En lille undersøgelse omkring sejlklubber ~
Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-12-02 13:35

Hej gruppe.

Da vi i vores sejlklub er i gang med lidt snak om hvordan klubben bliver
styret, synes jeg at det kunne være interessant at spørge andre
klubmedlemmer om hvordan deres klub har det på det demokratiske plan, især
mht. oplysninger omkring beslutninger, bestyrelsesmøder, osv.

- bliver medlemmerne orienteret jævnligt omkring udvalgs- og
bestyrelsesmøder, med dagsordener, referater, osv? I så fald, hvordan? I
jeres klubblad, eller på anden vis?

- når I holder generalforsamling, hvornår får I dagsordenen udleveret?

- har I haft oplevelser med 'rådne' bestyrelser, og i så fald, hvad var der
galt, og hvad skete der bagefter?

Det ville være rart at høre om hvordan andre har tacklet evt. problemer af
denne art, og hvordan det påvirkede klubben bagefter.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-12-02 17:01

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Da vi i vores sejlklub er i gang med lidt snak om hvordan klubben bliver
> styret, synes jeg at det kunne være interessant at spørge andre

Den "snak" har "vores" sejlklub været i gang med de sidste 25
år...........

Hvordan kan du i øvrigt beskrive 60-70 fulderikker eller kvæulanter som
"sejlklubben". Hvad med de 1000 medlemmer, som ikke deltager i denne "snak"
og som er ganske godt tilfredse?

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-12-02 17:44

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
> "Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Den "snak" har "vores" sejlklub været i gang med de sidste 25
> år...........

(Claus og jeg er medlemmer i samme klub)

Det kunne godt være, men man kan altid lære af andre.

> Hvordan kan du i øvrigt beskrive 60-70 fulderikker eller kvæulanter som
> "sejlklubben". Hvad med de 1000 medlemmer, som ikke deltager i denne
"snak"
> og som er ganske godt tilfredse?

Jeg vil blot vide hvordan andre klubber tager sig af de forskellige opgaver.
I øvrigt synes jeg ikke at den debat skal køres her.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-12-02 21:54

> [...]

opgaver.
> I øvrigt synes jeg ikke at den debat skal køres her.

Nej, men så ville det være fair at beskrive tingene rigtigt, når man skriver
i et offentligt forum. Det er en meget lille procentdel, som deltager i den
snak, du omtaler, og ikke hele klubben som sådan...

Hvis du ikke bryder dig om respons på dit indlæg, burde du nok ikke have
postet det her..

For god ordens skyld skal det nævnes, at jeg ikke længere er medlem i den
eller nogen anden sejlklub.

Claus

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-12-02 22:42

> [...]
den
> snak, du omtaler, og ikke hele klubben som sådan...

Prøv at læse starten igen - jeg har blot spurgt hvordan andre gør.
Spørgsmålet er ikke en del af den debat der for tiden kører i 'den der klub
du ved', og jeg vil bede dig hold snot og skæg for sig - det var dig der
refereret direkte til den, ikke mig.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-12-02 23:05

> [...]

klub
> du ved', og jeg vil bede dig hold snot og skæg for sig - det var dig der

Nej, du indleder med at fortælle, at I i klubben er i gang med en snak. Du
får det til at fremstå, at det er i hele klubben generelt, hvilket er langt
fra tilfældet. Det er blot det jeg påpeger.

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 19-12-02 22:33

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse

SNIP
> [...]
> klubmedlemmer om hvordan deres klub har det på det demokratiske plan, især
> mht. oplysninger omkring beslutninger, bestyrelsesmøder, osv.

Man må vel følge de demokratiske spilleregler. Hvis man er utilfreds med
bestyrelsens arbejde (eller mangel på samme), er der vel kun een vej, nemlig
at sikre sig bred opbakning blandt øvrige medlemmer, så bestyrelsen kan
udskiftes ved kommende generalforsamling. Ved samme lejlighed kunne man så
kaste et blik på vedtægterne og diverse forretningsgange.

Sejlklubben Sundet (Svanemøllen) har netop afholdt generalforsamling, og jeg
kan ikke se, der skulle være noget til hinder for, at du rekvirerer det
seneste klubblad, hvor refereatet står trykt. Det kan give dig en
fornemmelse af arbejdsgangene. En direkte kontakt til andre klubbers
bestyrelser og/eller udvalg ligger vel også lige for.

