Cisco 677 - Kan man disable NAT ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-12-02 21:44

Hej ...

Kan jeg disable NAT og derved route ALT traffik til og fra min computer der
har IP 10.0.0.2 (i LAN) det er kun min maskine der er koblet på routeren og
jeg er SÅ træt af at netmeeting ikke virker ordentligt fordi jeg har NAT
slået til ...

er der nogen der ved om man kan få routeren til at du uden nat ?

m.v.h.
l. madsen

Fra : jens

Dato : 18-12-02 22:23

"Lasse Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slået til ...
>
> er der nogen der ved om man kan få routeren til at du uden nat ?

sagtens, men det kan også virke med nat, det er nærmere din firewall der
giver problemer.
men den siger du ikke så meget om......

mvh jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-12-02 23:47

"Lasse Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> writes:

> Kan jeg disable NAT og derved route ALT traffik til og fra min computer der
> har IP 10.0.0.2 (i LAN)

Ja, du kan godt slå NAT fra, men så skal du have en offentlig
IP-adresse til din computer (Cybercity kalder produktet Global
IP). 10.0.0.2 routes ikke på internettet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Help stamp out and abolish redundancy and repetition.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-12-02 23:52

Hej Jacob ...

Jeg har skam også en fast ip

> Ja, du kan godt slå NAT fra, men så skal du have en offentlig
> IP-adresse til din computer (Cybercity kalder produktet Global
> IP). 10.0.0.2 routes ikke på internettet.

Det har man automatisk med CC ADSL ... jeg har haft den samme IP i snart 2
år ...

Svar til jens:

Cisco 677 har ikke en firewall ej heller har jeg sådan noget skidt
installeret ...

M.v.h.
L. Madsen

Fra : jens

Dato : 19-12-02 00:36

> [...]
> år ...
>

> Svar til jens:
>
> Cisco 677 har ikke en firewall ej heller har jeg sådan noget skidt

okay, ja så lærte jeg også noget idag
det turde jeg ikke med en åben garageport.

mvh jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-12-02 02:15

"Lasse Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> writes:

> Jeg har skam også en fast ip

Ja, men du har ikke det produkt Cybercity kalder "Global IP", som er
et /30 net, for så spurgte du nok ikke som du gør. Læs hvad jeg
skriver!

> Det har man automatisk med CC ADSL ... jeg har haft den samme IP i snart 2
> år ...

Nej! Læs nu hvad jeg skriver! Fast IP-adresse er IKKE det samme som
det Cybercity kalder "Global IP". "Global IP" dækker over et /30 net.

Jeg kender godt Cybercity ADSL, jeg har selv Cybercity ADSL med
"Global IP".

--
Jacob - www.bunk.cc
Mother told me to be good but she's been wrong before.

Fra : jens

Dato : 19-12-02 08:22

<klip>

> Nej! Læs nu hvad jeg skriver! Fast IP-adresse er IKKE det samme som
> det Cybercity kalder "Global IP". "Global IP" dækker over et /30 net.
> --
jeg kan kun give Jacob ret, den faste ip du har 10xxxx, er en såkaldt
private ip, der er tre serier af private ipèr 10xxxx, 172xxxxx , og
192xxxxx, det tre serier skal nattes mod internettet, mange udbydere bruger
10 adresser i en boligforening, eller boligblok, og natter så hele
molevitten til internettet, men det giver mulighed for et lokalt net
indenfor boligforeningen,(eller en boligblok)
jeg ved tdc bruger 172serien til det formål, arrownet bruger 10serien til
det.
en public ip er derimod routet uden om et lokalt net direkte til internettet
og kan derfor ses fra nettet da den ikke er nattet sammen med et lokal net,
der er intet til hinder for at have beggedele i èn husstand (det har jeg),
det kræver bare lidt alternartiv opsætning.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-12-02 12:55

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

> jeg kan kun give Jacob ret, den faste ip du har 10xxxx, er en såkaldt
> private ip,

Ærgeligt, for det er lidt noget sludder du skriver. Lasse har en fast
offentlig IP-adresse på WAN-interfacet på hans Cisco 677. Det er klart
at han bruger en RFC 1918 adresse på indersiden af NAT-routeren.

Han vil bare gerne af med NAT-tingen, og have en offentlig IP-adresse
på et interface på den anden side af routeren. Det kan man få med
"Global IP", som er et /30 net der routes på internettet.

> der er tre serier af private ipèr 10xxxx, 172xxxxx , og
> 192xxxxx,

Det er nu:
10.0.0.0/8
172.16.0.0/12
192.168.0.0/16

--
Jacob - www.bunk.cc
I want to reach your mind -- where is it currently located?

