/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Noir
Fra : ChristianTC


Dato : 20-12-02 20:16

Hejsa

Hvad kendetegner "Noir" genren, og hvad for nogle film er mest kendt i den
genre? Når jeg tænker på Noir kommer jeg på noget med hårdkogte detektiver
og masser af whiskey etc.

MVH
Christian



 
 
Martin Kristensen (20-12-2002)
Kommentar
Fra : Martin Kristensen


Dato : 20-12-02 20:40

"ChristianTC" <christofferthevikingNOSPAM@yahoo.com> wrote in message
news:3e036c7b$0$17962$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Hvad kendetegner "Noir" genren, og hvad for nogle film er mest kendt i den
> genre? Når jeg tænker på Noir kommer jeg på noget med hårdkogte detektiver
> og masser af whiskey etc.

Det lyder meget rigtigt. "Tech Noir" er vist lidt det samme, bare i
scifi-omgivelser, f.eks. Bladerunner.

/Martin



Mark Høserich (20-12-2002)
Kommentar
Fra : Mark Høserich


Dato : 20-12-02 23:35

> Hvad kendetegner "Noir" genren, og hvad for nogle film er mest kendt
> i den genre? Når jeg tænker på Noir kommer jeg på noget med hårdkogte
> detektiver og masser af whiskey etc.
>
> MVH
> Christian

Noir betyder sort på fransk, og udtrykket "film noir", som man ofte hører,
dækker over kriminalgenren, hvor miljøet er dystert/sort. Hvis du ikke har
set disse film, bør du se dem blot for at checke genren ud:

Touch of Evil (Politiets Blinde Øje)
The Third Man (Den Tredie Mand)
The Maltese Falcon (Kan ikke lige huske den danske titel)

Ellers se på: http://us.imdb.com/Sections/Genres/Film-Noir/

Jeg er ikke sikker, men mon ikke Se7en også går under Film -Noir ?





Morten Bowman Hansen (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bowman Hansen


Dato : 21-12-02 00:23

On Fri, 20 Dec 2002 23:35:08 +0100, "Mark Høserich"
<mfbh21@privat.tdcadsl.dk> wrote:

>> Hvad kendetegner "Noir" genren, og hvad for nogle film er mest kendt
>> i den genre? Når jeg tænker på Noir kommer jeg på noget med hårdkogte
>> detektiver og masser af whiskey etc.
>>
>> MVH
>> Christian
>
>Noir betyder sort på fransk, og udtrykket "film noir", som man ofte hører,
>dækker over kriminalgenren, hvor miljøet er dystert/sort. Hvis du ikke har
>set disse film, bør du se dem blot for at checke genren ud:
>
>Touch of Evil (Politiets Blinde Øje)
>The Third Man (Den Tredie Mand)
>The Maltese Falcon (Kan ikke lige huske den danske titel)
>
>Ellers se på: http://us.imdb.com/Sections/Genres/Film-Noir/
>
>Jeg er ikke sikker, men mon ikke Se7en også går under Film -Noir ?

Og ikke mindst LA Confidential

Morten
morten@bowman.dk

Peter Holm (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Holm


Dato : 21-12-02 18:37

> >
> >Noir betyder sort på fransk, og udtrykket "film noir", som man ofte
hører,
> >dækker over kriminalgenren, hvor miljøet er dystert/sort. Hvis du ikke
har
> >set disse film, bør du se dem blot for at checke genren ud:
> >
> >Touch of Evil (Politiets Blinde Øje)
> >The Third Man (Den Tredie Mand)
> >The Maltese Falcon (Kan ikke lige huske den danske titel) - Ridderfalken
> >


Må jeg lige tilføje 90'ernes bedste noir-horror "Lost Highway"
Peter



Per (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 23-12-02 08:32

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e04a6c4$0$2540$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > >
> > >Noir betyder sort på fransk, og udtrykket "film noir", som man ofte
> hører,
> > >dækker over kriminalgenren, hvor miljøet er dystert/sort. Hvis du ikke
> har
> > >set disse film, bør du se dem blot for at checke genren ud:
> > >
> > >Touch of Evil (Politiets Blinde Øje)
> > >The Third Man (Den Tredie Mand)
> > >The Maltese Falcon (Kan ikke lige huske den danske titel) -
Ridderfalken
> > >
>
>
> Må jeg lige tilføje 90'ernes bedste noir-horror "Lost Highway"
> Peter
>
>

Eller hvad med Minority Report?



Tenzel Kim (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Tenzel Kim


Dato : 23-12-02 12:52

Per wrote:

> Eller hvad med Minority Report?


Ville nu ikke ligefrem kalde Minority Report en Noir film men nærmere en
ganske almindelig sci-fi/action film.

Tenz.


