyt.html , hvis nogen har
lyst til at se hvordan, men jeg har endnu ikke nået at skrive hendes side
om.

Mvh. Else.