LOTR: TTT - en film der har det svært! [SP~
Fra : Kong Kent

Dato : 18-12-02 16:47

TTT vil altid få det svært. Det er jo den midterste del af én 9 timers lang
film, så den vil uanset hvad de gør altid være lidt mystisk, specielt når
den skal stå alene. Jeg havde kæmpe forventninger, og de fleste af dem blev
indfriet omend jeg alligevel sad med en lidt tom fornemmelse tilbage i
kroppen, for hvad skete der egentlig?

Rent handlingsmæssigt kom de forskellige dele af fællesskabet længere frem
mod Gondor/Mordor hvor jeg forventer det sidste slag skal stå (har aldrig
selv læst ét ord af bøgerne). Men så ikke ret meget mere. Vi blev "bare"
introduceret til en masse nye personer/væsener og en del steder som Rohan,
Gondor osv...

Alligevel gør filmen ét eller andet der gør den god. Måske er det fordi man
bliver overvældet af den uhyggeligt flotte måde filmen er skudt på,
effekterne og alle de nye væsener der er skabt helt fantastisk (Enterne,
olifanten, vanterne og Nazgûl'ernes flyvevæsener). Der sker hele tiden en
forfærdelig masse nye ting, og det gør at filmen aldrig bliver kedelig.

Og JA, slaget til sidst er helt suverænt. Jeg vidste jo godt at kongens nevø
ville vende tilbage med sine 2000 mand, men alligevel sad jeg på kanten af
sædet da først muren blev sprængt og til sidst broen og porten blev
indtaget.

Det er simpelthen bare en kanon flot film, og at fremhæve enkelte
personer/væsener gider jeg ikke gøre meget ud af. Jeg tror vi alle er enige
om hvem der er kanonseje med en bue, hvem der spiller flot som en skizofren
tortureret 600 år gammel hobbit osv. osv.

Jeg vil give filmen 8.5/10 mens étteren stadig vil få 9/10 af mig. Men mon
ikke jeg giver dem alle sammen 10/10 når vi har set afslutningen. Vi skal jo
huske på, vi har ikke set to film af tre. Vi har blot set de 2/3 af én film!
:)

--
Kent - der glæder sig STORT til FOTR:TT EE på DVD *GG*
http://formel1.jubii.dk - F1 på dansk!

Fra : sniper_Nolight

Dato : 18-12-02 16:53

(har aldrig
> selv læst ét ord af bøgerne).

den oplevelse må du ikke snyde dig selv for... du vil få ekstra meget ud af
filmene når først du har læst bøgerne... selvom der er en extended dvd af
film 1 er det laaangt fra nok... du vil få større indsigt i alle racer osv
osv.... derfor tror jeg heller ikke (har ikke set den endnu) at film 2 vil
fremstå som en typisk midterfilm for mig, fordi jeg har læst bogen... men
hold da kææææft hvor jeg glæder mig til søndag aften!
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Sparre

Dato : 18-12-02 17:37

Jeg har læst bogen og sad til sidst med en lidt tom følelse i maven. ikke at
filmen er dårlig men der mangler bare den slutning som der er i bogen som
gav mig lidt af et shok ! og hva hulen laver de tre lige pludselig i Gondor
(Osgiliath)? Det kan jeg ikke helt se hvad gør godt for det bliver vist på
en helt anden måde i bogen.

Og jeg glæder mig for vildt til at se hvordan de ordner Shelob næste år

Gav tildligere idag filmen 7/10, men den sniger sig snart meget tæt på en
8'er lad os se om den ikke når op på en 9'er når jeg har set filmen en gang
mere om en uges tid.....
--
Sparre

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 18-12-02 18:41

"Sparre" <christian@NOSPAMsparre.it> wrote in message
> [...]
Gondor
> (Osgiliath)? Det kan jeg ikke helt se hvad gør godt for det bliver vist på

Det forstod jeg heller ikke - min opfattelse af Faramir som en tand visere
og indsigtsfuld end Boromir blev også skudt fuldtændig ned. Og Frodo der
går op for at møde Nazgûl, synes jeg heller ikke virkede særlig godt. At
Helms Kløft-kampen skulle ende med at Sam hældte vand ud af ørerne,
irriterede mig også.

