Discrete math
Fra : Digit

Dato : 19-12-02 23:43

Hej

Hvad dækker den engelske betegnelse "discrete" over i matematikkens verden?
Jeg har brug for en rimelig pædagogisk/lægmand forklaring hvad angør
udtrykkets brug indenfor computeres behandling og fremvisning af "grafik"..
hvis det er til nogen hjælp.

På forhånd tak.

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.
Kokain, Uzier, , kør forbi og
skyd løs.
Døden er kasserer. Alle betaler«
Sørgesangene

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-12-02 00:18

Digit <Digit@Gnaveren.invalid> writes:

> Hvad dækker den engelske betegnelse "discrete" over i matematikkens verden?

"Diskret" i matematikken er i modsætning til "kontinuert".

De relle tal er kontiunerte. I nærheden af ethvert reelt tal er der et andet
reelt tal.

De naturlige tal er diskrete. Der er en omegn omkrig hvert tal hvor
der ingen andre naturlige tal er.

> Jeg har brug for en rimelig pædagogisk/lægmand forklaring hvad angør
> udtrykkets brug indenfor computeres behandling og fremvisning af "grafik"..
> hvis det er til nogen hjælp.

Det ved jeg til gengæld ikke noget om :)
/L

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-12-02 02:19

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> [...]
> reelt tal.
>
> De naturlige tal er diskrete. Der er en omegn omkrig hvert tal hvor

Er de rationelle tal så kontinuerte? (Kan talmængder være det?)

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-12-02 02:35

Kim Hansen <k-tahf.qvxh@oek.dk> writes:

> Er de rationelle tal så kontinuerte? (Kan talmængder være det?)

Den præcise definition af diskret (fra hukommelsen <-disclaimer) er at
omkring ethvert element er en åben omegn uden andre elementer end
elementet i.

Den er kontinuert hvis der i enhver åben omegn omkring ethvert element
findes et andet element.

Da der inden for vilkårlig lille afstand af et rationelt tal findes et
andet rationelt, så er de rationelle tal kontinuerte.

Der er nogle (mange) detaljer udeladt (som fx hvordan man definerer
åbne mængder :).

/L

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 20-12-02 22:07

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> [...]
> andet rationelt, så er de rationelle tal kontinuerte.
>
> Der er nogle (mange) detaljer udeladt (som fx hvordan man definerer

Hvis de rationelle tal er kontinuerte, ville det så ikke betyde, at
Dirichlets funktion http://mathworld.wolfram.com/DirichletFunction.html
ville være kontinuert i ethvert punkt?

Mvh,
Henrik Schmidt

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-02 00:34

Scripsit "Henrik Schmidt" <ingenspam(smoelf@stofanet.dk)>

> Hvis de rationelle tal er kontinuerte, ville det så ikke betyde, at
> Dirichlets funktion http://mathworld.wolfram.com/DirichletFunction.html
> ville være kontinuert i ethvert punkt?

Hvorledes argumenterer du for den implikation? Er du sikker på at du
ikke blander de to formelt uafhængige begreber "kontinuitet" af
henholdsvis afbildninger og mængder sammen?

Lasses definition af "kontinuert mængde" siger så vidt jeg kan se blot
at mængden ikke har nogen isolerede punkter. Enhedsintervallet [0;1]
er fx også kontinuert, men derfor er dets indikatorfunktion alligevel
ikke kontinuert som afbildningen.

Indikatorfunktionen for A delmængde af R er kontinuert netop hvis A er
både åben og lukket. Eftersom R er sammenhængende er det kun tilfældet
for A=Ø og A=R.

--
Henning Makholm "Check the sprog."

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-02 00:36

Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>

> Lasses definition af "kontinuert mængde"

Og jeg er i øvrigt enig i at den ikke synes at være særlig nyttig. Men
hvis vi tager den for pålydende (hvilket jeg gjorde i mit indlæg) er
der ikke noget i vejen med påstanden.

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 21-12-02 11:57

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Henrik Schmidt" <ingenspam(smoelf@stofanet.dk)>

> Hvorledes argumenterer du for den implikation?

Det gør jeg ikke. Det er et ganske almindeligt spørgsmål. Ingen retorik her

> Er du sikker på at du
> ikke blander de to formelt uafhængige begreber "kontinuitet" af
> henholdsvis afbildninger og mængder sammen?

Nej, det er jeg ret sikker på jeg gør. Var ikke klar over, at begreberne
ikke havde noget med hinanden at gøre. Jeg har aldrig hørt om kontinuerte
mængder, så jeg antog at kontinuitets-begrebet var det, som jeg kendte i
forvejen.

Mvh,
Henrik Schmidt

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-12-02 23:16

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Den er kontinuert hvis der i enhver åben omegn omkring ethvert element
> findes et andet element.

Det er en tåbelig definition. De rationale tal udgør jo ikke et
kontinuum. De rationale tal er ikke en *sammenhængende* mængde; tager
man fx mængden af alle rationale tal q således at q² er større end to,
samt dennes komplementærmængde, får man opsplittet rummet af de ratio-
nale tal i to disjunkte, åbne mængder.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-12-02 00:04

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Det er en tåbelig definition.

Ok, sådan går det når man løber an på hukommelsen :).
Og det er rigtigt, det eneste den definition garanterer er at mængden
er tæt.

Den definition jeg kunne huske var at en mængde er diskret (mht. en
topologi) hvis alle punktmængder er åbne. Ovenstående var et forsøg
på at nå den modsatte egenskab ud fra den modsatte antagelse. Fy mig!

/L

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-12-02 10:48

> Ok, sådan går det når man løber an på hukommelsen :).
> Og det er rigtigt, det eneste den definition garanterer er at mængden
> er tæt.

