Afstemning
Fra : Niller

Dato : 06-03-01 15:16

Hej!

Jeg vil lave et script, hvor man først skal stemme på noget, hvorefter man
bliver sendt videre til en side hvor man skal indtaste navn og adresse!
Hvordan sikrer jeg mig at den samme ikke kan stemme to gange indenfor en uge
(evt. vha. database/cookies)

-N0ller

Fra : Johan

Dato : 06-03-01 16:31

> [...]
> bliver sendt videre til en side hvor man skal indtaste navn og adresse!
> Hvordan sikrer jeg mig at den samme ikke kan stemme to gange indenfor en

Det er umuligt at være 100% sikker. Men der er nogle måder, hvor du kan
forhindre meget snyd!

1. Tjek om IP'en har stemt før i denne uge. => Således udelukker du alle der
har ADSL for at stemme 2 gange!
2. Set en cookie som udløber en uge efter. Hvis dette cookie er sat, tæller
stemmen ikke!
3. Tjek om brugerens adresse og navn er indtastet før, hvis den er det, så
lad være med at lade denne stemme tælle med!

mvh

Johan

Fra : N0ller

Dato : 06-03-01 16:47

Ok...

Men hvordan gør jeg dette sådan rent php..?

Fra : Johan

Dato : 06-03-01 17:01

"N0ller" <nillern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ok...
>
> Men hvordan gør jeg dette sådan rent php..?

> der

Er en længere forklaring. Gider ikke lige skrive den, da den kan laves på
200 måder. Men kort sagt skal de ligges ind i en logfil! Vil du bruge dem,
så skriv? Kan godt give lidt hjællp!

> tæller

På afstemningens siden, hvor du skal se om folk har stemt før sætter du
følgende ind:

if(isset($afstemning)) {
//Har stemt før
}
else {
//har ikke stemt før
}

Når brugeren afgiver stemme, sætter du følgende inden der sendes headere:
setcookie ("afstemning", "stemt", time()+604800);

Så vil brugeren først få lov til at stemme om en uge! (Med mindre denne har
slettet cookien!)

Kender ikke databasen med noget ligende således:

$query = "SELECT navn FROM user_data WHERE navn = '$navn' AND adresse =
'$adresse'";
$result = mysql_query($query);
if(mysql_num_rows($result) > 0) {
//Har stemt før
}
else {
//Har ikke stemt før!
}

Dog skal der regnes med at du såldes submitter formen! Så navn og adresse
ses om de findes i databasen. Hvis du så skal have indenfor en uge kan du
sætte en AND hvor du skriver DATE > FraEnUgeSiden!

mvh

Johan

Fra : Danni Finne

Dato : 06-03-01 21:46

> 1. Tjek om IP'en har stemt før i denne uge. => Således udelukker du alle
der
> har ADSL for at stemme 2 gange!

Imho ikke særlig smart. Prøv at tænke på folk som sidder bag firewall og
alle er skjult bag én ipadresse.

> 2. Set en cookie som udløber en uge efter. Hvis dette cookie er sat,
tæller
> stemmen ikke!

Jo, cookies kan slettes, men det kan man ikke gøre meget ved.

> 3. Tjek om brugerens adresse og navn er indtastet før, hvis den er det, så
> lad være med at lade denne stemme tælle med!

Nogen med dette sammen med cookies lyder som en udmærket løsning.