/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Lov om ophavsret
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 19-12-02 17:39

Hva' så, er iPod'en nu ulovlig i danmark eller hvad ?

er der lige en med forstand på lovsprog der gidder oversætte hvad vi må
og ikke må ?

/thomas

 
 
Poul Skovmand Thingh~ (19-12-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 19-12-02 20:56

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> Hva' så, er iPod'en nu ulovlig i danmark eller hvad ?
>
> er der lige en med forstand på lovsprog der gidder oversætte hvad vi må
> og ikke må ?
>
> /thomas
??? hvilken nyhed refererer du til?

--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Povl H. Pedersen (19-12-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 19-12-02 21:24

In article <1fng8yz.uilj7519uc8waN%t@garbage.dk>, Thomas von Hassel wrote:
> Hva' så, er iPod'en nu ulovlig i danmark eller hvad ?
>
> er der lige en med forstand på lovsprog der gidder oversætte hvad vi må
> og ikke må ?

Næh, alt det den nye ophavsret siger er, at du ikke må omgå
EFFEKTIV kopibeskyttelse for at tage dine digitale kopier.

Dvs, at det er stadig lovligt at kopiere f.eks. Jon's nye
plade fra sin Discman til sin PC via et optisk digital kabel,
og så lave en MP3 version.

Ligeledes er det lovligt at lade iTunes lave MP3 versioner af
dine plader. Så omgår du heller ikke effektiv kopibeskyttelse.

--
To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
Writing to the above address will blacklist your mailserver.
Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.

Thomas von Hassel (19-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 19-12-02 21:39

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> In article <1fng8yz.uilj7519uc8waN%t@garbage.dk>, Thomas von Hassel wrote:
> > Hva' så, er iPod'en nu ulovlig i danmark eller hvad ?
> >
> > er der lige en med forstand på lovsprog der gidder oversætte hvad vi må
> > og ikke må ?
>
> Næh, alt det den nye ophavsret siger er, at du ikke må omgå
> EFFEKTIV kopibeskyttelse for at tage dine digitale kopier.



aaaaah, de fleste steder jeg har læst om det er det "al kopiering"
>
> Dvs, at det er stadig lovligt at kopiere f.eks. Jon's nye
> plade fra sin Discman til sin PC via et optisk digital kabel,
> og så lave en MP3 version.


skønt

>
> Ligeledes er det lovligt at lade iTunes lave MP3 versioner af
> dine plader. Så omgår du heller ikke effektiv kopibeskyttelse.

herligt :)

Der var bare så meget FUD at jeg blev forvirret :)

/thomas

Erik Richard Sørense~ (20-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 20-12-02 05:51

Hej Thomas

Nej! en iPod er ikke og kan ikke erklæres som værende ulovlig i hverken
Danmark eller noget andet sted for den sags skyld.

Du må bruge den lige så tosset som du vil til musik, - vel at mærke så
længe, det er dine egne LP'er / CD'er og MC'er, du overfører til den. Du
må derimod ikke sætte den til en af dine venners anlæg og tappe hans /
hendes computer / stereoanlæg for musikken på deres LP/CD/MC. Men du må
godt låne dine venners LP/CD/MC med digt hjem og selv overspille dem og
komprimere dem til fx. mp3 filer.

Hvor har du i øvrigt de oplysninger fra, at den nu skulle være ulovlig?

Thomas von Hassel wrote:

> Hva' så, er iPod'en nu ulovlig i danmark eller hvad ?
>
> er der lige en med forstand på lovsprog der gidder oversætte hvad vi må
> og ikke må ?

