Rasmus degn i Røde Mølle i Granslev sogn.
Fra : Ukendt

Dato : 19-12-02 14:21

I går den 18. december kl. 14.45 forsøgte jeg at sende et indlæg til gruppen
med det ovennævnte emne.
Af for mig ukendte årsager var såvel min e-mail adresse og min underskrift
blevet forvandlet til det ukendelige.
Det var naturligvis ikke hensigten at skjule min identitet. H++++skulle jeg
få ud af det? I hvert fald ingen respons.
Nej, det var såmænd teknikken, der tog over og valgte at gå sine egne veje.
Respons fik jeg imidlertid alligevel. Nemlig fra en del af de selvbestaltede
dydens vogtere som jævnligt falder over alle os andre, som ind imellem
fjumrer lidt i det. De var der, de fleste, som man kunne forvente. Måske en
enkelt mere end jeg havde forventet. Alle med nedgørende kritik. Ingen med
konstruktive forslag til at afhjælpe problemet.
Det hele minder mig i væsentlig grad om den TV reklame, hvor en forkommen og
stærkt udmattet mand kommer vaklende gennem ørkenen, skarpt overvåget af et
par gribbe, der sidder i et træ (eller er det en kaktus). Manden når frem
til en cola automat, som ikke virker, hvilket får det store grin frem på
gribbene. Manden piller lidt ved teknikken. Sparker hist og banker her.
Pludselig virker teknikken igen og manden får stillet sin tørst til stor
fortrydelse for gribbene.
Nå, men nok om det. Tilbage til det væsentlige, slægtsforskning. Selv om et
af de kritiske indlæg forudser, at jeg fremtidigt ikke vil få noget ud af at
henvende mig til gruppen om hjælp vover jeg alligevel at bede om hjælp i min
søgen,
og vil være taknemmelig for at høre fra jer. Se mit oprindelige indlæg.
Til slut vil jeg ønske alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår.

Med venlig hilsen

+++++++++ +++++++++++

Fra : Bent Fleron

Dato : 19-12-02 15:15

+++++++++ +++++++++++ wrote:
> [...]
> som ind imellem fjumrer lidt i det. De var der, de fleste, som man
> kunne forvente. Måske en enkelt mere end jeg havde forventet. Alle

1.
I alle de riger og lande,
hvorhen jeg i verden fo'r,
jeg fægted med åben pande,
for, hvad jeg for alvor tror.

3.
Når mænd jeg kasted min handske,
opslog jeg min ridderhjelm;
de så, jeg var Holger Danske
og ingen formummet skælm.

4.
Vil dansken i verden fægte,
men dølger åsyn og navn,
jeg ved, hans ånd er ej ægte,
jeg tager ham ej i favn.
--
mvh Bent Fleron

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 19-12-02 15:28

"+++++++++ +++++++++++" <Gdog Gdog Gdog Gdo> skrev i en meddelelse
> [...]
> enkelt mere end jeg havde forventet. Alle med nedgørende kritik. Ingen med
> konstruktive forslag til at afhjælpe problemet.

Kære ukendte ++++++,

Pas nu på med din selvmedlidenhed......
Hvis du virkelig ville være dit navn bekendt, kunne du jo have flettet det
ind
i din sidste meddelelse såsom: "I går den 18.december forsøgte jeg, Jens
Jensen, fra Jenstrup, at sende et indlæg."

Nu kunne man forledes til at tro, at dit oprindelige indlæg var en "test"
for at se
hvordan "dydens vogtere" (tak for komplimenten) ville reagere.
Men der tager jeg vel fejl?

Et godt konstruktivt råd: Check din mailforbindelse ved f.eks. at maile til
dig selv,
eller send et indlæg til "dk.test" inden du besværer NG'erne med dine
"tekniske"
problemer.
Jeg har lige besøgt dk.test, og der er ingen indlæg fra dig.
Det burde der jo ellers være, hvis du seriøst ønskede at teste dit problem.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Steven

