Q om replik i TTT (SPOILER)
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 19-12-02 19:36

I slutningen af TTT er situationen ved at være rigtigt græl for Rohans
forsvarere i slaget om Helm's Deep. De sidste soldater har forskanset sig
helt inde i borgen , men Uruk-Haierne har næsten brudt igennem også denne
forhindring. Kong Théoden er ved at være noget nedslået over hvorledes
tingene står til og så er det han udtaler disse ord:
"What can one do against all this hate?" (Jf. orkernes had til hans folk.)
Mit spørgsmål er fhv. enkelt: Findes denne replik noget sted i bogen?

Fra : Devast8or

Dato : 19-12-02 19:40

Jeg har kun læst bogen én gang og det var i sommer, men jeg mener ikke at
kunne huske den sætning, hverken der, eller noget andet sted.

Devast8or (som ikke har set TTT endnu)

--
Spamfilter activated

Fra : Michael Bruun Peters~

Dato : 19-12-02 20:01

C. H. Engelbrecht wrote:

> "What can one do against all this hate?" (Jf. orkernes had til hans folk.)
> Mit spørgsmål er fhv. enkelt: Findes denne replik noget sted i bogen?

Ja. Omtrent, i hvert fald.
Den er i afsnittet "Helm's Deep":
"How shall any tower withstand such numbers and such reckless hate?"

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 19-12-02 20:27

> Ja. Omtrent, i hvert fald.
> Den er i afsnittet "Helm's Deep":
> "How shall any tower withstand such numbers and such reckless hate?"

Jeg var nær ved at sige gudsketak og lov (kan i øvrigt godt være at det er
ovenstående fulde sætning Bernard Hill fyrer af). Jeg havde lige et øjeblik
et billede hvor PJ havde 'fundet på' denne replik som et americana-indslag
udfra 11. september tragedien. Altså at PJ havde indsluset sin egen
underliggende kommentar på radikal-muslimsk had til vestlig kultur. I et
sådant tilfælde havde jeg ikke syntes det var passende for filmatiseringen
af Tolkiens 'bibel', men hvis bare mesteren selv havde replikken med og den
ikke har en sk... forbindelse til 11. september, så har jeg det straks
bedre.
Det lyder måske lidt psykotisk, men det var rent faktisk grunden til at jeg
spurgte. Det skulle nu være manet til jorden, så tak for det.

Jackson og co. overvejede i øvrigt kort at ændre titlen på TTT pga. 9-11
(The Two Towers = The Twin Towers???). Men som PJ endte med at formulere
det: "Fans would kill me!"

Fra : Martin Kristensen

Dato : 19-12-02 20:42

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> Jeg havde lige et øjeblik
> et billede hvor PJ havde 'fundet på' denne replik som et americana-indslag
> udfra 11. september tragedien.

SVJV blev alle film optaget på en gang, og da det også tager noget tid at
klippe og proppe computereffekter på, var optagelserne nok i kassen inden
11. september 2001.

> Jackson og co. overvejede i øvrigt kort at ændre titlen på TTT pga. 9-11
> (The Two Towers = The Twin Towers???). Men som PJ endte med at formulere
> det: "Fans would kill me!"

Det ville da også være for plat.

/Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-12-02 20:51

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> writes:

> Jackson og co. overvejede i øvrigt kort at ændre titlen på TTT pga. 9-11
> (The Two Towers = The Twin Towers???). Men som PJ endte med at formulere
> det: "Fans would kill me!"

Gjorde de nu også det?

Jeg kan i hvert fald huske at have fyret det af som en joke ifb. med
alle de andre film, der blev ramt af 911.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 19-12-02 20:56

> Gjorde de nu også det?
>
> Jeg kan i hvert fald huske at have fyret det af som en joke ifb. med
> alle de andre film, der blev ramt af 911.

Som sagt, de overvejede det kun meeeeget kort.

Fra : Peter Larsen

Dato : 20-12-02 00:53

> [...]
den
> ikke har en sk... forbindelse til 11. september, så har jeg det straks

Hejsa

Interessant nok ville den originale replik have stået som en endnu klarere
reference til
til begivenhederne 11. sept.