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Henrik G. Jacobsen (20-12-2002)
Kommentar
Fra : Henrik G. Jacobsen


Dato : 20-12-02 06:43

in article 3E02A188.DE0EC1B6@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 20/12/02 5:50:

> Du må bruge den lige så tosset som du vil til musik, - vel at mærke så
> længe, det er dine egne LP'er / CD'er og MC'er, du overfører til den. Du
> må derimod ikke sætte den til en af dine venners anlæg og tappe hans /
> hendes computer / stereoanlæg for musikken på deres LP/CD/MC. Men du må
> godt låne dine venners LP/CD/MC med digt hjem og selv overspille dem og
> komprimere dem til fx. mp3 filer.
>
> mvh. Erik Richard

Lidt ved siden af startemnet, men alligevel: Hvordan er det nu med
ophavsrettighederne til det der hedder Digital Radio?

Hvis man kan modtage radioudsendelser, herunder musikprogrammer, fra
Danmarks Radio i digital form, bliver der så problemer med at optage
udsendelserne til senere aflytning? Ellers hvis der bliver indbygget
kopibeskyttelse/optagelsesbeskyttelse i udsendelserne, så er der nok rigtig
mange som bliver skuffet over de nye tiltag, hvad hjælper det at kvaliteten
er bedre hvis man får problemer med ophavsrettigheder bare fordi man optager
noget fra radioen?


Erik Richard Sørense~ (20-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 20-12-02 17:12

Hej Henrik

"Henrik G. Jacobsen" wrote:

> > Du må bruge den lige så tosset som du vil til musik, - vel at mærke så
> > længe, det er dine egne LP'er / CD'er og MC'er, du overfører til den. Du
> > må derimod ikke sætte den til en af dine venners anlæg og tappe hans /
> > hendes computer / stereoanlæg for musikken på deres LP/CD/MC. Men du må
> > godt låne dine venners LP/CD/MC med digt hjem og selv overspille dem og
> > komprimere dem til fx. mp3 filer.
>
> Lidt ved siden af startemnet, men alligevel:

Som jeg læste det opr. spørgsmål, så gik det på rettighederne og ikke på
mulighederne for i det hele taget at være istand til at kopiere med den
såkaldte 'effektive kopibeskyttelse'. - En beskyttelse, som for øvrigt er meget
enkel at komme uden om som prof musikmand.

> Hvordan er det nu med ophavsrettighederne
> til det der hedder Digital Radio?

Efter det, jeg hidtil har fået at vide, så vil det følge DRs normale regler og
de alm. copyrightbestemmelser for optagelse / bevarelse af radiotransmissioner.
- At du må optage og gemme til dit eget personlige brug, men også, at du ikke
må bruge fx. disse optagelser til - videredistribution, - afspilning i
forbindelse med fester, hvor der er offentlig adgang (fx. i klubber m.v.) osv..

> Hvis man kan modtage radioudsendelser, herunder musikprogrammer, fra
> Danmarks Radio i digital form, bliver der så problemer med at optage
> udsendelserne til senere aflytning? Ellers hvis der bliver indbygget
> kopibeskyttelse/optagelsesbeskyttelse i udsendelserne, så er der nok rigtig
> mange som bliver skuffet over de nye tiltag, hvad hjælper det at kvaliteten
> er bedre hvis man får problemer med ophavsrettigheder bare fordi man optager
> noget fra radioen?

Som sagt, så er der ikke ændret ved ophavsretten. Der er tværtimod blevet
lempet på kopieringsretten til digitale medier, som jeg har beskrevet ovenfor.
Men ophavsretten er stadig tilhørende den/de der har skrevet og dem, der
udøver. Og så er der svjh. blevet lavet en forlængelse af rettighedernes
løbetid, inden de bliver til PD (public domaine). Denne forlængelse blev
indført iflg. DR P1 pga., at de efterladte til fx. en afdød komponist /
tekstforfatter ville have rettighederne til værkerne, og dermed i visse
tilfælde kunne leve godt og fedt på andres værker. (et lille surt opstød). Og
du betyaler jo alligevel til ophavsrtewtten enten via en abonnementsordning
eller via licensen.

mvh. Erik Richard


--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Martin Bredthauer (20-12-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 20-12-02 18:34

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Som sagt, så er der ikke ændret ved ophavsretten. Der er tværtimod blevet
> lempet på kopieringsretten til digitale medier, som jeg har beskrevet ovenfor.

