Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus 5050 op mod canon G3
Fra : Klitgaard

Dato : 19-12-02 08:17

Hej
Jeg er ude at shoppe efter et kamera, og er næsten nået frem til et af disse
to bliver mit endelige valg. Men inden jeg køber vil jeg lige høre "de kloge
hoveder" hvad de mener. Olympus har endnu førstepladsen pga. batterierne.

Klitgaard

Fra : emj

Dato : 19-12-02 09:08

On Thu, 19 Dec 2002 08:17:26 +0100, "Klitgaard"
<klitgaard63@hotmail.com> wrote:

>Olympus har endnu førstepladsen pga. batterierne.

Jeg har lige købt C-5050 og det kan umuligt kun være batterierne, der
er afgørende for at vælge den.
Det er et virkelig skønt digi.
Det nye XDkort i Olympus kommer i øvrigt i helt op til 8 GB størrelse.
Endnu fås det i max. 128 MB, men man kan bruge alle typer RAMkort.
Der er endda plads til både Flashkort og XD kort samtidig.
Lysstærkt -( Blænde 1.8 )
Hilsen emj

Fra : Michaelbs

Dato : 19-12-02 10:15

ja batterierne må være et stærkt argument. De løber tør dobbelt så hurtigt
som Canons...og det er jo rart at stå og fumle med alle de AA batterier hele
tiden
mvh Michael

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 19-12-02 11:35

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3e018e15$0$71639$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> som Canons...og det er jo rart at stå og fumle med alle de AA batterier hele
.........løber tør dobbelt så hurtigt? (AA batterierne)
Er det en påstand eller eksakt viden du ligger inde med?
Lad os høre nærmere. Det vil sikkert interessere flere.

Mvh
Bjarne

Fra : emj

Dato : 19-12-02 12:23

On Thu, 19 Dec 2002 11:35:12 +0100, "Bjarne Hansen"
<bjarne.inger@post.tele.dk> wrote:

>........løber tør dobbelt så hurtigt? (AA batterierne)
Det må være en påstand.
AA batterier fås nu som genopladelige i 2000mAh, så mon ikke det
handler om at opgradere sin viden om genopladelige AA batterier.
Hilsen emj

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 19-12-02 13:32

> ........løber tør dobbelt så hurtigt? (AA batterierne)
> Er det en påstand eller eksakt viden du ligger inde med?
> Lad os høre nærmere. Det vil sikkert interessere flere.

Hvor hurtig man løber tør for strøm med 4xAA er kraftigt afhængig af
hvilket kamera, man bruger. Af de kamera der er test på
http://www.dpreview.com/reviews/canong3/page11.asp (nederst) holder det
et af kameraene 3 timer og 38 min og et andet 1 time og 14 min med de
samme batterier. Olympus 5050 er desværre ikke med i tabellen.

Fra : emj

Dato : 19-12-02 14:56

On Thu, 19 Dec 2002 13:31:55 +0100, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Hvor hurtig man løber tør for strøm med 4xAA er kraftigt afhængig af
>hvilket kamera, man bruger.
Det er meget mere afhængidt af om man bruger den lille skærm på sit
camera under optagelse eller ej.
Hilsen emj

Fra : Michaelbs

Dato : 19-12-02 15:45

Det jeg siger er bare, at G3 er det kamera overhovedet der har været testet
endnu. (www.dreview.com) der har den suverænt længste batterilevetid, og da
man kan få et extra batteri for 250kr, så synes jeg at det er et mærkeligt
argument for at fravælge det...sorry

Fra : emj

Dato : 19-12-02 16:31

On Thu, 19 Dec 2002 15:45:08 +0100, "Michaelbs"
<michaelschou@oncable.dk> wrote:

> og da
>man kan få et extra batteri for 250kr, så synes jeg at det er et mærkeligt
>argument for at fravælge det...sorry

Jeg synes ikke man skal fravlæge et digi pga de smånuancer i
batterilevetid overhovedet. Man skal vælge det camera, som man synes
er mest værd for én selv som camera.
Batterier til Olympus kan man få i enhver kiosk eller man kan bruge
genopladelige. Det er simpelthen ikke noget problem at skifte
batterier. De holder rigeligt til at fylde et 128 MB kort med
billeder.
HIlsen emj

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 19-12-02 17:56

On Thu, 19 Dec 2002 16:30:40 +0100,
emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg synes ikke man skal fravlæge et digi pga de smånuancer i
> batterilevetid overhovedet. Man skal vælge det camera, som man synes
> er mest værd for én selv som camera.

Jeg er enig - for nogen kan det med batterier så betyder mere eller
mindre end for andre. Og nogen foretrækker måske et enkelt
klods-batteri, mens andre foretrækker at have standard batterier.

Jeg selv overvejede om man skulle købe et G1, men imellemtiden er G2 og
nu G3 kommet. I starten havde jeg den opfattelse at det var usmart med
et ikke standard batteri, mens jeg nu nærmest er ligeglad.

> [...]
> genopladelige. Det er simpelthen ikke noget problem at skifte
> batterier. De holder rigeligt til at fylde et 128 MB kort med

Hvor lang tid kan den køre på et par ikke opladelige?

Fra : emj

Dato : 19-12-02 19:39

On Thu, 19 Dec 2002 17:56:26 +0100, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Hvor lang tid kan den køre på et par ikke opladelige?

Jeg ved det ikke. Jeg har nu mit 4. Olympusdigi og har altid brugt
genopladelige batterier, men de er til gengæld blevet bedre og bedre.
De første genopladelige, man kunne få havde kun en effekt på 1300mAh,
og de holdt ikke ret lang tid i forhold til de ikke genopladelige.
I dag bruger jeg Duracells Genopladelige med 1800mAh og dem har jeg 2
sæt af og de køre i alle tilfælde længe på C-5050.
Hilsen emj

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 20-12-02 00:13

> man kan få et extra batteri for 250kr...