Dato : 19-12-02 16:32

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Tja, når man ser på det allerførste indlæg, højreklikker på bjælken og
derefter på egenskaber, kan det jo godt undre lidt, at de oplysninger der så
kommer frem, til forveksling ligner de samme ID, som gør alt for at forblive
ukendte.
Især anvendelsen af $ tegnet - som jo i visse sammenhænge er et "wildcard"
og fortræffeligt til sløring af afsender ID etc., kan jo give anledning til
lidt eftertænksomhed.
Jeg vil dog indrømme Hr. "+++++++++ +++++++++++", at de såkaldte "dydens
vogtere" her i gruppen måske nogle gange er lidt for hastige til at lade
deres ubønhørlige hammer falde over arme syndige hoveder!
Det er jo således - som jeg jo også selv har gjort mig smertelige erfaringer
med - at de "gamle" her i gruppen har en - til tider - måske lidt for
indforstået jargon, der gør, at det måske ikke er helt nemt at "falde ind på
nod"!
At der så, når man har fundet den rette tone, åbner sig en helt ny verden at
venlighed og hjælpsomhed, skal så sandelig også fremhæves - og tak for at
det er sådan (altså det med venligheden og hjælpsomheden).
Når et svar på et indlæg fremsendes, er det jo ikke altid lige at man husker
hvad man skal slette og hvor man selv skal anbringe sit eget svar. Det hele
skal jo læres - og nogle gange kan man nemt føle det som om man er tilbage
ved den gamle skolepult.
Dette skal på ingen måde opfattes som kritik, men alene som en meget venlig
opfordring til, at de "gode gamle" i gruppen viser måske lidt mere
overbærenhed med de nye og de som måske endnu ikke - og heri også mig selv
iregnet - har opnået den fulde forståelse for hvorledes denne gruppe nu en
gang har fået fastlagt "normerne."
Må jeg hermed ønske alle en rigtig Glædelig Jul samt et lykkebringende Godt
Nytår - i håbet om at alle her vil finde det de søger.

Med de venligste hilsner

Steven

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 19-12-02 19:42

> [...]

> og fortræffeligt til sløring af afsender ID etc., kan jo give anledning

Lige præcis Steven,- og det var måske også årsagen til, at tråden blev som
den blev!
Det "lugter" lidt.....
For udenforstående kan det måske nok se ud som om en 3-4 stykker i
denne NG "overfalder" en såkaldt "ny". Men når vi nu ser det samme, som
Steven ser,
så synes jeg enhver skal tænke sit.......

> [...]
> venlighed og hjælpsomhed, skal så sandelig også fremhæves - og tak for at
> det er sådan (altså det med venligheden og hjælpsomheden).

Man skal have lov til at kvaje sig, (det har jeg selv gjort), men man bør så
også
efterfølgende sætte sig bare lidt ind i, hvordan man kan rette sine fejl.

> [...]
hele
> skal jo læres - og nogle gange kan man nemt føle det som om man er tilbage

Igen har du ret Steven!
Men jeg synes nu generelt de fleste her er gode til at sige f.eks.
"Velkommen i
klubben" til nybegyndere og bære over med det du nævner.

> [...]
> iregnet - har opnået den fulde forståelse for hvorledes denne gruppe nu en

Det synes jeg også generelt er gældende,- men en gang imellem er det
berettiget
at sige "Vagt i gevær". At der så også kan ryge en finke af panden, synes
jeg man
bør tage med et gran salt.
( I øvrigt mener jeg ikke, er jeg er specielt hverken "god" eller "gammel"
))

> Må jeg hermed ønske alle en rigtig Glædelig Jul samt et lykkebringende
Godt
> Nytår - i håbet om at alle her vil finde det de søger.

Tak,- i lige måde... !

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Steven

Dato : 20-12-02 16:07

[...]

Hej Poul F.,
Mange tak for dit venlige indlæg.
"God" og/eller "Gammel" var nu ment var nu oprigtigt og kærligt (må man
skrive således her i gruppen?) ment.
Ligesom madlavning meget gerne må rumme et stort element af spontanitet og
elegant humor, må også slægtsforskning gerne indeholde nogle elementer, der
kan lyse lidt op når det ikke lige går som vi havde håbet.
Derfor mener jeg personligt, at disse "sprælske" finker som af og til letter
fra "panden", kan være med til at sætte lidt gang i debatten. Lidt "fut i
fejemøjet" er jo ikke altid det værste!
Hvad angår gammel, er jeg selv årgang 49 - altså 1949! God? Det vil jeg lade
andre om at udtale sig om. Men, jeg bestræber mig da på, at gøre det så godt
som jeg nu en gang kan. Jeg kan kun tilstræbe, at gøre den bedste brug af de
evner mine forældre i sin tid bibragte mig. Eller var det noget med de
betroede talenter?
Og ja, de "gamle" (fald nu ikke over mig igen) er da også gode til at sige
"Velkommen i klubben" - det har jeg da selv oplevet.
Selv efter, at jeg kom stormende ind i gruppen her og rev hele døren af
hængslerne! Der var vist nok noget med, at jeg fik formuleret mig på en lidt
provokerende måde. Det var på ingen måde tilsigtet, og efter mange gode råd
og vejledninger, blafrende røde ører (altså mine) og et vred af oprigtige
undskyldninger til de, jeg havde fået trådt ganske gevaldigt over knysterne,
blev jeg endelig taget til nåde igen. Og godt det samme.
Så blev den ged da barberet!
Når jeg ser de mange interessante indlæg her i gruppen, spørger jeg ofte mig
selv om ikke der var en mulighed for at vi kunne lægge alle de databaser
sammen vi hver især ligger inde med. Det er muligvis et naivt spørgsmål, men
det jeg forestillede mig var, at vi så kunne have en hoveddatabase vi alle
kunne søge i.
Jeg har intet imod at dele min GEDCOM fil med andre, men jeg ville da sætte
pris på at få noget retur. Jeg bruger Brothers Keeper, og har p.t. ikke så
mange navne i den - måske omkring 3.000 personer - men det kunne da være, at
noget af indholdet kunne være interessant for andre her i gruppen. Lidt kan
vel også gøre gavn.

