De To Tårne, heller ikke et rigtigt review
Fra : Per Abrahamsen

Dato : 18-12-02 15:38

Indtryk:

- Jeg er for gammel til at se to helaftensfilm på en aften/nat,
specielt ikke før en hverdag. Jeg håber ikke arrangørerne vil have
os til at se alle tre film i træk næste år.

- DTT er ligesom Eventyret om Ringen en ufattelig flot film. Ligesom
efter EoR sidder jeg tilbage med et ønske om at emmigrere til New
Zealand, eller i det mindste tage på ferie dernede.

- Jeg syntes faktisk figurerne fungerede bedre i DTT, i EoR var det
egentlig kun Gandalf og Bilbo jeg kunne føle for, i DTT virkede alle
figurerne nærværende.

- Det er helt klart at DTT ikke er en selvstændig film, men den
midterste part af en trilogi. Vi har en historie med en begyndelse,
en midte og en slutning. Det er derfor EoR kan tillade sig at bruge
til på at bygge figurerne op, som så kommer til udbetaling i DTT.
At give individuel karakter til filmene er forkert, det svarer til
at give individuel karakter til kapitler i en bog.

- Der er meget mere fortalt forklaring i DTT, sikkert fordi historien
er mere kompliceret, tresporet i stedet for ensporet som i EoR. Men
det fungerer også godt.

- Gimli som Jar Jar overraskede mig, men jeg syntes humoren holdt sig
lige på den rette side, så den ikke kappede over, og kom i vejen for
historien.

- Jeg tror Gollum i filmen bliver en figur man enten elsker eller
hader, og at de fleste (som mig) vil elske den. Jeg syntes den
fungerede, men nogen vil sikkert syntes den kapper over.

- Alle bør elske Enterne. Filmen gav kun en enkelt scene hvor man fik
følelsen af hvor langsomme de er, men det vil jeg tro er en
begrænsning i mediet.

Fra : ottesen

Dato : 18-12-02 16:43

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> wrote in message
> [...]
> hader, og at de fleste (som mig) vil elske den. Jeg syntes den
> fungerede, men nogen vil sikkert syntes den kapper over.

Sjovt nok, så tænkte jeg også på Jar Jar Binks, - men det var i forbindelse
med Gollum. Men kan godt se det er mere nærliggende at sammenligne med
Gimli. Jeg synes personligt at det kappede lidt over mht Gimli, og at meget
af humoren forekom forekom lidt plat og malplaceret. Eller måske var det
mere fordi at der var for meget af den. Synes heller ikke umiddelbart at
karakteren Gollum/Smeagol var en ubetinget succes- selvom han var rigtig
flot "lavet". Synes at måden hans spaltede personlighed kom til udtryk på,
forekom lidt for udpenslet / skåret ud i pap. Men skal dog nok se filmen en
gang mere, eller "tygge" lidt mere på den, før jeg helt ved hvad jeg skal
synes om den måde hans personlighed bliver fremstillet på. Ellers er jeg
enig med dig i dine øvrige betragtninger.

/ottesen

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 18-12-02 18:43

"ottesen" <ottesen@sol.dk> wrote in message

> "Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> wrote in message
..
.. Synes at måden hans spaltede personlighed kom til udtryk på,
> forekom lidt for udpenslet / skåret ud i pap.

Det var lidt det samme, da Frodo og Sam var igang med at bygge en rigtig god
dialog op, hvorefter Sam spørger Frodo hvad der er galt, og Frodo svarer
"It's the Ring". Come on, så dumme er vi trods alt heller ikke.

MVH
Johan

Fra : Johan S. Jensen

Dato : 18-12-02 18:43

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-01-03 22:31

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> wrote:

>- Jeg er for gammel til at se to helaftensfilm på en aften/nat,
> specielt ikke før en hverdag. Jeg håber ikke arrangørerne vil have
> os til at se alle tre film i træk næste år.

Så fik jeg den set - jeg fik desværre ikke set etteren i biografen
(kun på DVD) - så det blive i dag til middagsforestillingen. En af de
store sale i Kolding Biocenter og med næsten ingen mennesker. Det var
jo mægtigt.

>- Jeg syntes faktisk figurerne fungerede bedre i DTT, i EoR var det
> egentlig kun Gandalf og Bilbo jeg kunne føle for, i DTT virkede alle
> figurerne nærværende.

Ja - og filmen føltes ikke lang. Jeg syntes f.eks. Harry Potter var
lang - og den er vel ca. ½ time kortere.

>- Det er helt klart at DTT ikke er en selvstændig film, men den
> midterste part af en trilogi.

Ja - og det er lidt anstrengende fordi man ikke får en forløsning af
historien. Jeg har det lidt på samme måde med Star Wars - hvor 2'eren
er god (bedre end 1'eren - og jeg synes ellers også at den er god) men
man sidder tilbage med en lidt tom fornemmelse bagefter.

> [...]
>
>- Gimli som Jar Jar overraskede mig, men jeg syntes humoren holdt sig
> lige på den rette side, så den ikke kappede over, og kom i vejen for

Jeg synes også det fungerede uden at kamme over.

>- Jeg tror Gollum i filmen bliver en figur man enten elsker eller
> hader, og at de fleste (som mig) vil elske den. Jeg syntes den
> fungerede, men nogen vil sikkert syntes den kapper over.

På den ene side bryder jeg mig ikke om figuren. Det har ikke så meget
med filmen at gøre - for jeg brød mig heller ikke om ham i bøgerne.
Men han har jo en central rolle - så man slipper ikke for ham. Jeg
synes han skildres godt - og især Frodos medlidenhed og vilje til at
hjælpe viser hans egen søgen efter vished om at man kan overleve at
være fortabt i ringen.

Det bliver lidt eksplicit en gang imellem - men filmen skal jo også
være tilgængelig for folk, der ikke har læst bøgerne.

Filmene skaber en stemning som få andre film formår og jeg glæder mig
afsindigt til at se sidste del og få forløsning for Jacksons
fortolkning af historien.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/