ImageMagick
Fra : henrik

Dato : 19-12-02 12:52

Hejsa,
sidder og bakser lidt med at få ImageMagick til at fungere med php ved hjælp
af kommandolinjen 'convert' (se http://www.imagemagick.org/www/convert.html)
det burde være muligt at få imagemagick til at udskrive et billede til
standard-output ved at sætte outputtet til "-" (en bindestreg, simpelthen).

Mit php-script ser f.eks. således ud:
<?
header ("Content-type: image/jpeg");
shell_exec("/sti/til/imagemagick/convert input.jpg -");
?>

Men jeg får ikke noget billede frem i browseren.

Jeg har også prøvet at udskrive:
print (shell_exec("/sti/til/imagemagick/convert input.jpg -"));

Men med samme manglende resultat
Nogen gode ideer til hvordan jeg får det til at spille?

Henrik Jensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-02 13:11

henrik wrote in <_oiM9.7627$Tr.1591@news.get2net.dk>:
> shell_exec("/sti/til/imagemagick/convert input.jpg -");

Prøv med passthru i stedet.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : henrik

Dato : 19-12-02 14:04

> Prøv med passthru i stedet.

Er også prøvet (igen) - men det giver desværre heller ikke noget output...

/henrik

Fra : henrik

Dato : 19-12-02 14:29

> Er også prøvet (igen) - men det giver desværre heller ikke noget output...

Hmm...
det viser sig, at scriptet fungerer fint både med passthru og print
(shell_exec()) på min egen maskine, men ikke på Uni2-webhotellet hvor jeg
har uploadet det til.

Hvis jeg på webhotellet kører kommandoen fra en prompt får jeg denne fejl:
/sti/til/imagemagick/convert: no delegate for this image format
(sti/til/billede.jpg) [No such file or directory].

Men billedet ligger jo dér hvor jeg skriver at det ligger...
Hvad kan det skyldes?

Henrik Jensen

Fra : Morten Winther

Dato : 19-12-02 16:27

"henrik" <hj@netwerk.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg på webhotellet kører kommandoen fra en prompt får jeg denne fejl:
> /sti/til/imagemagick/convert: no delegate for this image format
> (sti/til/billede.jpg) [No such file or directory].

Jeg ved ikke havd version du bruger derhjemme men den rette syntax er jpg:-
ikke blot -

/ morten

(Som også har prøvet convert hos uni2)

Fra : henrik

Dato : 19-12-02 17:11

> Med fare for at der går "hvem vil være millionær" i det: Er du *helt* >
sikker?

hehe, jeg forstår udmærket, du spørger

> Prøv at køre "cat" i stedet for convert, med filnavnet som eneste
parameter.
> Hvis filnavnet er korrekt, så skulle det ubehandlede billede komme frem.

Det har du ret i, og det er også lige præcis hvad det gør - også på
webhotellet.

Kan man risikere at ImageMagick har sin egen fortolkning af basedir?
Eller hvad kan det være?
Skal der konfigureres noget i Imagemagick før det virker (det er første gang
jeg prøver at benytte det på webhotellet)?

Henrik Jensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-12-02 16:28

henrik wrote in <lQjM9.8159$Tr.2111@news.get2net.dk>:
> [...]

Hvis filnavnet er korrekt, så skulle det ubehandlede billede komme frem.

Nu ved jeg ikke lige hvor sikker du er på at filnavnet er korrekt, der er
adskillige fælder, fx. "basedir". Selv når du starter med "/", kan det være
flere steder der bliver brugt som basedir. Normalt er "/" det samme som "/"
i filsystemet, men nogle gange bliver "/" mappet til et bestemt dir. Fx.
dit homedir, eller din documentroot.
En anden fælde mange overser er, at der på unix-systemer er forskel på store
og små bogstaver.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : henrik

Dato : 19-12-02 17:11

> Jeg ved ikke havd version du bruger derhjemme men den rette syntax er
jpg:-
> ikke blot -

Okay..??
Ovenstående har jeg ellers plukket fra
http://www.imagemagick.org/www/ImageMagick.html#files
og 'herhjemme' kører jeg med version 5.4.7 (på webhotellet er det version
5.4.9).

Kan det ikke tænkes at det er i en anden sammenhæng den anden syntax
benyttes?
Jeg prøvede selvfølgelig, men det hjalp ikke noget - der ser ikke ud til at
være forskel på om man bruger jpg: eller ej.

> / morten
>
> (Som også har prøvet convert hos uni2)

Har du fået det til at virke?

Henrik Jensen

Fra : Morten Winther

Dato : 19-12-02 17:42

> [...]
at
> være forskel på om man bruger jpg: eller ej.

Jeg bruger convert - dog ikke til stdout.

Men jeg har leget med det tidligere hos uni2 hvor det virkede. Det var dog
ikke på deres nuværende linux-hotel. Hvilken server ligger du på?

/ morten

Fra : Henrik Jensen

Dato : 19-12-02 22:25

> Jeg bruger convert - dog ikke til stdout.

Det vil jeg så prøve at se om jeg kan få til at virke - til at starte med.
De snakker jo også om at de netop vil installere bl.a. ImageMagick, så det
bliver 'officielt' understøttet, men det er vist ikke sket endnu.

> Men jeg har leget med det tidligere hos uni2 hvor det virkede. Det var dog
> ikke på deres nuværende linux-hotel. Hvilken server ligger du på?

System: SunOS pauli.uni2.net 5.6 Generic_105181-28 sun4u sparc

> / morten

/henrik

Fra : Morten Winther

Dato : 21-12-02 18:38

"Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver 'officielt' understøttet, men det er vist ikke sket endnu.

> System: SunOS pauli.uni2.net 5.6 Generic_105181-28 sun4u sparc

Jeg fik det til at virke på pauli v.h.a denne:

putenv('LD_LIBRARY_PATH=/home/minsti/bin/ImageMagick/lib:$LD_LIBRARY_PATH');

Nu ligger en af mine sites på deres nye server hooft hvor de vist
understøtter ImageMagick officielt. På pauli har jeg installeret det i min
egen bin mappe.

/morten

Fra : henrik

Dato : 23-12-02 09:38

> Jeg fik det til at virke på pauli v.h.a denne:

putenv('LD_LIBRARY_PATH=/home/minsti/bin/ImageMagick/lib:$LD_LIBRARY_PATH');

Hmm... det vil ikke rigtigt virke for mig, men nu ved jeg dog med sikkerhed,
at det skyldes manglende understøttelse på serveren, og jeg ved hvordan
scriptet skal se ud for at virke.

Tak for hjælpen!

Henrik Jensen