Fiskedød
Fra : Nette

Dato : 19-12-02 20:12

Hej gruppe

NU har jeg da for alvor fået problemer med mine fisk....!!!
I mandags købte jeg fire nye fisk, 3 plattyer og en af de der sorte nogle...
Da jeg kom hjem med dem var den ene platty allerede død. Jeg var DUM!!! Jeg
hældte alligevel resten af fiskene over i mit akvarium. Næste morgen (
tirsdag) var nr. 2 platty død. Onsdag var der så ro i akvariummet og jeg
ringede til forretningen, hvor jeg havde købt fiskene. De sagde, at de kun
gav 24 timers garanti, men det var nu også mere for at fortælle dem om det,
sådan de kunne holde øje med deres egne fisk.
Så her i morges da jeg vågnede, var det til et grusomt syn. Der lå ikke
mindre end FIRE døde fisk , og senere i dag er der død endnu to. Jeg er
grædefærdig.
Der har intet været at se på dem, hverken underlig opførsel, pletter eller
oppustethed. Det eneste der har været er at deres afføring har været meget
lysegråt, men sådan har det været siden jeg fik akvariumet for 1½ år siden.

Jeg venter nu, at de sidste 8 fisk jeg har også lider døden...

MEN HVAD GØR JEG????

Nette, som har det ganske frygteligt.

Fra : Torben Lundvall

Dato : 19-12-02 22:31

Jeg tror jeg ville forsøge nogle gode vandskift. Fx. halvdelen, alt efter
hvor stort akv. er.
Alternativt flytte de sidste 8 til et andet akv. uden andre fisk.
/Torben

Fra : Nette

Dato : 19-12-02 22:45

"Torben Lundvall" wrote in message
> Jeg tror jeg ville forsøge nogle gode vandskift. Fx. halvdelen, alt efter
> hvor stort akv. er.
> Alternativt flytte de sidste 8 til et andet akv. uden andre fisk.

Det sidste er umuligt. Jeg ejer kun det ene akvarium, og kender ingen der
har et til at stå tomt. Jeg tør ikke smide dem over i et akvarium med andre
fisk i...

Hvis jeg begynder i dag, og skifter 1/3 vand ud, hvornår kan jeg så skifte
vand næste gang?
Inden jeg kommer flere fisk i igen, er jeg jo nød til at have skiftet nogle
gange?
Ville det evt. hjælpe, hvis jeg kom kul i mit filter i en periode?

Her til aften ser det ud til at der er ro, men jeg frygter virkelig for i
morgen, når jeg vågner

Nette

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-12-02 23:45

> Hvis jeg begynder i dag, og skifter 1/3 vand ud, hvornår kan jeg så skifte
> vand næste gang?

De fleste sunde fisk kan allerede klare det igen dagen efter. Men da dine er
syge må det jo komme an på en prøve. Jeg tror nu nok at jeg ville gøre det.

> Inden jeg kommer flere fisk i igen, er jeg jo nød til at have skiftet
nogle
> gange?

Vent til tre uger efter udbruddet er faldet til ro igen inden du kommer
flere fisk i. Så burde sygdommen have fortaget sig, forudsat at du har
skiftet en del vand.

> Ville det evt. hjælpe, hvis jeg kom kul i mit filter i en periode?

Aktivt kul fjerner ikke sygomme men medicinrester og eventuelle tungmetaller
i akvariet.

Jeg kan nu ikke forstå at du ikke kan se nogle symptomer overhovedet???? Har
du for øvrigt været nede i akvariebutikken hvor du har købt dem, og set om
deres fisk også er syge??? I så tilfælde bør du forlange erstatning.

Når der ikke er nogle symptomer vil jeg mene den eneste behandling er
vandskift og eventuelt anvende lidt salt i vandet (det er ikke sikkert at
saltet har en virkning, men på den anden side skader det heller ikke).

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Nette

Dato : 20-12-02 00:35

"Torben Mathiassen" wrote in message
> De fleste sunde fisk kan allerede klare det igen dagen efter. Men da dine
er
> syge må det jo komme an på en prøve. Jeg tror nu nok at jeg ville gøre
det.

Jeg snupper chancen

> Vent til tre uger efter udbruddet er faldet til ro igen inden du kommer
> flere fisk i. Så burde sygdommen have fortaget sig, forudsat at du har
> skiftet en del vand.

Ok, mange tak

> Jeg kan nu ikke forstå at du ikke kan se nogle symptomer overhovedet????

INGEN symptomer, også derfor jeg var rystet i morges. Lige nu ter den barber
der er tilbage sig som om han/hun er konge. Han/hun bider efter alle, så nu
tænker jeg jo så på om de kan være bidt ihjel eller skræmt/stresset til døde
af ham/hende. Men der var ikke noget at se på de døde fisk. og hvorfor
skulle den pludselig få sådanne lyster mon, den har altid opført sig pænt?