Hvor kan man købe et batteri til G3 for dén pris?

Hos Technikdirekt.de koster det billigste af slagsen over en plovmand +
fragt....

M.v.h.
Poul Bundgaard

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 20-12-02 00:50

> Hvor kan man købe et batteri til G3 for dén pris?

Dén her svarer jeg lige selv på:

Jeg fandt lige et BP-511 til G2/G3 hos www.batterier.dk til kr. 250,-.
Underligt, for hos www.technikdirekt.dk skal man bløde 85 euro = ca. kr.
640,-.
Gad vide, om batteri-biksens klods er original Canon fabrikat?
Men ok, hvis det virker lige så godt, så kan det jo også være ligegyldigt.

Hvis andre får lyst til at deltage i min lille diskussion med mig selv, så
skal I være velkomne til at bryde ind....

Jeg har iøvrigt lige igår fået min G3 med posten. Lækkert apparat, nærmest
chokerende gode billeder.
Men... hvor er autofokusen dog slæbe-sløv i low-light!
Børn indendørs en vinteraften: Glem det! Medmindre man kan fiksere dem med
slik, lim på buksebagen eller andet der kan holde dem stille de par sekunder
(der er lang tid!) det tager at fokusere. Jeg har læst af Nikon 5700 har
samme problem - er det typisk for alle digi-kameraer under kr. 20.000?

M.v.h
Poul Bundgaard

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 20-12-02 01:14

> [...]
> Gad vide, om batteri-biksens klods er original Canon fabrikat?
> Men ok, hvis det virker lige så godt, så kan det jo også være ligegyldigt.

Det er et udmærket NN-batteri på 1250 mAh. Min G1'ers indikator har dog
svært ved at måle den tilbageværende batterikraft, men det er også tilfældet
med originalen.

> Jeg har iøvrigt lige igår fået min G3 med posten. Lækkert apparat, nærmest
> chokerende gode billeder.
> Men... hvor er autofokusen dog slæbe-sløv i low-light!

Tilsyneladende ikke forbedret synderligt siden G1

> [...]
> (der er lang tid!) det tager at fokusere. Jeg har læst af Nikon 5700 har
> samme problem - er det typisk for alle digi-kameraer under kr. 20.000?

Sony 717 kan. Med Hologram Auto Fokus kan den i totalt mørke (hvis man vel
at mærke har fået den repareret - eller har købt en så sen model, at fejlen
er rettet) - selv uden HAF fokuserer den hurtigt (og korrekt) i næsten total
mørke.

Fra : Alex W

Dato : 20-12-02 09:28

(der er lang tid!) det tager at fokusere. Jeg har læst af Nikon 5700 har
samme problem ....

Hæ... har lige opdaget en finesse med CP5700
Stil afstanden manuelt .. på den afstand man mest fokusere.. sæt den så på
auto.. så starter kameraet med at fokusere fra det punkt og så går det
stærkt..
Virker fint med vidvinkel . let tele (bare lige det)

/Alex

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 20-12-02 14:51

"Poul Bundgaard" <bopo@stofanot.dk> writes:

> Jeg har iøvrigt lige igår fået min G3 med posten. Lækkert apparat, nærmest
> chokerende gode billeder.

Øv! Jeg bliver helt misundelig

Du nævnte Technik Direkt, er det der du har bestilt det?

Jeg har bestilt mit hos dem, men har lige fået at vide, at jeg ikke
skal regne med at se det før i januar. Jeg bestilte godtnok også først
i starten af december.

--
Sten Bæk Sørensen

Fra : Michaelbs

Dato : 20-12-02 18:15

Jeg har haft en bestilling ude i flere måneder på tyske netbutikker. Til
sidst opgav jeg og købte det til 7.500kr i en dansk netbutik. Stadig en
besparelse i forhold til de latterlige 10.000kr Fona vil have for det...hvad
i alverden tænker de på????? Men jeg kunne godt have sparet en tusse hvis
jeg havde haft tålmodighed og købt i Tyskland. Men hvad...en over 200 siders
manual er man jo også glad for man har på dansk, ik?
Genialt kamera, forresten.
God jul!!
mvh Michael

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 20-12-02 19:12

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> writes:

> [...]
> jeg havde haft tålmodighed og købt i Tyskland. Men hvad...en over 200 siders
> manual er man jo også glad for man har på dansk, ik?

Ja, men dit link til en semi-officiel engelsk manual på www.canon.ca
hjalp nu gevaldigt

> Genialt kamera, forresten.

Jeg kan ikke vente.

> God jul!!

I lige måde.

--
Sten Bæk Sørensen

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 20-12-02 20:14

> Du nævnte Technik Direkt, er det der du har bestilt det?

Nope, købte det hos http://intercondata.dk, som var den eneste biks på
edbpriser.dk der havde det på lager.
Ifølge Kamerahuset (ellers mit førstevalg - ville helst handle med en
fotobutik - men havde udsolgt) var der mangel på leverance fra Canon
importøren, så intercondata havde sandsynligvis parallelimporteret
apparatet. Men manualen (200 sider) var på dansk, og pakken ankom 2 dage
efter bestilling, så intet at klage over herfra.

Nu venter jeg bare på at min 420 EX flash ankommer, selvom jeg egentlig er
imponeret over den indbyggede flash: Ingen røde øjne inden for ca. 2 meters
skudafstand - selv uden rød-øje reduktion (det skarpe blå LED lys fra
anti-rødøje lampen er ganske vist effektivt, men får folks ansigter til at
krympe sig sammen som var de til afhøring hos PET).

M.v.h.
Poul Bundgaard