Altså - en rigtig GlædeJul samt et Godt Nytår vil jeg hermed ønske alle her
i gruppen - og må 2003 blive endnu bedre end det år vi snart forlader.

De bedste hilsner

Steven

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-12-02 19:22

Steven wrote:
> [...]
> det kunne da være, at noget af indholdet kunne være interessant for
> andre her i gruppen. Lidt kan vel også gøre gavn.

Jamen, det er jo præcis det vi gør, altså nogen af os ) idet vi
indsender en gedcom-fil til Lars K. Lundin, hvis databaser efterhånden
rummer et sted mellem 1,5-2 millioner personer og jeg skal hilse og sige
at det er vi rigtig mange der har nydt godt af, fordi vi automatisk for
en fil retur hvis der er et sammenfald i databaserne.

> Altså - en rigtig GlædeJul samt et Godt Nytår vil jeg hermed ønske
> alle her i gruppen - og må 2003 blive endnu bedre end det år vi snart
> forlader.
Amen og i lige måde.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Hvis der bliver meget koldt oppe i Himlen, kan Gud varme sine fødder

Fra : Steven

Dato : 21-12-02 01:26

[...]

Jamen, jamen - her blev jeg så lidt klogere. Takker mange gange for
oplysningen, og må - med mine små ører foldet artigt ind til hovedet -
blankt erkende at det fuldstændigt er gået min næse forbi, at Lars K. Lundin
allerede har sat dette i system.
Glæder mig meget til at se om han så kan gøre brug af mine oplysninger. Én
kan jo aldrig vide!

Med venlig hilsen
Steven
"Hvis hønen kom før ægget, hvad lavede hanen så imens? Og hvor kom den så
fra?"
(Christian Erik, 9 år)

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 20-12-02 12:21

Hej Steven!

Af dit nedenstående indlæg fremgår, at du er et tolerant menneske, der kan
se det positive i den adfærd som "de gamle her i gruppen" udviser. Det har
jeg stor forståelse for. Vil også gerne indrømme, at der fra den kant
tilføres en stor mængde af viden om det vi alle interesserer os for, nemlig
slægtsforskning.

Jeg finder det også meget positivt at de søger at vejlede os andre i de
kriterier, der ligger til grund for trafikken i en sådan nyhedsgruppe, men
jeg synes ikke der i mit tilfælde var tale om nogen vejledning. Her var fra
starten kun tale om en fordømmelse af den formastelige, der tillod sig at
træde ved siden af ved at skjule sin identitet.

Enhver må kunne sige sig selv, at der var tale om et uheld, da man næppe kan
forvente at få nogen respons på et anonymt indlæg.

Nu ikke mere om denne sag. Nu vil jeg lade julefreden sænke sig og håber det
samme må være tilfældet hos dig og den øvrige gruppe.

Med venlig hilsen

Poul Erik Vad Nielsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-12-02 14:48

Poul Erik Vad Nielsen wrote:
> Hej Steven!
>
> Af dit nedenstående indlæg fremgår, at du er et tolerant menneske,
> der kan se det positive i den adfærd som "de gamle her i gruppen"
> udviser.

Det tror jeg vi alle sammen her i gruppen er, men der er selvfølgelig en
kant, hvor vi stopper op )

> Enhver må kunne sige sig selv, at der var tale om et uheld,

Det er jeg til gengæld ikke sikker på. Jeg har fx ikke Arne's og Lars
Jørgen's indsigt i IT-forhold, så for mig at se virkede det som om vi
pludselig havde en troll blandt os, hvis du også følger lidt med i
admin.grupperne vil du kunne se forskellen på den ubønhørlige fremfærd i
de grupper kontra denne gruppe, men under alle omstændigheder vil jeg
ønske dig velkommen tilbage under eget navn )

> Nu ikke mere om denne sag. Nu vil jeg lade julefreden sænke sig og
> håber det samme må være tilfældet hos dig og den øvrige gruppe.