Rohan, derimod, fremstod i mine øjne stort set perfekt.

Og jo, der er et par ting i slutningen af bogen som man helt klart sad og
manglede. Både i Isengard og for Frodo og Sam. Og det må vi vente et år
på...

> Og jeg glæder mig for vildt til at se hvordan de ordner Shelob næste år

Det MÅ blive stort!

Fra : Tenzel Kim

Dato : 18-12-02 23:10

sniper_Nolight wrote:

> den oplevelse må du ikke snyde dig selv for... du vil få ekstra meget ud af
> filmene når først du har læst bøgerne...

Det kan godt være man får mere ud af filmene ved at have læst bøgerne
men man kan også ende med at have kedet sig bravt under gennemlæsningen
af disse. Jeg syntes filmene er flot filmet og har nogle rigtig gode
special effekts men ligesom med bøgerne syntes jeg grundlæggende at
historien er utrolig kedelig og personerne ufatteligt en-dimensionelle.
Jeg var bange for at Gollum ville gå hen og blive et hade-element lidt
ala Jar Jar i Star Wars (omend det ville være umuligt for ham at blive
ligeså irriaterende) men efter at have set filmen snart alt for mange
gange er han en af de få der virkelig skinner igennem og giver filmen en
smule dybde.

Måske vil jeg se tilbage på den lidt mere posetivt om et par måneder når
jeg har fået den lidt på afstand men lige for øjeblikket hænger den mig
langt ud af halsen. Etteren gav dog et langt bedre førstehåndsindtryk på
mig end toeren på trods af at jeg syntes bedre om de fleste af
effekterne i toeren og var imponeret over hvor godt de fik Gollum til at
fungere. Enterne derimod var jeg en smule skuffet over men på den anden
side hvordan fanden får man levende, vandrende, talende træer til at
virke troværdige.

Tenz.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 19-12-02 15:07

"sniper_Nolight" <noone@hotmail.com> writes:

> den oplevelse må du ikke snyde dig selv for... du vil få ekstra meget ud af
> filmene når først du har læst bøgerne...

Jeg vil tro det optimale vil være at se filmene, læse bøgerne, og så
gense filmene i et nyt lys.

Hvis jeg ikke havde læst bøgerne ville jeg i hvert fald vente til
efter 3'eren. Og jeg har ikk etænkt mig at genlæse dem inden den
sidste film er kommet, det er så længe siden jeg har læst dem at jeg
ofte blev overrasket i filmene.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-12-02 00:02

Per Abrahamsen skrev:
> [...]
> efter 3'eren. Og jeg har ikk etænkt mig at genlæse dem inden den
> sidste film er kommet, det er så længe siden jeg har læst dem at jeg

Enig. Jeg læste første bog (og Hobitten), før jeg så Eventyret om
ringen, og jeg tror, det kan tage lidt fra oplevelsen af filmen, hvis
man har bøgerne for tæt på. Dels fordi man ikke bliver overrasket, dels
fordi man får noget nyt at tænke på, som erstatter den umiddelbare
filmoplevelse - nemlig om filmen følger bogen, om det er bogen eller
filmen, der er bedst og så videre.

Nu venter jeg enten med at læse resten til efter den sidste film eller
læser kun De to tårne og venter så med afslutningen af historien til
filmen. Det er nok ikke så ringe endda at lade Jackson, McKellen, Wood
med flere være ens guide til historien.

