Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ændre størrelsen på digitalt billede...
Fra : Lars H

Dato : 19-12-02 13:32

Hvor er jeg da dum....
Kan alt mulig mærkeligt i photoshop, men ændre størrelsen det magter jeg
simpelthen ikke.

Når jeg går ind i Image->Image Size og taster 30x20cm ind bliver billedet
kæmpestort....
Hvad gør jeg galt?

Er der andre programmer der kan klare det lidt nemmere og hurtigere.....
Det skal bruges til en julegave så jeg har lidt travlt efterhånden.....

Håber på hurtigt svar

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 19-12-02 13:45

On Thu, 19 Dec 2002 13:31:53 +0100, "Lars H" <asd@c.dk> wrote:
>Håber på hurtigt svar

Jeg bruger infranview. Det kan batchkonvertere mange billeder på en
gang og så er det gratis.

Hent det her:

http://eoni.tucows.com/mmedia/adnload/194967_75076.html

Mvh. Brian
--
http://www.patricia-brinch.dk - Min private babe side.
http://www.zelinski.dk - Indrek Zelinski Fanzone

Fra : Madsen

Dato : 19-12-02 14:22

Lars H skrev:

> Når jeg går ind i Image->Image Size og taster 30x20cm ind bliver
> billedet kæmpestort....
> Hvad gør jeg galt?

Du har glemt at fjerne fluebenet i 'Resample Image' eller 'Nye
billeddata', hvis det er den danske Photoshop du sidder med.

Madsen.

Fra : Lars H

Dato : 19-12-02 16:26

> Du har glemt at fjerne fluebenet i 'Resample Image' eller 'Nye
> billeddata', hvis det er den danske Photoshop du sidder med.

Det ændrer ikke noget.... Billedet er stadig meget stort.

Det andet program virker iøvrigt ganske glimrende. Meget nemt og hurtigt til
at lave størrelsen om.
Mange tak for det.....

Fra : Madsen

Dato : 19-12-02 16:54

Lars H skrev:

> Det ændrer ikke noget.... Billedet er stadig meget stort.

Ja, hvis du først har resamplet billedet en gang og klikket på OK
så er det. Billedet skal altså også have en vis størrelse i pixels
i højden gange bredden hvis du har planer om at få det ud i en god
kvalitet på din printer i 30 x 20 cm. Det vil temmelig sikkert ikke
kunne være på skærmen i 100 % størrelse medmindre at du sidder med
en monster-skærm som kører i en voldsom høj opløsning.

Et billede til print på 30 x 20 cm i f.eks. 200 ppi vil fylde 2362
x 1575 pixels. Vælger du 300 ppi, så bliver det 3543 x 2362 pixels.

> Det andet program virker iøvrigt ganske glimrende. Meget nemt og
> hurtigt til at lave størrelsen om.

Det er Photoshop nu ellers også, men man skal selvfølgelig vide
grundprincipperne for hvordan et digitalt billede er skruet sammen.
Photoshop har egentlig ikke ret mange automatiserede funktioner
indbygget og hurra for det. Det er netop det der gør Photoshop så
alsidig.

Madsen.

Fra : Lars H

Dato : 19-12-02 18:49

> [...]
> Photoshop har egentlig ikke ret mange automatiserede funktioner
> indbygget og hurra for det. Det er netop det der gør Photoshop så

Så er det nok det der er galt... Jeg har sat den til 300ppi så det bliver
kæmpestort.

Dvs. at hvis jeg brænder den ned på en skive og går til fotomanden med den
kommer den ud som en 30x20cm??

Jeg er ny i det her.... sorry!! :-/
Men jeg er meget glad for photoshop så det ville være skønt hvis jeg også
kunne finde ud af det her. Skal alligevel have det åbnet til den sidste
finpudsning.

Mange tak for svaret det afklarede vist nogle grundlæggende ting...

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Lars H

Dato : 19-12-02 18:50

> [...]
> kunne være på skærmen i 100 % størrelse medmindre at du sidder med
> en monster-skærm som kører i en voldsom høj opløsning.

Iøvrigt kører jeg med en 19" sat til 1280x1024 så det er nok derfor det er
så stort...

Fra : Madsen

Dato : 19-12-02 21:45

Lars H skrev:

> Så er det nok det der er galt... Jeg har sat den til 300ppi så det
> bliver kæmpestort.

Hvis du har et flueben i 'Resample Image' eller 'Nye billeddata'
når du indtaster en opløsning på 300 ppi, så bliver det større på
skærmen og i filstørrelsen når du klikker på OK, hvis da ellers
300 ppi er mere end hvad originalbilledet stod til forstås.
Hvis fluebenet er fjernet, så rører du ikke ved en eneste pixel i
billedet hvis du ændrer på printstørrelsen eller opløsningen.
Man resampler kun hvis der er behov for det.
Desuden så er en voldsom resampling heller ikke speciel sundt for
billedet. Resampling forringer dit billede. Det kan du ikke undgå.