Jeg har kun været medlem i lidt over et år, så jeg er ikke godt nok inde i
detaljerne til at kunne give bedre svar.
Hvis jeg var dig, ville jeg sørge for at have en ordentlig spandfuld
ligesindede (ikke "medsammensvorne") og så i øvrigt tage den uproblematiske
direkte kontakt til andre veldrevne klubber.

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-12-02 22:50

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote in message
> [...]
> udskiftes ved kommende generalforsamling. Ved samme lejlighed kunne man så
> kaste et blik på vedtægterne og diverse forretningsgange.

Bestyrelsen 'stiller deres mandater til rådighed' ved næste
generalforsamling.

Det irritterer mig grænseløst at man næsten skal være advokat for at forstå
hvordan og hvorledes man skal forstå diverse vedtægter. Jeg tror en del af
problemet ligger it at vores nuværende bestyrelse har dækket sig ind bag
'advokateri', og tilgodeset sig selv og vennerne.

Mener du at det er for meget at kræve, at man får beslutningsreferater af
alle udvalgsmøder i klubbladet? Hele processen er meget lidt synlig, synes
jeg.

> [...]
> kan ikke se, der skulle være noget til hinder for, at du rekvirerer det
> seneste klubblad, hvor refereatet står trykt.

Jo, vi får Sundet's klubblad leveret til vores klubhus.

> Jeg har kun været medlem i lidt over et år, så jeg er ikke godt nok inde i
> detaljerne til at kunne give bedre svar.

OK...

> Hvis jeg var dig, ville jeg sørge for at have en ordentlig spandfuld
> ligesindede (ikke "medsammensvorne") og så i øvrigt tage den
uproblematiske
> direkte kontakt til andre veldrevne klubber.

Der er noget i gang, og når Claus nævner at der ikke er så mange der tager
aktiv del i den proces der foregår lige nu, glemmer han at der også er et
meget lille mindretal der lige nu forfordeler sig selv og vennerne.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-12-02 23:58

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en

> Bestyrelsen 'stiller deres mandater til rådighed' ved næste
> generalforsamling.

Naturligvis, ingen bestyrelse vil bruge deres tid og kræfter på at arbejde
med en pistol for hovedet, når man konstant skal beskyldes for svindel,
inkompetance, bagvaskelse og fifleri. At bestyrelsen stiller deres mandat
til rådighed, så demokratiet kan tage stilling, er da det eneste
*anstændige* at gøre. Tværtimod ville det da være dybt uanstændigt, hvis de
klamrede sig til deres poster for at kunne pleje vennerne, som du påstår, at
de gør.

> [...]
> problemet ligger it at vores nuværende bestyrelse har dækket sig ind bag
> 'advokateri', og tilgodeset sig selv og vennerne.

Vrøvl. Vedtægterne er så klokkeklare, at det kun er nogle meget få personer
som ikke kan eller vil forstå dem. Der er ca. 16 -18 vedtægter, som alle er
formuleret ganske enkelt. Hvilke vedtægter er det, du ikke kan forstå, kan
du ikke poste dem, så vi andre kan se nogle eksempler på de vedtægter, du
mener kræver en højere embedseksamen?

Din sidste påstand er direkte injurier og du vil få endog *meget* svært at
dokumentere den anklage. Det ville dog være rart om du gjorde det alligevel,
nu du ganske uopfordret har fremsat den slags påstande.

> Mener du at det er for meget at kræve, at man får beslutningsreferater af
> alle udvalgsmøder i klubbladet? Hele processen er meget lidt synlig, synes
> jeg.

Alle referater er offentligt tilgængelige. Du skal blot henvende dig på
sejlklubbens kontor. Der er tale om et blad, som bliver sendt rundt til
samtlige sejlklubber, diverse foreninger, interesseorganisationer samt
diverse samarbejdspartnere, herunder arealudlejer samt kommunens diverse
kontorer. Det er ikke alt, som vedkommer dem.

> Der er noget i gang, og når Claus nævner at der ikke er så mange der tager
> aktiv del i den proces der foregår lige nu, glemmer han at der også er et
> meget lille mindretal der lige nu forfordeler sig selv og vennerne.

Nej, det glemmer jeg ikke. Jeg forholder mig udelukkende til fakta. De
rygter hører man hele tiden og de bunder kun i een ting. Åndsvagt fuldemands
snak. At du ikke kan gennemskue det er sørgeligt. Gang på gang på gang er
den slags rygter opstået, og HVER eneste gang er de blevet afvist og ingen
har kunnet fremvise eet eneste sagligt eksempel på deres horrible påstande.
De glemmer nemlig fuldstændig at have deres kilder og bagland i orden. Al
den snak har enten taget udgangspunkt i noget, de mener at have hørt, naboen
har hørt, noget man har drømt eller fået fortalt på den lokale beverding!

