DHCP-Server
Fra : Ivan G

Dato : 20-12-02 12:22

Hej NG.

Vi har et lille netværk med 4 maskiner. Disse har faste IP´er og derfor er
NAT og DHCP deaktiveret på vores router. Nu skal vi så have 10 maskiner mere
på netværket og dem vil vi gerne sætte op så de pr. automatik får tildelt en
ip af en server, sat op med DHCP. Hvordan skal dette netværk sættes op rent
fysisk? Skal vi have 2 netkort i serveren, eller kan vi nøjes med at sætte
den på netværket som de andre maskiner? Vil de andre maskiner kunne finde ud
af at komme på Internettet på denne måde? (Når de får tildelt en "Intern" IP
og NAT er deaktiveret i routeren)

Ivan G

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 20-12-02 12:27

"Ivan G" <Ingen@spamtilmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af at komme på Internettet på denne måde? (Når de får tildelt en "Intern" IP

Jeg forstår det som: i vil gerne bibeholde de statiske ip'er i har og tildele
de nye via DHCP. Jeg synes bare i skal aktivere jeres DHCP server i jeres
server eller router (hvad der er nemmest for er) og sørge for at DHCP serveren
ikke forsøger at dele de ip'er ud som i allerede har givet til nogen maskiner
(fx. lave jeres scope fra 192.168.1.11 til 192.168.1.30 hvis jeres statiske
hedder 192.168.1.1-10). Så længe DHCP serveren tildeler klienterne den Default
Gateway der er jeres router's ip og jeres ISP's DNS servere, har de fint
internetadgang.

Hvis ikke dette giver mening, så fortæl lidt mere om hvordan jeres netværk er
sat sammen ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Ivan G

Dato : 20-12-02 13:09

> [...]
> hedder 192.168.1.1-10). Så længe DHCP serveren tildeler klienterne den
> Gateway der er jeres router's ip og jeres ISP's DNS servere, har de fint

Vi har ikke statiske IP´er, men faste(globale?) IP´er......altså nogen vi
har købt. (Ved ikke helt den korrekte benævnelse for dette) Så når jeg
sætter en maskine op på netværket, sættes den op med den globale(?) IP vi
har fået af vores udbyder. Derfor er vores NAT i routeren deaktiveret.

Men hvordan får jeg de "interne/dynamiske" IP´er og vores Faste, globale
IP´er til at cykle igennem den samme router? Den ene kræver Nat deaktiveret
og den anden kræver den aktiveret. Kan det lade sig gøre...?

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 20-12-02 15:25

"Ivan G" <Ingen@spamtilmig.dk> skrev i en meddelelse

[Snip]

> [...]
> IP´er til at cykle igennem den samme router? Den ene kræver Nat deaktiveret
> og den anden kræver den aktiveret. Kan det lade sig gøre...?

Hvilken server har I? Og hvorfor har I globale IP'er på hver af maskinerne?
Hvis der er nogen af maskinerne der skal bruge funktioner der er træge gennem
NAT (Messenger tale mv.) ville jeg beholde globale ip'er på de maskiner

ISP --- Switch --- Router (Global ip 1)--NAT-- PC5-10
--- PC1 (Global ip 2)
--- PC2 (Global ip 3)
--- PC3 (Global ip 4)

De fleste routere har indbygget en DHCP server og den kan du bruge til at
tildele C-klasse (interne) ip adresser til de klienter der ikke skal have
globale/offentlige ip adresser.

Hvis du skal vide mere om NAT og DHCP så se fx.
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=nat
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dhcp

Fra : jens

Dato : 20-12-02 14:47

> [...]
ud
> af at komme på Internettet på denne måde? (Når de får tildelt en "Intern"

ikke forstået, nat oversætter dine lan ipèr til èn wan ip, nat er ligeglad
med om det er faste eller dhcp adresser der er på lan siden.

men der skal være 2 netkort i serveren for at nat kan vide at den skal
oversætte lan ipèr til wan ipèn, lanet skal igennem serveren, ligesom det
kører igennem en router.

mvh jens
brug gerne direkte mail
men kun med emnet "NG netværk"