Når du resampler, så beder du billedbehandlingsprogrammet om at
genopbygge billedets pixels totalt fra bunden af og enten tilføje
nye "kunstige" pixels eller rykke eksisterende pixels ud, afhængig
af hvad du taster ind.

> Dvs. at hvis jeg brænder den ned på en skive og går til fotomanden
> med den kommer den ud som en 30x20cm??

Hvor stort er dit originalbillede i pixels i højden gangen bredden?

> Jeg er ny i det her.... sorry!! :-/

Det skal du ikke undskylde.

Madsen.

Fra : Lars H

Dato : 20-12-02 00:55

> Hvor stort er dit originalbillede i pixels i højden gangen bredden?

Det er 1600x1200. Jeg ved godt det ikke bliver perfekt i fremkaldt tilstand,
men det skal hænge på en væg hvor man ikke kommer så tæt på at man kan se de
fejl der sikkert kommer. Billedet er et gruppebillede til min kærestes gamle
bedstemor der i forvejen ikke er så godt seende. Jeg har bedt om at få det
fremkaldt i flere størrelser så må vi se hvad der bliver bedst.

En temmelig vigtig detalje jeg har overset med resampling, men det kan jeg
da se at jeg skal holde mig fra i det omfang jeg kan komme til.

>Jeg er ny i det her.... sorry!! :-/

>Det skal du ikke undskylde.

Mange tak...
Men man ved aldrig herinde hvad der er acceptabelt at spørge om som
newbie..... hvis du forstår.

Venlig Hilsen
Lars H

Fra : Madsen

Dato : 20-12-02 06:16

Lars H skrev:

> Det er 1600x1200.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/resample/1600_1200.png>
Øverste halvdel af dialogboksen (Pixel Dimensions) viser hvor mange
pixels der er i billedet i bredden og højden. Det er disse to tal
som bestemmer hvor stort billedet er på din skærm og intet andet.
Det er også disse to tal som bestemmer hvor meget billedet fylder
i filstørrelsen.
Som du ser så fylder det pt. 5,49 MB ukomprimeret, uden eventuel
integreret farveprofil medregnet osv. Altså rå 'pixel count' eller
pixeltælling om man vil.

Nederste halvdel (Document Size) har med printstørrelsen at gøre.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/resample/print.png>
Opløsningen (Resolution) handler om hvor mange pixels du vil have
pr. løbende centimeter eller tomme/inch i billedet når du printer
det ud eller trykker det. Ikke hvor mange punkter printeren afsætter
(dots pr. inch eller dpi), men derimod hvor mange pixels der skal
være på en given afstand i dit digitale billede.

> Jeg ved godt det ikke bliver perfekt i fremkaldt tilstand, men det
> skal hænge på en væg hvor man ikke kommer så tæt på at man kan se
> de fejl der sikkert kommer.

De fleste fotohandlere siger et sted imellem 200 og 300 ppi. 200 for
en god kvalitet og 300 for den bedste. Det er dog meget sjældent at
300 ppi er nødvendig, og da slet ikke på et billede som skal ud i
så stor en størrelse. Det skal jo ikke betragtes på klos hold, men
derimod lidt på afstand, som du selv nævner.

> Billedet er et gruppebillede til min kærestes gamle bedstemor der
> i forvejen ikke er så godt seende.

Nå ok. Så kan du muligvis gå længere ned i billedopløsning uden at
skulle høre nogen klage over det. :)

> Jeg har bedt om at få det fremkaldt i flere størrelser så må vi se
> hvad der bliver bedst.

Nu kommer det så an på hvilket udstyr fotohandleren kører det ud
på, men en billedopløsning på et sted imellem 200 og 300 ppi er det
mest normale som sagt, men det er muligt at du kan gå længere ned,
uden at det går voldsomt ud over kvaliteten i det endelige print.

Størrelsen på dit billede (de 1600 x 1200 pixels), tillader et print
på 20,32 x 15,24 cm i 200 ppi. Stiller du opløsningen til 300 ppi har
du kun 13,55 x 10,16 cm at gøre godt med. Hvis du vil have et større
print og samtidig bibeholde opløsningen på 300 ppi, bliver du nødt til
at resample billedet. Det kan man også godt til en vis grænse, men det
er farligt at blæse et for lille billede alt for højt op. Jeg vil mene
at det er for meget at blæse et 1600 x 1200 pixels billede op til et
print på 30 x ca. 20 cm i 300 ppi, da det kræver over en fordobling af
pixelantallet i billedet. Altså nye pixels som Photoshop skal gætte
sig til, for de findes ikke i originalbilledet.