Den slags kan eller vil jeg ikke tage seriøst, jeg vil udelukkende kun
forholde mig til de fakta, man kan dokumentere.

Over 90% af klubbens medlemmer er tilfredse og passer deres ting, resten -
nogle få procent - vil kun balladen for balladens skyld. Det er derfor de
utilfredse altid er de samme, uanset hvem der står ved roret.

Sådan var det i de otte år, jeg var medlem og sådan vil det vedblive at
være. I ét år var jeg medlem af havneudvalget og dermed også
beslutningstager i en række tiltag. Hvis du vidste, hvor mange gange, jeg
hørte blandt en del medlemmer, at nu har "man" eller "de" besluttet det
eller det og gjort det eller det - baseret på de underligste rygter og
tåbelige, usande historier, ville du blive meget forbavset.

Nu har du jo hele to gange her i et offentligt forum fremsat anklager om, at
nogle bliver forfordelt og tilgodeset, kunne du ikke uddybe og dokumentere
denne påstand? Det syntes jeg ville være passende...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-12-02 23:11

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udskiftes ved kommende generalforsamling. Ved samme lejlighed kunne man så
> kaste et blik på vedtægterne og diverse forretningsgange.

Nemlig. Problemet er bare, at klubben har 1100 medlemmer, og at det kun er
ca 70-80 personer, der er utilfredse. Meget af denne utilfredshed bunder i
rygter, fuldesnak, folk som udtaler sig uden at have det mindste kendskab
til fakta - eller som er aldeles uinteresseret i fakta..

Den pågældende klub er faktisk een af landets bedst drevne sejlklubber...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-12-02 23:56

Hvad er det for en klub i taler om ??

Min erfaring er at mange sejlklubber er præget af en kombination af
"varmemestersyndromet" og "gamle sure mænd der ikke har andet at gå op i".

Når man når det punkt, hvor man diskutere vedtægterne, så er man nået til et
stadie hvor tingene allerede er gået galt.

Jeg har to erfaringer (ikke kun sejlklubber, men ...)

Dansk Maxi Klub: Går beundringsværdigt højt op i at skabe værdi for
medlemmerne uden at bruge tid på vedtægter. Eksempel: da jeg købte min
første maxi synes jeg at web siden var noget bras. - så jeg startede min
egen (lidt i konkurrence med klubbens, men for at få nogle svar på nogle
konkrete spørgsmål). Var reaktionen irritation eller vedtægtsrytteri ? Nej,
reaktionen var "Ok, den er bedre. Vi nedlægger vores egen og samarbejder med
Bjarke, så medlemmerne får størst muligt udbytte af medlemskabet" Det
imponerede mig sku'. Den approach kan jeg anbefale. Alle
bestyrelsesmedlemmerne er iøvrigt erhvervsaktive mennesker, så det bliver
kørt "to the point".

Hundige Havn: Jeg fik muligheden for at købe en plads. Du godeste hvor jeg
fortrød at jeg bandt penge i det selskab. Sjældent har jeg mødt så nedrig og
ussel en samarbejdsform. Gamle sure mænd der skændtes om hvem der startede
klubben og oprindeligt malede broerne og diskuterede kommaer i vedtægterne.
Heldigvis er det ved at ændre sig og på det seneste har den nye samlede
havnebestyrelse for Mågen og Hejren får sat nogle ting på plads og kører nu
i den rigtige retning.

Jeg ved jeg skal holde fri når jeg er i havnen, men jeg kan ikke undlade at
tage lidt af min erhvervserfaring med her. Når jeg er på arbejde (i en
international koncern) så handler det om "focus on adding customer value".
Hvis folk i sejlklubber og havnebestyrelser istedet for vedtægtsrytteri
stillede sig op på talerstolen og forslog nogle handlingsplaner til
hvorledes klubben kan gøre det mere attraktivt at være medlem (både for nye
og gamle), så ville mange klubber køre bedre.

Vedtægter bruges på generelforsamlingen. Ellers skal de blive nede i
skuffen.

/Bjarke

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 20-12-02 00:06

> [...]