Per (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 23-12-02 13:06


"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3E06F8E8.50301@hotmail.com...
> Per wrote:
>
> > Eller hvad med Minority Report?
>
>
> Ville nu ikke ligefrem kalde Minority Report en Noir film men nærmere en
> ganske almindelig sci-fi/action film.
>
> Tenz.
>

Well Ole Michélsen kaldte den det ellers.



Tenzel Kim (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Tenzel Kim


Dato : 23-12-02 15:24

Per wrote:

> Well Ole Michélsen kaldte den det ellers.


Hvem tror da på den gamle mand?? :D

Hmm, kan godt se den har nogle af elementerne men syntes bare ikke
rigtigt at jeg kan få mig selv til at smide den i den kategori.

Tenz.


Per (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 23-12-02 15:46


"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3E071C93.4080707@hotmail.com...
> Per wrote:
>
> > Well Ole Michélsen kaldte den det ellers.
>
>
> Hvem tror da på den gamle mand?? :D
>
> Hmm, kan godt se den har nogle af elementerne men syntes bare ikke
> rigtigt at jeg kan få mig selv til at smide den i den kategori.
>
> Tenz.
>

Hvis Blade Runner kategoriseres som Tech Noir, så gør Minority Report vel
også?



Tenzel Kim (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Tenzel Kim


Dato : 23-12-02 16:20

Per wrote:

> Hvis Blade Runner kategoriseres som Tech Noir, så gør Minority Report vel
> også?


Det afhænger vel lidt af hvordan man ser på det. Personligt syntes jeg
Blade Runner ligger langt tættere op af de gamle film noir (bare
overført til en fremtidsetting) end Minority Report gør. Dette hænger
hovedsaglig sammen med den måde Harrison Ford's figur Deckhard bliver
presenteret som en mere eller mindre afdanket "betjent" allerede fra
start som det ofte også er tilfældet i de gamle film noir. Dertil kommer
hans forhold til Rachel (Sean Young) som jeg ser som en ægte femme
fatale i modsætning til precog'en fra Minority Report der som jeg ser
det ligger milevidt fra en femma fatale. Desuden starter Tom Cruise's
liv med at være ganske godt (i hvert tilfælde sådan rent jobmæssigt) og
den slutter også ganske posetivt. Dette kan man dog også argumentere at
Blade Runner gør og det afhænger vel også lidt af hvilken af udgaverne
man snakker om, men personligt syntes jeg bare ikke at Minority Report
minder nok om de gamle film noir til at jeg vil kalde den en tech noir.
Du skal dog være yderst velkommen til at være uenig

enz.


Peter Lind (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Lind


Dato : 23-12-02 16:16


"Per" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
news:3e06fc22$0$47424$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3E06F8E8.50301@hotmail.com...
> > Per wrote:
> >
> > > Eller hvad med Minority Report?
> >
> > Ville nu ikke ligefrem kalde Minority Report en Noir film men nærmere en
> > ganske almindelig sci-fi/action film.
> >
>
> Well Ole Michélsen kaldte den det ellers.
>

Øh, hvornår gjorde han det ? Hans anmeldelse på
http://www.dr.dk/kultur/indexunderside.asp?articleID=10940&programmenuID=83&
RedaktionsID=4&SubjectID=26&action=program&template=1 der plejer at være
identisk med hvad han siger i programmet lyder:

-------

"Spielbergs science fiction film Minority Report foregår i Washington år
2054. Mord er en saga blot, fordi man har fået indblik i fremtiden ved hjælp
af tre orakler, såkaldte pre-cogs, som skvulper rundt i en slags
dvaletilstand. De fortæller superstrømeren Tom Cruise, når et mord er under
opsejling. Dog skal han fortolke deres oplysninger, og det gør han i form af
et virtuelt glansnummer, hvor han "trækker" informationer ud. Når
oplysningerne er fortolket iler han ud med sine kolleger og forhindrer
mordet. En dag fortæller oraklerne en historie, hvor førdrabschefen selv
spiller hovedrollen. Filmen er baseret på en 50 år gammel novelle af Philip
K. Dick, som også skrev den historie Blade Runner tog udgangspunkt i.
Max von Sydow spiller Cruise's chef, og den unge hamrende talentfulde Colin
Farrell er manden, der jagter jægeren. Filmen er holdt i grumsede farver, en
ny stil for Spielberg, og der er scener i den af en intens uhygge, som mere
minder om David Fincher end eventyrfortælleren Spielberg, for eks. hvor
Cruise skal have indopereret et nyt sæt øjne af en gal læge spillet con brio
af Peter Stomare. Det er ikke for børn. Minority Report er grandios, magisk
filmet af Janusz Kaminski og musikalsk infiltreret af huskomponisten John
Williams."

