Tegning af Julia-mængde
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 19-12-02 17:08

Hej.

Jeg har siddet og tegnet Julia-mængder med et program jeg har lavet for
forskellige kvadratiske iterative systemer, dvs. f(z) = z² + c.
Der er dog en Julia-mængde der driller mig rimelig meget. Normalt kan man
tegne alle Julia-mængder enten ved brug af forlæns eller baglæns iteration,
men denne her har jeg ikke kunne få tegnet ordentligt på noget måde.
Det er Julia-mængden for f(z) = z² + 0,273 - 0,007i. Jeg har set den i en
bog og synes den er vældig flot - så jeg ville da også gerne selv kunne
tegne den. Men som sagt: Hverken forlæns eller baglæns iteration kan gøre
det ret godt (Bemærkning: Ved baglæns iteration går det faktisk _slet_
ikke!).

Er der nogen der har kendskab til andre måder at tegne Julia-mængder på
eller som måske kan hjælpe mig på anden måde?

På forhånd tak!

Mvh. Bjarke

Fra : Mathness

Dato : 20-12-02 13:44

On Thu, 19 Dec 2002 17:07:36 +0100, Bjarke Walling Petersen wrote:

> [...]
> tegne den. Men som sagt: Hverken forlæns eller baglæns iteration kan
> gøre det ret godt (Bemærkning: Ved baglæns iteration går det faktisk

Nu skriver du ikke hvilke værktøj/program du bruger. Bruger du MSWindows,
kan du evt. prøve med Fractint eller ligende fractal/chaos programmer.
Disse har ofte flere muligheder for at "tweak" renderingen.

De fleste Linux dist. har også gerne et eller flere fractal programmer,
f.eks. kan Xaos anbefales.

> Er der nogen der har kendskab til andre måder at tegne Julia-mængder på
> eller som måske kan hjælpe mig på anden måde?

Der er en fractal newgroup, ellers er google din ven ;)

--
Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Only a Sofa-Wrestler would dare attack The Mighty FurNiTaur.

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 21-12-02 09:49

Mathness skrev:
> Nu skriver du ikke hvilke værktøj/program du bruger. Bruger du MSWindows,
> kan du evt. prøve med Fractint eller ligende fractal/chaos programmer.
> Disse har ofte flere muligheder for at "tweak" renderingen.

Jeg sidder og programmerer det selv - så derfor ville jeg gerne have fat i
selve algoritmen. Jeg kender nemlig kun de to med forlæns og baglæns
iteration.
Jeg har fået forlæns iteration til at give noget der minder om Julia-mængden
jeg vil tegne, men jeg ville gerne tegne den 'rigtige' Julia-mængde - og
ikke den udfyldte Julia-mængde.
Det må jo kunne lade sig gøre på en eller anden måde.

Ok - tak. Det vil jeg prøve.

Mvh. Bjarke

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-12-02 23:08

I øvrigt er der et webinterface til et program der tegner Julia-mængder,
på adressen

http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/julia/explorer.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 21-12-02 09:58

Jeppe Stig Nielsen skrev:
> I øvrigt er der et webinterface til et program der tegner Julia-mængder,
> på adressen
>
> http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/julia/explorer.html

Jeg har selv lavet et program, der kan det samme... problemet med
ovenstående explorer er at der kun er mulighed for forlæns iteration - så
vidt jeg kan se. Så der kan man heller ikke tegne den Julia-mængde jeg vil.

Men ellers tak for den.

Mvh. Bjarke