Fra : jens

Dato : 19-12-02 13:16

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Ærgeligt, for det er lidt noget sludder du skriver. Lasse har en fast
> offentlig IP-adresse på WAN-interfacet på hans Cisco 677. Det er klart
> at han bruger en RFC 1918 adresse på indersiden af NAT-routeren.
jeg kender ikke de tekniske benævnelser på forskellige net (indrømmet)

> Han vil bare gerne af med NAT-tingen, og have en offentlig IP-adresse
> på et interface på den anden side af routeren. Det kan man få med
> "Global IP", som er et /30 net der routes på internettet.

sidder NAT funktionen ikke på WAN siden og natter lokale ipèr til èn wan ip
som så kan være "private" _eller_ "public" ?

> Det er nu:
> 10.0.0.0/8
> 172.16.0.0/12
> 192.168.0.0/16

du har helt ret det er dem jeg mener,
tak for præciseringen, jeg vil forsøge at huske den.

mvh jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-12-02 13:22

> sidder NAT funktionen ikke på WAN siden og natter lokale ipèr til èn wan ip
> som så kan være "private" _eller_ "public" ?

NAT-tingen sidder i routeren, ikke på et bestemt interface. Man kan
selvsagt NAT'e alle adresser både dem der er nævnt i RFC 1918 og dem
der ikke er, dog er det oftest RFC 1918 adresser der NAT'es, i hvert
fald når formålet er at få flere computere på nettet med brug af en
enkelt offentlig IP-adresse.

> du har helt ret det er dem jeg mener,
> tak for præciseringen, jeg vil forsøge at huske den.

Ellers kan du finde dem i RFC 1918.

--
Jacob - www.bunk.cc
You are taking yourself far too seriously.

Fra : jens

Dato : 19-12-02 17:39

> [...]
> der ikke er, dog er det oftest RFC 1918 adresser der NAT'es, i hvert
> fald når formålet er at få flere computere på nettet med brug af en

tak for det Jacob.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-12-02 09:19

"Lasse Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> koblet på routeren og jeg er SÅ træt af at netmeeting ikke virker
> ordentligt fordi jeg har NAT slået til ...

Så bude du enten skifte router der er UPnP aware eller skifte netmeeting
ud!

http://www.dslreports.com/faq/4640
Forklaringen dækker godt nok over MSN, men det er samme fejl der er i
NetMeeting.

--
Bjarke Andersen

Fra : Steffen Fog Sørensen

Dato : 19-12-02 10:11

> [...]
> slået til ...
> er der nogen der ved om man kan få routeren til at du uden nat ?

Er der ikke noget med at 677'eren kan "bridge" alt igennem til en evt. FW?

/ Steffen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-12-02 12:57

"Steffen Fog Sørensen" <steffen@nospam-digisource.dk> writes:

> Er der ikke noget med at 677'eren kan "bridge" alt igennem til en evt. FW?

Den kan bridge, men det skal være understøttet af DSLAM'en, det er det
ikke.

Dernæst kan man lave forward af alting videre til en adresse på sit
lokalnet, men det er der nogle bugs i CBOS (routerens operativsystem)
der gør er besværligt/umuligt at få til at virke optimalt, og under
alle omstændigheder vil man stadig have bøvlet med at nogle programmer
sender computerens IP-adresse i payload af pakkerne.

--
Jacob - www.bunk.cc
The cost of living hasn't affected its popularity.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 19-12-02 15:27

Hej igen ...

Det hærsker en del tvilv (også for mit vedkomne)

Jeg har en Global IP så vidt jeg har forstået det ...

212.242.218.104 ... den har jeg haft i snart 2 år ...
min IP i LAN netværket hvor jeg sidder som eneste bruger på routeren er
10.0.0.2 jeg vil gerne have at jeg bliver til 212.242.218.104 direkte så jeg
kan slippe for alt det nat og fis ... lidt ligsom når man har et modem ...

det kan da næsten ikke passe at det ikke kan lade sig gøre ?

m.v.h.
l. madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-12-02 15:45

"Lasse Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> writes:

> Jeg har en Global IP så vidt jeg har forstået det ...

Ja, din router har, din computer har ikke.

> 212.242.218.104 ... den har jeg haft i snart 2 år ...

At den er global er ikke det samme som at den er fast/statisk. Det
betyder blot at den routes på internettet. Du kan sagtens have en
global IP som ændrer sig fra tid til anden - det bruger TDC blandt
andet på visse produkter.

> [...]
> kan slippe for alt det nat og fis ... lidt ligsom når man har et modem ...

Hvis du bruger en passende version af Windows kan du skifte til
USB-modem, og være glad. Vil du fortsat bruge ethernet, og have en
"rigtig" IP-adresse på din computers netkort, så må du købe det
produkt Cybercity kalder "Global IP", det er IKKE det du har nu.

> det kan da næsten ikke passe at det ikke kan lade sig gøre ?

Jo.

--
Jacob - www.bunk.cc
Is knowledge knowable? If not, how do we know that?