Hilsen

Peter

Fra : Per

Dato : 20-12-02 07:06

In article <3e021d41$0$157$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
chrisengeldk@dkik.dk says...

> Jackson og co. overvejede i øvrigt kort at ændre titlen på TTT pga. 9-11
> (The Two Towers = The Twin Towers???). Men som PJ endte med at formulere
> det: "Fans would kill me!"

Er du nu sikker på det? Jeg ved godt der er nogle vrede amerikaneren som
har protesteret mod titlen ( http://www.twotowersprotest.org/ ) men det
forekommer mig at PJ (som ikke amerikaner) pænt og bestemt afviste det på
strengeste.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 20-12-02 12:26

> [...]
> har protesteret mod titlen ( http://www.twotowersprotest.org/ ) men det
> forekommer mig at PJ (som ikke amerikaner) pænt og bestemt afviste det på

Jeg har det fra IMDB trivia section om The Two Towers
http://us.imdb.com/Trivia?0167261 :

{Following the attack on the World Trade Center on 11 September 2001, and
because of the similarity between the buildings' nickname, "The Twin
Towers", and the movie's title, "The Two Towers", the director and producers
briefly considered renaming the second movie in the trilogy. They eventually
decided against it, Peter Jackson's main reason being that, "fans would kill
me".}

Hvis der vitterlig er nogen der har haft organiseret brok over titlen (et
decideret website?), så er det nok derfor det har været oppe og vende. Nu
filmatiserer man en 'bibel' og røverhistorien er evigtung, så det er stort
at Jackson og co. har haft mod til at gå udover tragediens dønninger, for
DENNE RØVERHISTORIE VIL HOLDE FOR EVIGT!

Rent personligt ville jeg også sige at det at ændre navnet ville være at
give Osama-tossen en ufortjent sejr, så meget indflydelse har han ingen ret
til at få på noget som helst! Det er Tolkien der bestemmer her, ikke en
eller anden psykopat der læser sine bøger forkert!

Det betyder så også at instruktøren, produceren et al. HELLER ikke skal lade
sig influere af Bin Ladens handlinger. Det troede jeg kort at de havde, men
det har de ergo ikke, og det skal de faeme have respekt for.

(Nok sammenblanding af politik og kultur for nu.)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-12-02 13:32

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> writes:

> Hvis der vitterlig er nogen der har haft organiseret brok over
> titlen

I USA er der altid nogen, der er utilfredse.

Jeg kan huske, at Krishna-folkene skabte sig over "The Legend of
Bagger Vance", fordi de mente, at titlen nok var et forsøg på at håne
deres helligskrift, Bhagavad Ghita.

> Rent personligt ville jeg også sige at det at ændre navnet ville være at
> give Osama-tossen en ufortjent sejr,

Præcis. Amerikanere, der laver om på ting pga. 11/9 har ikke fattet,
at det netop er det terror handler om...

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-12-02 16:27

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis. Amerikanere, der laver om på ting pga. 11/9 har ikke fattet,
> at det netop er det terror handler om...

Med Obelix' ord: "De er skøre, de..."

Jeg må indrømme, at jeg skraldgrinede, da jeg først læste "argumenterne" i
den underskriftningsindsamling, der forsøger at få titlen ændret og dernæst
stødte på hele to underskriftsindsamlinger mod den første

MVH
Jens

Fra : David T. Metz

Dato : 20-12-02 19:15

Jens Thomsen skriblede:
> [...]
> "argumenterne" i den underskriftningsindsamling, der forsøger at få
> titlen ændret og dernæst stødte på hele to underskriftsindsamlinger

Det er til grin. Hvad bliver ikke det næste? Alle de andre "World Trade
Centers" skal skifte navn? Tvillingefødsler forbydes?

Det minder mere om maoistisk kulturrevolution end om liberalisme ...

David

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 21-12-02 05:29

> Det er til grin. Hvad bliver ikke det næste? Alle de andre "World Trade
> Centers" skal skifte navn? Tvillingefødsler forbydes?
>
> Det minder mere om maoistisk kulturrevolution end om liberalisme ...

