29 = 30 ??
Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 18-12-02 17:42

Følgende er angiveligt et bevis på at 29 er lig 30, hvad er galt?

3 månd betaler hver 10 kr. for en øl.
Kroværten giver dem 5 kr.'s rabat som han beder servitricen overbringe
mandene ligeligt.
Det kan hun ikke så hun giver hver mand 1 kr. og beholder selv 2 kr.

De tre mænd har altså nu betalt hver 9 kr. for deres øl, og servitricen har
2 kr, i alt 29 kr.

Regnestykket viser hermed at 29 kr. og 30 kr er det samme.

Er der ikke en eller anden der kan give mig en forklaring og mane dette i
jorden da det er på nippet til at få mig til at trække mig tilbage fra
verden og blive munk i himalaya...

På forhånd tak - Sørn

Fra : Dennis Glintborg

Dato : 18-12-02 18:00

> De tre mænd har altså nu betalt hver 9 kr. for deres øl, og servitricen
har
> 2 kr, i alt 29 kr.

Her går det galt... 27 og 2 kan ikke adderes da servitricens to kroner er en
del af de 27 kr som mændene har betalt for deres øl.

Fra : Ivar

Dato : 18-12-02 18:03

Søren "Pengman" Pedersen skrev:

> De tre mænd har altså nu betalt hver 9 kr. for deres øl, og servitricen har
> 2 kr, i alt 29 kr.

De har hver betalt 9 kr, altså 27 kr. i alt. Servitricen har fået 2 kr og
værten 25 kr.

Ivar

Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 18-12-02 18:14

> De har hver betalt 9 kr, altså 27 kr. i alt. Servitricen har fået 2 kr og
> værten 25 kr.

Selvfølgelig - ganske banalt og ligetil - mange tak
Sørn

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-12-02 18:45

"Søren \"Pengman\" Pedersen" <pengmeister@hotmail.com> writes:

> De tre mænd har altså nu betalt hver 9 kr. for deres øl, og servitricen har
> 2 kr, i alt 29 kr.

Nej. De tre mænd har hver betalt 9 kr, ialt 27. Deraf har servitricen
de 2 kr og kroværten 25 kr.

/L

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-02 19:12

"Søren "Pengman" Pedersen" <pengmeister@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> 2 kr, i alt 29 kr.
>
> Regnestykket viser hermed at 29 kr. og 30 kr er det samme.

Så vidt jeg kan se, er det de 25 kroner, som du skal fordele på tre personer
= 8½ kr pr person. Derefter får de en krone hver, den tyvagtige servitrice
får to, og det giver 30 kroner. De betaler altså 9½ kroner hver, og så er
spørgsmålet blot, hvor meget der går til staten.

Mvh Janus

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 18-12-02 21:01

Zenia & Janus wrote:
> Så vidt jeg kan se, er det de 25 kroner, som du skal fordele på tre
> personer = 8½ kr pr person.

Nope. 8,5 * 3 = 25,5.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-02 21:19

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse

> Nope. 8,5 * 3 = 25,5.

Dammit, jeg mente 8 1/3. Nu har jeg lært at læse korrektur på min tekst,
det næste bliver tallene.

Janus

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 19-12-02 08:58

"Søren \"Pengman\" Pedersen" wrote:

> [...]
>
> Er der ikke en eller anden der kan give mig en forklaring og mane dette i
> jorden da det er på nippet til at få mig til at trække mig tilbage fra

Dobbeltbogholderi er en herlig ting:

3 Mænd   Servitricen   Krovært
-30         +30
+3   +2      -5