Iflg. ComON er der lige blevet vedtaget en ny lov om digital kopiering,
som harmoniserer de danske regler med de der gælder på EU plan. Ta' en
smut forbi http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12741 og læs
bl.a:

"Folketinget tredjebehandlede og vedtog onsdag en ændring i loven om
ophavsret. Loven implementerer EU's infosoc-direktiv[...]

Dermed bliver det eksempelvis ulovligt at kopiere sine musik cd'er over
på MP3-afspillere, hvis cd'erne er udstyret med kopibeskyttelse."

Det er nok den nye lov som det oprindelige indlæg hentyder til og ikke
den, som lempning, som blev indført for nogle år siden.
http://www.folketinget.dk/Samling/20001/lovforslag_oversigtsformat/L141.
htm


--
Mvh
Martin

| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | iChat://mbredthauer |

Thomas von Hassel (20-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-12-02 20:11

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> > Som sagt, så er der ikke ændret ved ophavsretten. Der er tværtimod
> > blevet lempet på kopieringsretten til digitale medier, som jeg har
> > beskrevet ovenfor.
>
> Iflg. ComON er der lige blevet vedtaget en ny lov om digital kopiering,
> som harmoniserer de danske regler med de der gælder på EU plan. Ta' en
> smut forbi http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12741 og læs
> bl.a:
>
> "Folketinget tredjebehandlede og vedtog onsdag en ændring i loven om
> ophavsret. Loven implementerer EU's infosoc-direktiv[...]
>
> Dermed bliver det eksempelvis ulovligt at kopiere sine musik cd'er over på
> MP3-afspillere, hvis cd'erne er udstyret med kopibeskyttelse."
>
> Det er nok den nye lov som det oprindelige indlæg hentyder til og ikke
> den, som lempning, som blev indført for nogle år siden.
> http://www.folketinget.dk/Samling/20001/lovforslag_oversigtsformat/L141.
> htm


Jeps, lige præsicst. Det jeg faldt i på var at jeg overså ordet
"kopisikrede cd'er", men snart vil de fleste CD'er jo være kopisikret og
så har man jo balladen ....

Indtil videre har jeg ikke fået nogen cd'er hjem som ikke kunne rippes
men de er på vej ..... *grrrr*


/thomas

Erik Richard Sørense~ (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 21-12-02 04:16

Hej Thomas

Thomas von Hassel wrote:

> Jeps, lige præsicst. Det jeg faldt i på var at jeg overså ordet
> "kopisikrede cd'er", men snart vil de fleste CD'er jo være kopisikret og
> så har man jo balladen ....

Ja, og den ballade bliver stor, - og det vil koste 'hoveder' i form af
kæmpestore firmakrak og andet slige godter. - Se også mit andet svar, så vil du
forstå mere, -æ håber jeg...

> Indtil videre har jeg ikke fået nogen cd'er hjem som ikke kunne rippes
> men de er på vej ..... *grrrr*

Så kan du jo sende dem over til mig, så skal jeg da gerne 'rippe' dem for
dig.... Det har jeg allerede gjort ved nogle stykker. - Det gælder bare om at
have det rette værktøj og ikke mindst - vide, hvad man gør, og hvordan man gør
det...

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Thomas von Hassel (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 21-12-02 16:27

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Thomas
>
> Thomas von Hassel wrote:
>
> > Jeps, lige præsicst. Det jeg faldt i på var at jeg overså ordet
> > "kopisikrede cd'er", men snart vil de fleste CD'er jo være kopisikret og
> > så har man jo balladen ....
>
> Ja, og den ballade bliver stor, - og det vil koste 'hoveder' i form af
> kæmpestore firmakrak og andet slige godter. - Se også mit andet svar, så
> vil du forstå mere, -æ håber jeg...


