Knækket salingshorn
Fra : Pete

Dato : 19-12-02 13:34

Hej NG,
Da jeg for et par uger siden afriggede min ca. 3 mdr gamle (købt brugt)
albin 79 (26-fods sejlbåd), konstaterede jeg, at aluminiumsbeslaget, hvorpå
salingshornet er nittet fast var knækket (bruddet ser gammelt ud).
Er der nogen der har erfaring med om et sådant beslag (eller for den sags
skyld et helt salingshorn) er svært/dyrt at anskaffe. Jeg har naturligvis
overvejet at gå til min bådforhandler, da jeg jo vist nok har 2 års
reklamationsret, men jeg syntes lige, jeg ville undersøge prisen og omfanget
af problemet før jeg ville tage et så "besværligt skridt".
Med venlig hilsen
Peter L. Christoffersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-12-02 16:54

"Pete" <peteloch@hotmail.com> skrev

> [...]
omfanget
> af problemet før jeg ville tage et så "besværligt skridt".

Den gamle ejer kan næppe gøres ansvarlig, med mindre, at du kan bevise, at
han var bevidst om skaden, da han solgte båden. Ring til Johnmast eller
Selden og hør, hvad sådan et beslag koster, den kan næppe være en formue.
Eller er det ikke svært at lave selv.

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 20-12-02 09:25

Jeg var udsat for det samme i min lille båd. Beslaget var af plastic.

Jeg gik til et lokalt firma der arbejder i rustfrit stål. Fik lavet to for
under 100 kr.

Men de passede ikke helt i bøjningen, så jeg måtte rette dem noget ud
hjemme. Selvom bøjningen ikke passer helt, tor jeg det går. Jeg lagde noget
gummi (gammelt traktordæk) under, for at forhindre galvanisk tæring og
ridser. Det hjælper nok også på den manglende pasning.

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : sgk

Dato : 20-12-02 18:45

Hvis Båden er købt hos en forhandler, så er det efter de nye
reklamationsregler forhandleren som skal bevise, at skaden ikke ver sket ved
købet!!

Søren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-12-02 19:39

"sgk" <sgknospam@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse news:3e02d94c$0

> Hvis Båden er købt hos en forhandler, så er det efter de nye
> reklamationsregler forhandleren som skal bevise, at skaden ikke ver sket
ved
> købet!!

Hvis båden er købt hos en forhandler. Dem er der bare ikke mange af, de
fleste er mæglere, hvor sælgeren er en privat person. Et knækket beslag på
en båd, som måske er 30 år gammel, og som må betegnes som almindeligt ælde,
får du nok ikke meget ud af. Han konkludrer jo selv, at skaden er gammel, og
derfor må den følgelig have været synlig, da køber besigtigede båden. At
køber så ikke har gennemgået båden grundigt nok, kan man næppe laste sælger
for.

Endelig er der også en bagatelgrænse, og mon ikke dette falder ind under
denne?

Claus

Fra : Peter

Dato : 21-12-02 00:10

Hvis ikke du får løst det lokalt, så prøv Sverige.
Forstået sådan: Jeg havde for år tilbage en Albin Express, med
tilsyneladende samme problem.
Beslaget - i støbt aluminium - knækkede under en kapsejlads, og gennem den
svenske Express-klub fik jeg nummeret på et firma i Göteborg der forhandlede
sådanne beslag. I øvrigt i en bedre kvalitet, det var et kendt problem, at
beslagene var et svagt punkt.
Desværre har jeg ikke længere nummeret til firmaet, men det må kunne findes.

Mvh. / Peter