1600 x 1200 går ikke op i 30 x 20 cm så du bliver nødt til at beskære
det for at nå det mål, men 1600 x 1200 kan give en printstørrelse på
30 x 22,5 cm. Problemet er så, at du kun har en opløsning på ca 135,5
ppi eller 53,3 pixels/cm ved den printstørrelse. Det er nok lige i
underkanten, men igen så kommer det an på udkørselsudstyret.
Jeg har opdaget at jeg kan gå væsentlig længere ned i billedopløsning
på de billeder som jeg printer ud på min nye printer end jeg kunne på
den gamle, uden at printet bliver specielt pixeleret at se på af den
grund, men 135 ppi er ret lavt.

> En temmelig vigtig detalje jeg har overset med resampling, men det
> kan jeg da se at jeg skal holde mig fra i det omfang jeg kan komme
> til.

På følgende screenshot er fluebenet i 'Resample image' fjernet:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/resample/fjern.png>

Pixeldimensionerne er dermed blevet fastlåst. Uanset om du ændrer på
printbredden, printhøjden, eller opløsningen, vil billedet blive ved
med at være 1600 x 1200 pixels. Altså ingen fare for resampling og
derfor ingen ændring af billedets pixels overhovedet.
Hvis du kører tallene for printstørrelsen op, vil opløsningen falde.
Kører du opløsningen op vil printstørrelsen falde og omvendt.

Prøv at stille opløsningen til 200 ppi (pixels/inch) og se hvad der
sker. Billedet er 1600 pixels i bredden og ved at vælge en opløsning
på 200 ppi bliver regnestykket 1600 : 200 x 2,54(*) = 20,32 cm.
Billedet er 1200 pixels i højden så 1200 : 200 x 2,54 = 15,24 cm.

(*) Jeg ganger med 2,54 for at komme fra inch/tommer til centimeter.

Hvis du vælger en printbredde på f.eks. 30 cm. så er regnestykket
et andet. Opløsningen bliver i stedet 135,467 ppi som sagt.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/resample/135.png>

Du kan, ved en printstørrelse på 30 x 22,5 cm, sikkert med held
resample billedet op til omkring 150 eller måske 180 ppi. Det
kommer lidt an på motivet. Nogle motiver kan tåle mere resampling
end andre.

Du resampler ved at skrive den ønskede printbredde på 30, som på
ovenstående screenshot, og derefter placerer du igen et flueben
i 'Resample Image'. Når det flueben er placeret, skriver du 150 i
feltet 'Resolution' og sørger for at målangivelsen står til pixels/
inch. (Pixels/inch er standarden i den engelske Photoshop).
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/resample/150.png>

Hold øje med hvad der sker med de øverste tal. Hvor billedet før
var 1600 x 1200 er det nu 1772 x 1329 pixels. Det bliver det nødt
til når opløsningen er stillet til 150 ppi og printstørrelsen er
stillet til 30 x 22,5 cm. Filstørrelsen er også steget til 6,74 MB.
Du har lige bedt Photoshop om at tilføje nye pixels til billedet.
Den tilføjer nye pixels ved at gætte sig frem. Metoden den bruger
bestemmes i det felt hvor der står 'Bicubic', men bare lad den stå
hvor den står indtil videre. 'Bicubic' er normalt den bedste metode
til fotografier.
Efter en resampling er det i øvrigt også en god idé at give billedet
en gang Unskarp mask som befinder sig oppe i Filter > Sharpen-menuen.
Hvor stor en mængde må du selv vurdere, men en resampling gør som
regel et billede mere sløret at se på:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/resample/> (Billede til
højre er blevet voldsomt resamplet for at vise hvad der sker).

Resample- eller interpolationsmetoden er forskellig fra program til
program. Photoshops metode hører nok blandt de bedre vil jeg tro.
Regn ikke med at alle freeware-programmer på markedet kan gøre det
lige så godt.

> Men man ved aldrig herinde hvad der er acceptabelt at spørge om
> som newbie..... hvis du forstår.

Jo, jeg forstår. Håber ikke at jeg har forvirret dig yderligere med
ovenstående roman.

Madsen.

Fra : Lars H

Dato : 20-12-02 12:21

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse >

> Jo, jeg forstår. Håber ikke at jeg har forvirret dig yderligere med
> ovenstående roman.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Nej tværtimod, det var lige det jeg havde brug for. Tusind tak for det nu er
jeg ret sikker på at jeg har fattet det.
Meget flot skrevet, jeg tror lige jeg gemmer den her post så den kan
fungere som opslagsværk hvis jeg kommer i tvivl igen.
Mange tak hjælpen, den er uvurderlig...

Ha en god jul!!

Venlig Hilsen
Lars H