Killingen skrabe/kradser i gulvet ?
Fra : Annette Conradsen

Dato : 19-12-02 21:42

Så har vi endelig fået vores nuser killing hjem, den er 12 uger gammel
og den faldt hurtig til i sit nye hjem, fiser rundt og laver ballade og
charmer sig hurtig ind på folk, der kommer på besøg Nu har den været her
i 6 dage, men så har jeg opdage i de sidste to-tre dag, at hver gang den
spiser og/eller drikker, så skraber/kradser den i gulvet, lige ved siden af
mad og vandskålen, hvorfor gør den det ?, den tramper også rundt i
vandskålen og slikker poterne bagefter.
Håber at der er nogen af jer der kan hjælpe mig.

Hilsen den nye katteejer Annette Conradsen

Fra : H.O.T

Dato : 19-12-02 22:19

Tillykke med katten.....Min kat gør det, altså skraber ved madskålen, når
hun får noget hun ikke har lyst til, eller hun bare ikke er sulten.....Jeg
tror, at de prøver at grave maden ned, så de kan få noget nyt *s*....

Ang. vandet, så stikker min poten i vandet, for at sikre sig, det ikke er
frosset til...Der er ret meget norsk skovkat i hende, men hun har glemt den
halvlange pels, og er "kun" tykpelset....
Ligesom hun sover det hvor det er køligt...Håndvasken og ved trækkende
vinduer.....

Henrik

Fra : Jette

Dato : 19-12-02 23:06

"H.O.T" skrev:
> [...]
> halvlange pels, og er "kun" tykpelset....
> Ligesom hun sover det hvor det er køligt...Håndvasken og ved trækkende

Jeg hælder nu mest til teorien om, at de stikker poten i vandskålen for at
tjekke vandstanden.
Da kattenes syn er indrettet på ting der bevæger sig, har de svært ved at
bedømme hvor meget der er i en skål med stillestående vand.
De fleste katte hader jo at blive våde, og hvis de fejlbedømmer "dybden"
risikerer de at putte hovedet for langt ned i skålen og få vand i hele
hovedet ...

Jeg mener absolut ikke at min teori er bedre end din ... synes bare at
Annette også skulle høre min version...

Mvh. Jette

Fra : H.O.T

Dato : 20-12-02 00:15

Giver dig nu ikke uret, men kender kun min lille badekat.....Sætter jeg en
balje, med vand i, hopper hun op i den.... Hun er ikke det mindste bange for
vand.....

Minder om min gamle kat, der når hun havde været ude, og og fået beskidte
poter, altid startede med at gå forbi badekaret, som hun så sad og ventede
på, skulle blive fyldt om med vand (ca 3cm) så hun kunne hoppe op i det, og
få vasket sine poter.....Det er ikke altid lige nemt at finde ud af, hvad
katte synes er godt *s*

Henrik

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-12-02 12:47

"H.O.T" <h.rasmussen@telia.com> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> få vasket sine poter.....Det er ikke altid lige nemt at finde ud af, hvad

Hihi vi har osse en vandkat
Så snart vi åbner for bruseren kommer Basil løbende. Og jo, han går IND i
brusekabinen. Som regel ikke helt ind under vandet men nok til at han som
regel er ret våd når han bliver gennet ud derfra. Han synes at vand er noget
af det mest spændende der er opfundet, og han tager sig tilsyneladende ikke
af at han bliver våd. Det virker som om han slet ikke opdager den side af
sagen. Og han er altså ikke hverken Van eller Mainecoon eller andre
vandelskende racer, han er siameser.

Hilsen
Lisbeth

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-12-02 12:52

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> brusekabinen. Som regel ikke helt ind under vandet men nok til at han som
> regel er ret våd når han bliver gennet ud derfra.

Det gjorde min somali også altid, da han var ung

> [...]
> af at han bliver våd. Det virker som om han slet ikke opdager den side af
> sagen. Og han er altså ikke hverken Van eller Mainecoon eller andre

Kesto elsker også vand - hvis det er varmt altså - koldt
vand skal han ikke nyde noget af. Han gider ikke gå med i
bad, men hvis jeg fylder vand i håndvasken, kan jeg være
sikker på at han hopper i. Så står han dér midt i vandet og
begynder at plaske koncentreret med den ene pote -
præcis som en baby i bad. Efter et stykke tid begynder
han som regel fascineret at "skovle" med den ene pote i
vandet. Det virker som om, at han kan lide fornemmelsen
af varmt vand, for han spreder tæerne, så han rigtig kan
mærke vandets bevægelser, når han "skovler".