Som en anden skrev er trenden heldigvis hurtigt gået i sig selv igen. Sad og
så Sum of All Fears forleden, den kan jeg godt forstå at de forhalede et års
tid (!), men det vigtige var også at den kom frem på trods af, eller måske
snarere i trods mod, 9-11. SVJHF har (også) amerikanerne nu fattet pointen
med at stikke fingeren til terrorister hvad det her angår, men hysteri er
der altid i starten (og velsagtens forståeligt i denne sammenhæng).

Nu ryger vi lidt ud i off-topic, men den må lige tages ordentligt færdig...

Fra : John Hinge

Dato : 21-12-02 11:48

On 21 dec 2002 C. H. Engelbrecht was heard to say:

> [...]
> at de forhalede et års tid (!), men det vigtige var også at den
> kom frem på trods af, eller måske snarere i trods mod, 9-11.

joeeejaeee..
Jeg har (endnu) ikke set SOAF, men pønser på det, når den tager
sig sammen og dukker op på DVD i nærheden af mig
Men den lider lidt synes jeg.
I bogen er det en stabel fundamentalistiske muslimer under ledelse
af en døende kræftsyg mand som har fået neglene i en abombe som
Israelerne tabte et sted under seksdageskrigen.
Han får bomben opgraderet af en østtysk forsker. Fint nok
selve bombeplottet er stadigvæk udtænkt af fundamentalistiske
muslimer (skærpet af at en af dem er døende)

I filmudgaven er det såvidt jeg har forstået en slags nynazister
som render rundt og laver rav i den med deres bombe.

Man ku let få den tanke at det pludseligt ikke var Politisk
Korrekt at bruge den ide at fundamentalistiske muslimer ku finde
på at futte et kernevåben af i USA.

> [...]
> til terrorister hvad det her angår, men hysteri er der altid i
> starten (og velsagtens forståeligt i denne sammenhæng).

Tænk på Arnolds iøvrigt ret ligegyldige film Colatteral Damage,
som måtte ligge en tid på hylden 'bare' fordi plottet bl.a.
involverer terrorister og højhuse.
Og i tiden kort efter 9/11 hørte man om mange, for os gakkede,
tiltag i USAistan, musik som ikke sku spilles, film som ikke
sku vises etc...

> Nu ryger vi lidt ud i off-topic, men den må lige tages ordentligt
> færdig...

Jow, men sålænge vi kan snige film med ind i debatten er vi jo ikke
fuldstændigt gal på den :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 21-12-02 12:04

> [...]
>
> I filmudgaven er det såvidt jeg har forstået en slags nynazister
> som render rundt og laver rav i den med deres bombe.

Bare for at besvare denne:
Jeg kan afsløre så meget at det er rigtigt nok, bortset fra at i bogen er
det et sammensurium af forskellige fundamentalistiske og fascistiske grupper
der a-bomber USA. På SoaF DVD'en fortæller instruktøren lidt om hvorfor det
for filmen var mere hensigtsmæssigt at koge det sammen så det 'kun' er en
koalition af europæiske fascister, bogen er kolossalt lang og filmen ville
ikke indenfor 2 timer kunne være blevet fortalt med alle grupper involveret
(hans argument). Det var ikke for at 'skåne' arabere efter 9-11 at plottet
blev lavet sådan om, filmen var stort set færdig omkring september 2001.
Filmen som sådan er faktisk en knaldgod politisk thriller, men romanen er
blevet lidt tilsidesat. Sådan laver man om i så meget af filmiske årsager,
ikke ulig LOTR.

Fra : HKJ

Dato : 21-12-02 14:59

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote in message
> [...]
> af en døende kræftsyg mand som har fået neglene i en abombe som
> Israelerne tabte et sted under seksdageskrigen.

Som C. H. Engelbrecht skriver, så var der ikke tid i filmen til så avanceret
plot. Jeg syntes det var en god film og jeg var også ret begejstret for
audio sporet med Tom Clancy (som havde skrevet den bog som filmen ignorerede
(udtalt på sporet af Clancy)) og instruktøren. Clancy fortæller en del om
hvad der er realistisk og hvad der er eventyr.