Bortset fra at de der køber cd'er nu nok vil blive ved med at købe cd'er
selvom de er kopisikrede, men dem som downloader mp3'er i stor stil ikke
har købt cd'er i lang tid. Så jeg ved ikke hvormeget det kommer til at
betyde at boycotte de kopisikrede... .?

>
> > Indtil videre har jeg ikke fået nogen cd'er hjem som ikke kunne rippes
> > men de er på vej ..... *grrrr*
>
> Så kan du jo sende dem over til mig, så skal jeg da gerne 'rippe' dem for
> dig.... Det har jeg allerede gjort ved nogle stykker. - Det gælder bare om
> at have det rette værktøj og ikke mindst - vide, hvad man gør, og hvordan
> man gør det...

Er det så ikke en omgåesle af effektiv kopisikring ? ;)


/thomas

Michael Tysk-Anderse~ (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 21-12-02 17:31

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> > Så kan du jo sende dem over til mig, så skal jeg da gerne 'rippe' dem for
> > dig.... Det har jeg allerede gjort ved nogle stykker. - Det gælder bare om
> > at have det rette værktøj og ikke mindst - vide, hvad man gør, og hvordan
> > man gør det...
>
> Er det så ikke en omgåesle af effektiv kopisikring ? ;)

Ja slige opfordringer til ulovligheder kan vi ikke have her i gruppen!

Sjovt nok har jeg to cd'er som er kopisikrede, men det ved iTunes
åbenbart ikke. Så har jeg gjort noget ulovligt ved tappe en kopi til min
iPod?

Det er det vel og man kan således konstatere at selv den ringeste
kopisikring vil gøre det, at tage en digital kopi, til en ulovlig
handling! Og så er vi tilbage igen hvor praksis og loven ikke hænger
sammen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Thomas von Hassel (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 21-12-02 20:43

Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:

> Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:
>
> > > Så kan du jo sende dem over til mig, så skal jeg da gerne 'rippe' dem for
> > > dig.... Det har jeg allerede gjort ved nogle stykker. - Det gælder bare om
> > > at have det rette værktøj og ikke mindst - vide, hvad man gør, og hvordan
> > > man gør det...
> >
> > Er det så ikke en omgåesle af effektiv kopisikring ? ;)
>
> Ja slige opfordringer til ulovligheder kan vi ikke have her i gruppen!
>
> Sjovt nok har jeg to cd'er som er kopisikrede, men det ved iTunes
> åbenbart ikke. Så har jeg gjort noget ulovligt ved tappe en kopi til min
> iPod?
>


hvad er det for cd'er ?


> Det er det vel og man kan således konstatere at selv den ringeste
> kopisikring vil gøre det, at tage en digital kopi, til en ulovlig
> handling! Og så er vi tilbage igen hvor praksis og loven ikke hænger
> sammen.

tja, hvis du ikke gør noget specielt for at få den rippet i forhold til
alm. cd'er, så er kopisikringen vel ikke "effektiv" ?

/thomas

Michael Tysk-Anderse~ (23-12-2002)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 23-12-02 06:54

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> > Sjovt nok har jeg to cd'er som er kopisikrede, men det ved iTunes
> > åbenbart ikke. Så har jeg gjort noget ulovligt ved tappe en kopi til min
> > iPod?
> >
>
>
> hvad er det for cd'er ?

Den ene er Kents Vapen & Ammunition. Den indeholder et PC program til
afspildning af indholdet, men ikke nogen Mac udgave. Den anden CD kan
jeg ikke lige huske navne på!

> > Det er det vel og man kan således konstatere at selv den ringeste
> > kopisikring vil gøre det, at tage en digital kopi, til en ulovlig
> > handling! Og så er vi tilbage igen hvor praksis og loven ikke hænger
> > sammen.
>
> tja, hvis du ikke gør noget specielt for at få den rippet i forhold til
> alm. cd'er, så er kopisikringen vel ikke "effektiv" ?

