Matrikler?
Fra : Erik P. Vinther

Dato : 18-12-02 22:03

Hej,

I et bestem sogn jeg arbejder i blev der udarbejdet matrikler i 1664, 1688
og 1844

1) er det de eneste der er lavet
2) er matrikler udarbejdet på samme tid over hele landet?
3) hvor finder man selve matrikkel-beskrivelserne? (jeg formoder kortene
findes hos Kort & Matrikkelstyrelsen)

vh
Erik

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 18-12-02 23:04

Hej Erik
Det er faktisk sådan at du er inde på det rigtige.
Matriklerne er faktisk for de to store 1688 og 1844 udarbejdet i samme
årrække.
!844 matriklen er faktisk en matrikkel som er udarbejdet over omkring 40 år.
Det tog så lang tid da der skulle tegnes kort samtidig. For eksempel er det
sådan at matrikkelkortne for 1844 matriklen på Amager er tegnet i 1811.
Matriklen 1688 er udarbejdet i protokoller og er faktisk matrikler der
beskriver ejerforholdene på jorden og hvor store de enkelte jordtilliggender
er, det er faktisk kun en tekstbeskrivelse.
Denne 1688 matrikkel bygger på markbøgerne.
1688 matriklen findes på rullefilm som er på Rigsarkivet.
Beskrivelser og andre arkivalier til matriklerne findes for store dele hos
KMS så det er nok der du må henvende dig først.
Jeg kan af egen erfaring fortælle at det er ret interessant at arbejde med
matriklerne, jeg har brugt dem meget både i min slægtsforskning og i min
anden store interesse lokalhistorie.

Niels Gjermandsen

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 18-12-02 23:28

hej Niels,

Mange tak for dit svar.

vh
Erik

Fra : Ole Bech Knudsen

Dato : 19-12-02 22:23

Der findes en glimrende artikel om matriklerne i "Dansk Kulturhistorisk
Opslagsværk", bd. 2, Kbh. 1991, s. 615-18, med adskillige
litteraturhenvisninger.
Mvh.
Ole Bech Knudsen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 18-12-02 22:39

> [...]
> 2) er matrikler udarbejdet på samme tid over hele landet?
> 3) hvor finder man selve matrikkel-beskrivelserne? (jeg formoder kortene

Hej Erik
du kan prøve oom det link kan hjælpe dig http://www.dhm.lm.se/

Venlig Hilsen
Bent Mortensen