Routere:Hjælp en Newbie
Fra : Hotol

Dato : 19-12-02 12:49

Hej Gruppe

Jeg skal til at vælge router og har i den forbindelse nogle spørgsmål:

1. Kan en router altid anvendes blot der er tale om en PPPoE forbindelse med
modem.

2.Kræver en router et modem eller er der modem i routeren.

3.Hvornår benyttes VPN. Benyttes det automatisk når der er VPN i begge ender?

4.Hvad med VoIP, er det overhovedet relevant, hvis der ikke er QOS?

5. Understøtter alle linksys routere DHCP ?

6. Hvad er uPnP ?

Det er utroligt svært at vælge, da man åbenbart ikke kan få nogle af
funktionerne samlet. Hvad skal jeg vælge QOS, VPN, VoIP, uPnP eller Url-
filtrering. Jeg vil gerne høre hvad i eksperter prioriterer højest evt.
forslag til en router billigere end 2000kr.

mvh
Hotol

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-02 12:58

On 19 Dec 2002 11:48:42 GMT, Hotol <Abracadabra@yahoo.com> wrote:

> 1. Kan en router altid anvendes blot der er tale om en PPPoE
> forbindelse med modem.

Det afhænger af, hvad den skal bruges til.

> 2.Kræver en router et modem eller er der modem i routeren.

Nej, det kræver den ikke altid.

> 3.Hvornår benyttes VPN. Benyttes det automatisk når der er
> VPN i begge ender?

Man bytter VPN, når man har brug for at sikre kommunikationen
mellem to steder, typisk ifm. transport over et 'offentligt'
netværk.

> 4.Hvad med VoIP, er det overhovedet relevant, hvis der ikke er QOS?

Man kan godt bruge VoIP uden QoS. Men det er svært at give
garantier for, at det vil virke fornuftigt, hvis man ikke har
adgang til at prioritere trafikken.

> 6. Hvad er uPnP ?

Den er en måde for klientmaskiner at hjælpe routere (eller
lignende netværksudstyr) til at få bestemte protokoller, der ikke
fungerer godt over fx. NAT, til at virke. Basalt set er det en
dårlig løsning på de tekniske problemer med NAT.

-A

Fra : Hotol

Dato : 19-12-02 13:38

Hej Asbjorn

Tak for din besvarelse. Jeg har dog lige lidt ekstra spørgsmål inden jeg tror
jeg forstår

Jeg har en TDC-netexpress med modem (konverteret fra ASM25 til 10Base. Når
jeg kigger på Linksys hjemmesiden, kan jeg se at de ud for nogle af deres
routere skriver at de kræver modem.
1. Kræver alt ADSL ikke et modem ?
2. Eller er det fordi der i næsten alle andre routere er et modem ?
3. Virker alle routere op mod mit modem eller hvordan ?
4. Vil jeg med switchen i en router kunne benytte den ene computer som
gateway for andre og dermed kunne surfe med flere computere samtidigt, selv
om jeg kun har 1 IP-adresse udadtil ?

Jeg ved at det er mange spørgsmål, men alt hjælp er velkommen

mvh Hotol

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-12-02 13:55

Hotol <Abracadabra@yahoo.com> crashed Echelon writing

> Jeg har en TDC-netexpress med modem (konverteret fra ASM25 til 10Base.

Det hedder ATM25.

Hvis du har en stor hvid box der hedder Xpresslink er det dit modem.
Kan ses her http://home19.inet.tele.dk/larsjust/modem.html

--
Bjarke Andersen

Fra : Frans Jensen

Dato : 19-12-02 16:09

On 19 Dec 2002 12:38:27 GMT, Hotol <Abracadabra@yahoo.com> wrote:

>1. Kræver alt ADSL ikke et modem ?

så vidt jeg ved jo

>2. Eller er det fordi der i næsten alle andre routere er et modem ?

en router er en router,

>3. Virker alle routere op mod mit modem eller hvordan ?

der findes noget som hedder ISDN routere, de virker ikke til ADSL

>4. Vil jeg med switchen i en router kunne benytte den ene computer som
>gateway for andre og dermed kunne surfe med flere computere samtidigt, selv
>om jeg kun har 1 IP-adresse udadtil ?

hvis du f.eks. har en router med indbygget switch, og switchen
typisk har 4 udgange, kan 4 computere kobles direkte på switchen
via et netkort i computeren
så du behøver ikke have en computer som gateway

--
girls and sex
can't beat

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-12-02 09:39

On 19 Dec 2002 12:38:27 GMT, Hotol <Abracadabra@yahoo.com> wrote:

> 1. Kræver alt ADSL ikke et modem ?

Jo, men nogle ADSL-routere har et modem indbygget. Andre routere,
der bruges til DSL er blot ethernet-til-ethernet routere, og
kræver derfor et eksternt ADSL-modem.

> 2. Eller er det fordi der i næsten alle andre routere er et modem ?

Nej.

> 3. Virker alle routere op mod mit modem eller hvordan ?

Nej. (Men de fleste ethernet-til-ethernet routere vil virke, da
dit modem leverer ethernet).

> 4. Vil jeg med switchen i en router kunne benytte den ene computer som
> gateway for andre og dermed kunne surfe med flere computere samtidigt, selv
> om jeg kun har 1 IP-adresse udadtil ?

Hvis du har en router, er der ingen grund til at bruge den ene af
pc'erne som router (gateway).

-A