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Kate

Dato : 21-12-02 12:56

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in

> af at han bliver våd. Det virker som om han slet ikke opdager den
> side af sagen. Og han er altså ikke hverken Van eller Mainecoon
> eller andre vandelskende racer, han er siameser.

Mowgli har det lidt på samme måde. Jo, han opdager at han bliver våd og
bryder sig ikke specielt godt om det, men opdagelsen af vand, hver
gang, er meget mere spændende end det er farligt at blive våd. Dog
stikker han ikke poten i vandskålen først, men opvaskevand skal føles
og specielt vandet når man trækker ud i WC er det allermest spændende
der overhovedet findes, så pyt med at man bliver lidt våd af det

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Denise

Dato : 20-12-02 07:51

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote in message

> [...]
> De fleste katte hader jo at blive våde, og hvis de fejlbedømmer "dybden"
> risikerer de at putte hovedet for langt ned i skålen og få vand i hele

Hej
Katte har faktisk følehår under hagen, så de netop kan mærke vand og mad når
de sænker hovedet, så de behøver ikke checke vandstanden med poten, hihi.
Som killinger er de dog mere klodsede, og har vel ikke rigtigt styr på at
kunne mærke med følehårene, og derfor dypper hovedet for langt i maden og
vandet (altså et gæt) . Men voksne katte, ved jeg ikke hvorfor gør det, men
det er vel bare en form for leg eller nysgerrighed.

Dino har det meget med at sætte sin pote op i al ting. F.eks. når jeg spiser
står han halvt på mit ben og stanger til mit hoved, alt imens han lige
forsigtigt og langsomt skal prøve og sætte poten på min tallerken, og fange
noget mad. Jeg siger bare nej, og så tager han poten til sig, men det er dog
lykkedes ham et par gange at sætte poten i maden og bagefter på mit ben, men
en fedtplet på tøjet som resultat. Når ham og Molly skiftes til at spise af
samme skål, skal han også altid forsøge at sætte poten op i maden, så Molly
derved flytter hovedet så han kan komme til, og det regner han måske også
med at jeg gør, altså flytter mig så han kan få lov til at overtage
tallerkenen, skøre dyr altså

Hilsen Denise

Fra : Jette

Dato : 20-12-02 20:28

"Denise" skrev:
> [...]
men
> det er vel bare en form for leg eller nysgerrighed.

Jeg har heller aldrig set mine egne katte gøre det.... Men den med
vandstanden, synes jeg lyder mere logisk i forhold til teorien om, at det
skulle være for at "bryde isen".

Men der kan jo også findes en helt tredie forklaring ... who knows

Mvh. Jette

Fra : "Carsten Sørensen"

Dato : 21-12-02 00:46

On Fri, 20 Dec 2002 20:28:29 +0100, Jette wrote:
> "Denise" skrev:
> Jeg har heller aldrig set mine egne katte gøre det.... Men den med
> vandstanden, synes jeg lyder mere logisk i forhold til teorien om, at
> det skulle være for at "bryde isen".

Ja, men det forklarer jo så ikke hvorfor det fortrinsvis skulle være
Maine Coon og Norske Skovtrolde der gør det. Katten kan jo også bare
stikke tungen ud og nærme sig vandet langsomt.

Der er en hel del huller i begge forklaringer. Noget helt andet omkring
den med at bryde isen er - godt nok kan en kat gøre megen skade, men at
bryde et par centimeters is med poten? Hmm. MCO'er stjæler så med alle
poter, men trods alt tror jeg ikke der er nogen der har fundet tunge sten,
hamre og Black & Decker rundsave i vandskålen. Hvis det var tilfældet
ville jeg nok hælde til teorien :)

> Men der kan jo også findes en helt tredie forklaring ... who knows

Det tror jeg også :)

En lidt fjollet teori - måske har isen alligevel en betydning, alle der
har været barn ved at man ikke skal sætte tungen på en tilfrosset
lygtepæl ;) Der er poten bedre til at mærke efter og så finde et bedre
vandingshul. Stadigvæk, så synes jeg det er meget underligt at det er de
to vilde racer der skulle gøre det oftest. Men som så meget andet er det
jo heller ikke sikkert at det ER sådan, mange fakta og almen viden viser
sig jo at være skrøner når man kigger efter.

