Sortering
Fra : Bengt Wendt Sørensen

Dato : 20-12-02 11:23

Hej
Jeg bakser med denne kode, jeg vil gerne have det til at sortere,
men den gør det ikke, er der nogen der kan se hvorfor.

<?

echo "<tr ></tr>";

$conn = mysql_connect("localhost", "****", "****");
mysql_select_db("bbbnoder");

$result = mysql_query("select * from noder order by 'valg'");

while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
extract($row);
$number = $number + 1;
if($number % 2 == 0){
$color="#c0c0c0";}else{$color="#eeeeee";}
echo "<tr bgcolor=$color>";
echo "<td>$Nr</td>";
echo "<td>$komponist</td>";
echo "<td>$titel</td>";
echo "<td>$anvendelse</td>";
echo "</tr>";
}
$number = 0;
mysql_close();

?>

Tak og
glædelig jul
Bengt

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-12-02 11:54

Bengt Wendt Sørensen <bengt@wendt.net.dk> writes:

Mon ikke det der '$' skulle være et '?'?

> $result = mysql_query("select * from noder order by 'valg'");

Mon ikke du mener:

SELECT * FROM noder ORDER by '$valg'

?

I øvrigt er det dårlig karma at bruge 'SELECT *'.

--
Jacob - www.bunk.cc
You can make it illegal, but you can't make it unpopular.

Fra : Bengt Wendt Sørensen

Dato : 20-12-02 12:53

Jacob Bunk Nielsen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Bengt Wendt Sørensen <bengt@wendt.net.dk> writes:

> Mon ikke det der '$' skulle være et '?'?

> Mon ikke du mener:
>
> SELECT * FROM noder ORDER by '$valg'

Jo her var et par småfejl, med det ændre intet, alt kommer ud i
indtastningsrækkefølgen.
Når linket aktiveres så kommer den rigtige linie browseren
"noder.php?valg=komponist", men det ændre ikke noget?

> ?
>
> I øvrigt er det dårlig karma at bruge 'SELECT *'.

Hvad skal man så bruge til at vælge alt?

Venligst Bengt

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-12-02 13:08

> [...]

> Når linket aktiveres så kommer den rigtige linie browseren
> "noder.php?valg=komponist", men det ændre ikke noget?

Prøv at udskrive din query:
$query = "SELECT * FROM ...";
print $query;
mysql_query($query);

- Jacob Atzen

Fra : Bengt Wendt Sørensen

Dato : 20-12-02 13:28

Jacob Atzen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Prøv at udskrive din query:
> $query = "SELECT * FROM ...";
> print $query;
> mysql_query($query);

Meddelse

> -- Parse error: parse error, unexpected T_STRING in
e:\wwwdir\v\borup\base\noder.php on line 29

Bengt

Fra : Leonard

Dato : 20-12-02 13:45

On Fri, 20 Dec 2002 11:52:32 +0000 (UTC), Bengt Wendt Sørensen
<bengt@wendt-net.dk> wrote:

>Hvad skal man så bruge til at vælge alt?

Pointen er at det skal du ikke.
Ved at bruge "SELECT Nr,komponist,anvendelse ..." fremtidssikrer du,
så du senere ikke henter altmuligt andet, når du har tilføjet flere
felter til din tabel. Fx kunne det være at hele nodearket skulle med i
et felt, men det har du ikke noget at bruge til i oversigten, og med
1000 nume og et felt på måske 50000 tegn, så vil du belaste din
databaseserver unødigt meget.
Derudover synes jeg det er en hjælp at jeg skriver hvilke
variabelnavne jeg forventer der kommer i et udtræk, speceilt når der
skal rettes noget efter et år og koden ikke er for godt kommenteret.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-12-02 19:46

Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> writes:

> [...]
> et felt, men det har du ikke noget at bruge til i oversigten, og med
> 1000 nume og et felt på måske 50000 tegn, så vil du belaste din

Så vidt jeg er informeret gælder der nærmere det modsatte. Du belaster
den database mere ved at bede den om at indsnævre de data du vil have
ud. Dette skyldes, at du skal i gennem det der hedder en projection i
den relationelle algebra, som for databasesystemet er en ekstra
operation i forhold til at give hele posten.

Det kan dog være, at jeg tager fejl. Jeg er ikke database ekspert, men
det er i alt fald det indtryk jeg har fået efter læsning af
Ramakrishnan og Gehrke's Database Management Systems.

Hvis man snakker med sin database over et netværk er der selvfølgelig
en ide i at begrænse sine selects for at undgå at transmittere mere
data end højst nødvendigt over netværket. Men det må så igen være en
afvejning af databaseserverens og netværkets kapacitet.

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-12-02 14:25

Bengt Wendt Sørensen <bengt@wendt-net.dk> writes:

> Når linket aktiveres så kommer den rigtige linie browseren
> "noder.php?valg=komponist", men det ændre ikke noget?

Så må du altså vise os din tabel-definition og den query du får
konstrueret.

> Hvad skal man så bruge til at vælge alt?

Det er god karma at angive hvilke felter man beder om.

--
Jacob - www.bunk.cc
Is there life before breakfast?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-12-02 14:26

> e:\wwwdir\v\borup\base\noder.php on line 29

Du forventer så at vi via vores synske evner kan se hvad du har
stående på linje 29?

--
Jacob - www.bunk.cc
Your packets were eaten by the terminator