-------

Der står ganske rigtigt at filmen er holdt i grumsede farver og at den ikke
er særlig typisk Spielbergsk, men jeg ser ikke lige noget om noir.
Man kunne måske godt kalde den visuelle stil i Minority Report for en anelse
tech-noir inspireret, men ellers er den langt fra så noir-agtig som f.eks
Blade Runner.

mvh
Peter Lind





Piotr Duda-Dziewierz (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Piotr Duda-Dziewierz


Dato : 21-12-02 02:04


"Mark Høserich" <mfbh21@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e039684$0$142$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvis du ikke har set disse film, bør du se dem blot for at checke genren
ud:
>
> Touch of Evil (Politiets Blinde Øje)
> The Third Man (Den Tredie Mand)
> The Maltese Falcon (Kan ikke lige huske den danske titel)
>
> Ellers se på: http://us.imdb.com/Sections/Genres/Film-Noir/
>

En solid nyere (1992) noir-film er The Public Eye (
http://us.imdb.com/Title?0105187 ) med Joe Pesci. Overraskende
stemningsfuld. En godt fortalt noir historie med alle de klassiske elementer
:) Den står godt nok ikke mår imdb's noir liste hvilket kan undre...

--
Piotr



Max (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-12-02 02:44
Henrik (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 21-12-02 12:16

"ChristianTC" <christofferthevikingNOSPAM@yahoo.com> wrote in
news:3e036c7b$0$17962$edfadb0f@dread13.news.tele.dk:

> Hejsa
>
> Hvad kendetegner "Noir" genren, og hvad for nogle film er mest kendt i
> den genre? Når jeg tænker på Noir kommer jeg på noget med hårdkogte
> detektiver og masser af whiskey etc.
>
> MVH
> Christian
>
>

Der er som regel også en femme fatale der giver hovedpersonen (som regel en
detektiv) problemer med opklaringen (tit så mange så det ikke lykkes)


VH
Henrik

ChristianTC (21-12-2002)
Kommentar
Fra : ChristianTC


Dato : 21-12-02 18:48


"Henrik" <ytt@ll.not.real> wrote in message
> Der er som regel også en femme fatale der giver hovedpersonen (som regel
en
> detektiv) problemer med opklaringen (tit så mange så det ikke lykkes)
>
>
> VH
> Henrik

Tusind tak for alle jeres svar, og foreslag til film. Det meste af det jeg
kender fra genren er ved at spille computer spillet Discworld Noir, hvis i
kender det, men glæder mig til at se nogle gode film =O)

PS Har lige købt L.A Confidential på dvd idag så glæder mig til at se den



Jens Thomsen (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Jens Thomsen


Dato : 21-12-02 18:52


"ChristianTC" <christofferthevikingNOSPAM@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:3e036c7b$0$17962$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

> Hvad kendetegner "Noir" genren, og hvad for nogle film er mest kendt i den
> genre? Når jeg tænker på Noir kommer jeg på noget med hårdkogte detektiver
> og masser af whiskey etc.

Det er som udgangspunkt meget rigtigt.

Da Frankrig efter krigen igen åbnede sit marked op for den amerikanske
filmindustri, bemærkede franskmændene en bølge af misantropiske og mørke
kriminalfilm. Kritikeren Nino Frank døbte fænomenet "film noir" (= "sort
film") netop med baggrund i 1930'ernes hårdkogte, amerikanske
kriminallitteratur (på fransk "série noir"), dvs. forfattere som Raymond
Chandler, Dashiel Hammett, James M. Cain og Cornell Woolrich.

Filmhistorisk taler man gerne om en klassisk periode, der strækker sig fra
sådan ca. 1940 til og med 1958. Film produceret herefter vil ofte være
betegnet som neo noir, men det afhænger alene af det enkelte opslagsværk. En
absolut genredefinition findes ikke, og i tilfældet film noir har
teoretikerne skændtes siden 1950'erne om, hvorvidt der er tale om en
"rigtig" genre, en subgenre, en formula dikteret af stil eller blot en
særlig tone. Ingen bestrider dog, at filmene besidder en række stilistiske
og tematiske fællestræk og kan grupperes udfra disse.

Eksempler på klassisk film noir:

The Maltese Falcon (Ridderfalken)
The Big Sleep (Sternwood-mysteriet)
Double Indemnity
Force of Evil
The Woman in the Window
The Postman Always Rings Twice
Gilda
Kiss Me Deadly
Detour
Out of the Past
The Killers
The Asphalt Jungle
The Killing
The Lady From Shanghai
Vertigo
Touch of Evil (regnes typisk for den sidste, rene film noir)

....osv. osv.

