Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon PowerShot A40 og strømforsyning
Fra : KNL DtP

Dato : 20-12-02 10:43

Hej!

Posten er lige på vej med et A40, og jeg modtog i går en MW4798-lader + 4 stk. NI-MH
2000 mAh batterier fra www.batterier.dk

Opdagede at laderen også kunne fungere som strømforsyning, og de medfølgende stik
skulle gøre det muligt at tilslutten den til hvad som helst - forhåbentlig også en
PowerShot A40.

Da jeg som sagt ikke har kameraet i hånden, fandt jeg et billede at DC indgangen på
siden, og her stod der 4,3 volt. Under bunden på laderen kan jeg indstille på 4,5
volt. Det er jo 0,2 volt for meget spænding... kan det skade kameraet eller er den
ligeglad?

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 20-12-02 15:01

Det er sikkert fint. Man designer typisk elektronik med 10% tolerance.

--Michael

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 20-12-02 15:31

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse

> Det er sikkert fint. Man designer typisk elektronik med 10% tolerance.

Så må vi da håbe at laderen ikke giver 4,95 volt. !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : John

Dato : 20-12-02 15:29

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> skrev i en meddelelse
> Det er sikkert fint. Man designer typisk elektronik med 10% tolerance.

Jeg kender ikke laderen og derfor heller ikke kvaliteten af den. Men jeg
ville nu være en smule forsigtig. Jeg vil anbefale lån af et voltmeter, og
checke spændíngen. Billigere ladere er ofte opbygget uden egentlig
spændingsregulator. I så fald betyder 4,5v blot at laderen levere mindst
denne spænding ved fuld belastning. Ved mindre belastninger kan spændingen
være betydeligt højere.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 22-12-02 09:52

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e032919$0$35842$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> denne spænding ved fuld belastning. Ved mindre belastninger kan spændingen
Den pågældende lader MW4798 har jeg også anskaffet. Der er ingen
oplysninger i brugervejledningen vedrørende spændingsregulator.
Jeg har med et voltmeter målt meget stabile værdier uden belastning;
f.eks. viser en måling ved 6v-indstillingen et udslag på 6,39v uden afvigelser.
Som jeg forstår dit indlæg, skulle det være sikkert at anvende laderens
strømforsyning til et digitalkamera.
Er det en korrekt antagelse?

Mvh
Bjarne

Fra : John

Dato : 22-12-02 11:26

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
afvigelser.
> Som jeg forstår dit indlæg, skulle det være sikkert at anvende laderens

Det kunne man da sagtens antage. Når du skriver uden afvigelser, mener du så
med og uden belastning?

I øvrigt kan man godt forstå mit indlæg mere dramatisk end det er ment.
Mange tråde er gået på det store strømforbrug i digitalkameraer. Hvilket
burde betyde, at selv mindre gode strømforsyninger, sikkert ikke vil levere
DC overspændinger.
Jeg vil tilføje, at ved uregulerede opladere, altså konstrueret med
ensretter og ladelyt, vil den faldende DC spænding ved belastning, betyde en
tilsvarende forøgelse af AC-ripple. Dette har ingen som helst betydning ved
opladning af batterier. Hvorvidt elektronikken i et digitalkamera bryder sig
om dette, véd jeg ikke, men skadeligt er det næppe.

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 03-01-03 09:36

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3e0593ac$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> afvigelser.
>
> Det kunne man da sagtens antage. Når du skriver uden afvigelser, mener du så
> med og uden belastning?

Jeg mener uden belastning dvs. direkte måling på plus/minus udgange.

> [...]
> opladning af batterier. Hvorvidt elektronikken i et digitalkamera bryder sig
> om dette, véd jeg ikke, men skadeligt er det næppe.

Da forhandleren ikke kan garantere noget som helst vedr. ovennævnte,
men blot med et "kan sikkert nok, men vil ikke lægge hovedet på blokken"
osv., finder jeg det mest sikkert (digitalkameraets garanti taget i betragtning),
at anskaffe producentens originale strømforsyningsforbindelse.
Men ellers tak for hjælpen.

Mvh
Bjarne

Fra : Lars H

Dato : 20-12-02 15:44

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
på 4,5
> volt. Det er jo 0,2 volt for meget spænding... kan det skade kameraet

Din A40 kan også klare almindelige AA-batterier der har 1,5V mens de
opladelige jeg har til min kun har 1,2V.
Den klarer begge slags batteier så mon ikke den også kan klare den
lader......

Venlig Hilsen
Lars

Fra : KNL DtP

Dato : 20-12-02 16:32

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:atuoml$h1v$1@sunsite.dk...

>forhåbentlig også til en PowerShot A40.

Nå, problemet har løst sig selv - Canon har lavet deres stik så specielt at ingen af
laderens mange stik-muligheder kunne passe...

Godt at det tager så kort tid at tømme kortet via USB, og endnu bedre at man kan
sætte XP til at kopiere hele indholdet over i en mappe navngivet efter datoen og så
ellers slette billederne på CF-kortet. Så kan man jo altid slette de dårlige skud på
computeren bagefter...

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-12-02 21:27

KNL DtP wrote:
> Så kan man jo altid slette de dårlige skud på computeren bagefter...

Har du tjekket hvad en strømforsyning til dit kamera koster? Jeg var
i lignende problemer og havde besluttet mig for en kortlæser, men
fandt ud af at en lader koster ca en trediedel og så får man jo et helt
andet samarbejde mellem pc og kamera.

mvh
Henning

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 20-12-02 22:31

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i lignende problemer og havde besluttet mig for en kortlæser, men
> fandt ud af at en lader koster ca en trediedel og så får man jo et helt

Hej Henning
Du kan da ikke opnå noget mere effektivt end XP og kortlæser - det er da
komplet umuligt.
Alle de "smarte" metoder ved de forskellige apparater er da kun salgsgas i
forhold til kortlæser/XP direkte.
Hilsen
Jørgen