Ja, julen nærmer sig i højt gear så jeg vil da også ønske hele gruppen
en rigtig glædelig og fredfyldt jul.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"I himlen bliver alle dømt, hvad enten de har gjort noget eller ej."

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 20-12-02 11:32

Kære Poul F Andersen!

Hej
> Kære ukendte ++++++,
>
> Pas nu på med din selvmedlidenhed......

Der er ikke tale om selvmedlidenhed, men blot en smule frustration over den
mistænkeliggørelse man bliver udsat for.
Man bliver tillagt skumle motiver fordi man ved et uheld mailer en
meddelels, der er uden afsender.

> [...]
> i din sidste meddelelse såsom: "I går den 18.december forsøgte jeg, Jens
> Jensen, fra Jenstrup, at sende et indlæg."

Det ville ikke have gjort nogen forskel, idet mit navn også der ville have
været krypteret.

> Nu kunne man forledes til at tro, at dit oprindelige indlæg var en "test"
> for at se
> hvordan "dydens vogtere" (tak for komplimenten) ville reagere.
> Men der tager jeg vel fejl?

Naturligvis gør du det. Med hvilket formål skulle jeg teste "dydens
vogtere"?

> [...]
> Jeg har lige besøgt dk.test, og der er ingen indlæg fra dig.
> Det burde der jo ellers være, hvis du seriøst ønskede at teste dit

Se her har vi så et konstruktivt forslag.
Jeg har naturligvis tjekket min mail forbindelse og jeg har nu efter efter
at jeg mente at have fundet årsagen til misseren testet min sending i
dk.test og set at problemet tilsyneladende er løst. Se venlist mit svar til
Hans Jørgen Helbo.

Med venlig hilsen

Poul Erik Vad Nielsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 20-12-02 15:00

> [...]
> at jeg mente at have fundet årsagen til misseren testet min sending i
> dk.test og set at problemet tilsyneladende er løst. Se venlist mit svar

Hej Poul Erik!

Vi slægtsforskere er vel på fornavn
Da jeg nu kan "se dig i øjnene" vil jeg gerne sige, at jeg synes, at
der nu er redegjort fint for den uheldige misere.
No hard feelings....
Velkommen i klubben

--
Venligst
Poul F. Andersen

PS: Tak til LJH for den detaljerede udredning....

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-12-02 01:29

"+++++++++ +++++++++++" <Gdog Gdog Gdog Gdo> skrev Thu, 19 Dec 2002
14:20:32 +0100

>Nej, det var såmænd teknikken, der tog over og valgte at gå sine egne veje.

Det er muligt du har ret - men det er dog den teknik du selv har valgt
at bruge.!

Hvad enten det er udslag af at du ønsker at være annonym, eller det er
et utilsigtet udslag af teknik du selv har installeret på din computer,
så *er* det altså i din ende af ledningen det går galt.

>Respons fik jeg imidlertid alligevel. Nemlig fra en del af de selvbestaltede
>dydens vogtere som jævnligt falder over alle os andre, som ind imellem
>fjumrer lidt i det.

Og hvis du beskriver hvad du faktisk har gjort, istedet for bare at
spille fornærmet, så er der garanteret et par håndfulde af personer der
står parat til at hjælpe dig.

Naturligvis helst i de dertil indrettede grupper. Men også her i gruppen
er der tradition for se meget overbærende på diverse regler, for at
komme en betrængt kolega til undsætning.

Men det forudsætter jo altså at du selv toner rent flag, giver dig til
kende, og beskriver problemet.

>De var der, de fleste, som man kunne forvente. Måske en
>enkelt mere end jeg havde forventet.

Da du jo tilsyneladende allerede kender gruppen ret godt, og altså er
helt fortrolig med nyhedsgrupper, så kan reaktionen vel ikke komme
overraskende for dig.

> Alle med nedgørende kritik. Ingen med
>konstruktive forslag til at afhjælpe problemet.

Sålænge du ikke har erkendt at der er et problem, men bare skubber det
fra dig, så er det jo vanskeligt at hjælpe dig.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 20-12-02 11:04

Hej Arne Feldborg!

Her en tilbage melding fra manden på sidesporet.

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et utilsigtet udslag af teknik du selv har installeret på din computer,
> så *er* det altså i din ende af ledningen det går galt.