Det har du ret i, men det er vel alligevel en omgåelse!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Erik Richard Sørense~ (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 22-12-02 06:21

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:
>
> > > Så kan du jo sende dem over til mig, så skal jeg da gerne 'rippe' dem for
> > > dig.... Det har jeg allerede gjort ved nogle stykker. - Det gælder bare om
> > > at have det rette værktøj og ikke mindst - vide, hvad man gør, og hvordan
> > > man gør det...
> >
> > Er det så ikke en omgåesle af effektiv kopisikring ? ;)
>
> Ja slige opfordringer til ulovligheder kan vi ikke have her i gruppen!

Iflg. selve hovedloven er det ikke og vil ikke være ulovlig. Så både du og jeg
kan gøre det med god samvittighed!

Og i øvrigt, hvis du skulle finde på, at jeg skulle lave den slags arbejde for
dig, vil du også blive opkrævet den "#€ CDB afgift, som jeg er forpligtet til at
gøre...

> Sjovt nok har jeg to cd'er som er kopisikrede, men det ved iTunes
> åbenbart ikke. Så har jeg gjort noget ulovligt ved tappe en kopi til min
> iPod?

Nej! - Det har du ikke! - Den omtalte lovændring er en tillægslov, som du kan se,
jeg har svaret på andetsteds. Og den vil som sagt heller ingen loveffekt have,
før samtlige EU lande har ratificeret den, og da Frankrig ikke vil være med, tja,
så tvivler jeg på, den nogensinde får nogen som helst reel effekt.

> Det er det vel og man kan således konstatere at selv den ringeste
> kopisikring vil gøre det, at tage en digital kopi, til en ulovlig
> handling! Og så er vi tilbage igen hvor praksis og loven ikke hænger
> sammen.

Hm... Vi er såmænd bare dér,k hvor vi har været siden liberaliseringen, - at du
må tage _ÉN_ kopi til eget brug og ikke hverken mere eller mindre. (jo
selvfølgelig må du pille dine yndlingsnumre ud og samle på ét medie, men det skal
bare stadig tilhøre dig selv!).

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Erik Richard Sørense~ (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 21-12-02 17:34

Hej Thomas

Thomas von Hassel wrote:

> > Ja, og den ballade bliver stor, - og det vil koste 'hoveder' i form af
> > kæmpestore firmakrak og andet slige godter. - Se også mit andet svar, så
> > vil du forstå mere, -æ håber jeg...
>
> Bortset fra at de der køber cd'er nu nok vil blive ved med at købe cd'er
> selvom de er kopisikrede,

Det tror jeg så også de vil...

> men dem som downloader mp3'er i stor stil ikke
> har købt cd'er i lang tid.

Det er jo også primært den gruppe lovgivningen er rettet mod.

> Så jeg ved ikke hvormeget det kommer til at
> betyde at boycotte de kopisikrede... .?

For den alm. bruger som dig og mig, vil det nok ikke have den store betydning.
Vi køber jo alligevel det, vi vil ha'. Derimod kan det godt betyde en hel del
for fx. taxa'er og andre hyrevogne, der har musik kørende i deres biler døgnet
rundt. Jeg véd, at mange af dem har lavet kopier af deres musik CD'ere for ikke
at 'friste svage sjæle' til indbrud i bilerne, når der holdes pauser o.l. Rent
lovgivningsmæssigt er det så et lille problem, om det er en kommerciel
udnyttelse på linie med musikken i et supermarked - og dermed ulovlig. Mig
bekendt er der ikke ført nogen prøvesager med hyrevogne.

Men jeg véd også, at mange private - fx. repræsentanter, der kører langt, har
lavet kopier af de CD'er, de bruger i deres biler, - igen for at undgå tyverier
og indbrud i bilerne. For en privat er det helt klart lovlig at gøre dette.