> rygter, fuldesnak, folk som udtaler sig uden at have det mindste kendskab
> til fakta - eller som er aldeles uinteresseret i fakta..

Hvis du tog lidt tid vil du finde ud af, at de, der tager aktiv del i den
debat der foregår i klubben lige nu - som du ikke ved så meget om, eftersom
du ikke er medlem længere - er ikke disse 'fulderikker' du referer til, men
derimod mange fornuftige (og ædruelige) mennesker der er utilfreds med den
nuværende bestyrelse.

Du taler mod bedre viden, Claus, og det eneste der sker er at dine egne
fordomme kommer til syne.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-12-02 00:32

> [...]

> nuværende bestyrelse.
> Du taler mod bedre viden, Claus, og det eneste der sker er at dine egne

Det tror jeg nu ikke. Selv om jeg ikke længere er medlem har jeg nok været
mere i den pågældende havn end du selv har været i eftersommeren, efterår og
vinter

Jeg er temmeligt godt informeret om, hvad der rør sig, og kan kun sige, at
det er baseret på det samme, gamle sludder.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-12-02 00:22

> [...]

> udskiftes ved kommende generalforsamling. Ved samme lejlighed kunne man så
> kaste et blik på vedtægterne og diverse forretningsgange.

Problemet er, at nogle af de utilfredse tror at der er tale om en
bolchebutik og at de selv er kvalificeret til at passe sådan en million
forretning, selv om de kun selv lige evner at pjaske lidt i deres egen
andedam.

Der er tale om en privat sejlklub, som er ubetinget danmarks rigeste, og som
administrerer millioner af kroner, har flere ansatte, kører principielle
retsager mod Told og Skat, og som endda også rent politisk skal kæmpe for
sin overlevelse, og som sejlklubber rundt om i landet i det hele taget
lytter og skelner til, hver gang de selv skal foretage sig et eller andet.

Den slags kræver at blive administeret af nogle mennesker, som har den
fornødne ballast, indsigt i lidt af hvert og som kan bevare overblikket, når
andre kun kan være navlebeskuende og ikke kan se ret meget end deres egen
næse. De utilfredse er stort set ikke klar over, hvilken arbejdsbyrde det er
at passe sådan en forretning - og det endda ganske gratis! Nå ja, de får
ganske vist kr. 100,- pr. måned i form af gratis klubkontingent

Samtidig kan de utilfredse ej heller forstå, hvorfor bestyrelsens medlemmer
er tvunget til at holde sig stramt og rigidt til vedtægterne, simpelthen for
at undgå ikke at pådrage sig et personligt ansvar, jævnfør nogle af de
domme, som er faldet de seneste år, bl.a. af de sager, som nogle
idrætsforeninger og interesseorganisationer har været voldsomt involveret i,
og som har dannet præcedens på området omkring fritids bestyrelser og
bestyrselsansvar.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-12-02 07:20

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev

> - når I holder generalforsamling, hvornår får I dagsordenen udleveret?

Forhåbentlig i henhold til foreningens vedtægter. Det skal jævnfør
foreningsret fremgå af vedtægterne og fremsendes sammen med indkaldelsen til
generalforsamlingen, som selvsagt skal være medlemmerne i hænde inden den
frist, som er angivet i vedtægterne. Ellers er generalforsamlingen ikke
lovligt indvarslet og dermed ikke beslutningsdygtig....

Det er i øvrigt også derfor, at dirigenten indleder med at fastslå, om
forsamlingen er lovligt varslet. Hvad er egentlig grunden til, at du spørger
netop om dette?

Claus

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 20-12-02 13:54

> "Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev

> Forhåbentlig i henhold til foreningens vedtægter.

Nå. Jeg havde håbet at få indblik i hvordan *andre* klubber agerer.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-12-02 19:32

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en

> Nå. Jeg havde håbet at få indblik i hvordan *andre* klubber agerer.

Hvorfor dog det, det er da fuldstændigt uinteressant! Hvad vil du bruge det
til?

Da foreningen er *lovpligtig* til at varsle i henhold til vedtægterne, er
det da ligegyldigt, hvordan man gør andre steder.

Da en forening som denne er en juridisk person, er der nogle retningslinier,
som skal følges i henhold til foreningsret, bl.a. omkring varsling af
ordinær generalforsamling, og det er i reglen det, alle foreninger baserer
deres vedtægter på for at undgå at få juridiske problemer omkring
beslutningernes lovlighed, kupforsøg o.lign.

Claus