>Har
> du for øvrigt været nede i akvariebutikken hvor du har købt dem, og set om
> deres fisk også er syge??? I så tilfælde bør du forlange erstatning.

Nej, jeg burde måske tage forbi i morgen, selvom jeg har ringet til dem igen
i dag.

> Når der ikke er nogle symptomer vil jeg mene den eneste behandling er
> vandskift og eventuelt anvende lidt salt i vandet (det er ikke sikkert at
> saltet har en virkning, men på den anden side skader det heller ikke).

Akvariumet er på 54 el. 60 ltr. Hvor meget salt må jeg tilsætte?

Nette

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 20-12-02 10:01

> Akvariumet er på 54 el. 60 ltr. Hvor meget salt må jeg tilsætte?

Du kan prøve med en spiseskefuld salt pr. cirka 50 liter. Vær dog opmærksom
på at ikke alle planter tåler salt ret godt og derfor kan få nogle "ætsende"
pletter.

Fra : Nette

Dato : 20-12-02 10:12

> [...]
opmærksom
> på at ikke alle planter tåler salt ret godt og derfor kan få nogle

Skidt, det er det værd
Her til morgen ser det ud til at de resterende fisk har overlevet, men at
have mistet over halvdelen af sin bestanddel af fisk, det er hårdt

Tak for ideen.

Nette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-12-02 20:15

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Her til morgen ser det ud til at de resterende fisk har overlevet, men at
> have mistet over halvdelen af sin bestanddel af fisk, det er hårdt

Hej Nette.
Lige lidt sympati til dig - jeg håber ikke at du mister flere af dine fisk
nu.
Så over til noget andet. Du skriver du har et akvarie som er 54 - 60 liter.
Hvor mange fisk havde du stoppet i det, før de begyndte at dø ???? For i et
så lille akvarie kan der ikke være plads til alverden med fisk.
Hilsen Ditte (som krydser fingrer for at du slipper mere fiskedød)

Fra : Nette

Dato : 20-12-02 21:39

"Ditte Cecilie Simonsen" wrote in message news:ZxKM9.8663
> [...]
et
> så lille akvarie kan der ikke være plads til alverden med fisk.

Hej Ditte

Tak for din sympati. Lige nu har der været ro i 36 timer, men guderne skal
vide jeg også har krydset ALT hvad krydses kan.
Jeg har afleveret en prøve ved dyrehandleren i dag, der var lidt
intritforgiftning, men slet slet ikke nok til at slå så mange fisk ihjel...

Jeg havde i mandags, før jeg kom de fire dyre fisk i, i alt 13 fisk.
Jeg har fundet ud af, at det kører stabilt på 19 fisk, kommer jeg over det,
så begynder de at dø. Det erfarende jeg desværre lynhurtigt da jeg fik
akvariet.
Det er altså SMÅ fisk vi snakker om, den største er en barber, som har
overlevet og den er vel 4,5 cm lang, resten er mindre rødnæser, plattyer, de
der sorte nogle og et par enkelte bitte små sorte med bronchefarvet snuder.
Så det kan ikke være det, der er gået galt

Nette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 21-12-02 19:05

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message
Klip
> [...]
snuder.
> Så det kan ikke være det, der er gået galt

Hej Nette.
Nitritforgiftning kan hurtig slå ud temmelig mange fisk, da der i mange
tilfælde ikke skal så meget til, hvis det fra før af går på grænsen.
19 fisk i 60 liter vand.... hmmmmm Selv har jeg fire scalarer (Ikke af de
helt store) på denne vandmængde, og jeg tror ikke lige at jeg skal putte
flere ned i denne baljen end det.
Jeg håber at du nu har fået styr på fiskedøden, og kan gå en rolig jul i
møde :)
Hilsen Ditte

Fra : Nette

Dato : 22-12-02 00:36

> Hej Nette.
> Nitritforgiftning kan hurtig slå ud temmelig mange fisk, da der i mange
> tilfælde ikke skal så meget til, hvis det fra før af går på grænsen.

Jeg ved det, men dyrehandleren jeg var nede ved og som tjekkede vandet,
sagde at der var ubetydelig lidt og at det ikke skulle kunne slå så mange
fisk ihjel på så kort tid.

> 19 fisk i 60 liter vand.... hmmmmm Selv har jeg fire scalarer (Ikke af de
> helt store) på denne vandmængde, og jeg tror ikke lige at jeg skal putte
> flere ned i denne baljen end det.

Huh....Det går fint her og ligeledes ude på arbejdet, hvor akvariet har
samme størrelse. ( Du må tænke på, jeg har fisk helt ned i størrelse med
bitte små neonfisk). De scalarer, jeg havde for år tilbage, de krævede meget
plads, for f.. hvor var de dominerende. Så dem vil jeg slet ikke have
mere..

> Jeg håber at du nu har fået styr på fiskedøden, og kan gå en rolig jul i
> møde :)

Der er 7, 9, 13 stadig roligt derovre....Selv om jeg knapt tør kigge over
til dem

Nette