> > > Indtil videre har jeg ikke fået nogen cd'er hjem som ikke kunne rippes
> > > men de er på vej ..... *grrrr*
> >
> > Så kan du jo sende dem over til mig, så skal jeg da gerne 'rippe' dem for
> > dig.... Det har jeg allerede gjort ved nogle stykker. - Det gælder bare om
> > at have det rette værktøj og ikke mindst - vide, hvad man gør, og hvordan
> > man gør det...
>
> Er det så ikke en omgåesle af effektiv kopisikring ? ;)

Tjoh... Det er det måske, men jeg gør det også kun for folk, der vil have en
kopi til deres bil, og jeg laver kun _ÉN_ kopi af hver CD-titel, så hvis du kom
og ville have 2-3 stks. af den samme, så vil jeg helt klart sige nej til at
lave arbejdet. - Og jeg vil heller aldrig lave en kopi af en kopi, - uanset om
der er kopibeskyttelse eller ikke.

Men igen... Tages der udgangspunkt i hovedloven, så _ER_ det stadig lovlig at
lave _ÉN_ kopi til privat brug, - hverken mere eller mindre.

En anden vinkel på det her er, - hvis du fx. sendte nogle CD'er til mig for at
få mig til at kopiere dem til din bil, så skal jeg faktisk opkræve CDB afgift
for hver enkelt CD, jeg så bruger til kopien, - så de her 'kære' bureauer får
jo alligevel en slags afgift ind....

mvh. Erik Rcihard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Thomas von Hassel (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 21-12-02 20:43

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Thomas
>
> Thomas von Hassel wrote:
>
> > > Ja, og den ballade bliver stor, - og det vil koste 'hoveder' i form af
> > > kæmpestore firmakrak og andet slige godter. - Se også mit andet svar,
> > > så vil du forstå mere, -æ håber jeg...
> >
> > Bortset fra at de der køber cd'er nu nok vil blive ved med at købe cd'er
> > selvom de er kopisikrede,
>
> Det tror jeg så også de vil...
>
> > men dem som downloader mp3'er i stor stil ikke har købt cd'er i lang
> > tid.
>
> Det er jo også primært den gruppe lovgivningen er rettet mod.
>
> > Så jeg ved ikke hvormeget det kommer til at betyde at boycotte de
> > kopisikrede... .?
>
> For den alm. bruger som dig og mig, vil det nok ikke have den store
> betydning. Vi køber jo alligevel det, vi vil ha'. Derimod kan det godt
> betyde en hel del for fx. taxa'er og andre hyrevogne, der har musik
> kørende i deres biler døgnet rundt. Jeg véd, at mange af dem har lavet
> kopier af deres musik CD'ere for ikke at 'friste svage sjæle' til indbrud
> i bilerne, når der holdes pauser o.l. Rent lovgivningsmæssigt er det så et
> lille problem, om det er en kommerciel udnyttelse på linie med musikken i
> et supermarked - og dermed ulovlig. Mig bekendt er der ikke ført nogen
> prøvesager med hyrevogne.
>
> Men jeg véd også, at mange private - fx. repræsentanter, der kører langt,
> har lavet kopier af de CD'er, de bruger i deres biler, - igen for at undgå
> tyverier og indbrud i bilerne. For en privat er det helt klart lovlig at
> gøre dette.


Jeg har alle mine cd'er liggende som mp3 på en gammel G3'er (av model)
som jukebox,

Alle cd'er i bilen er også kopier netop for at undgå tyvstjæleri...