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Ikke engang de værste fans sætter overflødige udenlandske ord i

Fra : Taba

Dato : 18-12-02 18:43

[snip]

Den vil have det svært: Ja, ingen tvivl.
Den er god: Ja IMO, men jeg kunne bedre lide 1'eren af flere grunde:
-Mere tro mod bogen
-Ikke så "hurtig" en handling
-Flydende overgange (ved godt det er svært at lave dette, nu hvor ma nskal
følge med 3 steder)
-Mere snak/retorik/replikker (Jeg sidder her (1 time efter at have set den)
og synes at ikke var så meget tale i den! Egentlig synes jeg den lignede
Star Wars 2 ret godt: Man får en "forret" påanoget action, så går der et
stykke tid hvor der er snak og info (men ikke helt så godt som i 1'eren
IMO), også kommer det store "showdown" til sidst.
Og nu sidder jeg her med blandede følelser om filmen: Den er kanon flot, men
ikke så god som 1'eren. Action sekvenserne er lange og der er en del af dem,
men de har stadigvæk den stil hvor de klipper (meget) hurtigt fra et sted på
slagmarken til et andet sted, uden man får hvad der egentligt skete med ham
der lige stak sværdet igennem Uruk-Hai'en. S'følig er der steder hvor man
får "det hele", men dem er der for få af... Kan bedre lide stilen i Saving
Private Ryan (andet univers, jeg ved det) hvor man ved næsten hver enkelt
tilfælde ser "det hele" hvis I forstår hvad jeg mener. Men det er nok mere
tale om smag end om noget andet ;-p)

Nu vil jeg ikke spilde mere af jeres båndbredde
//Taba

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 18-12-02 19:03

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@anarki.dk> wrote in message
> [...]
> om hvem der er kanonseje med en bue, hvem der spiller flot som en
skizofren
> tortureret 600 år gammel hobbit osv. osv.

Som én der læst bøgerne vil jeg dog gerne fremhæve Rohan-folket Théoden,
Éomer og især Éowyn levede fuldstændig op til mine forventninger, i
modsætning til Faramir.

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 20-12-02 12:11

> Som én der læst bøgerne vil jeg dog gerne fremhæve Rohan-folket Théoden,
> Éomer og især Éowyn levede fuldstændig op til mine forventninger, i
> modsætning til Faramir.

Enig! Endelig en der har noteret sig det samme. Han er alt, alt, alt for lig
Boromir i filmen. Det er jo netop det, han IKKE er i bogen.

Fra : John Hinge

Dato : 21-12-02 11:38

On 20 dec 2002 Mads Holmsgaard Eriksen was heard to say:

> Enig! Endelig en der har noteret sig det samme. Han er alt, alt,
> alt for lig Boromir i filmen. Det er jo netop det, han IKKE er i
> bogen.

jowjow.. Enig. Faramir fra filmen er ikke nær så pussenussegod som
Faramir fra bogen, som allerade cirka da vi møder ham forsager ringen
alt dens væsen etc.. og dog trodsalt formår at få lusket Frodo's
mission ud af ham.
Men.
Af hensyn til det dramaturgiske, har hr. Jackson valgt at vise
hvorledes vi har to vrødre, som vælger hver deres vej.
Boromir falder for fristelsen og forsøger at hapse ringen, resultat
Frodo går på vildmarkstur.
Faramir falder for såvidt for fristelsen, idet han siger Frodo
skal tage med til Minas Tirith, og antageligt der snakke med
Faramirs farmand så de ka hitte ud af hvad de gør med Ringen.
Men efter lidt ballade med en Nazgul beslutter Faramir sig
allligevel for at lade Frodo fortsætte sin vildmarkstur.
Og pludselig har vi fået en filmmæssig fortælling om udvikling
(og en spændende kamp I Osgiliath) ud af det.

Uanset hvor meget vi holder af bøgernes historie, så *ved* vi godt
at der vil blive klippet og klistret i dem for at få historien
til at fungere på det store lærred. Jeg er parat til at tilgive
megen klippeklistre efter at have set de to første film.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-12-02 23:41

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> Af hensyn til det dramaturgiske, har hr. Jackson valgt at vise
> hvorledes vi har to vrødre, som vælger hver deres vej.

Du mener 2 éns brødre, der vælger hver sin vej.

> [...]
> Og pludselig har vi fået en filmmæssig fortælling om udvikling
> (og en spændende kamp I Osgiliath) ud af det.

Hvad skal vi med "en filmmæssig fortælling om udvikling". Jeg vil da hellere
se en filmatisering af bogen "Ringenes Herre".
Og jeg synes nu der er rigeligt med kampscener i filmen.