> Man ku let få den tanke at det pludseligt ikke var Politisk
> Korrekt at bruge den ide at fundamentalistiske muslimer ku finde
> på at futte et kernevåben af i USA.

Det bliver meget klart understreget, på kommentarsporet, at det IKKE var
årsagen.

Fra : Per...

Dato : 21-12-02 21:38

In article <Xns92EB7878C6EF4SHAYERA@212.242.40.196>,
sidekick_gimmenospam_@nntp.dk says...
> 9/11

Er jeg den eneste som er irriteret over at danskere skriver 9/11 istedet
for 11/9 ?

--
En god film med afbrydelser - på TV2

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 21-12-02 22:50

Per... wrote:
> Er jeg den eneste som er irriteret over at danskere skriver 9/11 istedet
> for 11/9 ?

Det undrer også mig. Men svaret er nok det sædvanlige.. Vi hører ikke
andet i tv end "nine-eleven", og det lyder jo "smartere" end "ellevte
september" og så er det jo først og fremmest på engelsk.

> En god film med afbrydelser - på TV2

Hmm.. Jeg har igrunden opfattelsen af at deres (oprindelige) motto
faktisk holder. Jeg har i årevis (dvs. fra før de begyndte med denne
jingle før filmene) kun modvilligt set kanaler som TV3, 3+, TV Danmark
1+2 hovedsageligt af den grund at de ikke kan lade være med at afbryde
film og programmer for at sende reklamer eller lignende.

Men nå, det er jo igrunden OT i denne gruppe...

--
Thomas Pryds Lauritsen

"There is the theory of the Moebius.
A twist in the fabric of space where time becomes a loop."

Fra : John Hinge

Dato : 23-12-02 14:22

On 21 dec 2002 Per... was heard to say:

> In article <Xns92EB7878C6EF4SHAYERA@212.242.40.196>,
> sidekick_gimmenospam_@nntp.dk says...
>>

> Er jeg den eneste som er irriteret over at danskere skriver 9/11
> istedet for 11/9 ?

Nu var det mig der her gjorde sig skyldig i det.
Det var primært fordi jeg her refererede til det som Begivenheden.
For os var det en nogenlunde traumatisk dag, sådan set på de der
små 10K Km's afstand, men for amerikanerne var det meget meget værre.
De har begrebet 9/11 om den dag, og det bruger jeg (og mange andre)
når vi refererer til den Begivenhed, istedet for at skrive
"Terrorangrebet den 11/9" hele tiden.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 19-12-02 20:42

> [...]

> Det lyder måske lidt psykotisk, men det var rent faktisk grunden til at jeg
> spurgte. Det skulle nu være manet til jorden, så tak for det.

Det ville også være svært kronologisk, så skulle PJ have "genindkaldt"
skuespilleren til den replik efter optagelserne var afsluttet.

> Jackson og co. overvejede i øvrigt kort at ændre titlen på TTT pga. 9-11
> (The Two Towers = The Twin Towers???). Men som PJ endte med at formulere
> det: "Fans would kill me!"

Nu står de to tårne også som symboler for ondskaben selv i filmen, så
det ville nok kun have skaffet PJ venner blandt militante muslimer.

Jeg frygtede faktisk at de blev nødt til at ændre titlen på grund af
9-11, men heldigvis drev manien med at omredigere film og tv over...

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 22-12-02 14:40

Per... <hyp1999@hotmail_removethis_.com> writes:

> In article <Xns92EB7878C6EF4SHAYERA@212.242.40.196>,
> sidekick_gimmenospam_@nntp.dk says...
>>

> Er jeg den eneste som er irriteret over at danskere skriver 9/11 istedet
> for 11/9 ?

Jeg husker datoen på 911, det amerikanske alarmnummer.

Derudover er 9/11 vel nærmest blevet et selvstændigt begreb, snarere
end en specifik dato. Hvis jeg skulle skrive det som en dato, ville
jeg bruge det internationalle system, 2001-09-11.