Du har naturligvis ret i at jeg selv har valgt den teknik jeg benytter, men
nogen behersker den moderne teknik bedre end andre. Du mener formentlig ikke
at, vi der, har meget at lære endnu, skal afholde os fra at vove os ud i
junglen. Kun ved at gøre det, har vi jo en chance for i større grad at
beherske den. Som du kan se af indlægget her har jeg allerede lært lidt mere
end jeg vidste da jeg sendte mit første indlæg.

> [...]
> komme en betrængt kolega til undsætning.
>
> Men det forudsætter jo altså at du selv toner rent flag, giver dig til

Som du kan se har jeg fået styr på det lille puds mit nye antivirusprogram
spillede mig.
For ikke at gentage mig selv vil jeg henvise til mit svar til Hans Jørgen
Helbo.

> [...]
> >
> Sålænge du ikke har erkendt at der er et problem, men bare skubber det
> fra dig, så er det jo vanskeligt at hjælpe dig.

Der tager du fejl. Jeg har hele tiden erkendt problemet, men har i første
omgang ikke kunnet løse det.
Siden jeg i går blev klar over, hvor problemet lå har jeg bestræbt mig på at
få det løst, hvilket også synes at være lykkedes.

Med venlig hilsen

Poul Erik Vad Nielsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-12-02 00:51

"Poul Erik Vad Nielsen" <pevn@post6.tele.dk> skrev Fri, 20 Dec 2002
11:04:19 +0100

> [...]
>at, vi der, har meget at lære endnu, skal afholde os fra at vove os ud i

Nej det mener jeg bestemt ikke. Men ligesom alt andet her i livet er der
nogle ting man skal lære, og som man selv skal tage ansvar for. Bla.
hvilke programmer man installerer og hvordan de virker.

Jeg kan kun beklage, hvis du har opfattet mig værende lidt grov og som
een af Tordenskjolds soldater. Men selvom dette normalvis er en ganske
hyggelig snakkeklub, så er det jo dog, på godt og ondt, en del af det
verdensomspændede Usenet.

Og hvis du havde en anelse om, havd man nogen gange oplever 'derude' så
ville du nok også bedre forstå, at der er nogen der har reageret ret
negativt overfor hvad de måtte opfatte som en såkaldt Troll.

Men ligesåvel som ting hurtigt køres op i en spids, ligeså hurtig falder
de ned igen. På Usenet bærer man ikke nag (så skal det ihvertfald være
meget grove tilfælde).

Det er næsten ligesom i ægteskabet. Et godt skænderi renser luften - og
det var så det - og efterfølgende er man igen de bedste venner i verden
og hjælper hinanden alt det man kan.

>Siden jeg i går blev klar over, hvor problemet lå har jeg bestræbt mig på at
>få det løst, hvilket også synes at være lykkedes.

Al respekt for det, og min kompliment til Helbo for hans analyse af
problemstillingen.
Og så blev det alligevel rigtig Jul i den lille genealogigruppe. )

P.S.
Du behøver ikke at sende e-mail direkte til de folk du sender svar til i
gruppen. Det er sikkert dit program der er indstillet til at gøre det
automatisk.
Det må du gerne engang ved lejlighed slå fra, det er helt unødvendigt.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : bente vinding jensen

Dato : 21-12-02 09:28

Her vil jeg sende alle en glædelig jul og et godt nytår , og ikke mindst TAK
for alt hjælpen i 2002 til jer alle, med dette Fadervor

Fadervor for computere

Helliget vorde dit operativ system,
komme dit flerbrugersystem,
ske din vilje på skærmen,
således også i printeren.

Led os ikke ind i systemfejl,
men fri os fra de lange svartider.

Giv os i dag vor daglige udskrift,
og tilgiv os vore tastefejl,
selvom vi aldrig tilgiver nogen for programfejl.

Thi dit er systemet,
og magten over personalet,
i evigheden.

-ENTER-

Mange julehilsner
Bente Vinding Jensen
Rokken@hundeuld.dk
www.hundeuld.dk

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4r970v4vjrglnba0tngiqijhgv7nb8u1iu@news.tele.dk...

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-12-02 05:14

From: "+++++++++ +++++++++++" <Gdog Gdog Gdog Gdo>
Newsgroups: dk.videnskab.historie.genealogi
Subject: Rasmus degn i Røde Mølle i Granslev sogn.
Date: Thu, 19 Dec 2002 14:20:32 +0100

og

From: "+++++++++ +++++++++++" <Gdog Gdog Gdog Gdo>
Newsgroups: dk.videnskab.historie.genealogi
Date: Wed, 18 Dec 2002 14:35:17 +0100

Min tip-tipoldefar, Rasmus Andersen Bach var degn og skoleholder i

snip

TDC ved hvem han er

Hugh W