> [...]
> til at fungere på det store lærred. Jeg er parat til at tilgive
> megen klippeklistre efter at have set de to første film.

jow, jow. Men hvorfor lave om på noget der virker ? Boromir og Faramir er
brødre, men de er meget forskellige (udpenslet ved at den ene er sorthåret
og den anden blond). Og det har de været meget meget længe. De er ikke 2 éns
personer, der, ved en mindre tilfældighed, vælger forskelligt i den samme
situation, og derved gennemgår en udvikling (en historie vi har hørt mange
gange).

Jeg synes PJ totalt fucker den del-historie op. Og hvis jeg skulle klippe en
halv
time ud af filmen, ville jeg stryge alt det om Faramir, ligesom Bombadil.

Klippe/klistre kan "tilgives" når det er som Galadriels hår-gave til Gimli.
Som "Gimli" siger: Det virker fint i bogen, men hvordan laver man det i "i
virkeligheden" uden at det bliver idiotiskt. Og den måde han viser
Gollum/Smeagols dualitet (ved at Gollum fører samtaler med sig selv), er
også helt ok med mig. Man kan jo nu engang kun vanskeligt gengive
tanke-konversationer på film.

Og så lidt generelt til tråden/filmen:
Jeg savnede lidt at få jokes'ene fra bogen, om Gimli's modvilje mod at ride.
Dem valgte PJ så åbenbart at rykke længere hen i historien, og lavede dem så
om til joke's om Gimli's størrelse. Alle dem jeg sad ved siden af grinede,
så måske var det ok. DOG, da vi kom til scenen hvor Gimli og Aragorn sneg
sig ud af bagdøren til Hornburg, kigger på Orkerne og Gimli siger "Det
klarer vi sagtens", er det først da han siger "ok, så kast mig" at det går
op for mig at han mener hvorvidt de kan komme over til orkerne, og ikke
hvorvidt de kan slå dem ihjel. Mindst én af mine "medkiggere" opfattede det
ligesådan.

Jeg fatter til gengæld ikke kritikken af (læst/set andetsteds) at kvinderne
i filmen har fået for meget "plads", eller at de er portrætteret overfladisk
og stereotypt. Hvis man ikke skulle kunne bruge et par minutter på
skjoldmøen der spidder Heksekongen fra Angmar såe.... Og hvilken person er
ikke
portrætteret stereotypt i filmen ?

Og ret mig endelig hvis jeg tager fejl (mine bøger er lånt ud) men kalder de
Grima for Wormtongue sådan til daglig i Rohan ? Er det ikke kun når han ikke
hører det ?

Jeg havde glædet mig meget! til at se Enterne. Og jeg blev ikke skuffet.
Legolas styrer da, men Enterne ! De styrer da for vildt ! Rigtigt flot
lavet.

Og jeg glæder mig til TTTEE.

/jim

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 22-12-02 17:14

On Sat, 21 Dec 2002 23:41:01 +0100, "Jim Andersen"
<ccc92422@vip.cybercity.dk> wrote:

snip

>Jeg havde glædet mig meget! til at se Enterne. Og jeg blev ikke skuffet.
>Legolas styrer da, men Enterne ! De styrer da for vildt ! Rigtigt flot
>lavet.

Lod du mærke til da Legolas lige smed sig om bag på hesten?
Uha det var sukker

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Kong Kent

Dato : 22-12-02 17:44

> Lod du mærke til da Legolas lige smed sig om bag på hesten?
> Uha det var sukker

Det tror jeg ikke der er nogen der har overset. Men!! For der er et
kæmpestort MEN. Føj for pokker hvor lugtede det langt væk af CGI. Akkurat
som da orkerne ridder på deres Varger (close-up skuddet af en ork riddende
på en varg i starten af slaget er også, desværre, alt for CGI-agtigt).

Præcis de to scener gjorde at jeg fik en lidt ærgerlig fornemmelse, men det
var *slet* ikke nok til at ødelægge helhedsindtrykket. Slet ikke.

Men Legolas' skateboard-ride ned af trapperne på et elverskjold var også
liiiige i overkanten. Men ok, han er bare supersej! :)

--
Kent.