»Tæt« plejer at være en egenskab ved *delmængder* af topologiske rum,
ikke ved de topologiske rum selv.

Som Henning skriver, sikrer din definition bare at der ikke er nogen
isolerede punkter. Til gengæld kan man sige at et topologisk rum er
diskret netop hvis alle dets punkter er isolerede. Det er ækvivalent
med et alle etpunktsmængder (og dermed alle mængder overhovedet) er
åbne.

Der findes vist ikke nogen gængs definition af at en mængde (et topo-
logisk rum) er kontinuert? Kontinuitet er en egenskab ved afbildninger.

Men man kalder indimellem R for et kontinuum. Det adskiller sig fra de
rationale tal Q ved supremums-egenskaben (eller noget ækvivalent). Det
betyder at R opfattet som metrisk rum er fuldstændigt (alle Cauchy-
følger konvergerer).

Den vigtigste rent topologiske forskel på R og Q er vel at R er sammen-
hængende.

En rent mængdeteroretisk forskel er naturligvis at kardinaliteten af Q
kun er alef0, mens kardinaliteten af R er 2^alef0.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-02 18:13

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> [...]
> logisk rum) er kontinuert? Kontinuitet er en egenskab ved afbildninger.
> Den vigtigste rent topologiske forskel på R og Q er vel at R er sammen-

Men det lugter jo også lidt af fisk, rent sprogligt.

--
Henning Makholm "I didn't even know you *could* kill chocolate ice-cream!"

Fra : karin

Dato : 21-12-02 19:29

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote in message news:<3E0438BB.ACDFC4AC@jeppesn.dk>...
> [...]

[...]

> Der findes vist ikke nogen gængs definition af at en mængde (et topo-
> logisk rum) er kontinuert? Kontinuitet er en egenskab ved afbildninger.

"Kontinuert mængde" bruges om fx kontraktible mængder (som kan
deformeres kontinuert til et punkt). I hvert fald kan det optræde i
nogen sammenhænge. Eksempler er mængder som udgør kontinuerte
parametre, eller en gruppe der virker som en kontinuert mængde af
transformationer på en mangfoldighed. Jeg tror godt man kan regne med
at det som regel henviser til kontraktibilitet eller lignende
homotopi-egenskaber.

Mvh Karin

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-12-02 23:38

Scripsit k3emmer@yahoo.dk (karin)

> [...]
> nogen sammenhænge. Eksempler er mængder som udgør kontinuerte
> parametre, eller en gruppe der virker som en kontinuert mængde af

Hm.. normalt opfattes fx O2(R), gruppen af afstandsbevarende
kontinuerte transformationer af enhedscirklen, da som en "kontuinuert"
gruppe - men den er ikke kontraktibel (og ikke engang sammenhængede).

> Jeg tror godt man kan regne med at det som regel henviser til
> kontraktibilitet eller lignende homotopi-egenskaber.

Når mængden har gruppestruktur, tror jeg at "kontinuert" nogenlunde
universelt henviser til at gruppekompositionen er kontinuert (med en
eller anden i forvejen givet topologi).

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : karin

Dato : 22-12-02 11:43

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in message news:<yahwum3c81a.fsf@tyr.diku.dk>...
> [...]
> kontinuerte transformationer af enhedscirklen, da som en "kontuinuert"
> gruppe - men den er ikke kontraktibel (og ikke engang sammenhængede).

Den burde kaldes en "topologisk gruppe" (det korrekte navn). Men jeg
tror gerne på at man kan støde på den anden benævnelse. Selv ville jeg
automatisk opfatte "kontinuert gruppe" som en gruppe der virker på en
anden mængde som en gruppe af kontinuerte transformationer. Jeg
tvivler på at der findes en entydig definition for hverken "kontinuert
gruppe" eller "kontinuert mængde". De kan tilsyneladende begge bruges
i flere betydninger.

> Når mængden har gruppestruktur, tror jeg at "kontinuert" nogenlunde
> universelt henviser til at gruppekompositionen er kontinuert (med en
> eller anden i forvejen givet topologi).

For reelle tal bliver "kontinuert" i hvert fald ofte brugt som enten
"sammenhængende" eller "kontraktibel". Specielt i emner med relation
til fysik, hvor en mængdes "kontinuitet" skal opfattes som at en værdi
kan "deformeres" til en anden. Altså i virkeligheden
homotopi-betragtninger.

Mvh Karin

Fra : Sven Nielsen

Dato : 20-12-02 01:17

In article <Xns92E9F075CC3EDDigit0wnYou@Utopia.Dk>,
Digit@Gnaveren.invalid says...

> [...]
> Jeg har brug for en rimelig pædagogisk/lægmand forklaring hvad angør
> udtrykkets brug indenfor computeres behandling og fremvisning af "grafik"..

Matematik med diskrete størrelser, dvs. regning med heltal og den slags -
i modsætning til kontinuerte størrelser.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 20-12-02 06:13

> [...]
> Jeg har brug for en rimelig pædagogisk/lægmand forklaring hvad angør
> udtrykkets brug indenfor computeres behandling og fremvisning af

"Defined for a finite or countable set of values; not continuous" fra
www.dictionary.com

I forbindelse med grafik vil det sige at lave de fysiske ligninger(Newton
osv) om til noget en computer kan regne på dvs matricer og deslige.

mvh
JS

Fra : Digit

Dato : 21-12-02 18:01

"Digit" ræsonnerede, og skrev d. 20 dec 2002:

> [...]
> hvad angør udtrykkets brug indenfor computeres behandling og
> fremvisning af "grafik".. hvis det er til nogen hjælp.

Jeg siger mange tak for svarene.

God jul i øvrigt.