/thomas

Erik Richard Sørense~ (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 21-12-02 03:58

Hej Martin

Hm, - det, vi som professionelle brugere / producenter har fået at vide, er, at det
er en tillægslov. Dvs., at der ikke er ændret ved selve hovedloven. Og før vi får
det sendt ud som et tillæg til de øvrige lovdele, vi normalt får, så regner vi
stadig med, at det er den opr. lov, der er gældende. - EU direktiv eller ikke EU
direktiv. De opl. jeg har, går ud på, at der endnu kun er 3-4 lande, der har
ratificeret 'direktivet' og før alle har gjort det, træder den ikke i kraft. - Så
den lovtilføjelse, der er vedtaget i Folketinget, muliggør blot denne ratificering
fra dansk side. Bl.a. har Frankrig ikke villet være med, da selve direktivet også
omfatter alt andet end lige netop musik, - fx. også software, og da Frankrig jo
sidste år vedtog, at man ikke måtte binde sig til et bestemt produkt (MS), så
ligger det jo klart i sagens natur, at de ikke vil være med, da det igen vil tvinge
dem til at gå tilbage til brugen af MS prudukterne, som de netop har afskrevet.

Og i øvrigt er der så mange protester fra selv prof kunstnerkredse mod den lov, der
om end ikke i teorien, men i praksis vil stavnsbinde bl.a. kunstnere til et givet
forlag / selskab, så det vil være på det nærmeste umulig for fx. en kunstner at
komme ud af et kontraktligt forhold. Og samtidig er flere af de store
copyrightbureauer dybt uenige indbyrdes, så jeg tror, vi kan forvente, at der vil
ske noget meget radikalt på området i løbet af de næste par år.

Går man tilbage rent historisk er det nøjagtig det samme slagsmål, der er på vej,
som da man gik fra de gamle 78 plader til 45 og 33 pladerne. Jeg har som producer
haft mine slagsmål med div. copyrightbureauer, hvor jeg rent faktisk måtte have en
jurist til at fortælle dem, at de rent ud sagt kunne rende og hoppe. - Bureauerne
ville tvinge mig til at underskrive kontrakter, der rent faktisk ville forbyde mig
at arbejde sammen med andre end lige netop deres 'klienter'. Og som en frit stillet
producer er jeg naturligvis ikke interesseret i at lade mig stavnsbinde på den
måde.

Dem, der står bag det 'EU direktiv' er en lille men temmelig stærk lobby inden for
den europæiske plade- og forlagsbranche, - især fra Holland, Belgien og ikke mindst
Italien med Grækenland en smule på sidelinien. Tilsyneladende sker det i et forsøg
på at 'redde' de skrantende europæiske selskaber, som med et par undtagelser (BMG,
Decca/DG) kører med en vis ting i vandskorpen. Men som jeg har set det i en
udsendelse i Tysk TV, så handler det rent faktisk om, at en vis hr. Berlosconi
(eller hvordan det nu staves) vil forsøge at få sit eget efterhånden vaklende
mastodont-imperium konsolideret.

Men for at vende tilbage til vores egen lov, der trods alt stadig er gældende, så
må man gerne kopiere og komprimere sine _EGNE_ - også digitale - ting til div.
digitale medier. Og du må stadig låne div. også digitale ting hos venner og kopiere
dem, blot det sker hjemme hos dig selv.

mvh. Erik Richard

Martin Bredthauer wrote:

> > Som sagt, så er der ikke ændret ved ophavsretten. Der er tværtimod blevet
> > lempet på kopieringsretten til digitale medier, som jeg har beskrevet ovenfor.
>
> Iflg. ComON er der lige blevet vedtaget en ny lov om digital kopiering,
> som harmoniserer de danske regler med de der gælder på EU plan. Ta' en
> smut forbi http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12741 og læs
> bl.a:
>
> "Folketinget tredjebehandlede og vedtog onsdag en ændring i loven om
> ophavsret. Loven implementerer EU's infosoc-direktiv[...]
>
> Dermed bliver det eksempelvis ulovligt at kopiere sine musik cd'er over
> på MP3-afspillere, hvis cd'erne er udstyret med kopibeskyttelse."
>
> Det er nok den nye lov som det oprindelige indlæg hentyder til og ikke
> den, som lempning, som blev indført for nogle år siden.
> http://www.folketinget.dk/Samling/20001/lovforslag_oversigtsformat/L141.
> htm

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste