HERREGÅRDS SLAGTERNE, Landbru
Fra : Kim Melchior

Dato : 18-12-02 16:40

Er der nogen som kender noget til HERREGÅRDS SLAGTERNE, en gruppe på
ca en snes personer, de fleste med tilknytning til Tvilum sogn og
omegn, der opkøbte mere end hundrede herregårde i Midtjylland fra
slutningen af 1700 tallet til begyndelsen af 1800 tallet, og
udstykkede dem?

Nogle siger at disse mænd gav den jævne bonde en mulighed for at få
foden under eget bord, mens andre siger at det eneste der drev dem var
muligheden for at lave en masse penge.

Jeg har lige fundet ud af at en af mine forfædre og hans bror tilhørte
denne gruppe.

Jeg kender ikke meget til dem, men er interesseret i alle de
oplysninger jeg kan finde, så jeg kan få lagt noget kød på historien
om min egen slægt.

På forhånd tak

Kim

Fra : Carl-Johan B. Madsen

Dato : 18-12-02 19:03

Hej Kim

De personer der købte Tvilumgård gjorde det kun som en slags stråmænd for de
egentlige købere. De egentlige køber var nemlig fæstebønderne. Der blev så
stiftet et interessantselskab, Fischer fra Gravballegård var direktør og
flere af bønderne var med i bestyrelsen. De blev kaldet rodemænd.
Det var så meningen at bønderne hurtigts muligt skulle købe deres fæstegård
af interessantselskabet. Nogle af bønder fik relativt hurtigt købt deres
gård, men pga. en landbrugskrise gik der lang tid inden alle gårde var
solgt. Da hovedgården i den periode blev drevet med hoveri måtte bønderne
altså på hoveri under dem selv.

Med venlig hilsen
Carl-Johan B. Madsen

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 18-12-02 19:23

Jeg nedstammer selv fra en sådan: Frederik Rudbek Christian von Bülow,
1744-1819 (far til "sejrherren fra Fredericia"). Han blev iflg. DAA kaldt
"herregårdsslagteren" og er (var) vistnok ret kendt i Vesthimmerland, hvor
han blev fejret som bondeven. Han tjente også mange penge på at splitte
"virksomhederne" ad og sælge dem i så små stumper, at bønderne havde råd
til dem. Men de fleste penge tabte han vistnok igen ved statsbankerotten
(han er omtalt i den gamle udgave af Biografisk Leksikon, 2. udgave -
måske er der her nogle yderligere henvisninger til herregårdsslagterne).

Jeg har forgæves forsøgt at finde et foto/billede af ham (foto af hans
datter Christine Margrethe kan ses på http://www.brondsted.dk/bruun -).
Hvis du falder over noget, vil jeg meget gerne have et prej. Du har ikke
noget navn på din forfader?

mvh tb

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-12-02 19:55

Wed, 18 Dec 2002 19:22:56 +0100, skrev Tom Brøndsted:

>Jeg nedstammer selv fra en sådan: Frederik Rudbek Christian von Bülow,
[klip]
>Jeg har forgæves forsøgt at finde et foto/billede af ham

Kan det her bruges?:
http://www.roennebech.dk/Historie/fredericia/navne/buelow.html

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 18-12-02 20:26

Kurt Hansen wrote:

> Wed, 18 Dec 2002 19:22:56 +0100, skrev Tom Brøndsted:

> [...]

Det er desværre sønnen. Bortset fra 3. fornavn (Henrik) hedder han ligesom
faren F. R. Christian Bülow (1744-1819). Det er faren der var kendt som
"herregårdsslagteren" i Vesterhimmerland. Tak alligevel.

tb

Fra : Hans Peter Poulsen

Dato : 18-12-02 23:12

Jeg kan anbefale dig at læse:

Jens Holmgaard: En jysk godsslagtning.
I: Landbohistoriske studier tilegnede Fridlev Skrubbeltrang på
halvfjerdsårsdagen den 5. august 1970. Red. Svend Gissel.

Den omtaler en halv snes "godsslagtere", men handler ellers om en enkelt
af dem: Bagge Lihme, og hans aktiviteter.

Jeg synes emnet er interessant. Da vi jo helst vil dele folk op i "de
gode" og "de onde", er det lidt irriterende at der kan siges så meget
både for og imod.

Hvis jeg finder mere litteratur om emnet, lader jeg høre fra mig.

venlig hilsen
Hans Peter Poulsen