Carsten Sørensen, der absolut ikke tager noget for gode varer indtil det
er belyst fra flere vinkler

Fra : Jette

Dato : 21-12-02 11:41

"Carsten Sørensen" skrev:
> Carsten Sørensen, der absolut ikke tager noget for gode varer indtil det
> er belyst fra flere vinkler

Samme her

Mvh. Jette

Fra : Helle

Dato : 19-12-02 22:25

"Annette Conradsen" <acon@tiscali.dk.FJERN> wrote in message
> [...]
> vandskålen og slikker poterne bagefter.
> Håber at der er nogen af jer der kan hjælpe mig.
>
> Hilsen den nye katteejer Annette Conradsen

Hejsa.

Du kan været helt rolig, det er fuldstændig normalt at katte finder på den
slags - alle mine katte har lavet samme nummer og da jeg opdagede det første
gang skyndte jeg mig også at søge råd her inde. Det er et naturligt instinkt
for katte at gemme mad rester til senere - de graver det ned/dækker det til
(ligesom hunde) så ingen andre dyr kommer og snupper det.
Ofte dækker de også stedet til hvor de har spist deres bytte/mad for at de
ikke kan spores af andre dyr.
Nu er det bare sådan at katte og andre dyr i det hele taget, jo ikke sådan
er lige til at vænne af med sådan nogle instinkter, hvilket jeg bestemt
heller ikke synes er nødvendigt. Så glæd dig over at din lille nye mis har
nogle kraftige, naturlige og sunde instinkter i orden - det er et godt tegn!
Vores Emil lavede det nummer ret tit i starten vi havde ham men nu, to mdr
efter, gør han det kun hvis det virkelig er noget ekstra lækkert han får -
vi har intet gjort men han har bare fundet ud af, at ingen kommer og snupper
hans mad.

Jeg håber du forstår hvad jeg mener?

I øvrigt, tillykke med den lille nye mis - det er altid så dejligt at få
sådan et lille pus i hjemmet. Vi fik jo også en ny misser mere for 1½ uge
siden. Skønt!

Mvh Helle

Fra : bankehytten

Dato : 20-12-02 12:36

Hej

Det gør min kat cæsar (main coon) også cæsars far gør det samme.
Jeg har fået afvide at det stammer fra da katten var vildt i tidernes morgen, noget med at de slog hul på isen for at drikke, men om det har noget på sig ved jeg entlig ikke men jeg syntes nu det er ret sødt

hilsen
Henriette Lodberg

--
DK.TOURNESOL
http://home19.inet.tele.dk/bankehyttenskatteside/

Fra : "Carsten Sørensen"

Dato : 20-12-02 12:51

On Fri, 20 Dec 2002 12:36:16 +0100, bankehytten wrote:
> Jeg har fået afvide at det stammer fra da katten var vildt i tidernes
> morgen, noget med at de slog hul på isen for at drikke, men om det har
> noget på sig ved jeg entlig ikke men jeg syntes nu det er ret sødt

Jeg har gået og tænkt lidt over den her forklaring, og jeg synes ikke
rigtigt den kan passe. Vil det ikke tage lidt (okay, meget) længere end
et par hundrede år før den opførsel vil sætte sig som et instinkt? Det
er jo ikke fordi der ligefrem er masser af frosne søer i Afrika, så det
skulle jo så være opstået i Maine. Men en sød forklaring er det :)

Carsten Sørensen, og Tortie der nogle gange smutter ud og skraber ved
siden af madskålen efter hun har skrabt i kassen. Hrmm.

Fra : bankehytten

Dato : 21-12-02 13:22

Hej

> [...]
> instinkt? Det er jo ikke fordi der ligefrem er masser af frosne søer
> i Afrika, så det skulle jo så være opstået i Maine. Men en sød

som sagt er det bare noget jeg har hørt om det har hold i virkeligheden tja det kan jeg kun gætte på

Men jeg syntes stadig det ser sødt ud når cæsar gør det jeg må jo så bare tøre op efter ham det har han ikke lært endnu

Hilsen
Henriette Lodberg

Fra : "Carsten Sørensen"

Dato : 21-12-02 13:38

On Sat, 21 Dec 2002 13:21:39 +0100, bankehytten wrote:
> som sagt er det bare noget jeg har hørt om det har hold i virkeligheden
> tja det kan jeg kun gætte på

Nå ja, det var egentlig heller ikke henvendt direkte til dig, men mere
mod teorien i sig selv :)

Carsten Sørensen, og de to usynlige katte som vist har lugtet lunten med
kattetransporteren og slaven der pakker tøj til togrejsen om en time.

Fra : Tournesol

Dato : 21-12-02 13:57

Hej

> Nå ja, det var egentlig heller ikke henvendt direkte til dig, men mere
> mod teorien i sig selv :)

jeg tog det nu heller ikke nært

Hilsen Henriette lodberg.