Eksempler på (neo) noir:

Point Blank
Chinatown
Blue Velvet
Reservoir Dogs
Usual Suspects
Seven
L.A. Confidential
The Limey
Memento

Det er forholdvist nemt at føje titler til listerne, men man skal være
opmærksom på, at meget af den nutidige filmproduktion opererer med
hybrid-skabeloner, og at man derfor lige så nemt kan placere filmene under
andre genrebetegnelser. Selvom en film altså indeholder elementer af noir,
behøver den ikke nødvendigvis at være noir (jf. f.eks. Snatch). Det er et
spørgsmål om at se på det samlede udtryk.

Hvad er så film noir? Først og fremmest et fællesskab i stil og tematik.

Stilen er let genkendelig og henter inspiration fra malere som Edward
Hopper, 1930'ernes amerikanske gangster- og skrækfilm, fra samme årtis
franske, poetiske realisme og endeligt 1920'ernes tyske ekspressionisme.
Film noir balancerer mellem det ekspressive og det realistiske, og
baggrunden skal findes både i den lange række af europæiske filmfolk, der
bosatte sig i staterne i årene op til krigen og i den mere generelle
samfundsøkonomiske og teknologiske udvikling.

Det typiske filmbudget i krigsårene og umiddelbart efter levnede ikke plads
til de store udstyrsstykker, og det var derfor både kunstnerisk og økonomisk
forsvarligt at spare på strøm og kulisser og bade billederne i et
uigennemtrængeligt mørke. Film noirs karakteristiske skæve vinkler,
slagskygger og hårde belysning fra enkelte, skarpe lyskilder understreger
derfor både personernes forstyrrede verdensanskuelse, men fungerer også som
dække over produktionsmæssige mangler.

Handlingen tager afsæt i gangster-, politi- og detektivfilmens konventioner,
men har et centralt fokus på figurernes psykologi og er sin oprindelige
periode langt mere politisk bevidst og samfundskritisk end sit forlæg.
Hovedpersonen er den desillussionerede antihelt, der besidder ingen eller
kun få af de klassiske heltedyder. Ofte er han en "almindelig mand", som
rodes ud i en labyrintisk og forbryderisk affære, en low-life kriminel med
drømme om noget bedre eller en simpel privatdetektiv. Modsat den mere
traditionelle (britiske) mysteriefilm, hvor der handles ud fra
retfærdighedssans, opererer opdageren i film noir dog primært ud fra
egoistiske motiver. Scenen er stort set altid storbyen, gerne ved nattetide
eller i uvejr. Brutalitet og selvtægt er gennemgående elementer, og
myndighederne beskrives gerne som utroværdige, korrupte og inkompetente.

Kvindens rolle i film noir er normalt begrænset til enten at anerkende og
støtte op omkring mandens autoritet eller at være den seksuelt udfordrende
femme fatale, en edderkoppekvinde, der manipulerer med mændene og skaffer
sig af med dem, når hun har brugt dem til sit forehavende. Sidstnævnte er
dog en stereotype, der stort set er forsvundet ud af den moderne noir, med
enkelte, prominente undtagelser (f.eks. Memento).

Plotkonstruktionen kan være uoverskuelig og udfordre de narrative
konventioner med virkemidler som flashbacks og voice over. Der eksisterer en
lang række variationer over elementer som planlæggelsen eller
efterforskningen af en forbrydelse, hukommelsestabet eller fortiden, der
indhenter hovedpersonen. Fællesskabet findes dog altid i afvisningen af den
amerikanske genrefilms konvention om den lykkelige slutning, i ironien og
den eksistentialistiske tilgang til det beskrevede. Det er i film noir
aldrig givet på forhånd, at protagonistens projekt vil lykkes. Tværtimod.
Ofte vil hovedpersonen tabe på baggrund af egne fejlvurderinger (som typisk
i kupfilmen), og selv hvis projektet gennemføres sker det normalt med store
omkostninger for protagonisten selv. Der ligger over film noir en stemning
af paranoia, misantropi og melankoli.

MVH
Jens





Jens Thomsen (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Jens Thomsen


Dato : 21-12-02 19:11

Jeg fandt lige en god, måske lidt simplificeret oversigt og definition ved
at søge på google:
http://www.filmsite.org/filmnoir.html

MVH
Jens





Assad (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Assad


Dato : 22-12-02 12:59


Mulholland drive og fallen angel passer vist også meget godt i denne
kategori....

Martin

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse
news:au2a9a$4fi$1@sunsite.dk...
> Jeg fandt lige en god, måske lidt simplificeret oversigt og definition ved
> at søge på google:
> http://www.filmsite.org/filmnoir.html
>
> MVH
> Jens
>
>
>
>



Assad (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Assad


Dato : 22-12-02 20:21

Ikke at forglemme 'Mulholland drive' og 'Fallen angel'
Martin

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse
news:au2a9a$4fi$1@sunsite.dk...
> Jeg fandt lige en god, måske lidt simplificeret oversigt og definition ved
> at søge på google:
> http://www.filmsite.org/filmnoir.html
>
> MVH
> Jens
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408540
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste